Gå til innhold

Båndtvang hele året?


Padmee

Synes du det skal være tvungen båndtvang hele året?  

  1. 1. Synes du det skal være tvungen båndtvang hele året?

    • Ja
      10
    • Nei
      18


Anbefalte innlegg

En hind kan faktisk bli ganske så aggressiv av å holdes i bånd til enhver tid. Spesielt hvis denne hunden stå mye alene i bånd eller hundegård til vanlig også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, hvis den til støtt og stadig står /går i bånd og er alene hele tiden så ja, da er det nok mulig at hunden ikke blir så grei å ha med å gjøre på sine gamle dager. Men jeg trodde det var båndtvang ute på tur vi snakket om her... jeg misforsto kanskje da :wink: .

Vi har våre hunder på bånd når vi går tur hele året uansett båndtvang. Slipper vi dem er vi rimelig sikre på at det er 99% prosent sikkert at vi IKKE treffer andre folk. Hjemme har de en hundegård, rimelig stor som de løper rundt i. Nå er de to sammen så de er ikke alene. De er mye inne, da de er noen skikkelige sofagriser begge to :wink: . Og så sosialiserer vi dem mye med andre hunder på utstillinger og hundeløp. Den eldste er nå 9 år gammel og han har alltid hatt det sånn jeg har beskrevet det, fins ikke en dråpe av aggressitivitet i han.... med mindre han skal beskytte seg selv eller oss andre.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye rart ute og går!

Man skal være skeptisk til hunder og deres eiere. Det burde vært en eller annen form for sertifikat for å skaffe seg hund faktisk.

Sertifikat for hundeeigarar. Det høyres ut som ein god ide, for det er ikkje alle som skaffer seg hund som veit kva dei gjer. :evil:

Men det kan vel vere litt vanskelig å gjennomføre i praksis, eller ? :-?

Eg meinar, det er jo forskjell på korleis forskjellige hunderaser oppfører seg.

Når det gjeld bandtvang, så meiner eg hunder bør gå i band der det er mange folk, men dyra må jo få lov til å springe laust nokre plassar. (Fjellet ???)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sexysadie

Sertifikat for hundeeiere???Hørt slikt sprøyt???

Hva m folk som skaffer seg barn i hytt og pine og som ikke er egnet i d hele taat å ha dem??????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sertifikat - gjerne, men jeg tror dessverre det blir vanskelig å håndheve i praksis.... Jeg syns dessuten det burde være en grense for hvor mange hunder folk får ha (3 hunder er en flokk, og da gjelder andre "regler" hundene imellom) - men det er en heeeelt annen diskusjon!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener selvfølgelig ikke at folk skal behøve å gå på skole for å ha hund, men enkelte burde få forbud om å skaffe seg dyr i det heletatt.

Og jeg vat at det er umulig å håndheve. Blir bare så grenseløst forbanna når folk skaffer seg dyr for å trene dem opp til kamphunder og ikke gir dem den oppmerksomhet og det stellet de fortjener.

Det er en drøss med hundeeiere som burde tvangsskoleres for å få beholde hundene sine. Dette gjelder også andre dyr.. katter, fugler, hamstre..

Å få barn er en litt annen ting synes jeg (særlig ettersom denne tråden handler om hunder).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Brunhilde

ÅÅÅÅÅ! Nå er det min tur til å være sint! Var ute en liten "tissetur" med hunden nettopp - i bånd (!), og så kommer det en hund løpende med høy hale, mens eieren står nede i veien og roper "kom". Jeg brølte at hun fikk ta bikkja i bånd - og blir skjelt ut tilbake. Pytt, pytt, jeg skjelte jeg også - men jeg blir så sint - spesielt fordi hun sko hunden da hun endelig fikk tak i den!

er enig i at det med sertifikat ikke er lett å gjennomføre, men hvis bare blandingshunder hadde kostet litt mer så ville kanskje flere tenke seg om før de skaffet hund! (Nå mener jeg at blandingshunder er like ok som rasehunder, men der ER forskjell på å betale kr. 500,- og 8-10.000,- for et dyr)... Takk for at jeg fikk pøse aggresjonen min ut her og nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

..den helvetes Boarder Collien..

Ikke alle Border collier som er sånn vettu! Jeg har Border Collien min alltid i bånd uansett hvor flink han er til å gå ved siden av meg! Respekterer at det faktisk er folk som er redde for hunder. Ikke alle som gjør det nei! Men i en gudsforlatt skog syns jeg det faktisk er litt greit at han kan gå løs. Andre bikkjer også, så lenge man har FULL kontroll!

xeyes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Det er nok mange som ikke skjønner hva det spørres om her!

