Gå til innhold

Strimmeltester og stigning av hcg

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ser veldig mange som tester ofte selv etter første positive test, gjerne hver dag også.

Altså, hvor sikkert er det å bruke strimmeltester for å måle hcg-stigning? Vil en strimmeltest alltid bli mye mørkere/sterkere når hcg øker, eller kan det skje at noen strimmeltester ikke blir sterkere selv om alt i svangerskapet er normalt?

Betyr lite/ingen stigning på hcg-tester, kombinert med null blødning eller smerter, så og si alltid at det er MA?

Anonymkode: 42893...28b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg opplevde stigning på strimmeltester i uke 4 og 5. Tror ikke man bør fortsette å teste etter uke 5. Tror dessverre at svake tester etter uke 4-5 er et dårlig tegn. 

Anonymkode: d7c97...f20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare tull. Graviditetstest er bare egnet til å fortelle om en er gravid eller ikke. Blodprøver er for å måle hcg-stigning.

Anonymkode: 30cb3...e3c

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Det er bare tull. Graviditetstest er bare egnet til å fortelle om en er gravid eller ikke. Blodprøver er for å måle hcg-stigning.

Anonymkode: 30cb3...e3c

Men er jo massevis av eksempler på at sterke tester etterfulgt av svakere, eller svake som aldri blir sterkere, er første tegn på spontanabort f.eks.

De testene viser vel litt om mengden hcg? Og om det går riktig vei?

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Ser veldig mange som tester ofte selv etter første positive test, gjerne hver dag også.

Altså, hvor sikkert er det å bruke strimmeltester for å måle hcg-stigning? Vil en strimmeltest alltid bli mye mørkere/sterkere når hcg øker, eller kan det skje at noen strimmeltester ikke blir sterkere selv om alt i svangerskapet er normalt?

Betyr lite/ingen stigning på hcg-tester, kombinert med null blødning eller smerter, så og si alltid at det er MA?

Strimmel tester er ikke beregnet til å bruke til å vurderer hcg stigning. 

Man vil selvsagt se sterkere strek etterhvert som hcg stiger, men noe sikker måte å vurdere på - er det ikke. 

Blir ikke testene sterkere - vil det kunne tyde på at det ikke er liv laga, blir testene svakere, så kan det tyde på det samme. 

Men det kan være ulik mengde fargestoff i testene, ulik konsentrasjon på urin etc.. Det kan gi en falsk trygghet, men også falsk bekymring dersom testene ikke utvikler seg som en forventer. Det står vel i de fleste bruksanvisninger også at de ikke er ment til å vurdere hcg stigning. Samme med digitale - de skal ikke åpnes og vurderes, men folk gjør det også. 

Det å teste hver dag er i grunn bortkastet siden hcg dobler seg ca hver 48t. Og når hcg når 1200, dobler det seg bare ca hver 96t. 

Rundt uke 5, vil nok de fleste ikke kunne få "sterkere" tester, men kan jo da eventuelt se svakere. Svakere tester kan - når man er kommet lengre også bety nada. Ved før høy hcg kan man oppleve en slik hook effekt. At testene ser svake ut selv med høy hcg - dette fordi de ikke er ment til å brukes for dette formålet. 

Men det er smak og behag. Noen sverger til å teste hver dag hele veien, andre ikke. Hva andre ønsker å bruke sine penger på tenker jeg er opp til hver enkelt. Føler noen trygghet ved å teste ofte, så er det flott for dem. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helene90 skrev (1 time siden):

Strimmel tester er ikke beregnet til å bruke til å vurderer hcg stigning. 

Man vil selvsagt se sterkere strek etterhvert som hcg stiger, men noe sikker måte å vurdere på - er det ikke. 

Blir ikke testene sterkere - vil det kunne tyde på at det ikke er liv laga, blir testene svakere, så kan det tyde på det samme. 

Men det kan være ulik mengde fargestoff i testene, ulik konsentrasjon på urin etc.. Det kan gi en falsk trygghet, men også falsk bekymring dersom testene ikke utvikler seg som en forventer. Det står vel i de fleste bruksanvisninger også at de ikke er ment til å vurdere hcg stigning. Samme med digitale - de skal ikke åpnes og vurderes, men folk gjør det også. 

Det å teste hver dag er i grunn bortkastet siden hcg dobler seg ca hver 48t. Og når hcg når 1200, dobler det seg bare ca hver 96t. 

Rundt uke 5, vil nok de fleste ikke kunne få "sterkere" tester, men kan jo da eventuelt se svakere. Svakere tester kan - når man er kommet lengre også bety nada. Ved før høy hcg kan man oppleve en slik hook effekt. At testene ser svake ut selv med høy hcg - dette fordi de ikke er ment til å brukes for dette formålet. 

