AnonymBruker Skrevet 7. februar 2024 #1 Skrevet 7. februar 2024 Huset mitt har veldig store vinduer over hele den ene endeveggen. Dessverre er det også mye innsyn fra veien rett foran og hus som ligger høyere på den andre siden av veien. Naboen min lar vinduene være udekket, men har der superryddig til alle tider. En annen nabo har også udekket vindu, men har det skikkelig rotete, går rundt i trusa og bryr seg tilsynelatende ikke om at alle kan se henne hele tiden. Spørsmålet er: Hva hadde du gjort? Jeg ønsker å beholde lys og utsikt, men hater følelsen av å bli beglodd hele tiden (og jeg hadde følt meg dømt om jeg hadde noe andre kunne pirke på som de kunne se). Anonymkode: 72106...e10
Pysa Skrevet 7. februar 2024 #2 Skrevet 7. februar 2024 Jeg bygde en stor plantekasse rett foran vinduet, og har små trær i denne. Det skjermer godt, selv om det fremdeles er mulig å se både ut og inn. 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2024 #3 Skrevet 7. februar 2024 Vi har innsyn mot kjøkken, og dels spisestue. Jeg tenker ikke over det. Det er normalt ryddig, og jeg har på meg vanlige hjemmeklær, så det er ikke noe spesielt å se. Hva er det andre mennesker er så opptatt av med ditt liv, tenker du? Anonymkode: c1490...4f3
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2024 #4 Skrevet 7. februar 2024 Jeg har litt innsikt og har dekket til med planter og ting i vinduet. Når jeg står oppreist så kan folk potensielt se overkroppen min, men ikke når jeg sitter i sofa. Rot inne tenker jeg ikke noe over. Jeg hadde heller ikke reagert på andres rot med mindre de vasset i søppel til knærne og det så ut som man kanskje burde ringt en form for psykisk helsevern og meldt fra. Anonymkode: 2c449...d96
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2024 #5 Skrevet 7. februar 2024 Pysa skrev (2 minutter siden): Jeg bygde en stor plantekasse rett foran vinduet, og har små trær i denne. Det skjermer godt, selv om det fremdeles er mulig å se både ut og inn. Interessant! Har du en oppskrift? AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hva er det andre mennesker er så opptatt av med ditt liv, tenker du? Anonymkode: c1490...4f3 Jeg er bare vant til at mennesker sladrer veldig mye om andre, og har opplevd mye i den kategorien. Ofte legger folk på ekstra, feks hvis de så meg vanne planter, så har jeg plutselig hasj-planter, om jeg har besøk, så er det en hemmelig elsker… om du forstår. Burde sikkert ikke brydd meg, men får ikke det til. Anonymkode: 72106...e10 2 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2024 #6 Skrevet 7. februar 2024 Uff… forstår ikke hvorfor noen velger å bo med så mye innsyn! Er det en ting jeg verdsetter så er det å kunne bevege meg fritt i eget hjem uten følelsen av å bli sett på. Det finnes en type film man kan klistre på hele eller deler av vinduet. lett å ta av og på, så det skader ikke å prøve? Jeg kjøpte det på Wish til mitt baderomsvindu, og det fungerte helt supert. Kostet vel knapt 100 kr for en rull. ellers er planter inne/ute en mulighet. evt lameller? Men det er ikke videre pent da… Anonymkode: b375f...a3d 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2024 #7 Skrevet 7. februar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg har litt innsikt og har dekket til med planter og ting i vinduet. Når jeg står oppreist så kan folk potensielt se overkroppen min, men ikke når jeg sitter i sofa. Hos meg er det innsyn uansett hvor i stua og på kjøkkenet jeg befinner meg. Kan se hele meg om jeg sitter i sofaen og ser på tv, selv om det er fem meter unna vinduene. Man ser alt, rett og slett. Anonymkode: 72106...e10
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2024 #8 Skrevet 7. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Uff… forstår ikke hvorfor noen velger å bo med så mye innsyn! Er det en ting jeg verdsetter så er det å kunne bevege meg fritt i eget hjem uten følelsen av å bli sett på. Det finnes en type film man kan klistre på hele eller deler av vinduet. lett å ta av og på, så det skader ikke å prøve? Jeg kjøpte det på Wish til mitt baderomsvindu, og det fungerte helt supert. Kostet vel knapt 100 kr for en rull. ellers er planter inne/ute en mulighet. evt lameller? Men det er ikke videre pent da… Anonymkode: b375f...a3d Hadde ikke råd til noe annet, og la ikke merke til hvor ille det var på visning. Har gardiner og persienner nå, men det tar jo nesten alt av lys og utsyn. Har også en hekk, som hjelper minimalt (må nok bli tre meter høy før det hjelper). Tenkte på sånn film, men vil gjerne kunne se ut og få litt lys. Anonymkode: 72106...e10
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2024 #9 Skrevet 7. februar 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg er bare vant til at mennesker sladrer veldig mye om andre, og har opplevd mye i den kategorien. Ofte legger folk på ekstra, feks hvis de så meg vanne planter, så har jeg plutselig hasj-planter, om jeg har besøk, så er det en hemmelig elsker… om du forstår. Burde sikkert ikke brydd meg, men får ikke det til. Anonymkode: 72106...e10 Men er dette noe du opplever nå, eller noe som har satt seg i deg? Jeg kunne aldri forestilt meg noe slik fra mine naboer, og det gjør det jo lett å være avslappet. Du kan jo sikkert finne løsninger på innsyn her og nå. Men for egen del ville jeg også jobbet med tankesettet ditt, for med dette utgangspunktet må det jo være slitsomt å være på jobb eller selskap, selv det å gå på gata. Anonymkode: c1490...4f3 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2024 #10 Skrevet 7. februar 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Uff… forstår ikke hvorfor noen velger å bo med så mye innsyn! Er det en ting jeg verdsetter så er det å kunne bevege meg fritt i eget hjem uten følelsen av å bli sett på. Det finnes en type film man kan klistre på hele eller deler av vinduet. lett å ta av og på, så det skader ikke å prøve? Jeg kjøpte det på Wish til mitt baderomsvindu, og det fungerte helt supert. Kostet vel knapt 100 kr for en rull. ellers er planter inne/ute en mulighet. evt lameller? Men det er ikke videre pent da… Anonymkode: b375f...a3d Ønsker å bo bynært, og da ser man en del andre hus, selv om man bor i enebolig. Og som sagt plager det oss ikke så lenge det er hverdagsrommnene. Hadde det vært soveromsdelen og badene ville det jo vært noe annet. Selv forstår jeg ikke hvorfor det plager en så mye at andre kan få et glimt av hva du gjør i stue eller på kjøkken. Men har selvfølgelig forståelse for at det kan variere hva man føler på her. Anonymkode: c1490...4f3
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2024 #11 Skrevet 7. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men er dette noe du opplever nå, eller noe som har satt seg i deg? Jeg er nok spesielt obs på dette siden jeg har opplevd det så mye før, men har også to naboer nå som er veldig sladrete. Blant annet en eldre kvinne som kommenterer og sukker over det jeg gjør. Jeg har overhørt henne et par ganger når hun ikke visste at jeg sto bak gjerdet, hvordan hun snakker om meg til andre naboer. Anonymkode: 72106...e10 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2024 #12 Skrevet 7. februar 2024 plisségardiner? Da kan du dekke til deler av vinduet, men la toppen være åpen, for eksempel. Anonymkode: 492ec...59f 1
Mt3 Skrevet 7. februar 2024 #13 Skrevet 7. februar 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Hadde ikke råd til noe annet, og la ikke merke til hvor ille det var på visning. Har gardiner og persienner nå, men det tar jo nesten alt av lys og utsyn. Har også en hekk, som hjelper minimalt (må nok bli tre meter høy før det hjelper). Tenkte på sånn film, men vil gjerne kunne se ut og få litt lys. Anonymkode: 72106...e10 Det finnes folie som gjør at du fortsatt ser ut men at de utenfra ikke ser inn. Akkurat som sotede vinduer i bil f.eks, en velger jo bare farge/mørkhetsgrad utifra behov. 4
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2024 #14 Skrevet 7. februar 2024 Jeg har også innsyn til stue og kjøkken. Folk sladrer. En dame spurte min mor om det var jeg som bodde der det var så mye rot (det var det ikke). Det er merkelig at folk finner glede av å studere hvordan man har det inne, men det finnes absolutt slike folk. Anonymkode: f002a...f14 2
Gjest mirjia Skrevet 7. februar 2024 #15 Skrevet 7. februar 2024 Det finnes persienner du kan trekke for både nedover og oppover. Da kan du dekke nedre del av vinduet ved ønske, og hele, om du vil det (eksempel https://jysk.no/gardiner/plissegardiner/blackout/plissegardin-lystett-hven-60x130cm/down-hvit?gad_source=1&gclid=Cj0KCQiAzoeuBhDqARIsAMdH14EY9VZHZUANWS9LLW3vzZtIWrpdttVcHQZMOeOInPJDuMTYXkOGf2gaAhy1EALw_wcB&gclsrc=aw.ds). Men naboer som sladrer vil alltid være naboer som sladrer. De må du uansett lære deg å overse.
