AnonymBruker Skrevet 10. februar 2024 #1 Del Skrevet 10. februar 2024 I 2021 tapte jeg budrunden på drømmeboligen. Hun som vant budrunden har i ettertid blitt en venninne/bekjent av meg pga barna våre begynte i samme klasse da de flyttet i nabolaget. Nå i høst fortalte hun meg at hun og mannen skal gå ifra hverandre og at boligen skal legges ut for salg. Jeg har prøvd å spørre henne om å kjøpe boligen uten megler involvert, men jeg får diffuse svar. Jeg sjekket opp boligen nå på kartverket der jeg ser at det står flere steder "utleggsforretning", hennes navn og ulike beløp opp til 400 000 kr. Så nå skjønner jeg hvorfor jeg har fått diffuse svar.. Likevel står det også dato, et meglerfirma har pantedokument og et ekstremt høyt millionbeløp. Under står det: "registerenheten kan ikke disponeres over uten samtykke fra rettighetshaver". Hva betyr dette? Jeg har prøvd å google, men jeg får kun opp saker fra advokatfirmaer og Einar Aas. Dette gjelder altså et meglerfirma og ikke advokat. Vil ikke grave for mye og heller ikke spørre i vennekretsen, for dette er nok skam og vondt for henne. Likevel vil jeg jo ikke kjøpe katta i sekken... Anonymkode: 148c7...d7b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2024 #2 Del Skrevet 10. februar 2024 De har inngått avtale med et meglerfirma om salg. Det er vanlig at megler tegner en sikringsobligasjon ved kontraktsinngåelse: «Sikringsobligasjonen brukes som sikkerhet overfor långiverne når megleren skal be om å få utbetalt kjøperens lånebeløp. Videre brukes sikringsobligasjonen som sikkerhet ved utbetaling til selger. Kjøperen vil ha sikkerhet i sikringsobligasjonen for det beløp av kjøpesummen som til enhver tid er utbetalt til selgeren. Den tinglysingssperren som er inntatt i sikringsobligasjonen, hindrer frivillig pantsettelse av eiendommen før overtagelsen skjer. Tinglysingssperren forhindrer også at eiendommen blir overdratt til andre enn den som har kjøpt eiendommen i henhold til den inngåtte kjøpekontrakt.» https://trygtoppgjor.no/viktig-informasjon-til-kjoper-og-selger-av-eiendom/ Anonymkode: 8ec49...3cb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2024 #3 Del Skrevet 10. februar 2024 Dette er noe som gjøres av eiendomsmegler når når kontrakten med selger inngått. Anonymkode: e0097...00b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2024 #4 Del Skrevet 10. februar 2024 Det er fordi eiendomsmegler skal ha oversikt over kreditorene, og det har ingen betydning for kjøper. Anonymkode: 3b4ac...64f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Schmuhu Skrevet 10. februar 2024 #5 Del Skrevet 10. februar 2024 Jeg synes det egentlig greit å bruke megler ved salg. Å spørre om et salg uten megler synes jeg rart. Det hadde jeg ikke gått med på selv om det er snakk om en god venninne. Det kan derimot være fordelaktig å handle boligen utenfor markedet når både kjøper og selger har funnet hverandre og blitt enige om en pris. Da kan megler ordne oppgjøret mellom partene. Det er mye billigere enn å ha full marketing. Selv om en budrunde hadde gitt mer penger, så kan det spises opp av megler sin marketing. Vanskelig å si noe om hvor langt de har kommet i prosessen. Snakk med din venninne om hvilken pris hun kan tenke seg og om hun kan tenke seg et oppgjør med deg utenfor markedet men med en megler. Det sparer begge parter for penger og stress. Schmuhu 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2024 #6 Del Skrevet 10. februar 2024 Det betyr som andre sier her, at boligen skal selges og at et meglerfirma er involvert. Ifht utlegg så vil overskuddet av salg etter innløsning av boliglån tilfalle disse. Har ingen betydning for ny eier, men hvis man kjøper en bolig med mye utlegg tinglyst på seg så kan det være greit å følge med i tiden etter kjøp i tilfelle det ved en feil skulle bli tinglyst nye pant. Feil kan skje og hvis selger har lite kontroll på økonomien så kan man nesten være garantert at det ligger 5-10 utlegg som enda ikke er tatt, namsmannen sjekker alltid om et vedkommende har eiendom men menneskelige og maskinelle feil kan forekomme slik at det er greit å holde et øye med det fra ny eier sin side. Anonymkode: 4fbf2...fe6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #7 Del Skrevet 9. oktober 2024 Betyr ikke dette at det er tvangssalg? Anonymkode: faa7b...607 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2024 #8 Del Skrevet 10. oktober 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Betyr ikke dette at det er tvangssalg? Anonymkode: faa7b...607 Nei, da er det tinglyst " tvangsalg besluttet" etterfulgt av tingrettens saksnr. Anonymkode: 4fbf2...fe6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå