Gå til innhold

Vegetarisk kosthold og uvitenhet.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er selv veganer og når jeg har slurvet med maten har jeg hatt lave verdier av B12, men ikke verre enn at jeg kun trenger å trappe opp med B12-piller. Når det er sagt er det faktisk mange kjøttetere som også sliter med B12-mangel. Min bror blant annet, som er en ihuga kjøttspiser, han måtte til og med få sprøyter, så B12 er vel egentlig noe de aller fleste burde være ekstra oppmerksomme på uansett.

Anonymkode: 6ef7a...ba2

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg er selv veganer og når jeg har slurvet med maten har jeg hatt lave verdier av B12, men ikke verre enn at jeg kun trenger å trappe opp med B12-piller. Når det er sagt er det faktisk mange kjøttetere som også sliter med B12-mangel. Min bror blant annet, som er en ihuga kjøttspiser, han måtte til og med få sprøyter, så B12 er vel egentlig noe de aller fleste burde være ekstra oppmerksomme på uansett.

Anonymkode: 6ef7a...ba2

"Noen mennesker dør i bilulykker selv om de brukte bilbelte. Derfor er det ikke nødvendig å bruke bilbelte."

Samme logikk som du brukte i innlegget ditt. Bare fordi noen få altetere har mangel på B12, så betyr det ikke at man ikke bør spise kjøtt. De aller fleste med mangel på B12 har det fordi de ikke spiser nok kjøtt.

Anonymkode: 5a874...29e

• Liker 2
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

"Noen mennesker dør i bilulykker selv om de brukte bilbelte. Derfor er det ikke nødvendig å bruke bilbelte."

Samme logikk som du brukte i innlegget ditt. Bare fordi noen få altetere har mangel på B12, så betyr det ikke at man ikke bør spise kjøtt. De aller fleste med mangel på B12 har det fordi de ikke spiser nok kjøtt.

Noen få altetere faktisk. Det finnes for eksempel en stor gruppe på Facebook for de med B12 og overvekten der inne er ikke veganere for å si det sånn.

Anonymkode: cd7d4...249

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

HAHA til de som tror at å stappe i seg kjøtt og spesielt rødt kjøtt er sunt for kroppen. 

Anonymkode: c872d...4ae

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

HAHA til de som tror at å stappe i seg kjøtt og spesielt rødt kjøtt er sunt for kroppen. 

Anonymkode: c872d...4ae

HAHA tilbake, jeg er carnivore og i mitt livs form. Mage- og tarmproblemer er borte, muskelsmerter og hjernetåke er borte, energien er på topp og blodprøvene mine har aldri sett bedre ut.

Anonymkode: b4044...8f3

• Hjerte 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, AnonymBruker said:

Noen få altetere faktisk. Det finnes for eksempel en stor gruppe på Facebook for de med B12 og overvekten der inne er ikke veganere for å si det sånn.

Jeg vil tippe mange av dem har ulike tarmlidelser. Som Crohns etc.

Å ha mangel på b12 som kjøttspiser er uvanlig. Med mindre man har noen sykdommer.. 

Anonymkode: 481cf...b93

• Liker 2
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har tro på at et vegetarisk kosthold er minst like bra som de som spiser litt av alt.
Veganere, derimot. Det mener jeg er helt villt og at hjernen må dø sakte av.

Anonymkode: 48607...a86

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg har tro på at et vegetarisk kosthold er minst like bra som de som spiser litt av alt.
Veganere, derimot. Det mener jeg er helt villt og at hjernen må dø sakte av.

Anonymkode: 48607...a86

😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

😂

Vel, den du svarte er ikke helt på bærtur. Mangel på B12 kan gi permanent hjerneskade...

• Liker 1
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.2.2024 den 19.58):

Omvendt. Kjøtt gir deg alt du trenger, og enkelte næringsstoffer er rett og slett helt fraværende i planter.

Man kan uansett ikke si at to matvarer er likeverdige bare fordi de inneholder like mye protein.

Anonymkode: e9e71...a35

Mye mer fornuftig å droppe kjøttet og heller spise fisk. Et hovedsakelig plantebasert kosthold med innslag av fisk er det definitivt sunneste. Kjøtt trenger vi ikke.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Rosa Dartle said:

Mye mer fornuftig å droppe kjøttet og heller spise fisk. Et hovedsakelig plantebasert kosthold med innslag av fisk er det definitivt sunneste. Kjøtt trenger vi ikke.

Vi er selvsagt ikke tilpasset et plantebasert kosthold fra naturens side. Folk som har levd ved kysten og elver har definitivt hatt fisk som en del av kostholdet, men ellers har det selvsagt vært hovedsaklig kjøtt, siden det er så få ville planter som kan gi tilstrekkelig næring. Kjøtt har vært helt essensielt for oss, og det gir ingen mening at det vi har levd av i mesteparten av vår eksistens egentlig er skadelig for oss. Som om naturen og evolusjonen har tilpasset oss et kosthold som ikke eksisterte og bare ventet på at vi skulle finne opp jordbruk og avling av planter og transport av maten mellom kontinentene.

• Liker 1
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er selvsagt ikke tilpasset et plantebasert kosthold fra naturens side. Folk som har levd ved kysten og elver har definitivt hatt fisk som en del av kostholdet, men ellers har det selvsagt vært hovedsaklig kjøtt, siden det er så få ville planter som kan gi tilstrekkelig næring. Kjøtt har vært helt essensielt for oss, og det gir ingen mening at det vi har levd av i mesteparten av vår eksistens egentlig er skadelig for oss. Som om naturen og evolusjonen har tilpasset oss et kosthold som ikke eksisterte og bare ventet på at vi skulle finne opp jordbruk og avling av planter og transport av maten mellom kontinentene.

Vi er tilpasset et plantebasert kosthold jo, og studier viser at det er svært sunt å spise plantebasert med innslag av fisk. Vi ble ikke så gamle før. Og man hadde sykdommer som skjørbuk, rakitt osv., noe som nærmest ikke forekommer lenger.

Nå er vi der at kjøtt gjør oss sykere. I tillegg produserer vi det på en måte som gir oss et dårligere livsgrunnlag på sikt og vil gjøre det vanskeligere for oss å produsere det vi trenger.

Besteforeldrene våre hadde gjerne dyr selv som de slaktet på gården. Slik vokste mine besteforeldre opp, de hadde kyr og høns osv. Mine foreldre kjøpte litt kjøtt, men ikke mye. Far jaktet i stedet. Vi pilket på vinteren og dorget på sommeren. 

Nå derimot.. Butikkene bugner av kjøtt i alle former, og mange spiser kjøtt hver dag, og noen også flere ganger om dagen. Det er ikke naturlig og det er absolutt ikke bærekraftig.

Da jeg flyttet hjemmefra forstod jeg selv hvor ille det har blitt. Samboer og jeg spiste veldig mye kjøtt. Kjøttdeig og andre bearbeidede produkter som skinke og salami. Det var veldig fjernt fra det jeg egentlig vokste opp med. 

Masseprodusert, plastpakket, bearbeidet mat der dyrene har stått tett og er utsatt for sykdom var ikke naturlig, er ikke naturlig og blir aldri naturlig. F.eks blant gris er det vel 1 % som har tilgang på uteområde og å se sola. Helt uaktuelt for meg å spise det. 

1500 griser sammen i et fjøs uten muligheter for å gå ut. MRSA-smitten øker. I Danmark der stekt flæsk konsumeres i stor grad, er MRSA-smitten allerede svært utbredt. Er dette naturlig? ESBL øker. Vi vet ikke hva det vil gjøre med oss på sikt. Er det naturlig?

https://www.nrk.no/dokumentar/xl/bakteriekrig-i-grisefjoset-1.12849111

Endret av Rosa Dartle
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Rosa Dartle said:

Vi er tilpasset et plantebasert kosthold jo

Nei, det kan vi umulig være. For det er nesten ingen steder på kloden vi kunne overleve uten å spise hovedsaklig kjøtt og/eller fisk. Fysiologien vår er også tilpasset et kjøttbasert kosthold.

og studier viser at det er svært sunt å spise plantebasert med innslag av fisk.

Det er veldig vanskelig å utføre gode kostholdsstudier, og de er som regel observasjonsstudier. Men vi har observasjoner som går over mye lengre tid og med flere deltakere, de er bare ikke utført som studier: vi vet hva urbefolkning spiser, og vi vet mye om hva vi spiste i fortiden. For det første må vi nødvendigvis være tilpasset mat som faktisk eksisterer i naturen. For det andre vet vi at urbefolkning generelt har god helse så lenge de lever på tradisjonelt vis. Sykdommer som var utbredt for noen hundre år siden er ikke så relevante, vi må mye lenger tilbake i tid for å se hva vi er ment å spise.

Besteforeldrene våre hadde gjerne dyr selv som de slaktet på gården. Slik vokste mine besteforeldre opp, de hadde kyr og høns osv. Mine foreldre kjøpte litt kjøtt, men ikke mye. Far jaktet i stedet. Vi pilket på vinteren og dorget på sommeren.

