Gå til innhold

Hvem lukker døra? Den som går sist inn, eller den som låser opp?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fasinerende spørsmål i grunn. Har dere mange slike tilfeller?

Hvem setter skitne ting inn i oppvaskmaskinen for eks? Eller hvem setter på oppvaskmaskinen? For ikke å glemme den tomme melkekartongen - hvem kaster den fysisk i søpla? Hvem går ut med søppelet? Den som skal ut eller den som ikke klarte å stable mer oppå uten at det falt utav? Hvem skyver stolene inn under bordet?

Det finnes for øvrig dørpumper som lukker dører automatisk etter folk. Det kan det jo være verdt å se på her før dette blir et hett tema som avslutter forholdet.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg startet med å forklare hvordan jeg og mannen gjør det, og hvordan jeg er vant til at det er med familie og venner. 

Det virker som om dere begge mangler litt etikette. 

Anonymkode: 564a9...d3c

Nei, jeg er godt oppdratt og klarer å både holde døren oppe for andre og lukke den når jeg går sist inn.

Anonymkode: 94a5a...648

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den som går sist inn, glemmer man det så er det den som legger seg sist. Er det på jobben er det den som kommer inn sist eller går sist. 

Anonymkode: 4f3bb...317

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Men også i dette tilfellet er det sistemann inn eller ut av døra som lukker. 

Anonymkode: 75d52...929

Nei, førstemann går ikke inn. 

Den som låser opp trekker døra til seg og blir stående ute, og holder døra for den/de neste, for så å også lukke når sistemann er inne. 

På meg virker det bare rart å "sende" døra bakover i linja. Eller har det blitt helt vanlig å ikke holde døren for andre? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snublefot62 skrev (Akkurat nå):

Hvem setter skitne ting inn i oppvaskmaskinen for eks? Eller hvem setter på oppvaskmaskinen? For ikke å glemme den tomme melkekartongen - hvem kaster den fysisk i søpla? Hvem går ut med søppelet? Den som skal ut eller den som ikke klarte å stable mer oppå uten at det falt utav? Hvem skyver stolene inn under bordet?

Det finnes for øvrig dørpumper som lukker dører automatisk etter folk. Det kan det jo være verdt å se på her før dette blir et hett tema som avslutter forholdet.

Dette som nevnes her er vi begge gode på og har ingen nevneverdige problemer med.
Jeg har altså plassert dette spørsmålet under sjangeren 'skråblikk' av en grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei, jeg er godt oppdratt og klarer å både holde døren oppe for andre og lukke den når jeg går sist inn.

Selvfølgelig ville jeg lukket den om førstemann bare hadde duret på og gått inn i huset. Men jeg ville syntes det var rar oppførsel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, førstemann går ikke inn. 

Den som låser opp trekker døra til seg og blir stående ute, og holder døra for den/de neste, for så å også lukke når sistemann er inne. 

På meg virker det bare rart å "sende" døra bakover i linja. Eller har det blitt helt vanlig å ikke holde døren for andre? 

Men det kommer jo helt an på hvordan døra fungerer, disse dørene som nevnes her høres ut som typisk offentlige dører.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det kommer jo helt an på hvordan døra fungerer, disse dørene som nevnes her høres ut som typisk offentlige dører.

Hvorfor det? 

Døra hjemme går utover på trappa. Og smeller ikke igjen av seg selv. Jeg låser opp, drar den til meg mens jeg tar et skritt bak, de jeg er sammen med går inn i gangen, jeg går så etter og lukker døra som jeg hele tiden har holdt. 

Døra til kantina går innover, i kantina, og går igjen av seg selv. Jeg lukker opp døra, tar et skritt til siden mens jeg holder døra, de andre går inn, jeg slipper så døra bak meg. 

Slik er jeg oppdratt, slik er mannen oppdratt, og tydeligvis også kollegaene mine. Jeg kan bare ikke forestille meg å åpne en dør for å bare slippe den, uansett hvordan den fungerer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvorfor det? 

Døra hjemme går utover på trappa. Og smeller ikke igjen av seg selv. Jeg låser opp, drar den til meg mens jeg tar et skritt bak, de jeg er sammen med går inn i gangen, jeg går så etter og lukker døra som jeg hele tiden har holdt. 

