Gå til innhold

Hvor kaster dere denne?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det kommer jo an på hva slags materiale det er. Uansett er det emballasje, så om den er av plast hadde jeg kastet den i plastsøpla, og om den er av glass (selve krukka) hadde den gått i glassavfallet. Lokk og krukke i forskjellig dunk om nødvendig, og hvis du ikke vet hva slags materiale det er kan du safe med restavfallet. 

Anonymkode: 364c9...145

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville kastet i restavfall ja.

Er ikke «plastembalasje» for matvarer  som skal i plastdunken

Endret av Geojak
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri tenkt tanken på det. Alt her går i samme boss. De blir samlet hos gjenvinningsstedet uansett. 

Anonymkode: 0de78...774

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det kommer jo an på hva slags materiale det er. Uansett er det emballasje, så om den er av plast hadde jeg kastet den i plastsøpla, og om den er av glass (selve krukka) hadde den gått i glassavfallet. Lokk og krukke i forskjellig dunk om nødvendig, og hvis du ikke vet hva slags materiale det er kan du safe med restavfallet. 

Anonymkode: 364c9...145

Tror faktisk man skal være forsiktig med å kaste denne type glass i glassavfall. Ikke alt glass har samme smeltetemperatur og dersom man kaster glass som ikke har samme smeltetemperatur som feks syltetøyglass i glassavfall blir resten av glassavfallet visstnok forurenset. Dette koster visstnok masse for gjenvinningsselskapene, men synes personlig det er veldig mangelfull informasjon her! Er ikke før nylig jeg har fått vite om dette.

"På glassemballasjen skal det være et turkis symbol med bilde av ei flaske og dette forteller deg at det skal i dunken hjemme. Andre typer glass må du levere på ditt nærmeste miljøtorg."  https://irisnytt.iris-salten.no/artikler/er-alt-glass-glassemballasje

Så mulig du strengt tatt skal levere den på nærmeste miljøtorg - jeg hadde nok kastet den i restavfall. Særlig siden jeg føler det er så lite tydelig informasjon på hva som er riktig per nå. Mistenker at den uansett går til brennbart restavfall dersom du leverer den på miljøtorget... Hvis det er noen som vet sikkert så syng ut!

Anonymkode: ea4db...4b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Last ned sortere-appen, så finner du ut hva som gjelder i din kommune.

Anonymkode: 8a984...7dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Tror faktisk man skal være forsiktig med å kaste denne type glass i glassavfall. Ikke alt glass har samme smeltetemperatur og dersom man kaster glass som ikke har samme smeltetemperatur som feks syltetøyglass i glassavfall blir resten av glassavfallet visstnok forurenset. Dette koster visstnok masse for gjenvinningsselskapene, men synes personlig det er veldig mangelfull informasjon her! Er ikke før nylig jeg har fått vite om dette.

"På glassemballasjen skal det være et turkis symbol med bilde av ei flaske og dette forteller deg at det skal i dunken hjemme. Andre typer glass må du levere på ditt nærmeste miljøtorg."  https://irisnytt.iris-salten.no/artikler/er-alt-glass-glassemballasje

Så mulig du strengt tatt skal levere den på nærmeste miljøtorg - jeg hadde nok kastet den i restavfall. Særlig siden jeg føler det er så lite tydelig informasjon på hva som er riktig per nå. Mistenker at den uansett går til brennbart restavfall dersom du leverer den på miljøtorget... Hvis det er noen som vet sikkert så syng ut!

Anonymkode: ea4db...4b7

Glass i dunken hjemme?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Lokket er av plast, ja. Lenge sorterte jeg det som plastavfall, men mulig det ikke skal dit likevel. Krukken har jeg derimot vært usikker på hele veien. Har samlet de fleste i en pose, og sist gang gikk den i restavfallet. Usikker på hvilket materiale den egentlig er laget av. 

Skal sjekke sortere.no

HI

Anonymkode: a3866...04e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plastemballasje skal i plastavfall, det gjelder for eksempel shampooflasker, så ikke bare mat. Men leker av plast og lignende skal ikke der. Siden det er så nøye at for eksempel drikkeglass ikke skal i glass og metall-søppel, ville jeg vært litt forsiktig med slike udefinerbare materialer. Hadde nok kastet i rest. Men jeg er veldig fornøyd med at så mye ulike metaller går i metall-søppel. Men hvis du har høyt forbruk av disse kan du jo ta de med til miljøstasjonen en gang du er der, bare for å høre hva de sier.

Anonymkode: e1985...c55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står det ikke noe symbol for hvor den skal? Mener jeg aldri ikke har sett det. 

Hvis du er usikker, tenker jeg det tryggeste alternativet er å legge det i restavfall, eventuelt levere det inn på miljøtorg eller gjenvinningsstasjon/søppeldynge eller hva nå enn folk kaller det. Der kan de hjelpe med sånt. Kan også ta en telefon til bedriften som tømmer hos dere, og høre med dem. 

Anonymkode: d120b...bf5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler å kjøpe en annen. Denne er dyr, uten særlig gode ingredienser. Dessuten tester Lôreal på dyr. Last ned dyrevennlig appen 👍🏼

Anonymkode: 586ea...95e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://bir.no/slik-sorterer-du/glass-og-metallemballasje/krem-paa-boks/

Ja takk

• Hermetikkbokser
  • Korker og lokk av metall
  • Aluminiumsformer/ -folie til leverpostei o.l
  • Drikkebokser uten pant
  • Glassflasker uten pant til vin, brus o.l
  • Syltetøyglass, sausglass, barnematglass og lignende
  • Tomme parfyme- og deodorantflasker i glass
  • Hudkremkrukker i glass
  • Tomme medisinglass

Nei takk

• Glass og metall som ikke
    er emballasje som gryter,
    sakser og drikkeglass
  • Chipsposer o.l. med
    innvendig sølvbelegg
  • Keramikk, porselen og
    krystall
  • Speil og vindusglass
  • Sprayflasker
  • Lyspærer
  • Ildfaste former

Anonymkode: 91384...a4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det ikke står symbol, og du ikke vet om det er plast, så hiver du i restavfallet. Lokket vet du er plast, så da hiver du det i plastemballasje sammen med sjampoflasker, etc.

Anonymkode: 2fd01...682

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...