Når jeg snakker om å spise kjøtt og fisk mener jeg altså type biff og og fiskefilet, ikke pølser og fiskepinner :)

1500 griser sammen i et fjøs uten muligheter for å gå ut. MRSA-smitten øker. I Danmark der stekt flæsk konsumeres i stor grad, er MRSA-smitten allerede svært utbredt. Er dette naturlig? ESBL øker. Vi vet ikke hva det vil gjøre med oss på sikt. Er det naturlig?

Dyrevelferd er en annen debatt. Selv spiser jeg helst ikke svin pga. dyrevelferd. Og jeg mener det er rimelig å anta at viltkjøtt er sunnere enn kjøtt fra dyr som er overmedisinert og ikke har det bra. Men det vil uansett være sunnere å basere kostholdet på kjøtt enn bønner og ris osv, av evolusjonære grunner.

• Liker 1
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rosa Dartle skrev (2 timer siden):

Masseprodusert, plastpakket, bearbeidet mat der dyrene har stått tett og er utsatt for sykdom var ikke naturlig, er ikke naturlig og blir aldri naturlig. F.eks blant gris er det vel 1 % som har tilgang på uteområde og å se sola. Helt uaktuelt for meg å spise det. 

Er dette naturlig da? Hvor finner du åker med bare én plante over et stort område i naturen?

agriculture.jpg

Det er ikke uten grunn at åker også kalles "grønn ørken" fordi det ødelegger hele det biologiske systemet. Du har fått med deg at biene nesten dør ut? Åkere som dette er årsaken. Hva ønsker biene? Beiteområder! Åker tapper også næring fra matjorda, som defineres som en ikke-fornybar ressurs fordi vi har for mye åkere og bruker det opp for fort. Hvis vi fortsetter som nå, så er vi tomme for matjord om ca 60 år. Beiting bygger opp matjord når det gjøres riktig, og som et sidenotat så må jeg nevne at beiting gjort på riktig måte er bevist å binde mer drivhusgasser i jorda enn hele driften på gården slipper ut. Altså kan kjøtt være mye mer miljøvennlig enn planter.

Hvor finner du beiteområder i naturen? Nesten over alt. Norge har ca 1% dyrkbar mark og ca 75% av Norges areal kan brukes til beite, men ikke til åker.

De aller fleste dyr er spiselige for mennesker, mens de aller fleste planter er giftige for mennesker. Noe sånt som 99,8% av alle planter er giftige og 99,8% av alle dyr er spiselige. Og de færreste av plantene vi spiser så slik ut i vill tilstand. Visste du at brokkoli, blomkål, rosenkål, hodekål, grønnkål og kålrabi egentlig var samme plante? Det gresstrået der så ikke særlig næringsrikt ut, eller hva?

brassica-oleracea.0.jpg

Frukt og bær så også helt forskjellig ut i vill tilstand og var langt fra like søte som de er nå. De var bitre og med lite spiselig på dem. Banan hadde nesten ikke noe spiselig på seg og inneholdt harde frø:

__opt__aboutcom__coeus__resources__conte

Før jordbruksrevolusjonen var det veldig lite næring å hente fra planter i naturen. Man ville brukt mer energi på å sanke enn man sanket. Ganske dårlig overlevelsesstrategi altså. Hoveddelen av kostholdet var animalsk, med litt frukt og sånt for smakens skyld, ikke for næringens skyld. Det var for lite til det. Vi VET dette fordi man kan måle isotoper i skjelettene til forfedrene våre og på den måten se hva de har spist. Det er ekstremt lite protein fra planter å finne i de skjelettene.

Du kan velge kjøtt fra gode kilder og det er lett. Jeg kjøper mitt storfekjøtt direkte fra en bonde som har kuene ute på beite i 6 måneder og så får de gress inne i vinterhalvåret. Ikke kraftfôr, ikke silofôr, bare gress.

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det kan vi umulig være. For det er nesten ingen steder på kloden vi kunne overleve uten å spise hovedsaklig kjøtt og/eller fisk. Fysiologien vår er også tilpasset et kjøttbasert kosthold.

Det er veldig vanskelig å utføre gode kostholdsstudier, og de er som regel observasjonsstudier. Men vi har observasjoner som går over mye lengre tid og med flere deltakere, de er bare ikke utført som studier: vi vet hva urbefolkning spiser, og vi vet mye om hva vi spiste i fortiden. For det første må vi nødvendigvis være tilpasset mat som faktisk eksisterer i naturen. For det andre vet vi at urbefolkning generelt har god helse så lenge de lever på tradisjonelt vis. Sykdommer som var utbredt for noen hundre år siden er ikke så relevante, vi må mye lenger tilbake i tid for å se hva vi er ment å spise.

