Gå til innhold

For kort lutealfase, hva nå?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Etter over et år med prøving hvor jeg har fulgt nøye med på syklus er jeg ganske sikker på at jeg har for kort lutealfase/for lite progesteron. Jeg har syklus på ca 32 dager, med EL ca syklusdag 25. Dvs rundt 6-7-8 dager lutealfase. Jeg har i denne perioden blitt gravid en gang, men det stoppet å utvikle seg i uke 5. 

Hva gjør jeg nå? Er det mulig å forklare situasjonen til fastlege og få prøve progesterontilskudd uten masse om og men og tester og utredning? Har så lyst til å bare få kunne prøve dette før vi eventuelt setter i gang med en større utredning. Eller har noen her noen andre tips/tanker om situasjonen? 

Anonymkode: 72422...294

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min erfaring, både egen erfaring og som fast leser på dette forumet gjennom 4 år, er at fastleger dessverre kan altfor lite om dette og vil derfor være mer restriktive med å skrive ut medisiner. Går selvfølgelig an å høre, men ville nok gått til en gynekolog om du har mulighet for det. 

Anonymkode: 09083...243

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontakt en gyn, mange fastleger kan og vet for lite. 

Kort lutealfase er ofte grunnet ubalanse i hormoner. Kan skyldes for lite progesteron eller  høyt/lavt stoffskifte etc.. 

Finnes ulike supplimenter man kan benytte, mest vanlige er vel progesteron støtte - gyn kan gi deg dette. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for råd, jeg bestiller en time til privat gynekolog i første omgang. Håper jeg kan få prøve uten masse blodprøver på ulike syklusdager osv i første omgang. Skal få sjekket stoffskifte også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Takk for råd, jeg bestiller en time til privat gynekolog i første omgang. Håper jeg kan få prøve uten masse blodprøver på ulike syklusdager osv i første omgang. Skal få sjekket stoffskifte også. 

Hvorfor vil du ikke bare gjøre de undersøkelser som er nødvendig, får du undersøkt alt allerede nå i stedet for om 5 år å tiden har sprunget fra deg. 

Anonymkode: 9eb64...dbd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Blodprøvene må tas på den og den syklusdagen jo. Hvorfor vil du ikke det?

Min fastlege visst ikke engang hva kjemisk graviditet var, så er nok lurt å gå til en gynekolog.

På den andre siden hadde jeg gått til en gyn på en fertilitetsklinikk. De private klinikkene har egne gynekologer du kan gå til, du må ikke ta full fertilitetsutredning hos dem selv om de er tilknyttet en slik klinikk.

Men de vet mer enn fastleger og vanlige gynekologer.

Anonymkode: 63520...283

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg måtte til gynekolog, men gikk kjapt derfra. Gyn ville ha meg til å prøve eggløsningstabletter fordi hun mistenkte at jeg ikke hadde skikkelig eggløsning og at det var derfor lutealfase ble kort. Før dette ble prøvd tok jeg flere blodprøver underveis i syklus (1 syklus). 

Samtidig ble det oppdaget at mannen hadde dårlig sædkvalitet så vi måtte ha prøverør uansett. Men poenget er hvertfall at det ikke var en lang, treg prosess. 

Har fått normal lutealfase etter jeg fikk første barnet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvorfor vil du ikke bare gjøre de undersøkelser som er nødvendig, får du undersøkt alt allerede nå i stedet for om 5 år å tiden har sprunget fra deg. 

Takk for svar alle sammen. Og angående dette så er det rett og slett bare fordi jeg bor langt ute på landet med lang reisevei til lege/klinikker, og jeg er allerede mye borte fra jobb for avtaler grunnet en annen sykdom. Så hadde bare lyst til å prøve noen sykluser med progesteronstøtte i tilfelle det skulle være så enkelt. Derfor jeg spurte her om det var noen som hadde erfaring med å få slik behandling feks fra fastlege. Men jeg skal selvsagt gjøre det lege/gyn mener jeg bør. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Takk for svar alle sammen. Og angående dette så er det rett og slett bare fordi jeg bor langt ute på landet med lang reisevei til lege/klinikker, og jeg er allerede mye borte fra jobb for avtaler grunnet en annen sykdom. Så hadde bare lyst til å prøve noen sykluser med progesteronstøtte i tilfelle det skulle være så enkelt. Derfor jeg spurte her om det var noen som hadde erfaring med å få slik behandling feks fra fastlege. Men jeg skal selvsagt gjøre det lege/gyn mener jeg bør. 

Skjønner problemstillingen din, bor selv litt kjipt til, så det kan være litt utfordrende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 6 måneder senere...

Kan jeg spørre hvordan det gikk? Fikk du progesteronstøtte? Tenker spørre fastlegen om det samme.

Prøver på nr 2 her, kort lutealfase på 5-6 dager og kjenner at det er så demotiverende da det ikke føles ut som om det er noen reell sjanse i det hele tatt. Kan hende kroppen er i hormonell ubalanse etter MA(uke 9) i mai, men hvor lenge skal det vare isåfall?

Anonymkode: 18972...456

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...