Gå til innhold

Hva syns vi om folk som går i skiløypa?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Blålilla skrev (2 minutter siden):

Helt ok å gå utenfor de klassiske sporene.

Skøytesporet blir ikke ødelagt av at noen går

der -

så lenge det et kaldt og frost. 
 

 

Og det er ikke bare et skøytespor. I nedoverbakker er det for bremsing også. Artig å prøve bremse når fotturistene har tråkket store hull i løypa...

Anonymkode: 57f4b...52f

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg blir så eitranes forbanna av folk som går i skiløypa.

Det er så få gode dager med skiløyper, så når det er forhold er vi så mange som har lyst til, og elsker, å gå på ski. 
Å GÅ tur kan man jo gjøre hver dag, over alt, hele året. 
Kan vi plis få gå på ski de få gode ukene i året? 🙏🙏

Anonymkode: 6e139...a7c

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diamant20 skrev (7 minutter siden):

 

Alle som skøyter har ikke sykt bra kroppskontroll, for når noen holder på å lære seg å skøyte kan fortspor være vanskelig i snøen.

Da vil jeg ikke ha deg ut i løypa en fin helgedag uansett. For da utgjør du en stor risiko for andre skiløpere, særlig barn

Anonymkode: 908ce...aca

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Og det er ikke bare et skøytespor. I nedoverbakker er det for bremsing også. Artig å prøve bremse når fotturistene har tråkket store hull i løypa...

Anonymkode: 57f4b...52f

Lurer på om mange i denne tråden så godt som aldri står på ski... 

Et fotspor i løypa er ikke noe problem når jeg ploger ned en bakke. 

Dere hadde jo brukket armer og bein flere ganger om en liten dump eller kvist i skiløypa er noe man ikke kan manøvrere rundt. 

Anonymkode: 908ce...aca

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som vil gå bør lage en "gåklubb" og betale for å få kjørt opp gåløyper i skogen om vinteren. 

Mange gående tror de tar hensyn, men det er slik at sporene (og særlig skøytesporene) blir ødelagt hver eneste vinter. Største problemet er at stavene setter seg fast i skohull, eller at skituppen går ned i et skohull slik at man tryner. Hver eneste vinter har min familie flere fall som skyldes hull laget av gående. Det er vanvittig irriterende. 

Anonymkode: 1d59c...4fa

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg blir så eitranes forbanna av folk som går i skiløypa.

Det er så få gode dager med skiløyper, så når det er forhold er vi så mange som har lyst til, og elsker, å gå på ski. 
Å GÅ tur kan man jo gjøre hver dag, over alt, hele året. 
Kan vi plis få gå på ski de få gode ukene i året? 🙏🙏

Anonymkode: 6e139...a7c

Her har det vært snø siden Halloween omtrent (Oslo).

Så lenge rulleskigåere forventer å kunne bruke veier, sykkelstier og fortau når det ikke er snø forventer jeg å kunne bruke skogen året rundt. Og grusveiene blir skiløyper, det er eneste stedet å gå. Jeg er medlem i skiforeningen og betaler min skatt til Bymiljøetaten som ordner og styrer med lys og løyper og skøytebaner. Klart jeg kan bruke de da - på ski eller til fots! Tråkker ikke rundt i en myk skiløype, men når den har sat seg går jeg gjerne der (ikke oppi sporet). Kondomdressene får gå lengre inn i marka, der kan de ha hele skiten for seg selv. De først 3-5 km inn må man nesten regne med barn, turfolk til fots og på ski, hunder, akebrett osv osv osv. Og ja, disse har betalt akkurat det samme for løypene som kondomdressene som mener de kan bestemme over alle andre.

Anonymkode: 1146e...6dc

  • Liker 6
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det ikke tråkket opp gå-sti? Ingenting her er relevant for meg som hverken går på ski eller går i naturen på vinteren, men jeg hadde strengt tatt gått der det passet meg om ikke en gå-sti ble lagd i tillegg.  