Men det er smak og behag. Noen sverger til å teste hver dag hele veien, andre ikke. Hva andre ønsker å bruke sine penger på tenker jeg er opp til hver enkelt. Føler noen trygghet ved å teste ofte, så er det flott for dem. 

Er det slik at "alle" får sterke tester, eller er det noen som har normale svangerskap selv om strimmeltester aldri blir sterkere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Er det slik at "alle" får sterke tester, eller er det noen som har normale svangerskap selv om strimmeltester aldri blir sterkere?

Det kan jeg ikke si med 100% sikkerhet. Noen merker gir svakere streker enn andre etc.. Er så mange forskjellige merker strimmel tester på markedet og jeg vet ikke hvor sikker alle er. 

Av egen erfaring så opplever jeg at spesielt RFSU gir svake tester, men selv de gir sterk strek til slutt, men når det er i forhold til andre merker vet jeg ikke.. 

Men i utgangspunktet så skap alle kunne få sterke streker når de er gravid.  Men spørs jo når de tester, hvilken test, når de slutter å teste etc. Så det er vel også individuelt. 

De aller fleste som ikke er lang tidsprøvere tester nok gjerne ikke mer enn 1 gang. For de er jo bare ment til å si om man er gravid eller ikke - ikke laget for og ikke ment for hcg stigningsvurdering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helene90 skrev (39 minutter siden):

Det kan jeg ikke si med 100% sikkerhet. Noen merker gir svakere streker enn andre etc.. Er så mange forskjellige merker strimmel tester på markedet og jeg vet ikke hvor sikker alle er. 

Av egen erfaring så opplever jeg at spesielt RFSU gir svake tester, men selv de gir sterk strek til slutt, men når det er i forhold til andre merker vet jeg ikke.. 

Men i utgangspunktet så skap alle kunne få sterke streker når de er gravid.  Men spørs jo når de tester, hvilken test, når de slutter å teste etc. Så det er vel også individuelt. 

De aller fleste som ikke er lang tidsprøvere tester nok gjerne ikke mer enn 1 gang. For de er jo bare ment til å si om man er gravid eller ikke - ikke laget for og ikke ment for hcg stigningsvurdering.

Takk for svar. Har selv pleid å teste kun en gang, er bare pga. flere kjemiske og bruk av støttemedisiner at jeg har testet mer enn en gang. Det gir mye stress og bekymringer.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte strimlene for å se etter stigning. Siden det ikke var merkbar stigning fra 11 dpo til 14 dpo forberedte jeg meg på kjemisk, og blødningen kom vel 17 dpo.  

Anonymkode: b836f...702

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Jeg brukte strimlene for å se etter stigning. Siden det ikke var merkbar stigning fra 11 dpo til 14 dpo forberedte jeg meg på kjemisk, og blødningen kom vel 17 dpo.  

Anonymkode: b836f...702

Nettopp, virker logisk at det går den veien her også. Men synes det er rart det tar så lang tid. Tidligere kjemiske har betydd at mens har blitt utsatt med 3-4 dager. Altså maks ca. en uke med positive tester. Nå er det 14 dager siden første veldig svake test. Tydelig positiv på onsdag, men ikke veldig sterk. Ingen blødning. Kan det være MA eller exu?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De skal vel ikke brukes til det, men jeg har gjort det hver gang jeg har vært gravid. Har opplevd 1 sa og 2 ma, ma’ene kom helt på slutten av 1 trimester så stigning av hcg var normalt helt i starten noe som testene også viste. Ved SA’en, som begynte i 5+6, så skjønte jeg allerede i slutten av uke 4 at det ikke kom til å gå veien pga dårlig stigning på både strimmeltestene og digital testene. Tok også blodprøver som viste unormal stigning.

Anonymkode: 53ac8...f3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes strimmeltestene er ganske gode indikasjoner og undervurdert mtp predikasjon om det er tidlig SA. Så lenge man benytter det med konsentrert urin og sammenligner testene annen hver dag og ikke hver dag. 
De som steg treigt eller holdt seg ca lik annen hver dag eller svakere betydde SA for min del. Finnes sikkert noen unntak, men har inntrykket at det går sjeldent bra om streklinjen ser like svak ut i fargen etter 4 dager f eks. 

Tar g.test annen hver dag fram til uke rundt 5 når man går over kjemiske grensen; slik testing er ikke for alle og kan gi unødig stress, men for min del liker jeg å vite hvilke vei det går før jeg slutter å teste mer. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...