Gå til innhold

Tynne/undervektige vs overvektige

Gjest Kashmir

Anbefalte innlegg

Gjest Bodillen

Har lest endel i disse trådene som går på fordommer. Det som slår meg er at enkelte ting er det "greit" å kommentere og ha fordommer mot, men ikke andre.

Selv heller jeg vel mer mot det man kaller undervektig, i hvert fall i følge BMI'en min. Jeg opplever ofte at folk kommenterer kroppen min - det er liksom greit det, ingen tenker over at det kan være sårende og at jeg blir møkka lei av det. Det er faktisk mye vanskeligere for meg å gå opp i vekt enn det er for de fleste overvektige å gå ned...

Nå spør jeg dere: hvorfor er det "lov" å kommentere tynne/undervektige, og ikke overvektige?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Veldig enig, og det er ikke fordi jeg kjenner deg ;)

Jeg har alltid vært tynn, husker mammas bror kalte meg spikern og sånn. Han kalte da aldri mamma for feita?

Så lenge vi er tynne så skal vi liksom ha så mye færre bekymringer, for vi trenger jo "ikke tenke på vekten".

Jeg tenker på den hele tiden jeg, og var sjeleglad da jeg sluttet å røyke og gikk opp fem kilo. Fikk plutselig litt kinnben :hoppe:

Jeg har veid 39 (var syk) og det var selvsagt ikke pent. Men jeg fikk så mye blikk! :overrasket: Var helt perverst hvordan folk stirret på butikken, og jeg så vel så svakelig ut, som hadde bærehjelp, min 11 år yngre søster.

Hvis det er en bælfeit dame som er på butikken ser folk vekk, for da "skal man liksom ikke stirre".

Det er like pes å legge på seg som slanke seg. Jeg spiser som en hest, mange måltider om dagen, driter i hva jeg putter i meg, men uansett går jeg ikke opp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det lov da? Jeg synes ofte popper opp tråder her inne som alle sier det samme; at det er sårende å få kommentarer om man er så tynn og at det er mye lettere for overvektige å gå ned i vekt enn for undervektige å legge på seg.

Ellers så er det nå en gang sånn at vårt samfunn glorifiserer det å være tynn, og millioner av kvinner verden over drømmer om å se ut som "Hollywood-bærtene." Av samme innbiller de seg sikkert at det er et kompliement når de kommenterer hvor tynn du er.

I bunn og grunn synes jeg generelt det er en uting og kommentere andres kropper på en negativ måte, undervektig eller overvektig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bellatrix
Er det lov da? Jeg synes ofte popper opp tråder her inne som alle sier det samme; at det er sårende å få kommentarer om man er så tynn og at det er mye lettere for overvektige å gå ned i vekt enn for undervektige å legge på seg.

Ellers så er det nå en gang sånn at vårt samfunn glorifiserer det å være tynn, og millioner av kvinner verden over drømmer om å se ut som "Hollywood-bærtene." Av samme innbiller de seg sikkert at det er et kompliement når de kommenterer hvor tynn du er.

I bunn og grunn synes jeg generelt det er en uting og kommentere andres kropper på en negativ måte, undervektig eller overvektig.

Enig. Bare skru på tv-en, så ser du hva som er mest aksepttert og som blir forherlighet. Skuespillere, sangere og modeller er tynne, og det er det som blir sett på som vakkert. Bare se på Idol. Er det noen av deltakerne som blir stemt ut fordi de er for tynne? Nei, men har jentene litt for mye fett på kroppen så er det over og ut.

Du ser det jo her på kg også. Det er ikke lenge siden det var reklame for et eller annet slankeprodukt. Og hva var det bilde av? Jo, en særdeles slanl dame med et målbånd som ville bli slankere.

Det er ingen tvil om at idealet i det vestlige samfunnet er å være slank.

Men jeg har venninner som er veldig tynne og som slett ikke liker å få kommentarer på dette. Og selvfølgelig er det ikke greit å gjøre det heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bodillen
Enig. Bare skru på tv-en, så ser du hva som er mest aksepttert og som blir forherlighet. Skuespillere, sangere og modeller er tynne, og det er det som blir sett på som vakkert. Bare se på Idol. Er det noen av deltakerne som blir stemt ut fordi de er for tynne? Nei, men har jentene litt for mye fett på  kroppen så er det over og ut.

Du ser det jo her på kg også. Det er ikke lenge siden det var reklame for et eller annet slankeprodukt. Og hva var det bilde av? Jo, en særdeles slanl dame med et målbånd som ville bli slankere.

Det er ingen tvil om at idealet i det vestlige samfunnet er å være slank.