Hvis argumentet er at folk som går kan tråkke egen sti, så kan strengt tatt skigåere også "skie" egen sti. 

Er det gangvei langs skisporet syns jeg selvsagt man skal gå der. 

Anonymkode: e0045...602

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Lurer på om mange i denne tråden så godt som aldri står på ski... 

Et fotspor i løypa er ikke noe problem når jeg ploger ned en bakke. 

Dere hadde jo brukket armer og bein flere ganger om en liten dump eller kvist i skiløypa er noe man ikke kan manøvrere rundt. 

Anonymkode: 908ce...aca

Jeg går 100 mil på ski i året. Nedtråkket spor med store kuler i en nedoverbakke kan være svært vanskelig både for meg og andre. Bra du er superflink på ski, men skiløpere kommer i alle aldre og ferdigheter.

Anonymkode: 57f4b...52f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

De som vil gå bør lage en "gåklubb" og betale for å få kjørt opp gåløyper i skogen om vinteren. 

Mange gående tror de tar hensyn, men det er slik at sporene (og særlig skøytesporene) blir ødelagt hver eneste vinter. Største problemet er at stavene setter seg fast i skohull, eller at skituppen går ned i et skohull slik at man tryner. Hver eneste vinter har min familie flere fall som skyldes hull laget av gående. Det er vanvittig irriterende. 

Anonymkode: 1d59c...4fa

Bra forslag!

Anonymkode: 57f4b...52f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg går 100 mil på ski i året. Nedtråkket spor med store kuler i en nedoverbakke kan være svært vanskelig både for meg og andre. Bra du er superflink på ski, men skiløpere kommer i alle aldre og ferdigheter.

Anonymkode: 57f4b...52f

Og jeg sier jo at man ikke skal gå i sporet.

Men folk som går i et frest og pakket skøytespor er ikke noe problem for meg. Verken når jeg skøyter, eller om jeg velger å ploge ned en bakke på klassisk. Og jeg er hobby skigåer, så ikke ilegg meg ferdigheter jeg ikke har. 

Anonymkode: 908ce...aca

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Her har det vært snø siden Halloween omtrent (Oslo).

Så lenge rulleskigåere forventer å kunne bruke veier, sykkelstier og fortau når det ikke er snø forventer jeg å kunne bruke skogen året rundt. Og grusveiene blir skiløyper, det er eneste stedet å gå. Jeg er medlem i skiforeningen og betaler min skatt til Bymiljøetaten som ordner og styrer med lys og løyper og skøytebaner. Klart jeg kan bruke de da - på ski eller til fots! Tråkker ikke rundt i en myk skiløype, men når den har sat seg går jeg gjerne der (ikke oppi sporet). Kondomdressene får gå lengre inn i marka, der kan de ha hele skiten for seg selv. De først 3-5 km inn må man nesten regne med barn, turfolk til fots og på ski, hunder, akebrett osv osv osv. Og ja, disse har betalt akkurat det samme for løypene som kondomdressene som mener de kan bestemme over alle andre.

Anonymkode: 1146e...6dc

Å fy all fader, godt poeng. Her er det stort rulleskimiljø, og de legger beslag på gang og sykkelveier her hele vår, sommer og høst. De meier forbi folk i ei fadelig fart, unna vei, tidlig som sent. Bare venter på den dagen det kommer noen og renner meg ned.

Anonymkode: e0045...602

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

De som vil gå bør lage en "gåklubb" og betale for å få kjørt opp gåløyper i skogen om vinteren. 

Mange gående tror de tar hensyn, men det er slik at sporene (og særlig skøytesporene) blir ødelagt hver eneste vinter. Største problemet er at stavene setter seg fast i skohull, eller at skituppen går ned i et skohull slik at man tryner. Hver eneste vinter har min familie flere fall som skyldes hull laget av gående. Det er vanvittig irriterende. 

