Gå til innhold

Jeg elsker hjemmelaget mat og overspiser


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Veldig enkelt å fikse. Du forsyner deg en gang med det du skal ha og nøyer deg med det. Spiser du altfor god mat? Hvis du spiser havregrøt eller torsk med brokkoli så forspiser du deg vel ikke på det? Spar de beste oppskriftene til helgen, men bare en porsjon. Øv på å spise sakte og tygge maten bedre.

Anonymkode: e060e...738

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Veldig enkelt å fikse. Du forsyner deg en gang med det du skal ha og nøyer deg med det. Spiser du altfor god mat? Hvis du spiser havregrøt eller torsk med brokkoli så forspiser du deg vel ikke på det? Spar de beste oppskriftene til helgen, men bare en porsjon. Øv på å spise sakte og tygge maten bedre.

Anonymkode: e060e...738

Er som jeg akkurat skrev ikke ute etter slanketips: Mange sier jeg bare må spise mindre. Jeg vet hva som gjør at man går opp i vekt (kalorioverskudd) så er ikke et banebrytende råd dere kommer med. Posten var ikke til for å få slanketips. Poenget er at jeg er skuffet over hvordan kroppen reagerer på «ren» mat ved at jeg bare vil ha mer. Synes det er mye lettere å spise små porsjoner når jeg inkluderer lettprodukter i kosten. Når jeg har lest om å spise råvarebasert virker det som at alle får det så mye bedre. Jeg har ikke merket noen forskjeller selv om jeg har spist sunt, variert og 0% up

Anonymkode: 76099...e06

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Veldig enkelt å fikse. Du forsyner deg en gang med det du skal ha og nøyer deg med det. Spiser du altfor god mat? Hvis du spiser havregrøt eller torsk med brokkoli så forspiser du deg vel ikke på det? Spar de beste oppskriftene til helgen, men bare en porsjon. Øv på å spise sakte og tygge maten bedre.

Anonymkode: e060e...738

Kan fint spise for mye havregryn med melk jo, er noe av det beste jeg vet

Anonymkode: 76099...e06

  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 8.2.2024 den 21.34):

Up-mat? Snakk norsk!

Anonymkode: 761f8...561

UP er en forkortelse for det norske ordet ultraprosessert.. 

Anonymkode: 76099...e06

  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Kan fint spise for mye havregryn med melk jo, er noe av det beste jeg vet

Anonymkode: 76099...e06

Det er skikkelig digg! Eller havregrøt kokt på steelcut havre, helmelk, en halv dl kli, noen ss chiafrø, cottage cheese, smørøye og kanel. Blir fort veldig mange kalorier da. 😅 Og havregryn/geøt har aldri holdt meg mett lenge... så lett å overspise på det hvis jeg ikke er nøye på å telle kcal. Nam!

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det stabiliserer seg med tiden, når du blir vant til å spise råvarebasert mat? At det smaker ekstra godt nå om du har spist mye UP, men at du vil venne deg til den gode maten, og at det ikke blir like fristende å overspise etterhvert? 
 

For min del hjelper det å spise mye proteiner, det gir god og langvarig metthet 😊

Anonymkode: 23502...e84

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

UP mat gir deg et kick i dopamin som du ikke får av langsomme karbohydrater og jevnt blodsukker. Så det kan hende du kompenserer ved å spise mer for å oppnå effekt ubevisst. Du må derfor vende kroppen til at den ikke får raske dopaminrush lenger. Du kan gi deg selv det gjennom trening i stedet. 

Anonymkode: e060e...738

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

UP mat gir deg et kick i dopamin som du ikke får av langsomme karbohydrater og jevnt blodsukker. Så det kan hende du kompenserer ved å spise mer for å oppnå effekt ubevisst. Du må derfor vende kroppen til at den ikke får raske dopaminrush lenger. Du kan gi deg selv det gjennom trening i stedet. 

Anonymkode: e060e...738

Dette gjør råvarebasert mat også,gjelder selvsagt ikke kun for up. Våre forfedre overlevde fordi det var digg å spise og at mat er noe man ønsket å oppsøke.

