Gå til innhold

Og der ble jeg republikaner gitt.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva vet du egentlig om hva Christer Sjøgren har gjort for det norske folk, BMD? Tipper det eneste forholdet de som har uttalt seg krast i denne tråden har til Christer Sjøgren er noe a la; Christer Sjøgren? Joa, det er han dansebandfyren det, ikke sant?

Vent nå å se hva grunnen er, så slipper dere å drite på draget med for tidlige utspill. ;)

Videoannonse
Annonse
Gjest Betty Boop
Skrevet

Eller de kan kaste dem ut fra balkongen på 17.mai f.eks.? Jeg mener dersom de likevel er i beit for kandidater.

Skrevet
Vent nå å se hva grunnen er, så slipper dere å drite på draget med for tidlige utspill. 

Hvis han har funnet opp en pille som kurerer kreft skal jeg trekke tilbake alt jeg har sagt :)

PS: Skjønte ikke det med slottsbalkongen. Er ikke så smart dessverre.

Skrevet
Det er masser av nordmenn som liker dansebandmusikk, men gjør ham ikke noe mer fortjent til medalje av den grunn. Ved å dele ut medaljer i hytt og gevær oppnår man ingenting annet enn å undergrave hele konseptet. Han som vant nobelprisen i økonomi kunne godt fått den. Men ikke en musiker.

Jeg tror ikke helt du vet nok om slike ordener jeg...

Slike ordener blir delt ut innen ulike kunnskapsfelt: det kan være vitenskap (musikk er forøvrig også en vitenskap, samtidig som det er en kunstform/uttrykk), og andre fagfelt, men fellestrekket er at den delse ut til mennesker som har gjort en stor innsats innen sitt felt og som har utrettet noe for mange mennesker på en funksjonell, solid og bra måte.

Man kan være utøver innen jazz, folkemusikk, samtidsmusikk, popmusikk, klassisk musikk, og også nå, som vi ser, dansbandmusikk.

Poenget er at personen har gjort en solid innsats som har betydd mye for svært mange. Personn må ha et særpreg og må ha utmerket seg ut fra sine forutsetninger innen sitt fagområde.

Det er ikke merkelig i det hele tatt at Sjøgren får en slik orden, det er tydeligivs bare svært uvant for mindre kunnskapsrike (?) sjeler der ute.

Jeg kan ikke forstå hva ditt (og andres problem) er: tror dere virkelig ikke at folkene som har sittet i alle komiteène har gjort et grundig forarbeid i forkant av en slik orden? Det bør du være sikker på at de har gjort og de er mange!

Det er temmelig arrogant av KG'ere å slenge med leppa om dette hvis de i grunnen ikke har verken erfaring eller kunnskap om å sitte i nemnder, juryer, styrer, komiteèr, UD, i kongens apparat eller i regjeringen. Hadde alle som svarte her hatt den erfaringen, tror jeg ikke dere ville ha kommet med såpass korttenkte uttalelser.

So what om dere ikke liker dansband og Sjøgren, det handler om å kunne se utover det og faktisk se på den betydning og funksjon han (og bandet hans) har fylt over en lang rekke med år. Hva så om det ikke angår deg og meg, det angår hvertfall mange andre. Kall dem harry eller hva du vil, men det endrer ikke på det faktum at Sjøgren oppfyller kriteriene for en slik orden.

Det at du (og andre her) aldri kommer til å forstå slikt, gjør vel arbeidskomiteèns arbeid ennå mer respektert skulle jeg tro.

I utlandet er det helt vanlig å dele ut ordener til alle som har gjort en innsats utover det vanlige over mange år- som angår mange mennesker: det kan være advokater, musikere, journalister, den vanlige mann i gata (som har utmerket seg med samfunnsinnsats), osv., osv.

Hvis man ikke er i stand til å forstå samfunnet man lever i og ikke klarer å reflektere over det faktum at det finnes så mange ulike mennesker der ute, vel, så har man tapt på forhånd.

Skrevet
Hvis han har funnet opp en pille som kurerer kreft skal jeg trekke tilbake alt jeg har sagt :)

PS: Skjønte ikke det med slottsbalkongen. Er ikke så smart dessverre.

Du er kanskje veldig ung og uerfaren eller bare vet veldig lite?

Uansett, Nobels pris går gjerne til folk som har funnet opp kruttet og liknende. En kongelig ridderorden er noe ganske annet.

Den dagen du har satt deg inn i hva en slik orden faktisk er for noe og ut fra hvilke kriterier den delse ut, først da er det relevant å lese hva du mener om saken.

Inntil dess, god bedring til deg. :overrasket:

Gjest LoisLane
Skrevet

Bra innlegg, Gjest.

Det viser seg stadig at de som renger seg som mest tolerante også har sine klare fordommer.

Grow up!

Skrevet

blir man republikaner av en bagatel har man alltid vært republikaner.

