Gå til innhold

Diett og måltider istedenfor å ta medisiner

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei,

Denne innlegget gjelder spesielt damer med pcos.

Gynekologen mistenker at jeg kanskje har pcos og det er årsaken til hvorfor jeg har fått kjemisk graviditet. Jeg ønsker absolutt ikke å starte på noe medisiner, og vil heler endre på min diett. Jeg er overvektig, veldig lite aktiv, pre diabetes og har litt høy testosteron. Er det noen blogger, YouTube, bøker dere anbefaler og som har hjulpet dere med å oppnå graviditet?

Anonymkode: 4f57c...513

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Keto for pcos. Kilde: trust me bro. Neida, men joda. Mange som har slitt med å bli gravide og har pcos har hatt stort hell 😊

Anonymkode: 4e865...ad9

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Keto for pcos. Kilde: trust me bro. Neida, men joda. Mange som har slitt med å bli gravide og har pcos har hatt stort hell 😊

TS her! Skal helt klart prøve ut keto, og har spist lavkarbo siden mandag. Har også betennelse i kroppen som legen ikke kan finne ut hvor det er ifra. Mottar all tips med en stor takk😁

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

TS her! Skal helt klart prøve ut keto, og har spist lavkarbo siden mandag. Har også betennelse i kroppen som legen ikke kan finne ut hvor det er ifra. Mottar all tips med en stor takk😁

Så bra :) er alltid litt 50/50 hvordan legene stiller seg til keto, men det skader uansett ikke å prøve. Insulinresistens reversert og mindre betennelser er jo bra i seg selv, og skulle graviditet komme i samme slengen så er det jo bare bra😅

jeg har ikke pcos selv, men har nære (flertall) med pcos som slet med graviditet og plutselig fikk det til etter noen mnd på keto :) lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg kan anbefale til å begynne med er YouTube-kanalene til Dr. Berg, dr. Sten Ekberg og Dr. Jason Fung. Veldig mye interessant knyttet til keto og insulinresistens. Det er jo ikke knyttet til pcos og graviditet direkte, men nyttig info og inspirasjon til å komme i gang 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Så bra :) er alltid litt 50/50 hvordan legene stiller seg til keto, men det skader uansett ikke å prøve. Insulinresistens reversert og mindre betennelser er jo bra i seg selv, og skulle graviditet komme i samme slengen så er det jo bare bra😅

jeg har ikke pcos selv, men har nære (flertall) med pcos som slet med graviditet og plutselig fikk det til etter noen mnd på keto :) lykke til

Tusen takk💞

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det jeg kan anbefale til å begynne med er YouTube-kanalene til Dr. Berg, dr. Sten Ekberg og Dr. Jason Fung. Veldig mye interessant knyttet til keto og insulinresistens. Det er jo ikke knyttet til pcos og graviditet direkte, men nyttig info og inspirasjon til å komme i gang 😊

Tusne takk, skal sjekke de ut💞

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at kjemisk har bare med at "egget " ikke er egnet til å fortsette å vokse. Dette får kvinner med og uten pcos.

Får du eggløsning? 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ønsker du å starte på keto, så kjenner jeg flere som har god erfaring med kostplanene til Thor Foseid ("Spør Thor" på facebook). Gode og lette oppskrifter.

Husk at når du slutter helt med karbohydrater, så trenger du tilskudd av enkelte vitaminer og mineraler i noen uker i starten.

Anonymkode: e5473...2cd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sofakona skrev (16 minutter siden):

Husk at kjemisk har bare med at "egget " ikke er egnet til å fortsette å vokse. Dette får kvinner med og uten pcos.

Får du eggløsning? 

Ja jeg får eggløsning. Legen mente at damer med pcos får lettere kjemisk, spesielt hvis man er insulin resistent eller på vei til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Ja jeg får eggløsning. Legen mente at damer med pcos får lettere kjemisk, spesielt hvis man er insulin resistent eller på vei til det.

Har 1 kjemisk I 2 år tilsammen når jeg prøvde. Pcos siden jeg var 14 år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sofakona skrev (1 minutt siden):

Har 1 kjemisk I 2 år tilsammen når jeg prøvde. Pcos siden jeg var 14 år. 

Fikk 2 kjemiske begge gangene jeg prøvde. Ønsker å finne årsaken til dette, men tenker at det skader ikke å endre mine spisevaner i samme sleng :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan anbefale en bok som blir lansert denne uken (ikke ut enda), Lily Nichols som har skrevet mye om ernæring i graviditeten (en bok om svangerskapsdiabetes og en om "vanlig" graviditet), kommer med en ny bok som skal handle om fertilitet. Jeg har prøvelser den og den har også en hel kapittel om PCOS spesifikk. Har ikke lov å rope navn enda, men den lanseres på onsdag. Man får den kjøpt på Amazon.

(Lily Nichols har også masse info på blogg siden, som er helt gratis, men mye fokus på gravide da)

Anonymkode: 49ddb...df7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ingen diett som er vist i forskning å være bedre enn andre ved PCOS. Ketose er nok ikke så lurt hvis man vil bli gravid. Jeg faster intermitterende for jeg opplever at da holder blodsukkeret seg mer stabilt, men er også normalvektig. Jeg anbefaler å ta metformin fordi det gjør vektnedgang lettere og hvis du ikke tar metformin når du har pre diabetes kommer du nok til å få diabetes til slutt  

Anonymkode: 1252f...26d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk ut Marit Kolby. 

Anonymkode: 44da1...888

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maria Haugland på instagram

Anonymkode: 340d8...3b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...