Gå til innhold

Diffuse plager

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Jeg har det siste halvåret slitt med mye diffuse plager:

flankesmerter. Har flere ganger trodd jeg har hatt nyre stein eller nyrebekkenbetennelse 

Rare urinprøver: ketoner, leukocytter, blod, protein, glukose m.m. Sendt til dyrking flere ganger. Aldri vært vekst av bakterier. Også tisset orange oljeflekker

smerter i rygg/bekken

utslett på bryst, ansikt, rygg. Både kløende og sviende

mer eller mindre konstant trykk under ribbein

gjentakende sopp i underliv. Svie som kommer og går i underliv samt hovner opp.. 

utmattelse 

fått beskjed av lege at jeg er utbrent og at dette e psykisk…. Jeg har vært hos privat gynekolog 5 ganger, hatt ultralyd av indre organer. Tatt masse prøver som ikke gir noe utslag. Testet for diabetes m.m.

Det er noe som er galt her. Men jeg Aner ikke hvordan veien videre er. Jeg blir ikke kvitt plagene. Jeg vil ha livet mitt tilbake.

funnet en lege nå som endelig tar meg på alvor. Problemet er at det er så mye diffust og så vanskelig å vite hva som kan være galt. Kan det være noe kronisk, kan det være en parasitt av noe slag (har reist mye i hele verden). Er det noen som har lignende erfaring? 

Anonymkode: e8418...a4b

Trådtittel endret. Perelandra, mod. 

Endret av Perelandra
  • Hjerte 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har også følt meg helt rar siden begynnelsen på året i fjor. Infeksjoner som kommer fort tilbake og holder seg lenge i kroppen/ dårlig immunforsvar.

MASSE defuser plager. Blir fortalt det er fordi jeg er utbrent/depresjon. Men jeg føler det ligger enn grunn bak deg. Og det er long covid…… 

Anonymkode: d76a5...e69

• Hjerte 3
Skrevet

Har vært inne på tanken, men synes det virker ut til å være så merkelige plager, ser det liksom ikke i sammenheng med covid symptomer

Skrevet

Har du prøvd å behandle utbrentheten og de psykiske problemene da?

Anonymkode: 992c8...5aa

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

fått beskjed av lege at jeg er utbrent og at dette e psykisk…

Folk flest tolker "utbrent" som at det er den psykiske styrken som har brent ut og sluknet. Men enn om du tolker "utbrent" som noe fysisk? Hva om det er reservene av signalstoffer kroppen bruker til å styre biokjemiske prosesser som er utbrent? 

Ta D-vitamin som eksempel: kroppen bruker D-vitamin til å produsere et hormon (signalstoffet kalsitriol) som starter eller stopper 3.000 biokjemiske prosesser i kroppen. 

Hvis du har for lite vitamin D i kroppen, kan det være mange prosesser som ikke blir regulert. 

Som f.eks. immunforsvaret:

"D-vitamin er immunforsvarets startbatteri". 

D-vitamin styrer også opptaket av mineraler fra fordøyelsen. Har du for lavt D-vitaminnivå, stopper opptaket av f.eks. jern, magnesium og kalsium. Da kan minerallagrene bli utbrent.

Og har du for lite av disse tre mineralene, kan det slå ut i mange plager, som f.eks. de du beskriver. 

Anonymkode: e5ad3...6af

• Liker 3
Skrevet

Tatt D-vitamin, C-vitamin, folsyre, b12 og magnesium i 4 mnd. Føler ikke bedring enda. Men fått meg en ny jobb som krever noe mindre av meg. Sluttet og å spise sukker.

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Har du prøvd å behandle utbrentheten og de psykiske problemene da?

Har gått til psykolog fast i 5 år, går nå ukentlig.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tok også noen måneder fri fra jobb og trappet litt ned, og starter snart i ny jobb 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er jo helt supert. Håper hen er flink på utbrenthet da! 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er jo helt supert. Håper hen er flink på utbrenthet da! 

Det er en god psykolog, mitt problem er bare at jeg ikke klarer å akseptere at alle disse plagene kommer av utbrenthet. Alt startet liksom med kroppen og det er så mange merkelige symptomer som jeg skrev om i innledningen. Har heldigvis funnet en dyktig lege nå som utreder meg for diverse. I forkant av dette hadde jeg ingen tegn til utbrenthet. Men jeg har hatt en veldig travel jobb (100%++) og tatt mye skole ved siden av. Men er så overbevist om at det ligger noe fysisk til grunn her.

• Hjerte 1
Skrevet

Ikke usannsynlig at dette er psykisk. Men hører ut som du sliter med å akseptere det og heller håper det skal være noe fysisk galt du kan få behandling for. Du må ikke se kropp og hodet som to atskilte ting. Utmattelse kan jo gi en lang liste av fysiske symptomer. Mange kjenner jo ofte på fysiske ting før det smeller psykisk.  Kroppen sin måte å si fra på.

Anonymkode: d7ad8...bd3

• Liker 3
Skrevet

Jeg regner med at du har testet deg for kjønnssykdommer, pluss vært hos urololog i forbindelse med de rare prøvene fra urinveiene? 

Jeg aner ikke hva det er som feiler deg, men husk at mange sykdommer, enten de er fysiske eller psykiske går over. Hvor lenge har du vært syk? 

Anonymkode: ed125...66c

Skrevet

Jeg tenker at dette ikke er psykisk. Vil heller tro autoimmun betennelse reaksjon, noe i den retning  Det kan komme feks etter covid infeksjon, og/eller systemisk lupus eryematosus SLE ( som forøvrig også kan ses etter covid inf) LC har over 200 ulike symptomer 

God bedring . Dette høres forferdelig ut. Godt du har en lege nå, som tar dette på alvor 

Anonymkode: 5e7ec...070

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Hvorfor tenker du lege etter lege som forteller deg at dette er utbrenthet har mindre rett enn deg - en legperson som ikke aner noe som helst om helse?

Handler det kanskje om at du antar utbrenthet sitter i hodet, og du har valgt å se på ting som ikke har en årsak du kan peke på og si «det ser du den!» som uten verdi? I så fall: kreft er en sykdom du ikke kan peke på. En som kroppen til og med selv-genererer på samme vis den gjør med utbrenthet. Ville du sagt «jeg vet det er noe annet!» om legen sa det var kreft? 

Poenget mitt er dette: du, og mange med deg, har valgt å rangere sykdommer i en rekkefølge av hvor attraktive eller prestisjefylte de er. Når dfolk så får en sykdom de har valgt å merke som «uten prestisje» så nekter de for at det kan være den sykdommen. Og begir seg ut i en jakt etter en alternativ diagnose som leder til nedsatt livskvalitet.

Uansett: før du stoler på at leger vet jobben sin bedre enn du vet den så kommer du ingen vei, ts. Bare len deg tilbake og stol på eksperter, så går dette bra.

Anonymkode: 6543b...263

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg regner med at du har testet deg for kjønnssykdommer, pluss vært hos urololog i forbindelse med de rare prøvene fra urinveiene? 

Jeg aner ikke hva det er som feiler deg, men husk at mange sykdommer, enten de er fysiske eller psykiske går over. Hvor lenge har du vært syk? 

