Gå til innhold

Jeg elsker hjemmelaget mat og overspiser


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Synes det er vanskelig å begrense meg når jeg spiser råvarebasert/ikke up. Synes up-mat smaker helt ok og har da ikke lyst på en ekstra bit. Når jeg spiser hjemmelaget mat er det så godt at jeg spiser for mye. Stikking strid med hva Marit kolby osv sier. Er slankere når jeg spiser mye up..

Anonymkode: 76099...e06

  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men du kan jo bare lage mat med lav kaloritetthet? Så blir du - kan jeg garantere deg - stapp sørke mett lenge før du når 400 kcal. Hvorfor tar du ikke det valget?

Å opprettholde sunn vekt handler ikke om å sulte. Det handler om å spise mindre kaloritett mat, som heldigvis også er mer næringsrik mat.

Og, du? Ikke hør på kvakksalvere. Uavhengig av om de har skrevet bøker.

Anonymkode: 6bb69...599

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men du kan jo bare lage mat med lav kaloritetthet? Så blir du - kan jeg garantere deg - stapp sørke mett lenge før du når 400 kcal. Hvorfor tar du ikke det valget?

Å opprettholde sunn vekt handler ikke om å sulte. Det handler om å spise mindre kaloritett mat, som heldigvis også er mer næringsrik mat.

Og, du? Ikke hør på kvakksalvere. Uavhengig av om de har skrevet bøker.

Anonymkode: 6bb69...599

Spiser helt normalt, ikke masse fett. F.eks havregryn med lettmelk, blåbær og kanel. Er så godt. Middag kan være potet, fisk, grønnsaker og pesto. Er helt nydelig, og jeg spiser mer kcal enn om jeg hadde kjøpt ferdigmat som jeg synes smaker helt passe.

Anonymkode: 76099...e06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spe på med mer grønt da vel. Så kan du spise spinat og agurk til du spyr🙈

Anonymkode: 760b0...097

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bestemmer jo helt selv hvor mye mat du skal spise. Om du synes det er vanskelig å stoppe, lag mindre porsjoner. 

Anonymkode: 74980...926

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har det helt likt TS. Spiser meg enkelt overvektig på sunn mat! Jeg løser det med å veldig grovt telle kalorier, samt spise litt «vond» mat. Feks havregrøt laget på kun vann i ukedagene, stekte grønnsaker uten fett osvosv. Jeg kjenner meg IKKE igjen i alle disse som påstår at dersom man spiser sunt og hjemmelaget så holder man seg slank, jeg spiser til det tyter ut av ørene! 

Anonymkode: 44a11...019

  • Liker 6
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Du bestemmer jo helt selv hvor mye mat du skal spise. Om du synes det er vanskelig å stoppe, lag mindre porsjoner. 

Anonymkode: 74980...926

Jada men hele poenget til alle disse om snakker om up er jo at det å bytte til et råvarebasert kosthold skal stoppe den unødvendige sultfølelsen og at kroppen selv skal regulere matinntaket uten at man går rundt og har lyst på mer. Forskning viser at viljestyrke ikke har så mye å si hvis man hele tiden går rundt og craver mer mat. Lege Anette dragland sier F.eks at det ikke er mulig å spise 1000 kcal fra råvarebasert mat på 10 min, mens man lett kan spiste 1500 kcal up på 10 min. Stemmer ikke her i hvert fall. Og at man bare kan spise mindre stemmer dessverre ikke, da hadde ikke 70% av mennesker i i-land vært overvektige.

Anonymkode: 76099...e06

  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mindre porsjoner og mest grønt på tallerken

Anonymkode: c714e...fe6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Jada men hele poenget til alle disse om snakker om up er jo at det å bytte til et råvarebasert kosthold skal stoppe den unødvendige sultfølelsen og at kroppen selv skal regulere matinntaket uten at man går rundt og har lyst på mer. Forskning viser at viljestyrke ikke har så mye å si hvis man hele tiden går rundt og craver mer mat. Lege Anette dragland sier F.eks at det ikke er mulig å spise 1000 kcal fra råvarebasert mat på 10 min, mens man lett kan spiste 1500 kcal up på 10 min. Stemmer ikke her i hvert fall. Og at man bare kan spise mindre stemmer dessverre ikke, da hadde ikke 70% av mennesker i i-land vært overvektige.

Anonymkode: 76099...e06

Jeg skjønner det. Men her framstiller du det som at du ikke klarer å slutte å spise fordi det er godt, ikke fordi du sliter med sultfølelsen generelt. Da er jo saken en helt annen.

Sliter du med sultfølelsen på generell basis må du bestemme deg i forkant for hvor mye du kan spise. Lag en rimelig porsjon, og spis den. Det er ganske vanlig for mange, både slanke og fete, å fortsette å spise til man er mett. Men da har man som regel allerede spist for mye. Sultfølelsen setter gjerne ikke inn før 20 min etter et måltid. Så vei opp det du vil spise, og spis kun det. Er du fortsatt sulten venter du 20 min. Om sultfølelsen ikke gir seg kan du spise et brokkolihode og et eple. Det fyller magen til de fleste.

Anonymkode: 74980...926

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg skjønner det. Men her framstiller du det som at du ikke klarer å slutte å spise fordi det er godt, ikke fordi du sliter med sultfølelsen generelt. Da er jo saken en helt annen.

Sliter du med sultfølelsen på generell basis må du bestemme deg i forkant for hvor mye du kan spise. Lag en rimelig porsjon, og spis den. Det er ganske vanlig for mange, både slanke og fete, å fortsette å spise til man er mett. Men da har man som regel allerede spist for mye. Sultfølelsen setter gjerne ikke inn før 20 min etter et måltid. Så vei opp det du vil spise, og spis kun det. Er du fortsatt sulten venter du 20 min. Om sultfølelsen ikke gir seg kan du spise et brokkolihode og et eple. Det fyller magen til de fleste.

Anonymkode: 74980...926

Jeg sliter ikke med overvekt, har bmi på 22. men det kommer til å endre seg om jeg fortsetter med dette kostholdet. Må være bedre å spise som jeg gjorde før og slippe å ha lyst på mer mat hele dagen.

Anonymkode: 76099...e06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler deg å lese om intuitiv spising. Det hjalp meg. 

Etter lang tid der kroppen ikke har fått nok næring vil den overspise vanlig mat. Etter hvert vil dette regulere seg. Du må også øve deg på å lytte til kroppens sultsignaler. 

Hvis du spiser deilig, og god hjemmelaget mat hver dag vil du også etter hvert innse at det er ingen grunn til å overspise den, for den kommer igjen hele tiden. 

Anonymkode: 6fb40...753

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.2.2024 den 20.12):

Spiser helt normalt, ikke masse fett. F.eks havregryn med lettmelk, blåbær og kanel. Er så godt. Middag kan være potet, fisk, grønnsaker og pesto. Er helt nydelig, og jeg spiser mer kcal enn om jeg hadde kjøpt ferdigmat som jeg synes smaker helt passe.

Anonymkode: 76099...e06

Jeg blir veldig fort sulten av havregryn. Så tilsetter smør eller så koker jeg egg ved siden av. 

Jeg blir fort mett av biff. Spiser også mye ost og egg. Da overspiser jeg aldri. 

Anonymkode: 435a6...d58

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Up-mat? Snakk norsk!

Anonymkode: 761f8...561

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg sliter ikke med overvekt, har bmi på 22. men det kommer til å endre seg om jeg fortsetter med dette kostholdet. Må være bedre å spise som jeg gjorde før og slippe å ha lyst på mer mat hele dagen.

Anonymkode: 76099...e06

Poenget mitt består, helt uavhengig av din BMI.

Anonymkode: 74980...926

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 8.2.2024 den 17.54):

Anbefaler deg å lese om intuitiv spising. Det hjalp meg. 

Etter lang tid der kroppen ikke har fått nok næring vil den overspise vanlig mat. Etter hvert vil dette regulere seg. Du må også øve deg på å lytte til kroppens sultsignaler. 

Hvis du spiser deilig, og god hjemmelaget mat hver dag vil du også etter hvert innse at det er ingen grunn til å overspise den, for den kommer igjen hele tiden. 

Anonymkode: 6fb40...753

Har spist mye råvarer hele livet, men også up. Er frisk og trener hver dag. Så tror ikke jeg har fått i meg for lite næring.

Anonymkode: 76099...e06

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Mange sier jeg bare må spise mindre. Jeg vet hva som gjør at man går opp i vekt (kalorioverskudd) så er ikke et banebrytende råd dere kommer med. Posten var ikke til for å få slanketips. Poenget er at jeg er skuffet over hvordan kroppen reagerer på «ren» mat ved at jeg bare vil ha mer. Synes det er mye lettere å spise små porsjoner når jeg inkluderer lettprodukter i kosten. Når jeg har lest om å spise råvarebasert virker det som at alle får det så mye bedre. Jeg har ikke merket noen forskjeller selv om jeg har spist sunt, variert og 0% up.

Anonymkode: 76099...e06

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.2.2024 den 22.29):

Jada men hele poenget til alle disse om snakker om up er jo at det å bytte til et råvarebasert kosthold skal stoppe den unødvendige sultfølelsen og at kroppen selv skal regulere matinntaket uten at man går rundt og har lyst på mer. Forskning viser at viljestyrke ikke har så mye å si hvis man hele tiden går rundt og craver mer mat. Lege Anette dragland sier F.eks at det ikke er mulig å spise 1000 kcal fra råvarebasert mat på 10 min, mens man lett kan spiste 1500 kcal up på 10 min. Stemmer ikke her i hvert fall. Og at man bare kan spise mindre stemmer dessverre ikke, da hadde ikke 70% av mennesker i i-land vært overvektige.

Anonymkode: 76099...e06

1000kcal med hjemmelaget mat er lett ja. Bruker man fett til å tilberede maten og i sausen så er man der lett.

Selv hjemmelagde vafler med grovt mel og lite sukker er det veldig enkelt å overspise på. For oss som elsker mat. 😅

Så ja, det er selvfølgelig bare tull. Ingen spiser 1000kcal med tørr kyllingfilét kanskje, men når den har godt med krydder, smak og med tilbehør så er det veldig enkelt. Sleng med hjemmelaget potetstappe f.eks. Kan spise til jeg dør. 🤣😭

Ikke alle kjenner metthet slik som vanlige folk, vi må faktisk sulte oss for å holde oss slanke.

Endret av Blåttvann
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Mange sier jeg bare må spise mindre. Jeg vet hva som gjør at man går opp i vekt (kalorioverskudd) så er ikke et banebrytende råd dere kommer med. Posten var ikke til for å få slanketips. Poenget er at jeg er skuffet over hvordan kroppen reagerer på «ren» mat ved at jeg bare vil ha mer. Synes det er mye lettere å spise små porsjoner når jeg inkluderer lettprodukter i kosten. Når jeg har lest om å spise råvarebasert virker det som at alle får det så mye bedre. Jeg har ikke merket noen forskjeller selv om jeg har spist sunt, variert og 0% up.

Anonymkode: 76099...e06

Enig. Så jeg spiser en kombo. Jeg orker ikke forholde meg til folk som Marit Kolby der alt er så svart hvitt. Jeg gjør som det passer meg og min kropp. 

Anonymkode: 5b2af...b1f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samma her lager jeg noe ekstra godt kan det fort ta overhånd 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...