Gå til innhold

Har du noen tips til åssen jeg kan bli kvitt sukkeravhengighet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er så avhengig av sukker. Kan klare å holde meg unna i 5 dager(man-fred), når jrg først spiser da, så spiser jeg så mye. Og om jeg spiser litt midt i uka, så fortsetter jeg i flere dager. Har egentlig lyst til å slutte helt, prøvd mange ganger, men faller alltid for fristelser 😧  føler meg ikke bra når jeg spiser så mye sukker. Føler meg feit, selv om jeg ikke er det. Mister også lysten til å spise sunt 

Åssen klarer du det? Har du noen gode tips? 

Anonymkode: 68526...0b1

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nøkkelen er følelsene dine. 
 

du må holde deg unna sukker, og når du får cravings så må du DRA FREM den vonde følelsen av hvordan du føler deg når du spiser sukker. 
 

Og den følelsen skal du ha lengst fremme. Spesielt når du får cravings. 

Anonymkode: 6091c...78a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puss tennene etter middag.

 

Anonymkode: 68125...dca

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min lege som er spesialisert innen ernæring sa at man aldri skal ha dårlig samvittighet og skam rundt dette, for sånne sterke cravings er et slags overlevelsesinstinkt som slår inn som er veldig vanskelig å motstå ❤️ han ga meg heller steg som kunne hjelpe mot sukkersuget og jeg synes det har hjulpet veldig!

1. prøv en kur med krom-tabletter fra helsekosten. Du kan ta 4 om dagen første uka, 3 om dagen andre uka, 2 om dagen uken etter det og så 1 tablett bare så lenge du føler du trenger det. Ta de gjennom dagen, ikke alle på en gang, for de skylles ut av kroppen fortløpende. 
 

2. prøv å legge til protein og fett til alt du spiser, eller spise noe grønt først. (Balanserer blodsukkeret, som gjør at du får mindre cravings senere) spiser du smågodt så ta et par biter med ost og spekeskinke og et par nøtter først for eksempel. Det er mye lettere å legge til enn å trekke i fra, og det har faktisk masse å si!! 

  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Whole30 👌 last ned "it starts with food" på kindle

Anonymkode: c1c8f...202

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er forresten så mye enklere å kutte det helt ut i en periode en  å "kutte ned". 

Anonymkode: c1c8f...202

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spis nok proteiner gjennom dagen. Dvs: også tidlig på dagen. 

Anonymkode: 67ded...7ba

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fullstendig kutt. 

Som deg stoppet det ikke om jeg først spiste igjen. Så "bare fredag" eller "bare litt" vil aldri fungere. 

Det å innse at det var for alltid var det tøffeste, nesten en sorgprosess fordi jeg ikke ville få "kos" igjen. Det satt i en stund. Men etter noen uker/måneder så var den følelsen glemt. Nå har jeg et normalt forhold til sukker. Kan ta en dessert, selv en sjokoladebit på besøk. Men kommer aldri til å spise sjokolade foran TVen igjen. 

Hvordan; Ikke finne substitutter, da tar det lengre tid og suget vedvarer. Aldri ha noe i hus "i tilfelle", ikke en gang kokesjokolade eller annet søtt. Fikk vi noe i gave gjemte mannen det. Og mannen handlet, slik at jeg ikke falt for fristelsen etter jobb. 

Anonymkode: e3b89...a42

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet det er lettere sagt enn gjort, men dersom du klarer å kutte helt, får du mindre lyst på sukker etterhvert. Det er jo som du sier en avhengighet kroppen har utviklet og det eneste som hjelper er avvenning. Det er hardt. Og går man fra å spise mye sukker hver dag, til full stopp så får man nærmest abstinenser. Og det går utover psyken. Mange blir nedstemt i starten og syns hverdagen gir mindre glede uten sukkeret. Samme man ser hos folk som skal slutte å røyke, drikke alkohol, ruse seg osv. 

Du ruser deg nemlig i teorien på sukkeret fordi sukker skiller ut store mengder dopamin. Det sies at sukker er mer avhengighetsskapende enn kokain.