Gjest Betty Boop
Skrevet

Jeg har problemer med å se hva Sjøgren har gjort for andre mennesker? Han er en artist og forretningsmann. Enkelt og greit. Han har tjent penger. Ikke noe galt med det altså. Men vi har da mange mennesker i den kategorien. Dersom det er kriteriet. Vi har Hagen, Røkke, Gjelsten, ja i det hele tatt alle disse andre som opptrer i media fra tid til annet. Jeg ser ikke forskjellen.

Jeg har ingen formening om at fyren eller musikken hans, eller fansen hans er harry. Jeg liker en annen type harry musikk. Det har ikke noe med saken å gjøre. Ville blitt like overrasket om en av de musikerne jeg foretrakk hadde fått denne prisen. Og overraskelse er faktisk alt det dreier seg om. Jeg har ingen sterke følelser rundt saken. Og det forundrer meg i grunnen litt at det tilsynelatende er folk som har det. Men det er selvfølgelig mange områder man kan engasjere seg på.

Skrevet

Jeg har like mye trøbbel med at utagerende alkoholikere får sånne utmerkelser. Wenche Foss, for eksempel. Eller Erik Bye.

Selv om sånne ting ikke er noe nytt; Beatles fikk også sine ordener. Noen av dem sendte ting i retur etter hvert, og DA har de en hensikt. For ikke lenge siden var det en eller annen kjendis som takket nei, dét synes jeg også er helt flott.

Skrevet

Jeg begriper ikke hva Christer Sjögren har utrettet som gjør ham denne ordenen verdig, så det skal bli interessant å gøre begrunnelsen.

Det råder for øvrig vill forvirring i tråden om hva han egentlig er tildelt.

Christer Sjögren har IKKE fått Kongens Fortjenestemedalje i hverken sølv eller gull. Det er altså ikke snakk om den utmerkelsen som gamle slitere i samfunnet får på sin åttiårsdag (eller deromkring).

Derimot er han tildelt Den Kongelige Norske Fortjenstorden

Den Kongelige Norske Fortjenstorden.

Denne orden tildeles utenlandske borgere og norske borgere fast bosatt i utlandet som belønning for særlig fortjenestfullt virke for norske interesser.

Medaljen tildeles av Utenriksdepartementet, men saksgangen går via Forsvarssjefen og Forsvarsdepartementet.

Kongens Fortjenstmedalje

Kongens fortjenstmedalje i sølv tildeles som belønning for særlig fortjenstfull innsats over lengre tid i samfunnslivet i offentlig stilling eller verv, i frivillige organisasjoner eller annen personlig virksomhet av samfunnsnyttig betydning.

Den kan også utdeles for særlig fortjenstfullt arbeid gjennom lang tid i privat eller offentlig tjeneste, hvor innsatsen ligger langt over det normale og hvor vedkommende også har vist aktiv innsats innenfor eller utenfor sin arbeidsplass.

Fortjenstemedaljen kan også tildeles en samfunnsborger hvis livsinnsats kan stå som eksempel for andre.

Forsvarssjefens medaljeråd er her anbefalingsinstans. Søknaden sendes videre til Fylkesmannen og derettet Slottet for avgjørelse.

Skrevet
blir man republikaner av en bagatel har man alltid vært republikaner.

Artig...

Det finnes uansett nok av andre gode grunner til å bli republikaner eller ønske royal union med Danmark. Jeg er sterk tilhenger av det siste, for Mary er en litt annen klasse en tøyta Mette-Marit. Komme her og skulle bli dronning, hun med lausunge og all ting. Fysjom! Fortjenestemedalje til svensktoppar er da ingen ting i forhold :sur:

Gjest Betty Boop
Skrevet
Artig...

Det finnes uansett nok av andre gode grunner til å bli republikaner eller ønske royal union med Danmark. Jeg er sterk tilhenger av det siste, for Mary er en litt annen klasse en tøyta Mette-Marit. Komme her og skulle bli dronning, hun med lausunge og all ting. Fysjom! Fortjenestemedalje til svensktoppar er da ingen ting i forhold :sur:

Nå er det vel ikke så mye klasse over det å kalle andre mennesker for tøyter heller kanskje?

Skrevet

:overrasket::hakeslepp:

Jeg er tolerant ovenfor mye altså, men dansebandmusikk - der setter jeg grensen! Makan!

Skrevet
Jeg må si jeg er overrasket over det lave nivået på KG her:

Slike ordener deles ikke ut på grunnlag av hva Kong Harald hører på av musikk hjemme i stuen sin, Kongen behøver ikke like dem han deler ut pris til!

Det har seg nå en gang slik at Christer Sjøgren, svensk, musiker, har skapt glede over mange, mange år til svært, svært mange mennesker - i Norge! Mange mennesker her har fått økt sin livskvalitet og levevirke takket være Christer, hans holdninger, evne til å prate med folk og evne til å spre det "gode budskap". Han selger masse musikk (altså et meget godt markd med stor etterspørsel) og fyller kriteriene for en slik orden.

Jeg personlig liker verken Christer Sjøgren eller hans musikk: men jeg har ingen problemer med å se at han har gjort en god jobb over så mange år som har nådd ut til så mange mennesker her til lands - at det er prisverdig - i forhold til kriteriene for ordenen.