Når jeg snakker om å spise kjøtt og fisk mener jeg altså type biff og og fiskefilet, ikke pølser og fiskepinner :)

Dyrevelferd er en annen debatt. Selv spiser jeg helst ikke svin pga. dyrevelferd. Og jeg mener det er rimelig å anta at viltkjøtt er sunnere enn kjøtt fra dyr som er overmedisinert og ikke har det bra. Men det vil uansett være sunnere å basere kostholdet på kjøtt enn bønner og ris osv, av evolusjonære grunner.

Jeg snakker ikke om dyrevelferd, jeg snakker om hva som er naturlig og sunt. Man har tverrsnittstudier som har gått over tid, som gir gode indikasjoner på hva som er sunt og hva som ikke er sunt. Plantebasert med innslag av fisk er det som trekkes fram igjen og igjen.

Det kan sikkert være sunt om man har noe innslag av kjøtt i kostholdet der produkter som salami, skinke, kjøttdeig osv. ikke inngår, men hvis du ser på hva de rundt deg spiser er det stort sett den typen kjøtt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er dette naturlig da? Hvor finner du åker med bare én plante over et stort område i naturen?

agriculture.jpg

Det er ikke uten grunn at åker også kalles "grønn ørken" fordi det ødelegger hele det biologiske systemet. Du har fått med deg at biene nesten dør ut? Åkere som dette er årsaken. Hva ønsker biene? Beiteområder! Åker tapper også næring fra matjorda, som defineres som en ikke-fornybar ressurs fordi vi har for mye åkere og bruker det opp for fort. Hvis vi fortsetter som nå, så er vi tomme for matjord om ca 60 år. Beiting bygger opp matjord når det gjøres riktig, og som et sidenotat så må jeg nevne at beiting gjort på riktig måte er bevist å binde mer drivhusgasser i jorda enn hele driften på gården slipper ut. Altså kan kjøtt være mye mer miljøvennlig enn planter.

Hvor finner du beiteområder i naturen? Nesten over alt. Norge har ca 1% dyrkbar mark og ca 75% av Norges areal kan brukes til beite, men ikke til åker.

De aller fleste dyr er spiselige for mennesker, mens de aller fleste planter er giftige for mennesker. Noe sånt som 99,8% av alle planter er giftige og 99,8% av alle dyr er spiselige. Og de færreste av plantene vi spiser så slik ut i vill tilstand. Visste du at brokkoli, blomkål, rosenkål, hodekål, grønnkål og kålrabi egentlig var samme plante? Det gresstrået der så ikke særlig næringsrikt ut, eller hva?

brassica-oleracea.0.jpg

Frukt og bær så også helt forskjellig ut i vill tilstand og var langt fra like søte som de er nå. De var bitre og med lite spiselig på dem. Banan hadde nesten ikke noe spiselig på seg og inneholdt harde frø:

__opt__aboutcom__coeus__resources__conte

Før jordbruksrevolusjonen var det veldig lite næring å hente fra planter i naturen. Man ville brukt mer energi på å sanke enn man sanket. Ganske dårlig overlevelsesstrategi altså. Hoveddelen av kostholdet var animalsk, med litt frukt og sånt for smakens skyld, ikke for næringens skyld. Det var for lite til det. Vi VET dette fordi man kan måle isotoper i skjelettene til forfedrene våre og på den måten se hva de har spist. Det er ekstremt lite protein fra planter å finne i de skjelettene.

Du kan velge kjøtt fra gode kilder og det er lett. Jeg kjøper mitt storfekjøtt direkte fra en bonde som har kuene ute på beite i 6 måneder og så får de gress inne i vinterhalvåret. Ikke kraftfôr, ikke silofôr, bare gress.

Vet du hvilken type åker du har postet bilde av der? Det er stor sannsynlighet for at det er åker der det produserer soya til dyrefôr. Det er ikke åkere til grønnsaker som er det største problemet i dag.

Illustrasjonsbilde soyaåker:

IMG_0805.jpeg.8a238d70ea74bbed0f4c423104672864.jpeg

Det blir for fjernt å se de argumentene du kommer med, når 2/3 av arealet til matjord i Norge i dag brukes til å produsere mat til dyr. 

Det er fint at du kjøper storfekjøtt fra grasfôret storfe, men per i dag er dette bare en brøkdel, så det er nærmest ikke relevant i en slik diskusjon. Kun en brøkdel av kjøttet som kjøpes kommer fra storfe som er fôret med gress fra utmark, og størstedelen får kraftfôr.