Døra til kantina går innover, i kantina, og går igjen av seg selv. Jeg lukker opp døra, tar et skritt til siden mens jeg holder døra, de andre går inn, jeg slipper så døra bak meg. 

Slik er jeg oppdratt, slik er mannen oppdratt, og tydeligvis også kollegaene mine. Jeg kan bare ikke forestille meg å åpne en dør for å bare slippe den, uansett hvordan den fungerer. 

Alt som nevnes her gjør jeg også. Holder døren for kollegaene mine, slipper ikke døren rett i fjeset på de som kommer bak meg i køen, er generelt sett ganske godt oppdratt og har god folkeskikk. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Alt som nevnes her gjør jeg også. Holder døren for kollegaene mine, slipper ikke døren rett i fjeset på de som kommer bak meg i køen, er generelt sett ganske godt oppdratt og har god folkeskikk. 

Men du skriver jo at du og mannen kommer hjem. Du åpner og går inn, og lar døra stå åpen bak deg. 

For meg er ikke det vanlig. Man slipper den/de som kommer bak inn først. 

Alltid samme som åpner og lukker døra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

døra blir stående åpen hvis ikke den som åpner den for meg ikke3 lukker den også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Men du skriver jo at du og mannen kommer hjem. Du åpner og går inn, og lar døra stå åpen bak deg. 

Du ser for deg et helt annet type døropplegg enn det vi har her.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg går tur med bikkja låser jeg opp døra, holder den åpen for den og lukker den etter oss.

Så jeg hadde sakt til mannen at jeg kan sikkert gjøre det samme  for han, men da skal ha være under meg i hierarkiet, på samme måte som bikkja. Så hvis han vil sidestilles med den kan han fint få droppe å lukke døra.

Bikkja er forresten verdens søteste, så ikke verden undergang å være likestilt med den, men kanskje litt kjip å måtte spørre om å få ligge i senga og da bare nede ved beina min....

Anonymkode: 89af9...d82

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du ser for deg et helt annet type døropplegg enn det vi har her.

Jeg gjør det slik med alle dører. Hvorfor går det ikke hos dere? Er trappa for smal/trang? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Slik er det her også.

En låser opp/åpner døra, tar et skritt til siden for å slippe inn resten, og lukker døra etter seg når de går inn som sistemann. 

Anonymkode: 6952a...801

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den som går sist inn, lukker døra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sist inn så klart.

Anonymkode: 6526f...4d2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette er reelt, og Ola 'glemmer' alltid nøkler og lar døra stå på vidt gap som om det var det mest naturlige i hele verden.
Det er ikke sånn at jeg går og tenker på dette hver dag, men tenkte jeg måtte høre i tilfelle jeg har misforstått etiketten her, siden jeg ikke egentlig er norsk.

Høres ut som datteren min som har adhd

Anonymkode: 6526f...4d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snublefot62 skrev (26 minutter siden):

hahahah nå lo jeg! for her er det slik at mannen IKKE skyver inn stolen etter seg, aldri! og han går ikke ut med søpla før den omtrent ramler ut når man åpner for å kaste heller og han setter ting på benken men sjelden inn i maskinen før benken er full :D  han ser ikke det som nødvendig rett og slett, men har åpner døren for meg, og lukker den bak meg, han mener det er han som skal klippe plenen eller måke snøen om han er hjemme fordi det er hans ansvar å ta vare på familien sin osv.. men vi har heller aldri kranglet om disse tingene fordi det er småting..

Anonymkode: c7d61...4fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det slår meg stadig når jeg leser her inne hvor lite mine foreldre oppdro meg. Jeg lærte ingenting av høflige fremgangsmåter og fremstår nok som usedvanlig uhøflig i mange sammenhenger. Mine foreldre er typisk arbeiderklasse og min mor har adhd (som gjør henne temperamentsfull og distre - og derfor ingen ferdigheter til å _veilede_ et barn). Mens jeg har utdannet meg til akademia og er kanskje en elefant i glasshus! 

Anonymkode: a4744...ac9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...