Så det er ingen andre måter enn den harde veien. Full rehab og totalt kutt. Klarer du den knekken lover jeg deg at det blir lettere til slutt.

Anonymkode: b3d5f...c72

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, AnonymBruker said:

Nøkkelen er følelsene dine. 
 

du må holde deg unna sukker, og når du får cravings så må du DRA FREM den vonde følelsen av hvordan du føler deg når du spiser sukker. 
 

Og den følelsen skal du ha lengst fremme. Spesielt når du får cravings. 

Anonymkode: 6091c...78a

Ny forskning viser at vi også blir avhengige av følelser. Så den skamfølelsen rundt sukkerinntaket ditt er mest sannsynlig det du er mest avhengig av. Ikke sukkeret i seg selv, for da sliter man gjerne med å gå 3-4-5 dager uten.

I tillegg vil jeg be deg om å undersøke tankene dine så dypt du kan neste gang du får cravings. Tenkte du på noe ubehagelig som utløste det? Noe du har utsatt som du burde ha gjort? Noe som har såret deg? Noe du frykter? Noe du skammer deg over?

Som regel er det vonde følelser som trigger hjernen til å ville ha en rask måte å føle seg bedre på, og for deg er det blitt sukker. For andre alkohol, dop, sex osv. Det du må lære deg er derfor tre ting;

1. Identifisere hvilke ubehagelige følelser som fungerer som triggere for sukkeret, eller om det er skammen du er avhengig av

2. Lære å sitte med følelsene og skammen for å klare å bli kvitt følelsene en gang for alle. (Ved å søke Deshaming exercises kan du finne mange gode resurser)

3. Lære sunne måter "to self soothe". Dette er ting vi alle egentlig burde lære fra vi krabber, for det er noe av den viktigste lærdommen i vårt liv. Å finne måter å trøste oss selv på, på sunne måter, betyr å regulere vårt nervesystem på egenhånd. De aller fleste mennesker løper rundt hele livet uten å vite hvordan de gjør dette - og det er egentlig såre enkelt.

Det hjelper oss når vi er sinna, så vi unngår å si noe vi angrer på, det hjelper oss når vi er såret av partner til å ikke løpe av gårde eller gå helt i amokk for å få svar fra dem og det hjelper dem som er utro for validering. Ved å kunne regulere eget nervesystem, er vi plutselig i kontroll over kroppen. Ikke den andre veien. Da søker vi ikke etter eksterne resurser for å dekke våre emotionelle behov.

Og som et siste tips, mer praktisk av type, vil jeg si at det kan være lurt å kutte sukker tvert, men tillatte deg masse frukt den første uka, og yoghurt etc. Da dekker man garantert all eventuelt fysiologisk behov for sukker, og da gjenstår kun de emosjonelle triggerne.

Anonymkode: 029a2...d87

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ny forskning viser at vi også blir avhengige av følelser. Så den skamfølelsen rundt sukkerinntaket ditt er mest sannsynlig det du er mest avhengig av. Ikke sukkeret i seg selv, for da sliter man gjerne med å gå 3-4-5 dager uten.

I tillegg vil jeg be deg om å undersøke tankene dine så dypt du kan neste gang du får cravings. Tenkte du på noe ubehagelig som utløste det? Noe du har utsatt som du burde ha gjort? Noe som har såret deg? Noe du frykter? Noe du skammer deg over?

Som regel er det vonde følelser som trigger hjernen til å ville ha en rask måte å føle seg bedre på, og for deg er det blitt sukker. For andre alkohol, dop, sex osv. Det du må lære deg er derfor tre ting;

1. Identifisere hvilke ubehagelige følelser som fungerer som triggere for sukkeret, eller om det er skammen du er avhengig av

2. Lære å sitte med følelsene og skammen for å klare å bli kvitt følelsene en gang for alle. (Ved å søke Deshaming exercises kan du finne mange gode resurser)

3. Lære sunne måter "to self soothe". Dette er ting vi alle egentlig burde lære fra vi krabber, for det er noe av den viktigste lærdommen i vårt liv. Å finne måter å trøste oss selv på, på sunne måter, betyr å regulere vårt nervesystem på egenhånd. De aller fleste mennesker løper rundt hele livet uten å vite hvordan de gjør dette - og det er egentlig såre enkelt.

