Gå til innhold

Duggproblem i bilen, har lyst på ny brukt

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nå orker jeg ikke mer-min nåværende bil fra 2014 spyr ut dugg på frontruten med en gang jeg stopper motoren, og det er mer is på innsiden enn utsiden nå på vinteren.
 Har ikke mulighet til å strekke ledning til parkeringsplassen for kupevifte, jeg har to fuktslukere plassert i den (må helst sette dem i frontruten)

Filter til klimaanlegg er byttet en gang i året, jeg har gjennomsøkt hele bilen uten å finne fukt under matter e.l. Prøver å lufte ut før jeg forlater den, la vinduene stå med en liten gløtt, la den stå med masse varme i når jeg besøker foreldrene mine og åpne vinduer så den får tørket seg…

Vurderer å kjøpe nyere elbil kun pga forvarming med app, ellers på bruktmarkedet er det sterk overvekt av type håndverker/pizzabiler som har parkeringsvarmer. Men jeg er ikke begeistret for mangelen på komfort i dem. Diesel er også et minus, da jeg har under en mil til jobb. Med en webasto eller lignende spiller det kanskje ikke så stor rolle, siden resten av maskineriet blir fortere varmt? Videre kjører jeg ikke gjennom bomringer og får ansattrabatt på drivstoff…. 

Ser Volvo V40 har integrert løsning på parkeringsvarme, men hvilken Volvomotor er det man må styre unna pga dårlig kvalitet? 

Jeg vet ikke om jeg gidder å spa opp 30,000 på ettermontert varmer på min nåværende bil, siden den drar på åra, men jeg er så drita lei av kalde fingre og at det ser ut som det har snødd inni bilen når jeg kjører avgårde…oppvarmet ratt og varmetråder i frontruten er kanskje også et alternativ? Selv om jeg prøvde en med oppvarmet ratt uten å bli videre imponert…

Noen innspill? 

Anonymkode: 23ec6...ef4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Bleier. Fungerer mirakuløst bra.

Anonymkode: 2dc8a...9da

Bare ta de billigste da eller? Har aldri hatt barn 😆

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi ble kvitt duggproblemet da vi skiftet pollenfilter.                                                                                                                                       

Anonymkode: 01d30...6e0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører du mye korte strekninger? Vi har en bil som har en "ECON" knapp på klimaanlegget. Den må av nå vinterstid slik at anlegget jobber på full styrke. Varm opp bilen og luft regelmessig når den er varm, for å slippe ut fukten. Spark av snøen utenfor, f.eks. ved å sitte i bilen og ha føttene ut, og få passasjerer til å gjøre det samme. Bleier, kattesandposer, en bakke med salt i...ganske mye går.

Anonymkode: 20faf...a6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vi ble kvitt duggproblemet da vi skiftet pollenfilter.                                                                                                                                       

Anonymkode: 01d30...6e0

Pollenfilter var skiftet rett før jul i følge kvitteringen på servicen….

AC er på uansett årstid, og jeg har ingen økonomiknapp. 
Kjører med vindu åpent og klasker beina sammen utenfor bilen for å fjerne snø, men ja-det er omtrent bare korte turer til og fra jobb (8 km, hjem er det køøøø) Nå bytter jeg jobb og får to km kortere vei…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde det samme problemet på en Ford Focus.

Fant ut at problemet var inne i dørene. På min hadde dreneringshullene i bunnen av dørene nesten tettet seg og det hadde blitt et belegg inne i dørene som holdt på fuktighet. 

Gjorde grundig rent inne i dørene og bilen ble duggfri.

Kan være verdt å sjekke, før du skaffer ny bil.

Ikke så vanskelig å fjerne de innvendige panelene på dørene og lyse litt med lommelykt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

V

ask vinduene på innsiden med salmiakk fordi det er en tynn film på vinduene som gjør at dugg setter seg lettere eller få det gjort profesjonelt.

Anonymkode: 62dcd...7cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tips er å ta kattesand i sokker og ha inni bilen, det skal hjelpe for dugg. 

Anonymkode: b7e0a...238

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du sikker på at ventilasjonen i bilen er riktig innstilt? Noen trykker på en knapp der luften kun sirkulerer inni bilen, det er feil, innstillingen må være luft utenfra. Mange som ha bomma på det. Hva slags merke har du?