Anonymkode: 76099...e06

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd å spise saktere? Bruke lengre tid, fokusere på både lukt, smak, konsistens og at du tygger nok? Det er en forsinkelse i metthetsfølelsen, og hvis du kaster i deg maten rekker du ikke oppdage at du er mett før du har overspist en hel del.

Anonymkode: b9cb4...e65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har du prøvd å spise saktere? Bruke lengre tid, fokusere på både lukt, smak, konsistens og at du tygger nok? Det er en forsinkelse i metthetsfølelsen, og hvis du kaster i deg maten rekker du ikke oppdage at du er mett før du har overspist en hel del.

Anonymkode: b9cb4...e65

Trenger ikke råd som sagt :) Men uansett, hvorfor skal det være forskjell på up-mat og råvarebasert mat? UP-mat skal vel være lettere å spise raskt. 

Anonymkode: 76099...e06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres for meg ut som du bør se på hva du spiser. Hvis jeg lager havregrøten på helmelk, og har på litt hakkede nøtter og kanskje litt cottage cheese, føler jeg meg mye mer tilfredsstilt, og er mett lenger. Spiser jeg en omelettwrap på to egg med fyll til lunsj, er jeg mett lenge nok til at middagen fint kan drøyes til 18-19, og da gjør det ingenting at jeg spiser en rikelig porsjon middag. Budskapet er ikke bare råvarer, det er også næringsrik mat, inkludert gode animalske råvarer.

Anonymkode: 552e9...fde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Høres for meg ut som du bør se på hva du spiser. Hvis jeg lager havregrøten på helmelk, og har på litt hakkede nøtter og kanskje litt cottage cheese, føler jeg meg mye mer tilfredsstilt, og er mett lenger. Spiser jeg en omelettwrap på to egg med fyll til lunsj, er jeg mett lenge nok til at middagen fint kan drøyes til 18-19, og da gjør det ingenting at jeg spiser en rikelig porsjon middag. Budskapet er ikke bare råvarer, det er også næringsrik mat, inkludert gode animalske råvarer.

Anonymkode: 552e9...fde

Spiser mye cottage cheese, yoghurt naturell, nøtter uten salt, havregryn, biff, kylling, fisk, potet/fullkornsris/fullkornspasta, salat, bønner, belgfrukter, hjemmelaget knekkebrød med egg eller ost. Tror virkelig ikke det er noe galt med maten. Problemet er at jeg har lyst på mer. Selvsagt kan man «bare» spise mindre men som jeg sier igjen og igjen i tråden er det en observasjon jeg har gjort at lettprodukter ikke gir samme ønske om å spise mer mat. 

Anonymkode: 76099...e06

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker said:

Spiser mye cottage cheese, yoghurt naturell, nøtter uten salt, havregryn, biff, kylling, fisk, potet/fullkornsris/fullkornspasta, salat, bønner, belgfrukter, hjemmelaget knekkebrød med egg eller ost. Tror virkelig ikke det er noe galt med maten. Problemet er at jeg har lyst på mer. Selvsagt kan man «bare» spise mindre men som jeg sier igjen og igjen i tråden er det en observasjon jeg har gjort at lettprodukter ikke gir samme ønske om å spise mer mat. 

Anonymkode: 76099...e06

Og hva er fettkildene dine? For meg er det en veldig vesentlig del av å bli ordentlig mett og tilfredsstilt.

Anonymkode: 552e9...fde

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Og hva er fettkildene dine? For meg er det en veldig vesentlig del av å bli ordentlig mett og tilfredsstilt.

Anonymkode: 552e9...fde

Egg, yoghurt, nøtter, rømme, saus til middag, meierismør, ost, pesto, olivenolje, kjøtt.

Anonymkode: 76099...e06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For mange er det nyttig å jobbe litt mer HVORDAN og HVORFOR man spiser, ikke bare HVA.

Spiser du langsomt og med bevissthet (typ tygge godt, legge ned gaffelen mellom hvor bit, legge merke til smak, tekstur, lukt osv) blir du mer tilfredds, og sannsynligvis spiser du mindre. Legg vekk skjerm, vær tilstede i måltidet

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lill3My skrev (10 minutter siden):

For mange er det nyttig å jobbe litt mer HVORDAN og HVORFOR man spiser, ikke bare HVA.