Men jeg har venninner som er veldig tynne og som slett ikke liker å få kommentarer på dette. Og selvfølgelig er det ikke greit å gjøre det heller.

De Hollywood-bertene dere snakker om er jo ikke så radmagre at ser syke ut, da.. Jeg snakker om undervektig, ikke slank. Det ble slått opp ganske stort da f.eks hun Calista-ett-eller-annet og hun andre lyse fra den advokat-serien fikk spiseforstyrrelser og ble veldig avagrede. Samme med hun ene Olson-tvillingen, Nicole Ritchie og Claudia Schiffer nå nylig. Da snakker vi ikke forbilde lenger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bellatrix
De Hollywood-bertene dere snakker om er jo ikke så radmagre at ser syke ut, da.. Jeg snakker om undervektig, ikke slank. Det ble slått opp ganske stort da f.eks hun Calista-ett-eller-annet  og hun andre lyse fra den advokat-serien fikk spiseforstyrrelser og ble veldig avagrede. Samme med hun ene Olson-tvillingen, Nicole Ritchie og Claudia Schiffer nå nylig. Da snakker vi ikke forbilde lenger...

Nei, når folk blir syke så blir de syke. Ser ikke noe grunn til å ikke advare mot anoreksi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det BURDE ikke være lov, for det ER sårende, men det er nå engang slik at selv om det tynne forherliges på tv og i reklame, så opplever i hverdagen dette: det kommenteres og rakkes ned på de tynne.

sitter rundt lunsjbordet på jobb. Noen slanker seg. De tar ikke en sjokoladebit når noen har med en pose på fredagen. For de slanker seg. Greit nok. Ingen sier "ja, det trenger du". Sitter jeg der. Undervektig pr. definisjon, men har nå min "trivselsvekt" tydeligvis, for ingenting jeg gjør endrer på det. "Du er sååååååå tynn" "Du må spise mer" "spiser du i det hele tatt?" "du må spise mere nå, så tynn som du er tåler du det"

Ingen med vettet i behold sier til en tykk kvinne at "nei, du burde ikke ta den sjokoladen" eller at "du burde kanskje spise litt mindre til middag". Men mange, mange sier uten blygsel at jeg må spise mer. For, det er "lov". For å være tynn er jo bare flott det, jeg er heldig da, jeg har den kroppen andre sulter seg for å få. Derfor trenger ikke jeg tenke på vekta.

Nei, men om jeg ikke tenker på vekta, så tenker andre på den for meg da, når de tidvis direkte spør om jeg har en spiseforstyrrelse, og resten av dagene bare antyder dette.

Jeg har tatt dette opp på generelt grunnlag, og jeg har forklart at spesifikt: Jeg spiser så mye jeg vil, jeg spiser snop, jeg trener ikke (men jeg går til og fra jobb, så jeg får mosjon og holder meg sånnsett greit i form, men drivr altså ikke usunn trening på noe vis) og spiser middag og snop, sunn mat og usunn mat om hverandre, men jeg holder denne vekta, og slik har jeg vært lenge. Likevel går det ikke lenge før en eller annen må stikke med kommentarer om "guuud så tynn du er, har du tatt av i det siste, spiser du ikke?" (hvordan vet jeg om jeg har tatt av i vekt? Jeg eier ikke vekt i huset, jeg føler ikke behov for å få bekreftet til stadighet at jeg fortsatt veier ruindt 50 kilo. Jeg har mer enn nok med å veie meg et par ganger i året når jeg er på besøk hos foreldre eller sånn, jeg... Men jeg vet at klærna mine fortsatt passer og at jeg ikke har slanka meg, og ikke vært syk, og at de nye klæne har jeg kjøpt i samme størrelse som de forrige, så nei, jeg har ikke tatt av spesielt mye i så fall)

Media "forherliger" kanskje det å være tynn, men svært mange ser foraktelig på det media gjør, og overfører denne ideen om at de tynne modellene har en spiseforstyrrelse til at alle tynne mennesker har det, og at det er lov til å snakke tyngt om de som er tynne, for... ja, de er jo tynne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Betty Boop

Det er jeg veldig enig i. Kjenner folk som sliter med selvbilde fordi de selv anser seg som for tynne. Og da hjelper det ikke at folk slenger med leppa i tillegg. Og jeg innser at det er vel så vanskelig å legge på seg. En i familien har faktisk opplevd anorexiarykter på jobben fordi hun er så tynn. Damen spiser solide måltider og har ikke tidligere vært spesielt opptatt av kropp. Men hun har jo blitt veldig bevisst nå. Det må jo mildt sagt være sårende å bli utsatt for rykter på denne måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bodillen

Ja, det er sånt som dette Betty Boop og Malama beskriver jeg mener. Jeg ser ikke ut som disse sangerne eller skuespillerne noen av dere tror jeg sikter til.

