Gå til innhold

Hvor kan jeg finne gode gratis strike oppskrifter?

Pippi Lotta

Anbefalte innlegg

Hei, har noen tips til hvor man kan finne gratis strikkeoppskrifter? Jeg har fått mye garn av en vennine. Så trenger bare oppskrifter ikke garne, og de oppskriftene jeg har funnet må man kjøpe garn for å få garne. Så hvor kan man finne oppskrifter uten å kjøpe garn? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan kansje legge til at jeg ikke ganske nybegynner på strikking, så helst ikke for kompliserte oppskrifter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt avhengig av garnet og hva du skal/vil strikke så finner du mye forskjellig

https://www.selfmade.com/nb-no/monster/gratis-diy/gratis-strikke-og-hekleoppskrifter

https://www.viking-garn.no/gratis-nedlasting

bøker på biblioteket, noen ligger ute https://www.nb.no/search?q=strikk&mediatype=bøker

Om du føler engelsk er ok (finnes norske/nordiske der også) https://www.ravelry.com/patterns/search#craft=knitting&availability=free&sort=favorites&view=captioned_thumbs

https://www.jarbo.se/jmonster

Lykke til 🌹

Anonymkode: cb106...49e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hobbii.no har også mange gratis oppskrifter. Det står gjerne hvilken vanskelighetsgrad det er før du laster ned :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hos Petiteknit kan man kjøpe oppskrift uten å kjøpe garn😊 Det gjelder forsåvidt mange små designere

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig syns jeg det bare er dårlige oppskrifter med dårlige garn man må kjøpe samlet. 

Skyr slikt som pesten, kjøper kun gode oppskrifter fra dyktige designere. 

Å ha betalingsvillighet for produkter gir deg gode resultater. Hvorfor skal alt være gratis? Det er IKKE gratis å lage designs. 

Anonymkode: e7c13...aba

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for gode svar alle samen!!! Skal definitivt prøve noen av de 😀

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Personlig syns jeg det bare er dårlige oppskrifter med dårlige garn man må kjøpe samlet. 

Skyr slikt som pesten, kjøper kun gode oppskrifter fra dyktige designere. 

Å ha betalingsvillighet for produkter gir deg gode resultater. Hvorfor skal alt være gratis? Det er IKKE gratis å lage designs. 

Anonymkode: e7c13...aba

Jeg er nybegynner, så tenkte små enkle mønster holdt for meg. Har ikke behovet for noen kopliserte/flote design når jeg bare skal lære meg å strikke (blir trolig ikke så vakkert første gang jeg prøver meg på en oppskrift uaset). Når jeg søkte etter oppskrifter virket det for meg som om det vanlige var at oppskriftene ble solgt sammen med garnet, da jeg allerede har garnet så virket det dobbelt meningsløst å betale for slike mønster. 

Er forsovet enig I at alt ikke må være gratis og folk som lager bør selfølgelig få betalt (jeg går ut i fra at sidene det er linket til også har betalt designeren da). Er det gøy og jeg blir flink nok til å lage fine ting, begynner jeg sikkert å brukke mer penger på det etter hvert. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i forslag om Petiteknit. God design fortjener betaling og når du er nybegynner er det viktig med velskrevne oppskrifter slik hun har. Det er verdt de få kronene det koster. Og skygg unna Drops, ja, det er gratis men det er elendig skrevet og designet er gjerne stjålet fra noen andre.

Anonymkode: 6a9d5...4b1

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler også oppskriftene fra Petiteknit. Du må betale for dem, men de er kjenpegodt skrevet og forklart, de har gjennomtenkt passform og detaljer, og vel verdt å betale for.

Anonymkode: fbb2d...835

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Garnstudio har mange gratis oppskrifter som er lett å forstå. Enkelt å filtrere søkene på garntype, strikkefasthet, plagg, str etc.

Anonymkode: 668a8...eba

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 16.2.2024 den 23.29):

Anbefaler også oppskriftene fra Petiteknit. Du må betale for dem, men de er kjenpegodt skrevet og forklart, de har gjennomtenkt passform og detaljer, og vel verdt å betale for.

Støtter denne. Fantastiske oppskrifter. De har video som viser tekniker i hver oppskrift.