Anonymkode: 1d59c...4fa

Interessant.

Jeg har aldri betalt noe for å gå på ski i norsk natur. Hva er det jeg ikke har fått med meg? 

Anonymkode: 908ce...aca

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Interessant.

Jeg har aldri betalt noe for å gå på ski i norsk natur. Hva er det jeg ikke har fått med meg? 

Anonymkode: 908ce...aca

Breaking news; Det er ikke gratis å kjøre løyper. Noen må betale for spormaskin, drivstoff, vedlikehold. De fleste løser det i lag og foreninger, som får støtte fra brukerne av skiløypene. 

Anonymkode: 57f4b...52f

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Og jeg sier jo at man ikke skal gå i sporet.

Men folk som går i et frest og pakket skøytespor er ikke noe problem for meg. Verken når jeg skøyter, eller om jeg velger å ploge ned en bakke på klassisk. Og jeg er hobby skigåer, så ikke ilegg meg ferdigheter jeg ikke har. 

Anonymkode: 908ce...aca

Det var du selv som tilla deg de ferdighetene. Og du messer jo på det samme, ikke noe problem for MEG.

Anonymkode: 57f4b...52f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Interessant.

Jeg har aldri betalt noe for å gå på ski i norsk natur. Hva er det jeg ikke har fått med meg? 

Anonymkode: 908ce...aca

Hvis du bor i Oslo har du nok det, for der er det Bymiljøetaten som lager løyper. De får skattepenger til det. Trodde du det var gratis? Eller tråkker du dine egne spor hver gang du er ute? 

Hvis du går mye på ski burde du nok melde deg inn i skiforeningen.

Anonymkode: 1146e...6dc

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss kjøres det opp skispor et par uker i året, som regel mindre. Jeg synes det er dårlig gjort å gå i skiløypa, både i klassisksporene og i midten. Løypene lages på dugnad og kjøres heller ikke opp hver dag. Fotspor ødelegger, og det er så sjelden mulighet til å gå på ski, at man fint klarer å legge turen et annet sted de gangene det blir kjørt opp skispor.

Jeg er også blant dem som har falt i nedoverbakken fordi det plutselig var noen som hadde tråkket hardt ned.

 

Er det stedet med mye snø, kan man gjøre som i Trondheim og lage egne gåtraseer.

Anonymkode: 3f219...813

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg går ikke på ski, er dog veldig glad i å gå tur på beina. Skiløypene hadde ikke vært kjørt opp hadde det ikke vært for at skimiljøet preparerer og vedlikeholder løyper, og det respekterer jeg. Hadde man gått tur der, i løssnøen om det ikke var kjørt? 

Så nei, går ikke i løypene, hverken i klassisk spor eller skøytesporet. 

Anonymkode: cd432...92e

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her hvor jeg bor brøytes det opp gangvei flere steder i området rundt skiløypa, men likevel går folk i skiløypa. Det er sykt provoserende! 

Anonymkode: a42a8...6ca

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rundt i marka går rødmerkede og blåmerkede stier plutselige sammen enkelte steder, og da er det ikke lett å unngå å gå i skispor. Jeg har gått lite i marka denne vinteren, men går fort noen meter i løype om jeg går marka selv om jeg gjerne vil unngå det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Breaking news; Det er ikke gratis å kjøre løyper. Noen må betale for spormaskin, drivstoff, vedlikehold. De fleste løser det i lag og foreninger, som får støtte fra brukerne av skiløypene. 

Anonymkode: 57f4b...52f

Takk for informasjon.

Jeg ser nå at det er Etat for idrett som kjører skiløypene her. De er kommunale, og jeg er skattebetaler. Gitt at dette er en fjellkommune er de fleste interessentene turgåere og barnefamilier. 

Da er løypa åpen for alle. 

Anonymkode: 908ce...aca

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...