Det hjelper oss når vi er sinna, så vi unngår å si noe vi angrer på, det hjelper oss når vi er såret av partner til å ikke løpe av gårde eller gå helt i amokk for å få svar fra dem og det hjelper dem som er utro for validering. Ved å kunne regulere eget nervesystem, er vi plutselig i kontroll over kroppen. Ikke den andre veien. Da søker vi ikke etter eksterne resurser for å dekke våre emotionelle behov.

Og som et siste tips, mer praktisk av type, vil jeg si at det kan være lurt å kutte sukker tvert, men tillatte deg masse frukt den første uka, og yoghurt etc. Da dekker man garantert all eventuelt fysiologisk behov for sukker, og da gjenstår kun de emosjonelle triggerne.

Anonymkode: 029a2...d87

 

Kjenner meg på ingen måte igjen i noe av det du skriver.

Jeg har alltid vært lykkelig og trygg, aldri hatt problemer. Gikk rett fra en fantastisk familie, til en mann jeg har vært lykkelig med i mange år. 

Jeg var bare ekstremt avhengig av sjokolade, og det var min kos hver kveld. Følte ikke skam heller. Men forstod det ikke var bra rent helsemessig. 

Og hver gang jeg prøvde å spise frukt eller yoghurt i stedet så gikk jeg på en smell. Det var det å kutte helt som gjorde at jeg brøt mønsteret for ti år siden. 

Anonymkode: e3b89...a42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker said:

 

Kjenner meg på ingen måte igjen i noe av det du skriver.

Jeg har alltid vært lykkelig og trygg, aldri hatt problemer. Gikk rett fra en fantastisk familie, til en mann jeg har vært lykkelig med i mange år. 

Jeg var bare ekstremt avhengig av sjokolade, og det var min kos hver kveld. Følte ikke skam heller. Men forstod det ikke var bra rent helsemessig. 

Og hver gang jeg prøvde å spise frukt eller yoghurt i stedet så gikk jeg på en smell. Det var det å kutte helt som gjorde at jeg brøt mønsteret for ti år siden. 

Anonymkode: e3b89...a42

Men for majoriteten, er det slik. Og for majoriteten blir det lettere med fruktsukker i overgangen, noe jeg ser på som relevant ettersom TS beskriver at hun faller på en smell hver gang hun kutter.

Men, TS klarer nok selv å tenke seg til, eller prøve seg frem, for å se hva som er tilfellet for henne.

Anonymkode: 029a2...d87

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men for majoriteten, er det slik. Og for majoriteten blir det lettere med fruktsukker i overgangen, noe jeg ser på som relevant ettersom TS beskriver at hun faller på en smell hver gang hun kutter.

Men, TS klarer nok selv å tenke seg til, eller prøve seg frem, for å se hva som er tilfellet for henne.

Anonymkode: 029a2...d87

Helst uten at folk kaster på henne ord som skam, at det er noe feil med følelsene og tankene hennes. At hun har triggere i livet sitt. Sammenligne dette med dop- og sexavhengighet.

For oftest er det bare så enkelt at man er for glad i sjokolade. 

Anonymkode: e3b89...a42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Ny forskning viser at vi også blir avhengige av følelser. Så den skamfølelsen rundt sukkerinntaket ditt er mest sannsynlig det du er mest avhengig av. Ikke sukkeret i seg selv, for da sliter man gjerne med å gå 3-4-5 dager uten.

I tillegg vil jeg be deg om å undersøke tankene dine så dypt du kan neste gang du får cravings. Tenkte du på noe ubehagelig som utløste det? Noe du har utsatt som du burde ha gjort? Noe som har såret deg? Noe du frykter? Noe du skammer deg over?