Båndtvang hele året, overalt? Det er nemlig slik, som tidligere nevnt, at der de fleste som er redd hund møter en løs hund, der er det ikke lov til at denne hunden går løs. Det ER båndtvang hele året i byer og andre tettbebygde områder. Denne båndtvangen er det ikke mange som overholder. På fjellet, i skogen og generelt ute i naturen er det bare båndtvang deler av året, pga at dyrene har unger.

Mange sier "ja, båndtvang hele året" for å slippe å møte løse hunder på gata. Slik båndtvang HAR vi. Jeg er mot generell båndtvang hele året, en hund må da få lov til å løpe litt, men altså mener jeg sterkt at man skal overholde den båndtvangen som eksisterer i byer og sånn.

Jeg er selv redd for hund, men har blitt mye flinkere med årene, og vurderer faktsik anskaffelse av hund nå, sammen med min samboer. Den hunden skal jeg love, de skal gå pent i bånd så lenge vi oppholder oss i områder der andre folk også er. Men "langt vekke i ødemarken", der må jo hunden få lov til å løpe litt?

Når noen lengre oppe sa at uttalelsen om "livredd og panikk" ble tolket som ironi, så må jeg bare si, for mange er dette REALITETEN, ikke ironi. Selv har jeg kommet så langt at jeg nå bare føler pulsen stige og tankene rase rundt, men jeg har vært vesentlig mer redd da jeg var yngre. All respekt og medfølelse for dem som er livredd hund, det er faktsik en del av dem, og det skal vi ikke gjøre narr av!

Uansett, alle med hund, vis respekt for din egen hund, ha den i bånd langs bilveier! Vil du noen gang tilgi deg selv dersom en eller annen "livredd person" skriker til, og hunden skremmes (eller andre ting skremmer hunden din) og vips så er den i bilveien, og der kommer en bil i full fart? Denne mangelen på respekt for båndtvang, andre mennesker og egen hund ser jeg altfor ofte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

jeg er for båndtvang over alt!

da jeg var 6 år og på tur "langt vekke i ødemarken" ble jeg bitt i ansiktet av en hund..

tro meg; det sitter i enda..

og eieren var sint på mine foreldre fordi de ikke "passet bedre på meg ute i villmarken" (de var ca to meter unna) og tok absolutt ikke noe ansvar for hendelsen..

og ja, selvfølgelig er jeg for at den båndtvangen som er i dag skal overholdes.. hovedprobelemet er vel at det ikke har noen konsekvenser å bryte den.. ikke en gang når hunden biter.. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Det er og blir selvsagt eierens ansvar. Når hunden går løs er det eierens ansvar å ha kontroll over den.

Selv ble jeg redd hund etter en diger, skummel politihund som gikk løs utenfor barnehage og skole, totalt blottet for ansvarsfølelse eieren av den hunden.

Jeg mener selvasgt at selv "lagt ute i ødemarken" skal eieren til enhver tid ha full kontroll over hunden. At den biter er og blir totalt utilgivelig. (med unntak av om en eller annen drittsekk seriøst og med vilje provoserer en hund til den biter, men det gjorde slevsagt ikke denne gjesten som ble bitt)

Jeg har som nevnt ikke hund, og jeg kan ikke ærlig si hva jeg vil gjøre om jeg får en, for jeg har ingen. Men en ting er sikkert, jeg vet at mange er redd hund, og det vil jeg respektere. Selvsagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser at flere nevner dette med at eieren skal ha full kontroll på hunden sin.

Jeg tør påstå at INGEN har 100% kontroll på en hund som går løs.

Man kjenner hunden sin, vet hvordan den reagerer på ting, men den har også drifter som gjør at enkelte ting er mye mer spennende enn eieren til tider. Hannhunder foretrekker helt klart en tispe med løpetid forran en eier med pølsebiter.

Jeg stoler ikke på min hund når det er andre hunder i nærheten. Jeg kan med 100% sikkerhet si at hunden min ikke er farlig. Dvs. hvis den ikke blir provosert, skremt e.l. Dersom hunden føler seg truet av andre dyr eller mennesker vet jeg ikke hvordan den vil reagere.

