Gå til innhold

Vegetarisk kosthold og uvitenhet.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det noen andre enn meg som undrer seg over at myten om at man ikke kan ha et fullverdig kosthold som vegetarianer fremdeles holder seg i 2024? 
Jeg er fleksitarianer, men spiser vegetarianer kost i hverdagen. Når jeg startet med dette for flere år siden så leste jeg meg opp på dette, fordi jeg som alle andre hadde hørt og lest at dette kunne være "farlig". Man kunne mangle viktige næringsstoffer. Den gang da så ble dette fullstendig avvist av forskningen og ernæringsfysiologer, men fremdeles tror folk flest at dette er tilfellet selv om kunnskapsnivået har økt mer siden da. Mye pga endringer og trender de siste årene i samfunnet, men det er fremdeles flertallet hos folk flest som tror dette.
Hørte på en podcast episode fra idrettshøyskolen hvor programlederen (som er en fremoverlent og kunnskapsrik forsker selv i NIH) stiller spørsmålet om farene ved vegetarianer kosthold. Det ble fullstendig dementert av ernæringsfysiologen og forskeren som ble intervjuet, men det er et så underlig spørsmål, i sær fra en programleder som lever av ny kunnskap om kropp, helse, ernæring, og  idrett. Da er det ikke så rart at folk flest tror på myten. Det er jo merkelig å stille spørsmålet om det er skadelig å leve på vegetarianer kost og få ernærings mangel. Det samme spørsmålet kan man jo stille helt identisk med kjøtt/sjømat, det avhenger jo helt av det totale kostholdet. Man bytter jo utelukkende proteinkilden i akkurat kjøtt/sjømat med en annen, alt annet er jo helt likt. Dvs at vegetarianer kosthold er sunnere mtp livsstilssykdommer. 
Noen andre som synes det er rart at vi ikke er mer oppdaterte i dag, uavhengig av hvilket kosthold du har? Jeg har ingen intensjon om å "omvende" noen, så spar disse kommentarene om noen har et inderlig behov. Jeg bare reagerer på at det ikke er mer utbredt kunnskap om dette temaet så folk kan ta velinformerte valg selv. Hva tenker dere er årsaken? 

Anonymkode: 7e1f6...38c

  • Liker 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror det er så enkelt som at carnivore er i vinden nå, er blitt et internettfenomen innen "manosphere", og de som lever sånn er ekstremt opptatt av å pushe kostholdet sitt som en religion. Men vil si at veganere tilhører samme kategori, og kan være like dogmatiske, bare litt mindre "online", kanskje. 

Jeg har levd som vegetarianer i 25 år. For meg er dette kostholdet rett. Både for helsen, men også fordi jeg syns at det er mest bærekraftig. Har reist en del, og i Asia lever en overveiende del av befolkningen som vegetarianere, og har gjort det i hundrevis av år. Det er en helt naturlig kulturell greie. 

Men selv så holder jeg meg unna for mange kostholdsdiskusjoner. Det blir steilte fronter uansett. Finn det som passer deg. Det vil uansett være flust av forskning som støtter din egen overbevisning, og forkaster andres. 

Anonymkode: d0878...3d8

  • Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jeg også lurt på 🤔 

Selv har jeg vært vegetarianer siden 2008, og spist 99 prosent plantebasert siden 2020. Jeg har ikke vært særlig opptatt av å få i meg det jeg skal. Noen middager er sunne (grønnsaker, linser, bønner, nøtter, fullkorn), men på travle dager kan jeg godt ende opp med å spise fin pasta med plantemargarin og salt. Da jeg tok blodprøver for første gang på ti år, viste de at jeg var litt lav på D-vitamin, men ellers var alt bra. D-vitaminmangel er veldig vanlig, omtrent en av tre nordmenn har det. Ellers er jeg normalvektig (165/55) og holder meg stort sett frisk. 
 

Anonymkode: aaaf9...3d6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakker du her om vegetarianere eller veganere ?  Stor forskjell på disse 2 kostholdene!

Anonymkode: ac204...ed1

  • Liker 2
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

B 12 vitamin er det nesten ikke i annet enn kjøtt og fisk.

Anonymkode: 8ebf0...c2d

  • Liker 4
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

B 12 vitamin er det nesten ikke i annet enn kjøtt og fisk.

Anonymkode: 8ebf0...c2d

Det er veldig sunt å ta falskt tilskudd av b12. Vi trenger ikke kjøtt og fisk. 

Anonymkode: 9cde0...548

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har også inntrykk av at flere mener det er farlig med vegansk kosthold, men ikke vegetarisk, og at det er en betydelig forskjell i holdninger der. 