Anonymkode: c32ff...dbb

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig med de andre i at det som nybegynner er minst like viktig med gode oppskrifter. Så jeg hadde heller betalt enn å strikke dårlige gratisoppskrifter. Det jeg har strikket av Drops har ikke vært så bra, men skal sies at det er mange år siden jeg har strikket noe av dem nå. I tillegg er de kjent for å stjele design, så jeg styrer personlig helt unna dem.

Jeg syns derfor Petiteknit er et godt forslag, om du vil ha enkeltoppskrifter. Ellers har jeg hørt at boka til Siri Nilsen/Krauseri er bra og godt egnet for nybegynnere.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler deg å opprette profil på Ravelry og kjøpe oppskrifter der. Da vil du ha alle samlet og du får automatisk ny versjon av oppskriften hvis det oppdages feil. 
Petiteknit sine oppskrifter for nybegynnere er greie, for litt mer erfarne er de litt vel detaljerte. 
Men mitt beste råd er å dra på biblioteket. Der vil du finne ett godt utvalg av strikkebøker og har de ikke inne den du ønsker kan de bestille den for deg fra andre biblioteker. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiramy skrev (1 time siden):

Jeg anbefaler deg å opprette profil på Ravelry og kjøpe oppskrifter der. Da vil du ha alle samlet og du får automatisk ny versjon av oppskriften hvis det oppdages feil. 
Petiteknit sine oppskrifter for nybegynnere er greie, for litt mer erfarne er de litt vel detaljerte. 
Men mitt beste råd er å dra på biblioteket. Der vil du finne ett godt utvalg av strikkebøker og har de ikke inne den du ønsker kan de bestille den for deg fra andre biblioteker. 

Det er mange erfarne strikkere som setter pris på oppskriftene til Petiteknit. Jeg vet riktignok ikke hvordan de aller enkleste oppskriftene er, men setter pris på detaljnivået på oppskriftene jeg har strikket. Det sikret at resultatet blir best mulig, og det gjør at man får alle de forseggjorte detaljene helt riktig slik at plaggene blir veldig bra. Så er det også fint å slippe å regne ut hvordan man skal felle eller lure på hvilken teknikk man skal bruke til øke.

Jeg har strikket i tretti år, og har da også slitt meg gjennom forkortelser og mye annet "selvsagt" fra Sandnesgarn, Rauma o.a.. Oppskrifter der man burde ha tilgang på hjelp fra en dreven strikker for å forstå hva man skal gjøre. Det slipper man med oppskriftene fra Petiteknit. 

Jeg har også strikket (flerfarget) mønsterstrikk med oppskrift fra Anne Ventzel. Der lærte jeg om hvordan man bør holde trådene med tanke på dominant og ikke-dominant farge. Det var aldri et tema i de gamle oppskriftene, selv om jeg nå i etterkant har lest om det i en gammel bok om strikketeknikker. Nok et eksempel på informasjon som kan gi plagget "det lille ekstra" i finishen, men som ikke ble tatt med i de gamle oppskriftene.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det er mange erfarne strikkere som setter pris på oppskriftene til Petiteknit. Jeg vet riktignok ikke hvordan de aller enkleste oppskriftene er, men setter pris på detaljnivået på oppskriftene jeg har strikket. Det sikret at resultatet blir best mulig, og det gjør at man får alle de forseggjorte detaljene helt riktig slik at plaggene blir veldig bra. Så er det også fint å slippe å regne ut hvordan man skal felle eller lure på hvilken teknikk man skal bruke til øke.

Jeg har strikket i tretti år, og har da også slitt meg gjennom forkortelser og mye annet "selvsagt" fra Sandnesgarn, Rauma o.a.. Oppskrifter der man burde ha tilgang på hjelp fra en dreven strikker for å forstå hva man skal gjøre. Det slipper man med oppskriftene fra Petiteknit. 

Jeg har også strikket (flerfarget) mønsterstrikk med oppskrift fra Anne Ventzel. Der lærte jeg om hvordan man bør holde trådene med tanke på dominant og ikke-dominant farge. Det var aldri et tema i de gamle oppskriftene, selv om jeg nå i etterkant har lest om det i en gammel bok om strikketeknikker. Nok et eksempel på informasjon som kan gi plagget "det lille ekstra" i finishen, men som ikke ble tatt med i de gamle oppskriftene.

Enig! Jeg har sett så mange som har strikket i maaaange år, som digger oppskriftene til Petiteknit. Resultatet blir bra uansett! I tillegg synes jeg hun bruker teknikker som virkelig passer plagget og konstruksjonen av det🙌🏼

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...