Det er aldri snakk om å slippe hunden i nærheten av barn eller biler. Hvis jeg går i skogen og ser en person, så kaller jeg inn hunden og setter på båndet. Både pga den jeg møter og pga hunden. Det gjelder å ha øyne og ører åpne.

Jeg her respekt for folk som er redd hunder, selv om jeg ikke finnes redd selv. Må likevel innrømme at jeg synes at det er litt ekkelt med løshunder, der eieren er fraværende. Kommer veldig an på hva jeg leser i hundens oppførsel. Kommer den logrende med blide øyne mot meg er det greit. Om hunden reiser bust og står stille med mysende øyne, da blir jeg engstelig, men holder meg rolig og får hunden min på plass.

Vi kan aldri vite hva som provoserer, skremmer eller hisser opp en hund. Det vil alltid komme nye situasjoner. Det er derfor viktig å sosialisere hundene, lære dem hvem som er sjefen og lære dem at det ikke er alle som vil hilse på dem.

Men vi får aldri full kontroll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

100% kontroll over enhver mulig reaksjon i enhver mulig situasjon som kan oppstå.... det har jeg ikke over meg SELV engang :) Langt mindre over et annet levende vesen, hund eller menneske :)

(man skal kjenne sin hund, vite hvordan den antakelig reagerer, respektere hunden og omgivelsene, og gjøre det man da anser som forsvarlig, det mener jeg.)

Om bare flere folk respektere de reglene for båndtvang som finnes, så ville vi antakelig hatt mye mindre, om i det hele tatt, behov for denne debatten. Det er nå min lille mening om saken da.

Ha en ellers fin dag, med eller uten hund :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er en hundeeier etter min smak Lea!

Det finnes utrolig mange dårlige av typen der ute....!!...

"Den vil bare hilse... bjeff knurr..."

"den er så snill atta..bjeff..knurr knurr..."

"den er ikke noe å være redd for..bjeff...knurr,,, hjelp pappa... uuuuææææ..knurr..."

Hensyn og respekt er fine stikkord for alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tør også påstå at de farligeste hundene har eiere som TROR at de har full kontroll.

Disse eierene har ofte gjort hunden sin så myk og usikker at de kan "klikke" av den minste lille ting.

Det burde vært påbudt å gå minst et dressurkurs med alle hunder. Ikke bare for hunden sin del, men for eieren. De fleste hunder er snille i utgangspunktet, men det skal ikke mange feiltrinn til for å ødelegge dem!

Så hva med et teorikurs for alle som vil skaffe seg hund? Der kursbevist må vises frem ved kjøp/overtagelse av hund.

Men så har vi disse valpe-fabrikkene da... umulig å ha kontroll på alle valper som blir født og solgt/gitt bort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Dessverre sant, det er umulig å kontrollere hvem som får en hund. Ellers ville et "teorikurs for hund" vært en veldig god ide, egentlig.

Selv vil jeg anse det som helt naturlig å gå på valpekurs/desurkurs/lydighetskrurs eller hva man nå en kaller alle disse tinga. (for jeg vil ha en meget lydig hund nemlig, da jeg som nevnt er litt redd dem)

Det er helt klart, som jeg sa, at ingen har 100% kontroll over hunden sin, og som det ble sagt her, de som trur det utgjør en stor fare (jeg vet ikke om det er den største, de som bare slipper hunden ut døra uten å følge etter selv, de liker jeg enda mindre enn de som går tur uten bånd...)

Uansett, vi få dessverre ikke innført sertifikat for hundeeiere, men hver og en som eier hund må ta det ansvaret det medfører. Det er dessverre fåtallet som ødelegger intrykket av flertallet :(

Hund i bånd når man møter mennesker, det er en fin ting. (med mindre du møter mennesker som du og hunden kjenner, på en lukket plass, f.eks da, selvsagt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

hvorfor får vi ikke inført hundesertfikat? de har da klart det i andre land.. alt som skal til er politikk.. så vi får bare kaste oss over oppgaven.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Hvorfor vi ikke får innført hundesertifikater? Fordi alle tisper som lever er potensielle valpe-produsenter, og "leverandører" av blandingshunder er ikke alltid så seriøse (ikke alle leverandører av rasehunder heller for den del) De som har en hund som har stukket av og parret seg, og visp sitter med et kull hundevalper som de vil kvitte seg med, de undersøker slett ikke alltid om den som overtar hunden er helt seriøs heller. Og de som vil få tak i en hund, uten sertifikat, de klarer selvsagt det på dette markedet. Fordi det er hundretusenvis av potensielle leverandører. Derfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...