Vi har et barn som ikke spiser kjøtt og fisk, og folk blir gjerne bekymret på hennes vegne helt til vi sier at hun er glad i egg og yoghurt. Jeg har aldri vært glad i kjøtt, mannen min liker ikke fisk, og vi lager stort sett vegetarmat hjemme for tiden. Folk kommenterer gjerne på det at vi er "flinke", uten at det er hverken hensikten eller at jeg er enig i at det er bedre enn å spise sunn mat med kjøtt og fisk. Samtidig hører jeg dessverre jevnlig litt nedlatende kommentarer om å være veganer. 

Jeg har ikke hørt den aktuelle podcasten, men kan det ikke være at programlederen stilte spørsmålene for å få frem kunnskapen, og ikke fordi vedkommende selv trodde at det er farlig å spise vegetarisk? 

Anonymkode: 27f41...35b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, AnonymBruker said:

Man bytter jo utelukkende proteinkilden i akkurat kjøtt/sjømat med en annen, alt annet er jo helt likt.

Anonymkode: 7e1f6...38c

Både kjøtt og planter er mer enn protein.

Anonymkode: e9e71...a35

  • Liker 4
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Både kjøtt og planter er mer enn protein.

Anonymkode: e9e71...a35

Men kjøtt inneholder ingenting som man ikke kan få via annen mat ?(

 

 

Anonymkode: ac204...ed1

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Men kjøtt inneholder ingenting som man ikke kan få via annen mat ?(

 

 

Anonymkode: ac204...ed1

B12?

Anonymkode: 9cde0...548

  • Liker 4
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Men kjøtt inneholder ingenting som man ikke kan få via annen mat ?(

Anonymkode: ac204...ed1

Omvendt. Kjøtt gir deg alt du trenger, og enkelte næringsstoffer er rett og slett helt fraværende i planter.

Man kan uansett ikke si at to matvarer er likeverdige bare fordi de inneholder like mye protein.

Anonymkode: e9e71...a35

  • Liker 5
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo bare slik det er, masse uvitenhet og misforståelser overalt. Du kan få nok B12 også uten kjøtt/tilskudd. 

Anonymkode: d8f78...14c

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, AnonymBruker said:

Er jo bare slik det er, masse uvitenhet og misforståelser overalt. Du kan få nok B12 også uten kjøtt/tilskudd. 

Anonymkode: d8f78...14c

Hvordan?

Anonymkode: e9e71...a35

  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Med tanke på at vegetarianere og veganere er den sunneste gruppen i verden, med minst tilfeller av hjerte og karsykdommer, demens, diabetes etc, og hovedsaklig dietten spist i the blue zones (plassene i verden som lever lengst og har minst sykdom), så er det veldig overraskende at folk tror man går rundt underernært og med vitaminmangel somnvegeterianer/veganer. 

Samtidig er det ikke spesielt overraskende. 80 billioner dyr blir slaktet hvert år. Over halvparten av det vi gror, går til å fø husdyr. Mesteparten av soya går til å fø husdyr. De største industriene i verden vil at vi skal fortsette å spise kjøtt og melk. Det er et enormt press på å selge disse varene. Mengden med penger som blir brukt på å promotere og vedlikeholde folks tanker rundt kjøtt og melk, er enorm.

 

Anonymkode: 265e3...fb9

  • Liker 9
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

B12?

Anonymkode: 9cde0...548

Melk og egg inneholder jo B12.

Anonymkode: eb786...b2a

  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 hours ago, AnonymBruker said:

Hvordan?

Anonymkode: e9e71...a35

Melk og egg foreks, fisk og sjømat. (Merk, jeg sa uten kjøtt.) 

Anonymkode: d8f78...14c

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 12.2.2024 den 7.48):

Med tanke på at vegetarianere og veganere er den sunneste gruppen i verden, med minst tilfeller av hjerte og karsykdommer, demens, diabetes etc, og hovedsaklig dietten spist i the blue zones (plassene i verden som lever lengst og har minst sykdom), så er det veldig overraskende at folk tror man går rundt underernært og med vitaminmangel somnvegeterianer/veganer. 

Samtidig er det ikke spesielt overraskende. 80 billioner dyr blir slaktet hvert år. Over halvparten av det vi gror, går til å fø husdyr. Mesteparten av soya går til å fø husdyr. De største industriene i verden vil at vi skal fortsette å spise kjøtt og melk. Det er et enormt press på å selge disse varene. Mengden med penger som blir brukt på å promotere og vedlikeholde folks tanker rundt kjøtt og melk, er enorm.

