Gå til innhold

Bursdagsdilemma

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Har dere virkelig ingen kontakt med foreldrene til noen av jentene i klassen hennes. De har jo gått på samme trinn i mange år. 

De skal vel gå to år til i samme klasse, så her ville jeg virkelig engasjert meg i samholdet mellom jentene i klassen gjennom å invitere til bursdag. 

Høres trist ut at hun ikke omgås de hun går i klassen til, og det virker ikke som om de mikser klassene så mye heller, siden hun tydeligvis ikke kjenner dem så godt. 

At det ikke har vært bursdager for jentene i klassen, kan jo stemme. Husker jeg hadde en klasse der 2/3 var født på våren og sommeren. Veldig få bursdager på høsten i det hele tatt! 
Men det vet vel sikkert datteren din. Regner med at læreren nevner om noen har bursdag..?

Anonymkode: c135a...baf

Nå vet ikke jeg størrelsen på trinnet til TS datter, men noen skoler har ganske mange elever på hvert trinn. Og om foreldre skal bli kjent, så må som regel en eller flere ildsjeler av noen foreldre dra igang det. 
Oftest prioriterer disse at man blir kjent innenfor egen klasse. 
Mødrekveld med 30 mødre er faktisk mer enn nok. Det er ganske mye organisering som skal til om det skal inkluderes 100 mødre, evt 200 foreldre, om fedrene også skal med. 
Det er liksom ikke helt "Vi kan møtes hjemme hos meg" eller " Jeg har bestilt bord på den lokale kafeen" . 

Og når skolen da omrokkerer mye, slik som TS beskriver, så blir det mer at mange av disse ildsjelene gir opp skolen som arena, og fokuserer på å skape samhold i fritidsaktiviteter eller andre ting. 

Som regel kjenner man da kun de som er foreldre til barnas venner. Eller foreldre som har barn på samme aktivitet over litt tid. 

Vi har også opplevd omrokkering nylig. Men da har vi jo noen år bak oss. Da endte vi med at vi etter omrokkering kjenner ca halvparten av foreldrene i klassen. Noen fra tidligere klasse, noen fra idrett, og noen fra nabolaget. Men det er også ca 50% av foreldrene vi ikke kjenner. Til tross for at vi har hatt barn på samme trinn på samme skole i flere år. 

Vi har kanskje vært på samme foreldremøter, men disse for hele trinnet består jo av enveiskommunikasjon. Og man snakker der kun med de man allerede kjenner. Og man inviteres på fellesarrangementer for hele skolen, men de er jo bare kaos, så der er det så vidt man klarer å treffe de få man kjenner. 

Jeg tenker at skolen også har et ansvar for å skape trygge klassemiljøer, og opplevelsen av å være del av en definert gruppe. 
Men slik TS beskriver, så har skolen jobbet for at det ikke skal bli noen grupperinger blant barna i det hele tatt. 
Men da blir det altså samtidig lagt opp til at foreldrene arrangerer bursdager for barnas venner tidligere enn man ellers ville. 

Anonymkode: af1bf...b50

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville bedt de 6 hun ønsker nå, så kan du heller foreslå en klassefest, eller jentefest, mot sommeren som flere kan være med å arrangere. Det er ikke gitt at det er TS alene som skal ta jobben, og kostnaden, med å lage et godt klassemiljø. 

Skrevet

Inviter de seks og ikke tenk mere på det. 

Anonymkode: 8c9e6...573

Skrevet

Unger har ofte venner på tvers av klasser, alderstrinn og kjønn. Da nytter det ikke med disse ideene om at alle av samme kjønn i klassen eller at hele klassen skal inviteres. Det er ikke sånn det fungerer i voksenlivet heller.

Hvis det absolutt skal være en markering med klassen så bør skolene legge til rette for sånt i skoletiden, feiring med venner og invitasjon på fritiden bør man stå fritt til å arrangere som man ønsker eller slik det passer for lommeboken.

Klassene har vel også blitt så store mange steder at det rett og slett ikke er mulig at alle skal med, her så feires bursdag på privaten med de vennene bursdagsbarnet ønsker og familie som besteforeldre, onkler, tanter og søskenbarn.

Anonymkode: 7ae18...ac6

• Liker 1
Skrevet

Jeg er enig med den som skrev at barna ikke skal bestemme slikt alene, voksne må være med for å sikre at det blir gjort på en god måte. Her er regelen at man kan invitere enten alle eller under halvparten og det synes jeg er en god regel. De utelatte skal ikke være i mindretall. Hvis de seks din datter vil invitere kommer fra alle tre klassene mener jeg det er greit.

Når det er sagt synes jeg på generelt grunnlag at det er synd at dette med å invitere bare noen få starter tidligere og tidligere. Når noen først starter løpet så kommer dessverre alle raskt etter og inkludering er ikke lenger i noens tanker. Alle vil ha godt klassemiljø, alle er enig i at inkludering er viktig, alle vil at barn skal ha venner, men så lenge ikke ens eget barn er rammet så er man ikke interessert i å være med å dra lasset. Det er egentlig ganske trist. Jeg er enig i at ingen kan dra lasset alene, men hvis alle setter seg ned og sier at dette kan jeg ikke endre alene så blir det jo ingen endring? 

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg lar ikke 11åringen bestemme dette. 

Å være med på bursdagfeiring bidrar til samhold og klassemiljø. Når klassen har blitt røsket opp så mange ganger tenker jeg det er viktigere enn noen gang. 

Anonymkode: b0c78...670

Da må jo flere bidra med det. Evnt at FAU eller foreldregruppen arrangerer sosiale sammenkomster. Hjelper ikke at en eller to tar en for laget ved å invitere alle i bursdag løpet av et skoleår.

Til ts: Jeg hadde latt bursdagsbarnet bestemme så lenge ingen blir utenfor, og det gjør det jo ikke i dette tilfellet. Klart hun heller vil invitere noen få nære enn mange hun ikke har kontakt med. Min eldste hadde klassebursdager helt frem til 10-årsalder. Etter det inviterte han kun de aller nærmeste også noen utenfor klassen til kino o.l.

Anonymkode: a1779...cc2

• Liker 1
Skrevet

Om disse seks jentene er på tvers av klassene så er det helt ok. Det er ikke greit å invitere seks av jentene i klassen og utelate resten.

Og så synes jeg det er trist å lese at det er et så ikkeeksisterende klassemiljø, her ville jeg forsøkt å gjøre noe. Egentlig er bursdager en gylden anledning til å skape samhold og felles opplevelser. Men kanskje dere kan invitere alle jentene i klassen hjem på filmkveld, eller foreslå at dere gjør noe sammen et annet sted. Disse årene på slutten av barneskolen er viktige, og vi foreldrene kan ikke melde oss ut.

Skrevet

Her ville jeg invitert de 6. Venner betyr mer! Pluss det økonomiske. 

Vil man bedre klassemiljø, så får klassekontaktene finne på noe, ta det opp på foreldremøte 

Anonymkode: 5b880...cd6

• Liker 2
Skrevet
Arkana skrev (3 timer siden):

Jeg er enig med den som skrev at barna ikke skal bestemme slikt alene, voksne må være med for å sikre at det blir gjort på en god måte. Her er regelen at man kan invitere enten alle eller under halvparten og det synes jeg er en god regel. De utelatte skal ikke være i mindretall. Hvis de seks din datter vil invitere kommer fra alle tre klassene mener jeg det er greit.

Når det er sagt synes jeg på generelt grunnlag at det er synd at dette med å invitere bare noen få starter tidligere og tidligere. Når noen først starter løpet så kommer dessverre alle raskt etter og inkludering er ikke lenger i noens tanker. Alle vil ha godt klassemiljø, alle er enig i at inkludering er viktig, alle vil at barn skal ha venner, men så lenge ikke ens eget barn er rammet så er man ikke interessert i å være med å dra lasset. Det er egentlig ganske trist. Jeg er enig i at ingen kan dra lasset alene, men hvis alle setter seg ned og sier at dette kan jeg ikke endre alene så blir det jo ingen endring? 

Da jeg fylte 10 år, i 1991, hadde jeg min siste klassebursdag. Da var både jentene og guttene invitert. Frem til det, var det bare jentene. Alle gjorde det likt - samme kjønn frem til tiårsdagen, så ferdig med barneselskaper. Vi var ni i klassen, 12 fra sjetteklasse og 16 ut ungdomsskolen, så det var ikke antall gjester det stod på. 

Det blir ikke tidligere og tidligere, det blir senere og senere, større og større, dyrere og dyrere. Fem jenter, pølse med brød, sjokoladekake, brus, ballonger og hatter hjemme i stua var min barndoms bursdagsfeiring. Nå er det 20 gjester, flere kaker og dyre aktiviteter - eller i det minste fancy dekorasjoner og temafester! 

Det er helt OK å invitere seks venner til 11-årsfeiring - og at foreldrene tar imot ønsker og forslag for feiringen fra bursdagsbarnet og velger å gå for barnets forslag, betyr ikke at barnet bestemmer!

Anonymkode: b8cdd...99f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...