Gå til innhold

Tynne/undervektige vs overvektige

Gjest Kashmir

Anbefalte innlegg

Var på fest sammen med en noen venniner jeg ikke har sett på lenge for et par uker siden. Jeg og hun ene sto i kø utenfor et utested, og da plutseli synes jeg hun var så lav, så jeg sa da at "jeg trodde ikke hun var så lav". Hun ble skikkeli sur, for hun mente det var det samme som at hun sa "jeg visste ikke du var så stor og feit" til meg. Ikke at jeg er det, men som et eksempel. Aldri tenkt slik på det før jeg. Men kommer nok til å tenke mer på hva jeg sier i fremtiden. (viste seg forresten at det bare var jeg som hadde høye heler og hun som hadde flate sko)

Nå er det vel ikke helt det samme, da vi aldri har hatt det samme høydeidealet som vi har hatt vektideal, og dermed blir kommentarer angående avvik fra vektideal som regel tatt verre enn kommentarer angående høyde. Men så klart treffer du på folk som tar seg nær av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vel, dette er en vill teori - men for folk som er normalvektige eller overvektige så vil jeg tro at det føles mye lettere å "bare" spise litt mer, enn å spise litt mindre. Kommentarer om at du ser syk ut du burde spise mer vil jeg tro i 99% av tilfellene er ment som en hjelp, ikke for å såre. Kommentarer om hvor tjukk og feit du er blir liksom ikke det samme. Derimot å kommentere at man kanskje burde spise litt mindre middag, jo - det ville jo egentlig vært godsinnet, men "vanlige" mennesker forstår kanskje lettere at dette kan være problematisk, i forhold til å "bare" spise mer... Hvis dere skjønner hva jeg mener...

Tror du virkelig det?

Jeg pleide å få høre ting som; vi hørte deg lenge før du kom for det skrangler i deg.

jeg var ikke syk, men jeg var skikkelig tynn - hoftebena stod ut som to åskammer og lårene var så tynne at man kunne kjøre lastebil mellom bena på meg omtrent. jeg spiste som en hest.

Dette var på sytti og begynnelsen av åttitallet - idealet den gangen var ikke like skinnmagert som i dag. Jenter den gangen skulle ha fasong - det hadde ikke jeg, og det fikk jeg beskjed om. Til det kjedsommelige.

Nå har datteren min vært igjennom det samme i noen år, enda hun erpå langt nær så tynn som jeg var. Og nå er det jo så in å si at folk har spiseforstyrrelser så fort de er slanke og vel så det, så det har hun fått høre...

Jeg har alltid lurt på hvorfor det er lov å kalle tynne folk for beinrangler, men ikke tjukke folk for fleskeberg.

Jeg sier ikke at det er greit med sånne kommentarer, men at det er mer akseptert i samfunnet å være tynn enn å være overvektig.

Ikke FOR tynn... da er det lov å være ondskapsfull. Men ofte er det jo folk som selv ikke er spesielt slanke som kommer med de onde utsagnene... er det en form for misunnelse da, siden det er mer godtatt å være tynn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også alltid vært undervektig, i følge bmi. Fått mange kommentarer, ikke så kult for en sjenert jente som jeg har vært. Jeg ble vant til det jeg da, så jeg sluttet å bli såret. Var ikke kun negative kommentarer, er bedre å bli kalt "slank" enn "mager" feks. Men mye som føltes negativt og som et angrep på mitt utseende. Var til og med en bestefar av ei venninne som blandet seg da han så meg spise (hadde aldri møtt han før)!

Irriterende å høre sånt som at man er heldig som kan spise så mye (det er vondt å måtte spise for å holde vekten!), at man er et rangel og slike ting. Folk som må sjekke hvor langt opp på armen den de kan få hånda rundt osv.

Skjer ikke noe særlig nå, men håper jeg tør å være frekk tilbake om noen er det mot meg igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så faktisk et leserinnlegg i et damemagasin for en tid tilbake, hvor leseren roste magasinet for en motereportasje i forrige nummer, hvor de hadde brukt "normale" kvinner i stedet for disse "beinranglene" man ser ellers...