Å trekke fram kjendisdamer som er slanke, men tydelig sunne og friske, blir litt feil. Det er ikke dem jeg snakker om. De får kommentarer om hvor fantastiske de ser ut, ikke hvor sykeog gebrekkelige de ser ut!

Jeg kan få kommentarer som "herregud, så tynn du er blitt, spiser du ikke??" eller "Nei, nå ser du ikke bra ut!" eller "når har du tenkt å begynne å legge på deg egentlig?"

Jeg er undervektig, ikke vanlig slank. Og det kan faktisk være like ille som å være overvektig, i hvert fall med tanke på omgivelsenes reaksjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er sånt som dette Betty Boop og Malama beskriver jeg mener. Jeg ser ikke ut som disse sangerne eller skuespillerne noen av dere tror jeg sikter til.

Å trekke fram kjendisdamer som er slanke, men tydelig sunne og friske, blir litt feil. Det er ikke dem jeg snakker om. De får kommentarer om hvor fantastiske de ser ut, ikke hvor sykeog gebrekkelige de ser ut!

Jeg kan få kommentarer som "herregud, så tynn du er blitt, spiser du ikke??" eller "Nei, nå ser du ikke bra ut!" eller "når har du tenkt å begynne å legge på deg egentlig?"

Jeg er undervektig, ikke vanlig slank. Og det kan faktisk være like ille som å være overvektig, i hvert fall med tanke på omgivelsenes reaksjoner.

Know the feeling.

Hadde noen sagt at jeg så FLOTT ut så hadde jeg ikke klaget, men når de sier at jeg må spise mer for jeg er så tynn, så er det ikke like festlig.

Heldigvis sier min samboer at han synes jeg er helt fin sånn jeg er da, så de har ikke klart å helt rive bort selvtilliten min enda. Men man kan jo UTVIKLE en spiseforstyrrelse (ikke nødvendigvis anorexia, men et fprstyrret syn på kropp og mat) av måten enkelte får seg til å kommentere.

JA, jeg er pr. definisjon undervektig. NEI, jeg er ikke sykelig tynn. For jeg er ikke SYK. Bare "naturlig undervektig" (om det finnes noe slikt) og klarer dessverre ikke gå opp i vekt uansett hva jeg gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, dette er en vill teori - men for folk som er normalvektige eller overvektige så vil jeg tro at det føles mye lettere å "bare" spise litt mer, enn å spise litt mindre. Kommentarer om at du ser syk ut du burde spise mer vil jeg tro i 99% av tilfellene er ment som en hjelp, ikke for å såre. Kommentarer om hvor tjukk og feit du er blir liksom ikke det samme. Derimot å kommentere at man kanskje burde spise litt mindre middag, jo - det ville jo egentlig vært godsinnet, men "vanlige" mennesker forstår kanskje lettere at dette kan være problematisk, i forhold til å "bare" spise mer... Hvis dere skjønner hva jeg mener...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bellatrix

Jeg sier ikke at det er greit med sånne kommentarer, men at det er mer akseptert i samfunnet å være tynn enn å være overvektig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bodillen
Jeg sier ikke at det er greit med sånne kommentarer, men at det er mer akseptert i samfunnet å være tynn enn å være overvektig.

Ja, sikkert mye sant i det. Akkurat som at en undervektig blir sett på som "syk", mens en overvektig blir sett på som en slabbedask som mangler vilje til å gjøre noe med problemet sitt.

Uansett - begge deler er vanskelig å gjøre noe med, og kommentarer som går på utseende er sårende uansett hvordan man ser ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Folk burde tenke litt mer over at dersom det er noe ved et menneske som man har lyst til å kommentere, så er det sikkert hundre mennesker som har kommentert det tidligere. Og når man får en kommentar får ørtende gang, er den mye mer sårende enn den første gangen, i hvert fall for meg.

Jeg synes man bare burde være frekk når man får kommentarer som "Du er så tynn, du burde spise". Man bare svare noe à la: "Tror du ikke jeg har speil hjemme? Jeg vet da at jeg er tynn", "Min vekt har ikke du noe med, vil du jeg skal begynne å kommenterer din?" etc. Mange kommentarer er kanskje godt ment, men da trenger disse menneskene en vekker slik at de skjønner hvordan det virker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bodillen
Folk burde tenke litt mer over at dersom det er noe ved et menneske som man har lyst til å kommentere, så er det sikkert hundre mennesker som har kommentert det tidligere. Og når man får en kommentar får ørtende gang, er den mye mer sårende enn den første gangen, i hvert fall for meg.