Anonymkode: ed125...66c

Er tester for kjønnsykdommer ja..venter på henvisning til urolog

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er tester for kjønnsykdommer ja..venter på henvisning til urolog

Et halv år ca. Har jeg vært syk

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg tenker at dette ikke er psykisk. Vil heller tro autoimmun betennelse reaksjon, noe i den retning  Det kan komme feks etter covid infeksjon, og/eller systemisk lupus eryematosus SLE ( som forøvrig også kan ses etter covid inf) LC har over 200 ulike symptomer 

God bedring . Dette høres forferdelig ut. Godt du har en lege nå, som tar dette på alvor 

Anonymkode: 5e7ec...070

Akkurat der er dét jeg også mistenker med meg selv etter nesten 1 år med mange defuse plager. Begynte med ekstrem smerter i korsryggen, så gikk det over i hjerteposebetennelse, synsforstyrrelser, hjernetåke, smerter bak i skulderen, null energi, hjertebank, tinnitus, ikke luktesans og smakssans på 3 år. Fikk problemer med nyrene (nyrebekkenbetennelse og nyresten i begge svangerskapa mine fra 2020. Pleier aldri å være syl, men det har skjedd mye på 3-4 år. Er sykemelt med null energi og fatique. Legen sier jeg er utmattet, men jeg føler dette ikke stemmer. Alt av prøver ser fint ut. Kjenner liksom ikke kroppen min igjen. Hvordan kan en finne ut om SLE og andre autoimunne betennelser? 

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er en god psykolog, mitt problem er bare at jeg ikke klarer å akseptere at alle disse plagene kommer av utbrenthet. Alt startet liksom med kroppen og det er så mange merkelige symptomer som jeg skrev om i innledningen. Har heldigvis funnet en dyktig lege nå som utreder meg for diverse. I forkant av dette hadde jeg ingen tegn til utbrenthet. Men jeg har hatt en veldig travel jobb (100%++) og tatt mye skole ved siden av. Men er så overbevist om at det ligger noe fysisk til grunn her.

Det er jo ingenting i veien for at du kan behandle utbrenthet paralellt med at den nye legen din gjør sitt. Det ville være det smarte å gjøre. Får du bedring, så vet du at det er utbrenthet.

Jeg er vel enig med legen din i at det mest sannsynlig er utbrenthet når du har pushet deg såpass hardt og symptomene er "rare", dvs. 99% sjanse for at det kommer av stress.

Skrevet
Nevaeh skrev (23 minutter siden):

Akkurat der er dét jeg også mistenker med meg selv etter nesten 1 år med mange defuse plager. Begynte med ekstrem smerter i korsryggen, så gikk det over i hjerteposebetennelse, synsforstyrrelser, hjernetåke, smerter bak i skulderen, null energi, hjertebank, tinnitus, ikke luktesans og smakssans på 3 år. Fikk problemer med nyrene (nyrebekkenbetennelse og nyresten i begge svangerskapa mine fra 2020. Pleier aldri å være syl, men det har skjedd mye på 3-4 år. Er sykemelt med null energi og fatique. Legen sier jeg er utmattet, men jeg føler dette ikke stemmer. Alt av prøver ser fint ut. Kjenner liksom ikke kroppen min igjen. Hvordan kan en finne ut om SLE og andre autoimunne betennelser? 

Den nye legen min tok alle blodprøver han kunne komme på, som jeg får svar på neste uke. Jeg har blitt henvist til røntgen av brystkasse og urolog. Jeg skal gi deg beskjed om jeg finne ut av noe. Godt å høre at jeg ikke er alene. Føler seg veldig alene og isolert i en sånn situasjon når alt jeg ønsker er å fortsette det travle livet jeg har levd. Nå skulle jeg ha planlagt bryllup og prøvd å blitt gravid, men alt har liksom blitt satt på vent. Håper virkelig jeg får et svar snart.. 

Skrevet

Men ifht. Underlivsplagene, så har jeg lurt litt på om det kan være kronisk soppinfeksjon. Da svien/kløen/hevelsen kommer og. Går i løpet av syklusen min. Har ikke den typiske utfloden til alle tider, men den komme innimellom. Har behandlet for sopp et par ganger. Men kanskje jeg skulle hatt en langvarig kur. At soppen kanskje er mer på utsiden enn innsiden. Men vil ikke begynne å behandle meg selv..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...