Det importeres 1 million tonn kraftfôr til Norge. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 hours ago, Rosa Dartle said:

Jeg snakker ikke om dyrevelferd, jeg snakker om hva som er naturlig og sunt. Man har tverrsnittstudier som har gått over tid, som gir gode indikasjoner på hva som er sunt og hva som ikke er sunt. Plantebasert med innslag av fisk er det som trekkes fram igjen og igjen.

Hvis det stemmer, så har mennesker hatt et direkte skadelig kosthold i flere millioner år. Evolusjonen tilpasset oss til å spise mat som ikke eksisterte eller var mulig å spise før moderne tid. Det sier seg selv at det ikke kan være riktig.

Det kan sikkert være sunt om man har noe innslag av kjøtt i kostholdet der produkter som salami, skinke, kjøttdeig osv. ikke inngår, men hvis du ser på hva de rundt deg spiser er det stort sett den typen kjøtt. 

Jeg påstår ikke at folk flest spiser sunt, og som sagt mener jeg biff er bedre enn pølse.

Men det er altså rett og slett umulig at mennesker skulle være tilpasset et plantebasert kosthold, når det ganske enkelt ikke har vært mulig før i moderne tid.

• Liker 1
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje fordi noen vegetarianere lever av veldig ensidig kost. Jeg studerte med to, og de spiste stort sett kjeks, ferdigpizza og brød med ost. Grønt er sunt og fint for de som kan leve som vegetarianere. Men hvis man i utgangspunktet har et ensidig kosthold og spiser lite grønnsaker, så er det jo bedre for kroppen å få i seg noe kjøtt.

Sånn evolusjonsmessig så er det jo også naturlig for mennesker å spise kjøtt - vi stammer fra Homo erectus som spiste kjøtt og kjøtt var vel også årsaken til at hjernen kunne utvikle seg hos Homo sapiens, uten at jeg har lest så mye om dette. Tenker på urfolk i dag så er det jo store variasjoner, frå inuitter som nesten bare spiser sel, til stammer i jungelen som spiser alt mulig rart; nøtter, frukt, frø, røtter, egg, apekatter, fugl, insekter, øgler, fisk. Mennesket er jo altetere og kan tilpasse seg ulike dietter men det er jo ikke sånn at vi er utviklet til å være vegetarianere. Se på tarmen og tennene våre, vi er ikke kyr. 

I dag med litt kunnskap om kosthold, så kan man ha et sunt vegetarisk kosthold så klart.

Anonymkode: cc012...c01

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på siste års trendar vil eg gjette at mannen i gata blandar "vegetarisk" og "vegansk", der sistnemnte både krev ei viss årvåkenheit, og har vore langt meir synleg i offentlegheita. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.4.2024 den 19.06):

Men brukeren som skrev innlegget sa da ikke hverken at man ikke bør spise kjøtt, eller at man kan få mangel av vitamin B12 av å spise kjøtt. Hun fortalte bare at hun selv var veganer, og ikke hadde noe problemer med dette. 

Hun sa også at det var viktig å være bevisst på B12, både for alle, veganere, vegetarianer og også dem som spiser kjøtt. 

Jeg spiser nesten bare vegetarisk fordi jeg ikke er noe glad i kjøtt, har et barn som ikke vil spise dyr, og et annet barn som bare liker bearbeidet, rødt kjøtt om hun skal spise kjøtt og hele familien utenom meg misliker fisk og sjømat. Jeg har lett forhøyede verdier av B12. Men både jeg og resten av familien spiser egg og melkeprodukter, det er gode kilder. Og det er også bare anektdotisk, og sier på ingen måte at en kan få for mye B12 av å være vegetarianer (jeg er utredet for B12 verdiene mine, det er ikke noe galt med meg). Jeg personlig har ikke lyst til å få min andel av B12 fra kjøtt, fordi jeg kan få det andre steder som jeg liker bedre. Det er flott å spise kjøtt også, når en er glad i det. 

Som veganer er B12 viktig å være ekstra oppmerksom på, det er jeg enig med deg i. Men alle burde være oppmerksomme på at det ikke er en helt uvanlig mangel, enten en spiser kjøtt eller ikke, der er jeg enig med hun som skrev innlegget du siterte. Et annet anekdotisk eksempel er to av mine venninner, som begge var utmattede og nedstemte i månedsvis, og trodde det kom av jobb og småbarnstid, helt til de fikk tatt blodprøver og sett at de hadde B12-mangel. De ble seg selv igjen med tilskudd. Begge spiser kjøtt, og har et godt og variert kosthold, så de har dårlig opptak av en eller annen grunn, og må følge med på det. 

Anonymkode: 27f41...35b

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...