Hvor er det blitt av sakligheten deres?  :overrasket: Det ser ut som om dere lar dere styre av emosjoner og at dere selv ikke liker denne stilen og musikken. Jeg selv har heller ingenting til overs for denne stilen og dansbandmusikken , men jeg klarer hvrtfall å skille mellom det og den funksjonen Sjøgren har fylt over så lang tid!

Vi kan si hva vi vil om smak og preferanser, men vi har da ingen rett til å dømme verken Sjøgren eller hans publikum og for den innsatsen han har gjort - med samfunnsmessige ringvirkninger beyond hva tydeligvis få her har fått med seg.

Jeg kan ikke si annet enn gratulerer med ordenen, den er en utmerkelse som tydeligivs har gått litt nye veier men det kalles også utvikling og anerkjennelse av en fordømt stilart.

:klappe::klappe::klappe::klappe::klappe:

Helt enig, det er faktisk lov å se litt lenger enn sin egen navle :klaske:

Skrevet
:klappe:  :klappe:  :klappe:  :klappe:  :klappe:

Helt enig, det er faktisk lov å se litt lenger enn sin egen navle :klaske:

Og dette var altså meg, som heller ikke kan fordra Danseband :ler:

Skrevet
Man kan være utøver innen jazz, folkemusikk, samtidsmusikk, popmusikk, klassisk musikk, og også nå, som vi ser, dansbandmusikk.

Dette er jeg fullstendig klar over. Det hadde vært like latterlig om det hadde vært en jazzmusiker. Jeg synes ingen av disse sjangrene du nevner kvalifiserer til å bli slått til ridder av hverken ditt eller datt. Ridderordnene skulle nemlig vært forbeholdt dødmetall!

Du er kanskje veldig ung og uerfaren eller bare vet veldig lite?

Jaddah. Jeg er nok alt sammen er jeg redd. Dum er jeg også. Men det er jeg heldigvis ikke alene om.

Den dagen du har satt deg inn i hva en slik orden faktisk er for noe og ut fra hvilke kriterier den delse ut, først da er det relevant å lese hva du mener om saken.

Jeg postet ikke fordi jeg var sjokkert over at et medlem av Vikingarna fikk fortjenestemedalje. Jeg er fullstendig klar over at disse ordnene har lang tradisjon for å deles ut til kreti og pleti. Men det betyr ikke at jeg må synes det er en god ide. Det betyr heller ikke at jeg synes Sjögren har gjort "særlig fortjenestfullt virke for norske interesser". Jeg synes ordener burde henge høyere. Det er det hele.

Beatles fikk også sine ordener. Noen av dem sendte ting i retur etter hvert, og DA har de en hensikt.

Dette fenomenet er litt artig synes jeg. Når en orden er så lavt ansett at den eneste hensikten den tjener er å gi folk gleden av å si nei.. Ja da har den ikke den helt store funksjonen.
Skrevet

Til de som ikke forstår hva en orden er for noe, hvilke kriterier man deler den ut fra og ikke minst: hvorfor, i dette tilfellet, Christer Sjøgrens får den, logrer ivrig med sin kunnskapsløshet og mangel på innsikt - eller rett og slett bare ignoranse.

Punkt 1): man kan ikke forvente å forstå noe man ikke har sett, lest, hørt om eller erfart.

Punkt 2): det er svært lett å kritisere og komme med korte kommentarer til situasjoner man selv ikke vet alt for mye om, og som man personlig ikke liker.

Punkt 3): Sjøgren har gjennom mange år vært veldig mye mer enn en businessmann og musiker. Han har utrettet mye for store grupper av mennesker: folk har holdt livsmotet oppe på grunn av ham, han har vært på sykebesøk, reist rundt på forespørsel til institusjoner og mye, mye annet (som vil stå i juryens begrunnelse).

Selvfølgelgi vil man aldri forstå dette hvis man ikke helt har dybde-samfunnsinnsikt!

Personlig kan jeg ikke helt forstå at folk skal bli så glade over å få oppleve Sjøgren og bandet hans, ford et er så langt fra hva jeg selv oppfatter som ok...mne jeg har da ingen problemer med å skille det fra juryens begrunnelse og klarer fint å se hans samfunnsinnsats og betydningen av den.

Jeg rister på hodet over så mange hodeløse innlegg her...jeg trøster meg med at det heldigvis også finnes mange oppegående mennesker "der ute" og takk for det!

Skrevet

Det er igrunnen ganske artig å lese postene dine, Gjest. Du snakker så blomstrende om toleranse og respekt for andres syn, men det sitter nok ikke så dypt, for du ender jo opp i personangrep uansett. Er det virkelig så vanskelig å respektere at jeg synes ordnene burde deles ut etter andre kriterier? Er jeg virkelig en så stor trussel at du må jage etter meg i andre tråder for å fortelle hele verden hvor dum jeg er? Det er greit for meg altså; Du må bare fortsette for min del. Jeg bare undrer litt på hvordan det går an å bli så provosert over så lite.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...