Anonymkode: 2aafe...946

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spock skrev (7 timer siden):

Før og etter jeg vasket:

IMG_8045.jpg

IMG_8048.jpg

Mugg på innsiden av døra ? ;) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Maskinfører skrev (1 time siden):

Supervanlig på biler her i Bergensområdet. Det er de færreste vi demonterer som ikke har mugg i dørene. Derfor er jeg streng med barna og alle andre om hvordan vi bruker vår bil.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Supervanlig på biler her i Bergensområdet. Det er de færreste vi demonterer som ikke har mugg i dørene. Derfor er jeg streng med barna og alle andre om hvordan vi bruker vår bil.

Tusen takk for tips da skal jeg sjekke det om jeg får bil fra Bergen noen gang :D ja har en Toyota RAV 4 2002 modell parkerer jeg klokken 17:00 og går ut i bilen på morgenen så er det is på innsiden av vinduene mistenker stoffmatten på førersiden gjennomtrukket av vann skal skifte de ut nå da og se om problemet bedrer seg sånne matter er det jeg har nå 

bsbtm to540_0.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd å strippe bagasjerommet ned til metallet? Kan hende det er lekkasje inn der. Kanskje fra der pluggen er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Maskinfører skrev (3 timer siden):

Det var en form for mugg/slim 🤢

Men antagelig ikke uvanlig.

Det renner vann på innsiden av dørene hver gang det regner. Det er ikke 100% tett mellom glass & døren.

Sammen med vannet som renner kommer det også forurensinger - som pollen osv. Dette fester seg på innsiden, bygger lag og til slutt kan det se ut som på min bil.

Bilen var 7 år gammel på bildene - ganske ny i mitt eie.

Bilen er i Vestfold.

Endret av Spock
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spock skrev (2 timer siden):

Det var en form for mugg/slim 🤢

Men antagelig ikke uvanlig.

Det renner vann på innsiden av dørene hver gang det regner. Det er ikke 100% tett mellom glass & døren.

Sammen med vannet som renner kommer det også forurensinger - som pollen osv. Dette fester seg på innsiden, bygger lag og til slutt kan det se ut som på min bil.

Bilen var 7 år gammel på bildene - ganske ny i mitt eie.

Bilen er i Vestfold.

Det var det ja ☹️ ja samme med min Toyota sikkert også da renner inn vann ett sted der også bor i Vestfold 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Er du sikker på at ventilasjonen i bilen er riktig innstilt? Noen trykker på en knapp der luften kun sirkulerer inni bilen, det er feil, innstillingen må være luft utenfra. Mange som ha bomma på det. Hva slags merke har du?

Anonymkode: 2aafe...946

Jaaa 😃 Det er en Mercedes A180

Mangmoom skrev (5 timer siden):

Har du prøvd å strippe bagasjerommet ned til metallet? Kan hende det er lekkasje inn der. Kanskje fra der pluggen er?

Jeg har vært nedi reservehjulsbrønnen, der er det tørt. Teppet baki der er også tørt. 

Maskinfører skrev (7 timer siden):

Våte matter på gulvet tror jeg kan skape fukt spesielt om de er av stoff 

Har gummimatter nå, men det ble nesten verre enn med stoffmatter. 

Stakk en tur innom butikken i går på vei fra et annet ærend, da jeg kom ut etter noen minutter var frontruten dugget igjen. Men ikke der en klut lå over luftutblåsingen… dandere hele vinduet med bleier når jeg parkerer 😆

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Pollenfilter var skiftet rett før jul i følge kvitteringen på servicen….

AC er på uansett årstid, og jeg har ingen økonomiknapp. 
Kjører med vindu åpent og klasker beina sammen utenfor bilen for å fjerne snø, men ja-det er omtrent bare korte turer til og fra jobb (8 km, hjem er det køøøø) Nå bytter jeg jobb og får to km kortere vei…

Det hjelper ikke at AC står på hele året hvis den er innstilt på auto, du må kjøre AC på nedkjøling en gang i blant for at luften skal skal tørke og for å bli kvitt fuktigheten. Som andre har skrevet så må du dobbeltsjekke at luften står på gjennomstrømming og ikke sirkulasjon.

Hvis bilen brukes mye til småkjøring så vil det også føre til fuktighet siden luften inne i bilen aldri blir varm nok til at fuktigheten fordamper, du kan kjøre en lang tur med varmen på fullt og en liten glippe på vinduene. Etterpå så lar du AC gå på nedkjøling de siste 30 minuttene av turen.

Anonymkode: e9a60...20d

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...