AnonymBruker Skrevet 9. februar #21 Del Skrevet 9. februar AnonymBruker skrev (På 7.2.2024 den 8.10): Vurderer å teste ut periodisk faste og ønsker å høre andres erfaringer. Funker det? Funker det ikke, i så fall hvorfor? Hvordan legger du det opp? Hva spiser du? Osv Anonymkode: fb0d0...4fd Jeg kan ikke si annet enn at jeg er 40 år og har alltid hatt ett periodisk faste mønster fra naturens side så lenge jeg kan huske (ihvertfall siden barneskolen). Og har alltid vært naturlig slank selv om jeg godt kan spise mye når jeg først spiser. Spiser gjerne første måltid mellom 12-14 (droppes noen ganger). Middag mellom 17-20. Kanskje litt snacks mellom 20-22. Anonymkode: ec20d...48c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wit Skrevet 9. februar #22 Del Skrevet 9. februar Jeg har et "spisevindu" fra kl 1100-1700 på hverdagen. Da spiser jeg to måltider. Siden jeg jobber med å gå ned i vekt tenker jeg gjennom hva jeg spiser til disse to måltidene også. I helgene er det litt løsere, men er nok da nærmere 16:8 tenker jeg. Har holdt på med dette siden i høst, og nå i vinter har jeg faktisk ikke vært syk. Usikker på om det bare er flaks, eller om det har noe med kroppen ellers å gjøre. Veldig deilig ihvertfall å ikke få alle virus som går rundt meg. I tillegg er jeg mye mindre oppblåst i magen, og jeg er ikke sulten i den perioden jeg ikke spiser. Det eneste er at det romler mye i magen når det nærmer seg første måltid for dagen kl. 1100 Men det er kanskje normalt siden det da er 18 timer siden forrige måltid. Så jeg kommer til å fortsette med dette, for jeg føler på kroppen at dette er bra for meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tvist Skrevet 10. februar #23 Del Skrevet 10. februar Spiser 11-16 i uka. Går ned i vekt. I helga blir det ofte også bare to måltider, men jeg tilpasser etter dagen min. Ofte blir det frokost og så middag en eller annen gang sent på dagen fordi jeg er ute på dagen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 10. februar #24 Del Skrevet 10. februar AnonymBruker skrev (På 7.2.2024 den 8.10): Vurderer å teste ut periodisk faste og ønsker å høre andres erfaringer. Funker det? Funker det ikke, i så fall hvorfor? Hvordan legger du det opp? Hva spiser du? Osv Anonymkode: fb0d0...4fd Du må vite hva det faktisk er, og ikke falle for rosenrøde løfter om magiske resultater. Til syvende og sist koker det ned til at faste er et mulig verktøy til å begrense kaloriinntak. Faste har ingen positive effekter for kroppen din over tid, ut over det enhver annen form for kaloribegrensning har. Du vil få mange som sier at faste brenner fett og det ene og det andre, og de vil påstå at faste i seg selv gir positive effekter på kropp og helse. Men det stemmer altså ikke. Dersom man til tross for faste inntar flere kalorier enn man forbrenner, så forsvinner den positive effekten. Fordi det er kaloriunderskudd som gir effekten, og ikke det å la være å spise i en periode. Husk at man uansett faster når man sover, så kroppen har mer enn nok tid til å "hvile" hvis det har noe for seg. Så, for å svare på det du spør om: Hvorvidt faste fungerer eller ikke, avhenger av om det at du faster medfører et kaloriunderskudd. Dersom det ikke gjør det, vil det ikke fungere. Hvordan det legges opp kommer an på hva du er mest komfortabel med. Hvis du blir veldig sulten og føler deg dårlig av å f.eks. ikke spise frokost, så er det kanskje ikke noe for deg. Men hvis du klarer å hoppe over et måltid og føler deg helt fin, så kan det være greit. Merk at mange hopper over frokost. Men samtidig tyder forskning på at en solid frokost gir større metthetsfølelse ut over dagen, noe som igjen kan bidra til at man inntar færre kalorier gjennom dagen. Samtidig så er det vel anbefalt å ikke spise for sent på kvelden. Så man kan jo prøve å eksperimentere med å droppe kveldsmaten i stedet for frokosten. Men det må man kjenne på selv. Og hvis man merker at fasting ikke fungerer for en, så kan man prøve andre ting. For eksempel å prøve å innta mer mat med lav kaloritetthet. Man kan også rett og slett telle kalorier, men det blir en del mer jobb. Samtidig får man da mye større kontroll over hvor stort kaloriunderskudd man vil ligge i. Man kan justere det over tid. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 10. februar #25 Del Skrevet 10. februar (endret) AnonymBruker skrev (På 7.2.2024 den 17.48): Erfaring; man må fortsatt telle kalorier, for jeg har drevet med 16:8 i noen måneder nå, og ja, ikke akkurat gått ned. Jeg vet hvor feilen ligger. Periodisk faste er ikke noe magisk oppskrift som fører til vekttap, uansett hva. Anonymkode: 36e13...1cd Nei, man må ikke telle kalorier. Men som du påpeker, selv med faste så vil man ikke gå ned i vekt dersom man inntar flere kalorier enn man forbrenner. Det blir veldig individuelt. For deg er det kanskje nødvendig å telle kalorier. Andre trenger ikke å gjøre det fordi de ikke kompenserer for fasteperioden ved å innta mye mer mat når de først spiser. Endret 10. februar av jabx Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar #26 Del Skrevet 10. februar jabx skrev (1 time siden): Du må vite hva det faktisk er, og ikke falle for rosenrøde løfter om magiske resultater. Til syvende og sist koker det ned til at faste er et mulig verktøy til å begrense kaloriinntak. Faste har ingen positive effekter for kroppen din over tid, ut over det enhver annen form for kaloribegrensning har. Du vil få mange som sier at faste brenner fett og det ene og det andre, og de vil påstå at faste i seg selv gir positive effekter på kropp og helse. Men det stemmer altså ikke. Dersom man til tross for faste inntar flere kalorier enn man forbrenner, så forsvinner den positive effekten. Fordi det er kaloriunderskudd som gir effekten, og ikke det å la være å spise i en periode. Husk at man uansett faster når man sover, så kroppen har mer enn nok tid til å "hvile" hvis det har noe for seg. Så, for å svare på det du spør om: Hvorvidt faste fungerer eller ikke, avhenger av om det at du faster medfører et kaloriunderskudd. Dersom det ikke gjør det, vil det ikke fungere. Hvordan det legges opp kommer an på hva du er mest komfortabel med. Hvis du blir veldig sulten og føler deg dårlig av å f.eks. ikke spise frokost, så er det kanskje ikke noe for deg. Men hvis du klarer å hoppe over et måltid og føler deg helt fin, så kan det være greit. Merk at mange hopper over frokost. Men samtidig tyder forskning på at en solid frokost gir større metthetsfølelse ut over dagen, noe som igjen kan bidra til at man inntar færre kalorier gjennom dagen. Samtidig så er det vel anbefalt å ikke spise for sent på kvelden. Så man kan jo prøve å eksperimentere med å droppe kveldsmaten i stedet for frokosten. Men det må man kjenne på selv. Og hvis man merker at fasting ikke fungerer for en, så kan man prøve andre ting. For eksempel å prøve å innta mer mat med lav kaloritetthet. Man kan også rett og slett telle kalorier, men det blir en del mer jobb. Samtidig får man da mye større kontroll over hvor stort kaloriunderskudd man vil ligge i. Man kan justere det over tid. Hvor har du dette fra? Den antatte mekanismen er vel at en lengre periode uten matinntak fører til lavt bodsukker (lett ketose). Siden kroppens organer - særlig hjernen - trenger sukker, startes da en forbrenningsprosess, som omdanner fett til sukker gjennom en slags reversert Krebs-syklus. Dette er forøvrig også teorien bak lavkarbodietter. Anonymkode: 