Spiser du langsomt og med bevissthet (typ tygge godt, legge ned gaffelen mellom hvor bit, legge merke til smak, tekstur, lukt osv) blir du mer tilfredds, og sannsynligvis spiser du mindre. Legg vekk skjerm, vær tilstede i måltidet

Det går bra, jeg er normalvektig og trenger ikke råd som sagt så mange ganger i denne tråden. Men jeg er overrasket over at jeg reagerer motsatt på et 100% råvarebasert hosthold enn «alle andre».

Anonymkode: 76099...e06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Det går bra, jeg er normalvektig og trenger ikke råd som sagt så mange ganger i denne tråden. Men jeg er overrasket over at jeg reagerer motsatt på et 100% råvarebasert hosthold enn «alle andre».

Anonymkode: 76099...e06

Ikke alle andre i alle fall.

Jeg spiste meg opp til BMI på 38 utelukkende på råvarebasert kosthold etter en traumatisk opplevelse. Svært usunt å være så overvektig, selvfølgelig, men alle blodprøver inkludert kolesterol var perfekte. Da jeg fikk mentalt overskudd til å ta tak i spisevanene, var en viktig del av slankingen allerede på plass. Jeg er fremdeles på vei ned i vekt, spiser fremdeles råvarebasert, men kan ikke forholde meg til å "bli mett". Jeg blir ikke mett, det er ikke en faktor.

Anonymkode: 80145...a81

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.2.2024 den 20.05):

Synes det er vanskelig å begrense meg når jeg spiser råvarebasert/ikke up. Synes up-mat smaker helt ok og har da ikke lyst på en ekstra bit. Når jeg spiser hjemmelaget mat er det så godt at jeg spiser for mye. Stikking strid med hva Marit kolby osv sier. Er slankere når jeg spiser mye up..

Anonymkode: 76099...e06

Likte at han som har skrevet "ultraprosessert" faktisk skriver at han gikk enda mer opp i vekt da han sluttet med up. Man kan faktisk ikke spise ubegrenset med ost og fløte heller. Han skriver også om ulike typer folk, at noen motiveres av mat feks. Det tipper jeg Marit Kolby og andre naturlig tynne mennesker ikke gjør. 

Jeg har vokst opp på sunn hjemmelaget mat, fisk og grønnsaker og hjemmelaget grovbrød, var alltid lubben. Nå som voksen må jeg også skikkelig anstrenge meg for å ikke gå opp i vekt. Kan lett kose meg med seks skiver frøbrød med hjemmelaget leverpostei liksom 🙃 Men det er ikke helseskadelig å være litt lubben, så jeg ville ikke sluttet å spise hjemmelaget mat om jeg var deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

solsolsol skrev (2 timer siden):

Likte at han som har skrevet "ultraprosessert" faktisk skriver at han gikk enda mer opp i vekt da han sluttet med up. Man kan faktisk ikke spise ubegrenset med ost og fløte heller. Han skriver også om ulike typer folk, at noen motiveres av mat feks. Det tipper jeg Marit Kolby og andre naturlig tynne mennesker ikke gjør. 

Jeg har vokst opp på sunn hjemmelaget mat, fisk og grønnsaker og hjemmelaget grovbrød, var alltid lubben. Nå som voksen må jeg også skikkelig anstrenge meg for å ikke gå opp i vekt. Kan lett kose meg med seks skiver frøbrød med hjemmelaget leverpostei liksom 🙃 Men det er ikke helseskadelig å være litt lubben, så jeg ville ikke sluttet å spise hjemmelaget mat om jeg var deg.

Ja ikke sant, mens Marit Kolby mener det ikke er mulig. Altså folk var jo overvektige før i tiden også så hadde vært veldig rart om det var umulig å bli overvektig på råvarebasert kosthold.

Anonymkode: 76099...e06

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, AnonymBruker said:

Ja ikke sant, mens Marit Kolby mener det ikke er mulig. Altså folk var jo overvektige før i tiden også så hadde vært veldig rart om det var umulig å bli overvektig på råvarebasert kosthold.

Anonymkode: 76099...e06

Jeg har aldri sett henne hevde at det ikke er mulig - henvis gjerne til et sted hvor det et formidlet. 

Anonymkode: 552e9...fde

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...