Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest jegerrinne
Skrevet

For meg virker det som du har for lite tiltro til mannen. Og mine sluttet med stikkpiller ved 1.5års alder da fikk de smelte tabletter og fra 3.5 år så svelget de tabletter med vann. Er nå bedre en stikkpiller å lære de til å svelge, spesielt hvis en en dag må gi andre medisiner 

Er og misbruk av syktbarn når du har omsorgsperson hjemme

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis det gjelder i kveld, er det litt sent å ringe inn. Hvis ikke mannen din er fullstendig sengeliggende så klarer han vel å passe barna en natt. 

Til barnet på 6 år kan du dele en paracett som hxn kan svelge. 

Hvis dere har vaselin eller glidemiddel kan det søres på stikkpillaså går den fint inn, hvis han syntes det er vanskelig. 

Anonymkode: 74684...956

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

At han ikke får til stikkpiller, dere ikke har skaffet gratulanter eller annen form paracetamol og du har et over snittet kontrollbehov rettferdiggjør ikke at du skal bli hjemme med sykt barn.

Jeg stiller store spørsmålstegn når kollegaer tar sykt barn på nattevakt og barnet har en far som er hjemme -Mine mannlige kollegaer gjør aldri det, det er alltid de kvinnelige. Menn er ikke så udugelige som mange kvinner tror, men de slipper bevvist eller ubevisst ikke til pga kvinner/mor sitt kontrollbehov.

Anonymkode: 050fb...056

Ungene nekter annet enn stikkpiller. De nekter stikkpiller også men vi må bruke tvang på det. Prøvde å gi en ibux flytende form som smaker jordbær tidligere i dag, som til og med jeg liker og jeg sier det er godteri men eldste skjønte greia og da påvirket det fireåringen. Han sover som en stein om natta, han klarer ikke å passe på de. Men han har fått feber  og jeg ligger slapp her, så det ble egenmeldingsdag. 

når kollegaer som tar sykt barn dag på nattevakt er det ofte gode grunner til det, om du kommer fra nattvakt og mannen skal på jobb, skal du da døgne for å ta deg av barna for så å reise på jobb igjen? Dritt lei av folk som skal sette spørsmålstegn over andres valg 🤦🏻‍♀️ mange burugler i dette landet for å som det sånn

Anonymkode: a85c4...1a1

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ungene nekter annet enn stikkpiller. De nekter stikkpiller også men vi må bruke tvang på det. Prøvde å gi en ibux flytende form som smaker jordbær tidligere i dag, som til og med jeg liker og jeg sier det er godteri men eldste skjønte greia og da påvirket det fireåringen. Han sover som en stein om natta, han klarer ikke å passe på de. Men han har fått feber  og jeg ligger slapp her, så det ble egenmeldingsdag. 

når kollegaer som tar sykt barn dag på nattevakt er det ofte gode grunner til det, om du kommer fra nattvakt og mannen skal på jobb, skal du da døgne for å ta deg av barna for så å reise på jobb igjen? Dritt lei av folk som skal sette spørsmålstegn over andres valg 🤦🏻‍♀️ mange burugler i dette landet for å som det sånn

Enig

Og la oss si at dere voksne er begge friske, men mannen skal

på jobb i morgen

da har du grunn til å være hjemme i natt fordi du kan ikke være våken med syke barn i mrogen

bra Det ordnet seg

Anonymkode: 59529...2a0

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Barn på 4 og 5 år kan ta smertestillende på andre måter enn med stikkpiller. Det finnes smeltetabletter og miksturer. Pinex mikstur med jordbærsmak smaker så godt at min 5-åring helst ville hatt en flaske til lørdagsgodt. Synes du skal la far slippe til. Han klarer det mest sannsynlig mye bedre enn du gir han kred for… hadde også blitt sur om jeg var din kollega som ble beordret på jobb for dette, så jeg synes det er veldig ukollegialt. 

Anonymkode: d138a...896

Mine nektet alt, bruker også pinex mixtur men de spytter det ut så vi må bruke stikkpille med tvang. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, det har jeg gjort flere ganger når de var små. Turnus er i snitt 3 arbeidsdager/netter i uken, masse tid og hente seg inn. I verste fall, om jeg ble så trøtt at jeg ble syk av det så ble det egenmelding påfølgende natt eller forsøk på å bytte vakten.

Skrevet
Latinamami skrev (2 timer siden):

føler ikke mannen passer på de godt nok. Her er det jeg som kjenner på kroppen om de er 39+ og da måler jeg, gir jevnt med paracet stikkpille. Stikkpillen får jeg inn på et sekund, han bruker mer enn fem minutter og den blir ødelagt. Han klarer ikke. Føler det er mer forsvarlig at jeg er hjemme med de… hva tenker dere, burde jeg være hjemme når barna har såpass høy feber? 

Er man 2 foreldre i hus - så forventer jeg at barna er like godt tatt vare på om den ene parten er på jobb. Blir for dumt å ta seg fri fra jobb fordi barna har feber når far er hjemme. Er far så udugelig - har du fått barn med feil mann.. 

La far ta vare på barna sine - han har laget dem han og. Fedre er like mye foreldre. 

Anonymkode: a23fc...227

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, det har jeg gjort flere ganger når de var små. Turnus er i snitt 3 arbeidsdager/netter i uken, masse tid og hente seg inn. I verste fall, om jeg ble så trøtt at jeg ble syk av det så ble det egenmelding påfølgende natt eller forsøk på å bytte vakten.

«Ja det har jeg gjort flere ganger» 🤦🏻‍♀️🤦🏻‍♀️ Betyr ikke at alle skal gjøre det på samme måte. Dette her var natt nr 5 for meg, vi har alle forskjellige turnuser. Jeg klarer ikke å være våken lengre enn til 10. Hvorfor forsøk på å bytte vakten? Man har krav på 10 omsorgsdager hvis man har opp til to barn, 15 hvis man har tre, og du har fire puljer med egenmld, så hvorfor ikke ta det når du har KRAV på det? Det er ikke missbruk. 

• Nyttig 2
Skrevet
49 minutter siden, AnonymBruker said:

Ikke så mange generasjoner siden det var helt utenkelig at menn skulle ta seg av syke barn .. flere i min fars generasjon var aldri hjemme med sykt barn. Jeg er ikke uenig med deg - selvsagt skal menn inneha denne omsorgsevnen , men ikke alle har det! Kommer svært an på hvordan de selv ble oppdradt.. summa summarum så skal ikke barn lide for dette

Anonymkode: 24194...736

At hun kan benytte seg av sykt-barn rettighet til dette går ikke. Lyver hun om at barna ikke har barnepass så snylter hun på et velferdsgode. Bli for all del hjemme om du vil det TS. Men ikke ta betalt for det.

Anonymkode: 81a97...e19

Skrevet

Tenker at når de er såpass store greier de seg fint med pappaen. Og jeg gir ikke stikk-pille til så store barn.  Gi smeltetablett evt blandet i noe. 

Anonymkode: f51ad...1b7

Skrevet

Jeg tenker at ingen egentlig kan vurdere denne situasjonen helt for noen andre. Det er kanskje på kanten mtp. regelverket for omsorgsdager. Samtidig skal den forelderen som har natt- og kveldsvakter også kunne bruke omsorgsdager, selv om den andre forelderen alltid har fri på disse tidspunktene. Særlig dersom den som ikke har nattevakt skal på jobb neste morgen. 

Det sagt så tenker jeg at mannen faktisk må klare å ta vare på barna sine alene ved feber. Om han så ikke får i dem stikkpillene, da får han ta vare på dem uten stikkpiller. Akkurat denne situasjonen, og helsen til barna kjenner jo ikke jeg. Men jeg har også et barn som ikke vil ta medisin. Stikkpiller har vært uaktuelt for begge lenge, men seksåringen syns at både smeltetabletter og mikstur også er veldig ekkelt. Og da har hun heller 40 i feber enn at vi setter stikkpille med tvang. Vi har opplevd en gang at den steg opp til 40.4, og at allmenntilstanden var dårlig, og da fikk hun stikkpille, men da godtok hun det også pga den elendige formen. Feber i seg selv er ikke farlig. Så bør jo ikke mannen legge seg til å sove tungt og ikke se til barna ved så høy feber og uten at de tar febernedsettende. Men vil han virkelig gjøre det? Min mann som sover tyngre enn den tyngste stein, våkner når han har ansvaret for barna alene. Vi har erfart at han har visst det instinktet i seg likevel, når ikke jeg er i nærheten (og så er det ganske irriterende at han sover gjennom alt når jeg er der da, men det er en annen sak). 

Anonymkode: 78681...dd6

Skrevet

Akkurat denne utfordringen har blitt diskutert på sykehjemmet hvor jeg jobber. 

Jeg er egentlig enig med dere som skriver at så lenge far er hjemme, så må mor gå på jobb. 

Men etter å ha fundert litt på det så vet jeg ikke helt hva jeg mener. Dersom mor går på jobb, så må far ta sykt barn dag neste dag, fordi mor må sove etter nattevakt. 

Dersom mor blir hjemme om natten kan far gå på jobb neste morgen. Så spørsmålet er vel egentlig om mor skal bruke sykt barn dager eller om far skal det. 

Uansett hva de velger så må en av de være hjemme med sykt barn. 

Og min erfaring er at det er nærmest umulig å få sove etter nattevakt dersom ungene mine er hjemme, da jeg sover veldig lett og våkner bare noen prater eller går i trappa. 

Anonymkode: 4bee0...149

• Liker 1
Skrevet

Godt at det "løste" seg for dere. Jeg skjønner godt argumentet om at det blir en helt annen sak om far skal på jobb i morgen tidlig, noe som ikke kom frem i HI. Men det er ikke sikkert du trenger å avskrive far som udugelig. Det er mulig han bare trenger å bli gitt mer ansvar (en gang han selv ikke er syk). Jeg sover også som en stein når jeg ikke har ansvar, men hvis jeg har ansvar, våkner jeg når ungene romsterer. Han bør sikkert trenes opp, så dette er nok ikke den beste natten å begynne, men jeg tror du vil tjene på å slippe han til. Uansett lykke til og god bedring til hele familien ❤️

Anonymkode: c0a49...1f1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...