 

Anonymkode: 265e3...fb9

👏👏👏 godt skrevet 

Anonymkode: ca176...77f

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man ikke vet at kjøtt er mer enn bare protein, så har man veldig lite kunnskap om helse og ernæring... Da har du ikke satt deg særlig godt inn i emnet.

Blue Zones er det morsomt at vegetarianere / veganere blander inn i debatten og tror at det taler deres sak... Det taler MOT deres sak... Blue Zones er alle kjent for å spise ganske mye animalsk egentlig (for eksempel Okinawa spiste mer kjøtt enn resten av Japan og de som ble over hundre spiste mer kjøtt enn gjennomsnittet) og den ene Blue Zone som faktisk er vegansk / vegetarisk (Loma Linda) har dårligere spermkvalitet, som forteller oss ganske tydelig at de har et utilstrekkelig kosthold.

Angående næringsmangler, så er det ganske godt kjent at veganere og vegetarianere har oftere næringsmangler enn altetere. Dette er fakta, ikke en myte. Her er næringsmangler hos 24000 mennesker i en studie:

Nutrient-deficiencies-in-different-diets

Og dette er til tross for at veganere og vegetarianere er mer helsebevisste. Og denne biten om helsebevissthet er VELDIG viktig. Vegetarianere er mer helsebevisste enn altetere og veganere er mer helsebevisste enn vegetarianere. Dette ser vi på livsstilsfaktorer som røyk, alkohol, trening, stress, søvn osv. Og disse faktorene forfalsker resultatene vi da får i observasjonsstudier der de påstår at det viser at det er sunt å kutte ut og kutte ned på kjøtt. Nei, det viser at helsebevisste mennesker som også kutter ut kjøtt er sunnere enn ikke-helsebevisste mennesker som spiser kjøtt. Er det kjøttet som utgjør forskjellen, eller er det alt det andre de gjør forskjellig fra alteterne? Det er ingenting som tyder på at det er kjøttet. Det er studier på helsebevisste vegetarianere versus helsebevisste altetere, og en studie på ikke-helsebevisste vegetarianere versus ikke-helsebevisste altere. I slike studier, så var alteterne sunnest.

 

Anonymkode: 5a874...29e

  • Liker 1
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Kan noen forklare meg: 

B12 tilskudd: opptas ikke dette dårligere i kroppen enn hvis man får B12 gjennom kjøtt/fisk?

Hvis barn ikke liker bønner, linser etc: Hvor får man protein fra da? Egg og melk?

Hvis barnet er veganer, hvor får barnet protein fra da hvis ikke liker bønner, linser, tofu?

Er ikke alle soyaprodukter ultraprossessert? Er ikke det i så fall ekkelt å spise?

Kan mage/tarm bli avvent med å spise kjøtt/fisk slik at man blir dårlig av å spise det? Mao, kan veganere og vegetarianere gå «tilbake» til å spise kjøtt/fisk? Hva med barn?

Anonymkode: f3f95...a20

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det mest håpløse med disse diskusjonene er at vegetarianere og veganere ofte snakker om sitt kosthold som bedre enn om man også spiser animalske proteiner.

Ulike personer er ulike, også når det gjelder hvilket kosthold det fungerer best på. Vi har ulike metabolske typer, ulike blodtyper kan også ha noe å si.

Jeg har f.eks. en kropp som ikke tåler særlig bønner, tåler ikke linser, og tåler kun få nøttetyper. Ikke tåler jeg melkeprodukter heller. Og jeg har en metabolsk type som faktisk trenger animalske proteiner, fordi det er det min kropp fordøyer langt bedre enn jeg fordøyer bønner/linser/nøtter (testet via lege, men ikke overraskende da jeg allerede hadde forstått det selv flere år før). (Ang. bønner er det ikke bare at jeg får luft i magen av dem, det er mindre problem, men jeg tar dårlig opp proteiner og andre næringsstoffer av bønner og linser og nøtter.)

De som har blodtype A er f.eks. genetisk bedre rustet til å være vegetarianere.

Greia er at det er ikke en "one size fits all" når det kommer til kosthold! Genetisk er vi ulike, noe som igjen betyr at ulike personer må spise forskjellig for å spise optimalt for sin kropp og helse!

Til tross for at jeg spiser animalske proteiner, og også sjømat, så spiser jeg langt mer grønnsaker enn "folk flest". For jeg har en kropp som også må ha mye grønnsaker for å fungere best mulig.

Og et lite hjertesukk til slutt - det er faktisk ikke særlig vanskelig å lage god mat til ulike kostholdsbehov. I de fleste kosthold er det en del fellesnevnere, så om man har god kunnskap om det så er det en smal sak å lage god mat som alle kan spise, og så bare har ulike proteinkilder utenom dette.

Anonymkode: 35eb8...42a

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...