272d1...79f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar #27 Del Skrevet 10. februar Jeg synes det fungerer når jeg har fri, men ikke når jeg er på jobb. Det har mest med at jeg drikker en kopp kaffe om morgenen, og hvis jeg drøyer for lenge etter kaffe med å spise, blir jeg skjelven og uggen. Når jeg har fri, tar jeg denne kaffekoppen senere, og kan drøye lengre med å spise. Jeg får heller ikke til å faste på ettermiddag/kveld, da blir jeg for sulten på kvelden, og får ikke sove. Det jeg likevel gjør, er at jeg stort sett spiser tre måltider om dagen, med litt god tid mellom. Tenker på gode fett- og proteinkilder, slik at jeg holder blodsukkeret stabilt. Dette fungerer godt for min kropp, selv om jeg har lurt på om magen kunne fungert bedre med periodisk faste. Anonymkode: 60b3a...d49 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 11. februar #28 Del Skrevet 11. februar (endret) AnonymBruker skrev (På 10.2.2024 den 10.15): Hvor har du dette fra? Den antatte mekanismen er vel at en lengre periode uten matinntak fører til lavt bodsukker (lett ketose). Siden kroppens organer - særlig hjernen - trenger sukker, startes da en forbrenningsprosess, som omdanner fett til sukker gjennom en slags reversert Krebs-syklus. Dette er forøvrig også teorien bak lavkarbodietter. Anonymkode: 272d1...79f Det stemmer altså ikke. Det som fjerner fett er kaloriunderskudd. Endret 11. februar av jabx Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. februar #29 Del Skrevet 11. februar Det fungerer fint for meg, bortsett fra at jeg må spise i forbindelse med trening. Jeg har små barn, så jeg må trene enten før jobb eller etter leggetid. Altså langt utenfor spisevinduet mellom klokken 11 og 17. Så jeg tar den proteinshake etter trening. Har prøvd å gå uten og da får jeg ingenting ut av treningen, føler jeg Anonymkode: f15d5...420 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. februar #30 Del Skrevet 11. februar Periodisk faste vil vanligvis gi mer stabilt blodsukker, da det lar kroppen justere energifrigjøring og -bruk selv, i stedet for at man stadig fyller på med mat (gjerne med raske karbohydrater) hver gang man trenger energi. Mennesker har forholdsvis mye fett, også de som er slanke, og det er jo nettopp for at vi ikke skal være avhengige av å spise så ofte. Periodisk faste kan gjøre mye for å rette opp i hormonell ubalanse (først og fremst insulin) som man har fått av å spise for mye karbohydrat og/eller for ofte. Fordøyelsessystemet hviler kanskje om natten, i alle fall hvis man ikke spiser rett før man legger seg, men det er forskjell på 8 og 16 timers hvile, akkurat som det er forskjell på 6 og 9 timers søvn, eller 10 eller 40 minutter jogging. Anonymkode: ef499...be3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. februar #31 Del Skrevet 11. februar AnonymBruker skrev (På 9.2.2024 den 3.00): Jeg fant nylig ut at jeg alltid har gjort det ettersom jeg pleier å ha middag kl 18:00, og ikke liker frokost. Så jeg venter som regel til lunsjen kl 12:00, fungerer veldig fint. Har da to måltider, lunsj og middag, pleier aldri å spise snacks utenom lørdager. Anonymkode: efa6f...c5b Oi, berre TO måltider?? Eg et fire måltider mellom 11 og 19. 🙈 Rettare bestemt: mellom 11 og 19 et eg kva som helst og kor mykje som helst, inkludert junk og snop. Eg berre høyrer på kroppen kva den har lyst på, men passar på å få i meg nok grønnsaker ila dagen. Har gått ned 12 kilo sidan i sommer. Anonymkode: f59c5...4c5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mars #32 Del Skrevet 7. mars To måltider, kl 11.00 og 16.00. Ikke sulten i mellom måltidene lengre Anonymkode: cef33...1ea Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå