Gå til innhold

Hjelp, ta trikk for første gang!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg skal til Oslo snart å må ta trikk, det står at den skal gå fra spor 2.  Er det lett å se hva som er spor 2?  Og hvordan fungerer det med billetten, skal man scane den et sted eller noe?  Har fikset meg den ruter appen og så blir å kjøpe billett i den, det er vel best?

Ikke reisevant nordnorsk tulling i Oslo, er sykt stressa!

Anonymkode: 14636...07f

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Du finner kart i appen, holdeplassene har stort sett også sanntidstavle som viser når trikken går. Hvis den da går, ingen selvfølge nå om dagen 😅 nyttigste siden på ruter.no er ofte den med avvik. Ha appen klar og trykk kjøp når du ser trikken, så er du noenlunde sikker på å få det du betaler for. Når du har kjøpt billett i appen trenger den ikke skannes. 

Anonymkode: 36a81...266

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

En viktig ting til, Oslo er en skøytebane. Så pass på, man vil havne inni trikken og ikke under 😛 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sikker på at det ikke er t-banen du skal reise med?  Reiser mye med trikken og har ikke sett at det er merket med spor 1 og 2.

Uansett, så bør du ta med brodder!

Anonymkode: d7afe...5a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Sikker på at det ikke er t-banen du skal reise med?  Reiser mye med trikken og har ikke sett at det er merket med spor 1 og 2.

Uansett, så bør du ta med brodder!

Anonymkode: d7afe...5a1

Ja, du har rett. TS mener nok t-banen

IMG_3123.thumb.jpeg.fc70c98dfcf44995ce604eabbfac91c6.jpeg

Anonymkode: 74033...63b

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Både T-bane og trikkeholdeplasser (og bussholdeplasser) med flere stopp samme sted, har tydelig merking av hvilken holdeplass du er på. 

Spor 2 høres ut som om det er en T-bane du skal med. Holdeplassene for trikken er gjerne merket med bokstaver. (Og samme for bussen) 

T-banen er stort sett veldig enkel å forholde seg til. Det er godt merket hvilken retning T-banene skal i, og de aller fleste baner som skal samme retning går fra samme spor. Det er masse skilting som forsøker å hjelpe deg på stasjonsområdet, så se opp og les skilt. (Og vit endeholdeplass på den banen du skal med, ettersom den er merket med nummer og endeholdeplass.) 

Skal du med trikk eller buss, er det også hjelp å få i Ruters app, der vises de forskjellige holdeplassbokstavene på et kart. 

Ang. billett i appen, så er det bare å kjøpe den, så aktiverer den seg selv. Den har også nedtelling så det er lett å se hvor lenge den er gyldig. 

Anonymkode: 9108d...a9c

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hvis det er t-banen du skal med så bare sjekk om du skal østover eller vestover, så er det lett å finne rett perrong. Er du utendørs gjelder fortsatt rådet om å passe seg for glattisen, såpeglatt på mange stasjoner. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vintersolverv

Spør folk der du skal ta trikken fra, de vet alltid og er glade for å  hjelpe. Det er min erfaring i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Buss og trikk har ikke spor, men plattform-bokstav å forholde seg til. Hvis det står "spor 2" vil jeg tro det er t-banen du skal ta. På trikkestopp står det som regel "plattform C" feks. 

Hvor skal du reise fra og til, TS? 

Anonymkode: ff189...bc2

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 6.2.2024 den 17.14):

Buss og trikk har ikke spor, men plattform-bokstav å forholde seg til. Hvis det står "spor 2" vil jeg tro det er t-banen du skal ta. På trikkestopp står det som regel "plattform C" feks. 

Hvor skal du reise fra og til, TS? 

Anonymkode: ff189...bc2

Ok, da er det sikkert t-banen jeg skal ta 😨  Er den lett å finne? Skal fra nasjonalteateret togstasjonen og til Majorstuen.

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ok, da er det sikkert t-banen jeg skal ta 😨  Er den lett å finne? Skal fra nasjonalteateret togstasjonen og til Majorstuen.

ts

Ja! Bare å følge skiltene når du går av toget!

Anonymkode: ba51c...9f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde kjøpt 24 timers periodekort i appen og tatt trikken. Trikken går over sone 1. Da kan du trikke så mye du vil i 24 timer. 

Anonymkode: 5367c...24d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du skal nok ikke ta trikk, men T-bane. Alt er kjempeenkelt å finne. Både i appen og på stasjonen. 

Anonymkode: 54eca...243

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 8.2.2024 den 20.29):

Jeg hadde kjøpt 24 timers periodekort i appen og tatt trikken. Trikken går over sone 1. Da kan du trikke så mye du vil i 24 timer. 

Anonymkode: 5367c...24d

Hva har dette med saken å gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 8.2.2024 den 20.26):

ts

Kommer du med tog til Nationaltheatret? Det er et lite stykke og gå (stor stasjon), men veldig godt skiltet. Bare følg skilt mot t-banen, og så skal du se etter skilt mot vestgående t-bane. Det er bare ett stopp og absolutt alle linjene går mellom National og Majorstuen.

Lykke til!

Anonymkode: 09cee...1a5

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 8.2.2024 den 20.26):

ts

Ta rulletrappen opp fra Nationaltheatret togstasjon, og på toppen av rulletrappen går du ikke ut, men svakt mot venstre, gjennom glassdører mot T-baneområdet. Der holder du fremdeles svakt mot venstre/rett frem, og skal opp noen trapper for å gå over en overgang til perrongen til vestgående t-baner. Alle t-baner som kommer der, går til Majorstuen stasjon; det er bare ett stopp unna, og tar noen få minutter.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...