Og dette trykket de!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er, og har alltid vært et beinrangel. Og tro meg, det har jeg fått høre, mange ganger. Jeg har hatt/ har fremdeles store komplekser for kroppen min på grunn av dette. Og er enig med Mysan, kommentarene har ingenting med at folk vil hjelpe å gjøre, de er rett og slett ondskapsfulle.

En gang ble jeg spurt om hva jeg veide, jeg svarte som sant er at jeg veier 50 kilo, noe personen som spurte ikke trodde på, jeg måtte jo veie myyye mindre. Han presterte å gå på badet å hente en vekt, jeg har sjelden følt meg så ydmyket som jeg gjorde da. Aldri i verden om noen hadde gjort det, med en overvektig person.

Jeg går aldri i korte skjørt eller shorts, nettopp for det er da jeg får mest kommentarer. Det er sjelden jeg føler meg pen. Jeg tør nesten ikke gå med høye hæler, fordi da ser beina mine enda tynnere ut. Jeg skulle ønske jeg kunne få ha kroppen min i fred, vær så snill det eneste jeg vil er å bli fornøyd med meg selv, og det er ikke så lett når man stadig vekk får høre hvor sykelig og ukvinnelig man ser ut!

Endret av Milah
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Betty Boop
Jeg går aldri i korte skjørt eller shorts, nettopp for det er da jeg får mest kommentarer. Det er sjelden jeg føler meg pen. Jeg tør nesten ikke gå med høye hæler, fordi da ser beina mine enda tynnere ut. Jeg skulle ønske jeg kunne få ha kroppen min i fred, vær så snill det eneste jeg vil er å bli fornøyd med meg selv, og det er ikke så lett når man stadig vekk får høre hvor sykelig og ukvinnelig man ser ut!

Jeg er en trassig person. Da jeg som ung fikk høre at en sånn sjiraff som meg ikke kunne gå i høye heler, da kjøpte jeg enda høyere heler. Da jeg som godt voksen fikk høre at store kvinner ikke måtte finne på å gå i klær som satt etter og viste kroppens konturer, svarte jeg med å gå i enda trangere topper. Bare fordi det ga meg en viss glede å erte damene. Jeg kler meg ikke trashy, men en kjole uten markert liv f.eks. får meg til å se ut som et vandrende telt og det er jeg klar over. Jeg blir ikke såret, jeg blir irritert.

Poenget er, du blir ikke venn med kroppen din før du klarer å se hvor fulle av komplekser folk må være for å ha behov for å "hjelpe" andre mennesker på denne måten.

Det var en god del ting jeg kunne kommentert tilbake til denne kvinnen, men jeg så ikke poenget med å senke meg til samme nivå. Riktignok hender det fortsatt at jeg angrer på at jeg ikke ga henne noen små verbale leggspark. Ikke særlig voksen tankegang, men.. :sjarmor:

Så lenge jeg ikke kan forandre verden får jeg forandre mitt syn på den. Og måten jeg takler den på. Første regel: Jeg nekter å lide for andres dumhet. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er veldig flott at du har denne innstillingen Betty Boop, jeg skulle ønske jeg var like sterk, men jeg er ikke det, enda. Og i mellomtiden hadde jeg satt stor pris på om jeg slapp kommentarer, for det hadde gjort det mye enklere å komme dit..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror dere virkelig at det bare er undervektige som får kommentarer, og at folk er fintfølende nok til å la oss overvektige få være i fred?

Da tar dere faktisk grundig feil.

Bare for å ta noen eksempler på kommentarer og spydighetene jeg har opplevd de siste par ukene:

*To tenåringer sier"Fy faen så feit du er!" til meg når jeg går forbi dem i en trapp på et kjøpesenter.

*En godt voksen ekspeditør i en klesforretning føler seg "forpliktet" til å opplyse meg om at "Vi har ikke klær for overvektige, vi" i det øyeblikket jeg kommer inn døra i butikken (hvor jeg forøvrig hadde planer om å kjøpe et sjal til min bestemors bursdag).

*Bestemor (ikke dement, nei) setter fram kaker og sjokolade på bordet når hun har kaffegjester. Så finner hun en skål med tre salte kjeks som hun setter foran meg, og sier høyt foran de andre: "Jeg kjøpte disse til deg, jeg, siden du ikke har godt av kaker".