Som regel er det vonde følelser som trigger hjernen til å ville ha en rask måte å føle seg bedre på, og for deg er det blitt sukker. For andre alkohol, dop, sex osv. Det du må lære deg er derfor tre ting;

1. Identifisere hvilke ubehagelige følelser som fungerer som triggere for sukkeret, eller om det er skammen du er avhengig av

2. Lære å sitte med følelsene og skammen for å klare å bli kvitt følelsene en gang for alle. (Ved å søke Deshaming exercises kan du finne mange gode resurser)

3. Lære sunne måter "to self soothe". Dette er ting vi alle egentlig burde lære fra vi krabber, for det er noe av den viktigste lærdommen i vårt liv. Å finne måter å trøste oss selv på, på sunne måter, betyr å regulere vårt nervesystem på egenhånd. De aller fleste mennesker løper rundt hele livet uten å vite hvordan de gjør dette - og det er egentlig såre enkelt.

Det hjelper oss når vi er sinna, så vi unngår å si noe vi angrer på, det hjelper oss når vi er såret av partner til å ikke løpe av gårde eller gå helt i amokk for å få svar fra dem og det hjelper dem som er utro for validering. Ved å kunne regulere eget nervesystem, er vi plutselig i kontroll over kroppen. Ikke den andre veien. Da søker vi ikke etter eksterne resurser for å dekke våre emotionelle behov.

Og som et siste tips, mer praktisk av type, vil jeg si at det kan være lurt å kutte sukker tvert, men tillatte deg masse frukt den første uka, og yoghurt etc. Da dekker man garantert all eventuelt fysiologisk behov for sukker, og da gjenstår kun de emosjonelle triggerne.

Anonymkode: 029a2...d87

Den her tror jeg nesten jeg skal printe ut og henge på kjøleskapet.

Det med selfsoothing skal jeg sjekke ut.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er egentlig ute etter et så jevnt blodsukker som mulig. Da er på en måte kropp og sjel i harmoni. Men, dette krever veldig mye selvdisiplin og veldig gode rutiner på måltidene. Og søvn. En god døgnrytme er Alfa Omega. Sukkerinntak ødelegger det jevne blodsukkeret og sender kroppen i en ubalanse som man vanskelig blir kvitt. For meg tar det bare en liten uke å bryte den onde sukkersirkelen og "begynne på nytt" men sannheten er at de aller fleste klarer ikke å komme seg dit, og det sklir ut og så er det på an igjen. Men med rette innstillingen og nok selvdisiplin går det an å lykkes. Men du må altså ville det NOK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Helst uten at folk kaster på henne ord som skam, at det er noe feil med følelsene og tankene hennes. At hun har triggere i livet sitt. Sammenligne dette med dop- og sexavhengighet.

For oftest er det bare så enkelt at man er for glad i sjokolade. 

Anonymkode: e3b89...a42

Har du utdanning innenfor dette? Det høres ikke slik ut. Jeg hører deg i at det var så enkelt for deg, men for majoriteten av andre er det knyttet til skam eller triggere, og for dem som har det slik, oppfatter det oftest som en lettelse når de forstår sammenhengen.

Du sliter ikke med verken skam eller triggere, og dermed ser du på det som å bli "kastet på ord som skam" osv; men det er du som tillegger noe negativt til det. Jeg tror ikke du har mulighet til å forstå den befrielsen det er å forstå hvorfor man føler som man gjør, og dét i seg selv er en svært viktig nøkkel for varige livsstilsendringer.

Du har beskrevet ditt liv godt, og det er jo tydelig at du ikke er blant de jeg sikter til. Dermed er din erfaring, eller mening, heller ikke av balansert verdi for majoriteten.

Anonymkode: 029a2...d87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 hours ago, ThereGoesBob said:

Du er egentlig ute etter et så jevnt blodsukker som mulig. Da er på en måte kropp og sjel i harmoni. Men, dette krever veldig mye selvdisiplin og veldig gode rutiner på måltidene. Og søvn. En god døgnrytme er Alfa Omega. Sukkerinntak ødelegger det jevne blodsukkeret og sender kroppen i en ubalanse som man vanskelig blir kvitt. For meg tar det bare en liten uke å bryte den onde sukkersirkelen og "begynne på nytt" men sannheten er at de aller fleste klarer ikke å komme seg dit, og det sklir ut og så er det på an igjen. Men med rette innstillingen og nok selvdisiplin går det an å lykkes. Men du må altså ville det NOK.

Godt forklart. Jeg ønsker dog å legge til noe vedrørende disiplinen du sikter til, for den er også svært knyttet til vårt nervesystem. Når vårt parasympatetiske nervesystem er aktivert (rest and digest), har vi langt lettere for å ta gode, sunne valg. Ergo, det er da enklere å "ha selvdisiplin", fordi kroppen er avslappet og i balanse.

Når vårt sympatiske nervesystem er aktivert (fight, flight, freeze, fawn), da opererer vi langt mer på overlevelsesinstinkter. Og enda det høres tåpelig ut, så er det mange uvaner i vårt moderne liv som faktisk fungerer som en overlevelsesmekanisme. Kort fortalt, så ønsker hjernen vår alltid at vi skal velge det som er trygt og det som får oss til å føle oss best. Sukker, sjokolade (og andre ting, som nevnt i mitt tidligere innlegg) er en perfekt måte for hjernen til å føle seg trygg og god. Dopamin utløses, serotonin også, og vi har valgt det vi oftest velger = med andre ord, det tryggeste valget.

Vi har full mulighet til å overstyre hjernen vår, men uten denne kunnskapen om nervesystemet, jobber man ofte imot kroppen. Det kan være mulig å få det til uansett, men man kjemper på en måte imot strømmen. Ved å lære seg mer om selvregulering av nervesystemet, vil man raskt oppleve at det er mye enklere enn det høres ut til, og verdien det bringer, er ikke langt unna livsendrende. Da jobber man plutselig med kroppen, og kan flyte mer naturlig med strømmen. 

Dette emnet minner meg også alltid om sitatet "work smarter, not harder". Det gjelder absolutt for kroppen og hjernen også! 😊

Anonymkode: 029a2...d87

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kromtabletter

Anonymkode: e44e6...e81

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har du utdanning innenfor dette? Det høres ikke slik ut. Jeg hører deg i at det var så enkelt for deg, men for majoriteten av andre er det knyttet til skam eller triggere, og for dem som har det slik, oppfatter det oftest som en lettelse når de forstår sammenhengen.

Du sliter ikke med verken skam eller triggere, og dermed ser du på det som å bli "kastet på ord som skam" osv; men det er du som tillegger noe negativt til det. Jeg tror ikke du har mulighet til å forstå den befrielsen det er å forstå hvorfor man føler som man gjør, og dét i seg selv er en svært viktig nøkkel for varige livsstilsendringer.

Du har beskrevet ditt liv godt, og det er jo tydelig at du ikke er blant de jeg sikter til. Dermed er din erfaring, eller mening, heller ikke av balansert verdi for majoriteten.

Anonymkode: 029a2...d87

 

Det var dritvanskelig. Det tok meg ca 5 år med prøving og feiling. Der jeg trudde substitutter, som du anbefaler, var løsningen. 

Løsningen var til slutt; ingen substitutter, bare kutt. 

Det er så merkelig med alle som mener at alle som har lagt seg opp en uvane har psykiske triggere og underliggende utfordringer. Det har visst blitt moderne å sette en diagnose på absolutt alt. Og jobbe med psyken og analysere underliggende faktorer. I stedet for å bare innse det enkle i situasjonen; jeg spiser for mye sjokolade, jeg slutter. 

Anonymkode: e3b89...a42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kutta opp ønnsaker som jeg hadde i en bolle med vann. 

Blomkål, gulrot, kålrot.  Så tydde jeg til det.

Anonymkode: 3bbd8...419

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...