Gå til innhold

Hvor kan jeg finne gode gratis strike oppskrifter?


Pippi Lotta

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Det er mange erfarne strikkere som setter pris på oppskriftene til Petiteknit. Jeg vet riktignok ikke hvordan de aller enkleste oppskriftene er, men setter pris på detaljnivået på oppskriftene jeg har strikket. Det sikret at resultatet blir best mulig, og det gjør at man får alle de forseggjorte detaljene helt riktig slik at plaggene blir veldig bra. Så er det også fint å slippe å regne ut hvordan man skal felle eller lure på hvilken teknikk man skal bruke til øke.

Jeg har strikket i tretti år, og har da også slitt meg gjennom forkortelser og mye annet "selvsagt" fra Sandnesgarn, Rauma o.a.. Oppskrifter der man burde ha tilgang på hjelp fra en dreven strikker for å forstå hva man skal gjøre. Det slipper man med oppskriftene fra Petiteknit. 

Jeg har også strikket (flerfarget) mønsterstrikk med oppskrift fra Anne Ventzel. Der lærte jeg om hvordan man bør holde trådene med tanke på dominant og ikke-dominant farge. Det var aldri et tema i de gamle oppskriftene, selv om jeg nå i etterkant har lest om det i en gammel bok om strikketeknikker. Nok et eksempel på informasjon som kan gi plagget "det lille ekstra" i finishen, men som ikke ble tatt med i de gamle oppskriftene.

Anonymkode: fbb2d...835

Jeg vet også om folk som setter pris på oppskriftene, men som vanlig har folk delte meninger. Jeg har også strikket i tredve år og har opplevd variert kvalitet på oppskrifter. Og er helt enig med deg at Sandnesgarn, Dalegarn OL sine oppskrifter ikke er for nybegynnere😊

TS må overhodet ikke være redd for å spørre om hjelp både her og på garnbutikken. Det finnes alltid noen som kan hjelpe henne. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tiramy skrev (54 minutter siden):

Jeg vet også om folk som setter pris på oppskriftene, men som vanlig har folk delte meninger. Jeg har også strikket i tredve år og har opplevd variert kvalitet på oppskrifter. Og er helt enig med deg at Sandnesgarn, Dalegarn OL sine oppskrifter ikke er for nybegynnere😊

TS må overhodet ikke være redd for å spørre om hjelp både her og på garnbutikken. Det finnes alltid noen som kan hjelpe henne. 

Ja, meningene er nok delte også om oppskriftene fra Petiteknit. Jeg ville dog presisere at de ikke er for detaljerte for (alle) erfarne strikkere. Av de erfarne strikkerne jeg kjenner som har prøvd Petiteknits oppskrifter (langt mer erfarne enn meg og som også strikker langt mer enn meg), så setter samtlige pris på oppskriftene og synes de er veldig gode. Jeg kommer heller ikke på noen oppskriftsprodusenter som jeg synes lager bedre oppskrifter hverken for nybegynnere eller erfarne strikkere.

Men oppskriftene er ikke gratis, som TS ber om. Jeg tror ikke man får så gode og gjennomarbeidede oppskrifter gratis.

 

Støtter for øvrig tipset om å gå på biblioteket og låne strikkebøker der. Det har jeg gjort flere ganger, både for inspirasjon og for å strikke etter en bestemt oppskrift.

Anonymkode: fbb2d...835

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...