Jeg synes man bare burde være frekk når man får kommentarer som "Du er så tynn, du burde spise". Man bare svare noe à la: "Tror du ikke jeg har speil hjemme? Jeg vet da at jeg er tynn", "Min vekt har ikke du noe med, vil du jeg skal begynne å kommenterer din?" etc. Mange kommentarer er kanskje godt ment, men da trenger disse menneskene en vekker slik at de skjønner hvordan det virker...

Enig med du! :)

Jeg mener; har man ikke noe hyggelig å si, så får man holde kjeft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er sikkert sant det du tenker her, men samtidig kan jeg ikke si jeg tror kommentarer som det blant annet Malama og Bodillen har fått høre blir sagt, fordi de som sier det mener det hyggelig, eller fordi at det er jo greit/bra å være tynn uansett.

Greia er jo at de viser med all tydelighet at de sykeliggjør den tynne. Man er ikke bare tynn, man er FOR tynn. Og folk bekymrer seg for deg. Og man ser ikke bra ut, i følge enkelte - som sier det.

Jeg var selv "for tynn" da jeg var barn og ung - uten noen sinne å være syk. Det ligger i genene mine; pappa har knapt fett i kroppen, broren min fikk målt fettprosenten, og folk trodde knapt på måleresultatene. Selv har jeg vel lagt på meg litt med årene (stoffskiftet endrer seg ofte når man blir over 25 og man er jente, men ikke alltid), men jeg sleit i MANGE år med selvbildet, både på grunnlag av ting folk, gjerne totalt fremmede, lirte av seg (Ååååh, stakkar deg, du får visst ikke mat av foreldrene dine, bli med hjem og spis kake, er vel det mest idiotiske noen har lirt av seg), og fordi skjønnhetsidealer knapt kan nevnes før noen bryter ut at "nei, det styggeste de vet er tross alt beinrangler og kvinner uten særlig former".

Hva med meg, da, som var ufrivillig beinrangel? Som fortsatt har små pupper, men som endelig begynner å føle at jeg har en HEL kropp som ikke ser så verst ut?

Å si at "du kan jo spise mer kake du som er så mager", er etter min mening omtrent sidestilt med å si "nei, du bør vel egentlig ikke det", når din runde tante sier at hun egentlig ikke bør spise den sjokoladebiten. Ikke hårreisende, men ikke akkurat høflig heller.

For all del, jeg vet at veldig mange slike kommentarer kommer fra ubetenksomme folk, og jeg tviler på om jeg har fått høre mer enn noen som er overvektige. For alt jeg vet finnes det sikkert også folk som over lunsjen på jobb kommenterer matvalg og livvidde på sine OVERvektige kolleger. Det er etter min mening idioter som lirer av seg sånt.

Og at folk ønsker å finne ut om noen er syke skjønner jeg - det er jo bra. Men da bør kommentarer og spørsmål komme fra noen som kjenner vedkommende, og som kanskje har observert deg i ulike situasjoner og vet litt mer om deg enn at du er tynn. Man kan også spørre litt forsiktig, og gjerne ta personen til side om man mener man har grunn til faktisk bekymring. Hvis jeg ser noen på gata, eller får enn ny kollega som er litt gul i huden så løper jeg ikke bort og spør om vedkommende har hepatitt eller leverkreft, liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fordommer mot folk som har så jævla mange fordommer mot alt mulig, jeg. ;)

Forøvrig er det ikke greit å kommentere folks kropp og vekt uansett om man er tynn eller tykk.

Hvis man absolutt må si noe, så får man si at folk ser bra ut, ellers får man holde kjeft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sukkerert

At det er greit å ha fordommer mot tynne personer, men ikke fete, føyer seg inn i rekken av samfunnets nåværende konvensjoner for hva som rett og galt å mene. Et eks på en slik konvensjon over hva som er politisk korrekt:Det er greit å ha fordommer mot bigamister, men ikke homofile. Hva som blir sett på som politisk korrekt endrer seg over tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på fest sammen med en noen venniner jeg ikke har sett på lenge for et par uker siden. Jeg og hun ene sto i kø utenfor et utested, og da plutseli synes jeg hun var så lav, så jeg sa da at "jeg trodde ikke hun var så lav". Hun ble skikkeli sur, for hun mente det var det samme som at hun sa "jeg visste ikke du var så stor og feit" til meg. Ikke at jeg er det, men som et eksempel. Aldri tenkt slik på det før jeg. Men kommer nok til å tenke mer på hva jeg sier i fremtiden. (viste seg forresten at det bare var jeg som hadde høye heler og hun som hadde flate sko)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...