Gå til innhold

Relativ styrke i forhold til kroppsvekt.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hvordan regner man ut relativ styrke? Altså hvor sterk man er i forhold til egen kroppsvekt. Jeg er ikke så stor, og mange på treningssenteret hvor jeg går skryter ofte av meg når jeg klarer ny pers i vekt. Men det er jo laaangt unner hva andre løfter. Og jeg føler jeg løfter så lite forhold til h or sterke alle andre er.. 

Ta for eksempel markløft. Jeg er 52 kilo og løfter 60 kilo. Min venninne er ca 75 kilo og løfter 70 kilo. Er vi relativt lik i styrke, eller burde jeg ha hatt like god progresjon som henne og klart like mye? Vi startet å trene styrke sammen på likt. 

Anonymkode: c7c4c...e31

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ta bare antall kilo du løfter delt på vekta di :)

60 / 52 = 1,15 = du løfter ca. 115 % av din kroppsvekt i øvelsen.

70 / 75 = 0,93 = hun løfter ca. 93 % av sin kroppsvekt i øvelsen.

Du er altså sterkere per kilo kroppsvekt i markløft enn henne :)

MEN: Alle er forskjellige. Ikke sammenlign deg med andre. Lag din egen treningsreise der du konkurrerer mot deg selv fra forrige uke/måned/år :) 

Endret av Sandum.PT
Feil i utregninger :)
  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er ikke slik at mennesker med forskjellig størrelse og tilsvarende treningsnivå kan forventes å være like sterke i forhold til kroppsvekt. Kraften en muskel kan levere skalerer med tverrsnittet av muskelen, mens vekt skalerer med volum... de utøverne på elitenivå som løfter mest målt i prosent av egen kroppsvekt finner man i de laveste vektklassene. Man har utviklet ikkelineære beregningsmåter for å sammenlikne løft på tvers av vektklasser; se for eksempel "wilks formula". 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd semiprofesjonell sykling? Da får du utnyttet den egenskapen godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Sandum.PT skrev (På 8.2.2024 den 14.08):

Ta bare antall kilo du løfter delt på vekta di :)

60 / 52 = 1,15 = du løfter ca. 115 % av din kroppsvekt i øvelsen.

70 / 75 = 0,93 = hun løfter ca. 93 % av sin kroppsvekt i øvelsen.

Du er altså sterkere per kilo kroppsvekt i markløft enn henne :)

MEN: Alle er forskjellige. Ikke sammenlign deg med andre. Lag din egen treningsreise der du konkurrerer mot deg selv fra forrige uke/måned/år :) 

Som posten etter din forklarer, er bare å være liten så er man sterkere per kilo kroppsvekt. Ekorn er sterkere enn elefanten, da den er mye mindre. Men er det meningsfylt å si at Ekorn er sterkere enn elefanter?

Men fornuftig det du skrev etter men. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fremmed fugl skrev (2 timer siden):

Som posten etter din forklarer, er bare å være liten så er man sterkere per kilo kroppsvekt. Ekorn er sterkere enn elefanten, da den er mye mindre. Men er det meningsfylt å si at Ekorn er sterkere enn elefanter?

Men fornuftig det du skrev etter men. 

Joda, prøvde bare å gi et enkelt svar.

Linken over med forskjellige standarder på forskjellige kroppsvekter (https://strengthlevel.com/strength-standards) er også nyttig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Selv om jeg er sterkest på gymmet, så er jeg ikke sterkest på gymmet.

Husk, det skal være kultur for å gi gode tilbakemeldinger. Dvs at dine gymsøsken utfører sin reise og vet at DU er på din. De motoverfører sine emosjoner når de selv lykkes ved å validere at du har et moment. Positiv forsterkning bygger opp et godt miljø, og det du opplever er med på at det å trene hardt, det er positivt stress. Gi det videre. Det er tingen. Våg å gi komplementer. Det gir ringvirkninger og bra kultur.

Coachen.

Anonymkode: 0c369...632

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...