*Jeg venter på noen utenfor en matbutikk. En gjeng ungdommer står et stykke unna, ser på meg, fniser, diskuterer seg i mellom mens de glaner enda mer. Til slutt blir en av guttene dyttet fram mot meg, og spør, litt flau: "Hvor mye veier du?" mens de andre holder på å dø av latter.

*En middelaldrende mann kommer opp bak meg og tar skikkelig gripetak i rompeballene mine med kommentaren "Jeg ville bare kjenne hvorda ei feit rompe kjennes ut".

*Jeg er på McDonalds med mitt støttekontaktbarn. Han er plassert ved bordet, mens jeg bestiller mat til ham (burger og Cola). Når jeg får maten utlevert, sier damen bak disken: "Jeg tok Cola Light i stedet, jeg, siden det er bedre for deg".

*Et lite barn peker på meg og spør moren sin hvorfor jeg har så stor mage. Moren ser bort på meg, og forklarer at det er fordi jeg er lat og spiser for mye, og at "sånn blir du også seende ut hvis du spiser for mye godteri".

*En eldre dame kommer bort til meg inne på en matbutikk og sier blidt at jeg burde slanke meg, og at hun bare mener det som et godt råd.

*En voksen, dresskledd mann sprenger seg foran meg i en kiosk-kø. Jeg sier fra, og han svarer spydig: "Du har det vel ikke så travelt med å få i deg mere sjokolade".

Dette er faktisk min hverdag. Og helt sikkert også mange andres. Så vær så snill å slutt å innbille dere at det bare er undervekt som blir kommentert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er faktisk min hverdag. Og helt sikkert også mange andres. Så vær så snill å slutt å innbille dere at det bare er undervekt som blir kommentert.

Det er vel ingen som har sagt at overvektige ikke blir kommentert. Men at det er mer fokus på mobbing av overvektige kan ikke du nekte for heller. Min hverdag er også sånn du beskriver, forskjellen er at jeg får andre kommentarer.

Endret av Milah
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Betty Boop

"feit"

Jeg blir så forbannet når jeg leser det innlegget ditt at jeg ønsker jeg selv hadde vært tilstede og opplevd det. Jeg hadde fått det ene raserianfallet oppå det andre! Det er helt usannsynlig hva enkelt synes de kan tillate seg. Den ekspeditøren som hadde servert meg light cola hadde husket det i veldig mange år etterpå. Og den mannen som kløp grrrr.....

Milah jeg ønsker deg lykke til med målsetningen din og håper at du slipper kommentarene. Men å tro at folk skal bli smartere og mer hensynsfulle er litt som å be om fred på jorden liksom. Desverre. Jeg håper likevel at ting skal føles greiere for deg etter hvert. :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke at det er det minste mindre ekkelt å kalles feil enn tynn, men poenget som vi prøver å få frem er at det offisielt anses osm frekt å si at noen er tykk, men ikke at noen er tynn.

At det hos folk flest anses som at en som er tykk må snanke seg, for vedkommende er lat, og en som er tynn er syk om må spise mer. At det offisielt sett er frekt å si at vedkommende tykke person må slanke seg (selv om folk likvel sier det og er frekke så anses det ikke som offislelt akseptabelt) men at det anses nettopp som akseptabelt å si at tynne må spise mer.

Det er ikke det at vi tror tykke mennesker ikkke plages av kommentarer. For det vet vi at de får. Men spør et menneske om det er greit å si at noen er feit, selvsagt svarer de nei. Men spør om det er greit å si at noen er tynn, og de vil de sier er greit.

For det skal visstnok være positivt det.

Hadde de sagt slaknk, så greit, hadde noen sagt at jg var slank, så ville det vært fint. Men å si at jeg må spise mer til middag.... det burde ikke være greit.

Det ville vært fint om folk kunne la være å kommentere, enten folk er tykk eller tynn. Men det ernok som å drømme om fred på jord, dessverre :(

Endret av Malama
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bodillen
Jeg tror ikke at det er det minste mindre ekkelt å kalles feil enn tynn, men poenget som vi prøver å få frem er at det offisielt anses osm frekt å si at noen er tykk, men ikke at noen er tynn.

At det hos folk flest anses som at en som er tykk må snanke seg, for vedkommende er lat, og en som er tynn er syk om må spise mer. At det offisielt sett er frekt å si at vedkommende tykke person må slanke seg (selv om folk likvel sier det og er frekke så anses det ikke som offislelt akseptabelt) men at det anses nettopp som akseptabelt å si at tynne må spise mer.

Det er ikke det at vi tror tykke mennesker ikkke plages av kommentarer. For det vet vi at de får. Men spør et menneske om det er greit å si at noen er feit, selvsagt svarer de nei. Men spør om det er greit å si at noen er tynn, og de vil de sier er greit.

For det skal visstnok være positivt det.

Hadde de sagt slaknk, så greit, hadde noen sagt at jg var slank, så ville det vært fint. Men å si at jeg må spise mer til middag.... det burde ikke være greit.

Det ville vært fint om folk kunne la være  å kommentere, enten folk er tykk eller tynn. Men det ernok som å drømme om fred på jord, dessverre :(

Nemlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dette plutselig ble en tråd hvor folk kjemper om hvem det er mest synd på, tynne eller tykke..

Jeg mener kroppsholdning har alt å si, da ser en bra ut uansett. En tykk dame som tydelig er flau over kroppen sin ser helt jævlig ut der hun lusker seg fram. En tynn dame ser heller ikke bra ut slik, med den "unnskyld at jeg er til"-holdningen sin.

Jeg var veldig undervektig før, men ser normal ut og er fornøyd med meg selv. KG-standaren når jeg nok ikke siden jeg ikke er 30 år og har en kjempeformfull kropp som har vært gjennom det meste, men jeg har en timeglassfigur som jeg blir mer og mer stolt av. Så klart er det alltid folk som vil ødelegge dette, som å kommentere armene mine (ja det er ikke så jævlig lett å legge på seg på armene!) eller at jeg var så fornøyd med å ha gått fra en 70B til en 70C i bh-størrelse her om dagen, "nei, du vet det ikke er sååå stor forskjell altså, du har ikke så store pupper! Jeg har D, jeg!"

Det er slike kommentarer som får meg til å forstå at folk gjerne kan ha den "unnskyld at jeg er til" greia, så istedenfor å kommentere alt på andres kropper, bør folk tenke over sine egne cellulitter, krokete nese, og andre "feil" på kroppen! Det er faktisk jævlig uforskammet å tro en er en jury for menneskekroppen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi burde hatt slangesyn og ingen speil....

Slanger "ser" varme de, og gir beng i hvordan ting ser ut med mindre det ser ut som noe de kan spise :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal folk drive å kommentere andres kropper da. Jeg synes det er en uting dette at slektninger og andre du ikke har sett å lenge skal se opp og ned på deg også komme med en kommentar. la nå folk være så tynne eller tykke de vil ! Det er helt unødvendig å kommentere det. De fleste vet jo hvordan de ser ut selv!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det slik? Hvordan vet du det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest FireFighter
Er det slik? Hvordan vet du det?

hu sier vel ikke at det er riktig, hu sier vel bare at det er mer akseptert.

har du ikke fått med deg det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hu sier vel ikke at det er riktig, hu sier vel bare at det er mer akseptert.

har du ikke fått med deg det?

Nei faktisk ikke. Som mange tjukke her sier; de får også kommentarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Sukkerert

Til "feit"

Jeg blir oppgitt og litt trist når jeg leser innlegget ditt. Fordommer mot overvektige er visst utbredt.

Svarte du noen av dem som snakket til deg? Fortalte du ekspeditøren hva ærendet ditt var?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 7 måneder senere...
Det er faktisk mye vanskeligere for meg å gå opp i vekt enn det er for de fleste overvektige å gå ned...

Lei av å høre slikt tull. Det er like lett/vanskelig å gå opp/ned i vekt, en må tilpasse kalori inntaket til forbruket.

Dette medfører selvfølgelig endringer i vaner og dette er like vanskelig for dem som vil ned som opp.

Slutt å syte "stakkars tynne personer", det er mangel på evne til endring hos dere akkurat som hos dem som ikke går ned og dere ser på som viljesvake!

Har selv en BMI på15-16 men har bestemt meg for at så lenge kroppen fungerer godt som den er så vil ikke jeg legge om kostholdet og vet at dette også gjelder mange som vil ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...