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2024 #18 Skrevet 7. februar 2024 Ville gått for plissegardiner. Anonymkode: 40778...6f6
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2024 #19 Skrevet 7. februar 2024 Vi har plissegardiner for å skjerme mot innsyn når vi ønsker det. I et annet vindu, der det er mindre innsyn, har vi en del store planter. I ditt tilfelle ville jeg valgt plissegardiner eller å fylle opp med massevis av planter. Hadde nok hatt gardiner eller plisse i tillegg for å skjeme mot innsyn når det er mørkt ute og lys inne. Jeg synes det er vanvittig mange som er svært nysgjerrige. Jeg hadde ikke klart å bare heve meg over slarvinga. Anonymkode: 9de48...0b1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2024 #20 Skrevet 7. februar 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Huset mitt har veldig store vinduer over hele den ene endeveggen. Dessverre er det også mye innsyn fra veien rett foran og hus som ligger høyere på den andre siden av veien. Naboen min lar vinduene være udekket, men har der superryddig til alle tider. En annen nabo har også udekket vindu, men har det skikkelig rotete, går rundt i trusa og bryr seg tilsynelatende ikke om at alle kan se henne hele tiden. Spørsmålet er: Hva hadde du gjort? Jeg ønsker å beholde lys og utsikt, men hater følelsen av å bli beglodd hele tiden (og jeg hadde følt meg dømt om jeg hadde noe andre kunne pirke på som de kunne se). Anonymkode: 72106...e10 Er du min nabo, mon tro 😅 På sommeren har vi lite innsyn, pga hekk. På vinterstid er hekken totalt ubrukelig og hele rekka på den siden av huset har godt med innsyn i fire digre stuevinduer. De kan se spisebord, sofa, tv, og muligens faktisk helt ned til gulvet avhengig av hvor de selv er i sitt hus og glaner ut. De kan også se inn på kjøkkenet, med mindre vi lukker døra inntil. Noe vi ikke gjør. De har innsyn til ei gang, hvor vi har det ene badet og jeg går ofte fra badet til vaskerom naken, om jeg har dusjet og glemt å ta inn klær. Vi har det iblant skikkelig rotete, barn som legger ting overalt, spisebord brukes til kreativitet, tørkestativet står midt på gulvet, så stappa med klær at det knapt står oppreist. På et punkt, så slutter man å bry seg i særlig grad. Jeg tror alle naboene fra den rekka har sett meg kliss naken fra tid til annen. Det virker ikke som de bryr seg nevneverdig, vi har god nabokjemi i nabolaget. Finnes jo sånne folier man kan legge på vinduene for å hindre innsyn, men likevel kunne se ut og få lys inn. Fås i ulike farger, og så fås det i sånn med speilrefleksjon. Så de utenfor ser kun en avspeiling og ikke inn. Du kan se ut fra innsiden. Jeg vet ikke hvor godt slikt fungerer når det er mørkt ute og lyst inne, men på dagtid bør det jo ha en god funksjon. Anonymkode: 787cf...eae 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå