Gå til innhold

Klær til 1.klasse


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Får ei jente i førsteklasse til høsten, og lurer på om det er noen foreldre her som har litt tips eller råd til meg😊

I barnehagen har hun til nå brukt vinterdress (en fra Reima og en reserve fra KAX), Kattnakken Vinterregndress, Nameit Softshelldress og todelt skalltøy / parkdress sett (?). Hva anbefales når barn starter på skolen? De er lite ute i forhold til bhg😊 Både vi og barnet liker regndressen, men overhørte to mødre si i gangen ved henting at regndress var bare for bhg barna😅 

Tusen takk for alle tips / råd🥰

Anonymkode: c7b05...577

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har brukt todelt jakke og bukse fra 1. klasse, men det kommer nok an på hvor i landet du bor. 

Anonymkode: 99802...824

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har både todelt vintertøy og vinterdress til vår førsteklassing. Vi fikk melding fra skolen om at de foretrekker vinterdress fordi det var raskere å kle på for førsteklassingene. Regntøy er todelt og her vil jeg nok være enig i at regndress er litt barnslig på skolen. Jeg har ikke sett noen skolebarn med regndress iallefall.

Jeg ville kjøpt:

-Todelt vinterjakke og vinterbukse

- Vinterdress

- Todelt regnsett

Evnt todelt skallsett.

 

Vår skole er mye ute og har utedager tiitt og ofte. Vi måtte faktisk kjøpe mye mer varme klær enn i barnehagen siden de på utedager kan være ute i 6timer i strekk selv i minusgrader. SFO er også mye ute. Dette kommer nok veldig ann på hvilket opplegg skolen deres har.

Anonymkode: 7c5a3...bfb

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle skoleelever er ute i hver friminutt. Dvs. de skal ha plagg som er lett å ta på/av. Regnsett skal de ha i garderoben ettersom de er ute også i friminutt i regnet. Ha med skift i garderoben.
Ellers er det ikke så stor forskjell fra barnehage. På skolen er de mer formelt kledde, mens i barnehagen kan de løpe i strømpebukser på avdeling.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte samme type klær i 1 og 2 klasse som i bhg.. Bruker det barnet foretrekker, det vi vet holder varmt og tørt og klarer å kle på seg selv. 

Største forskjellen er at de må kle seg selv, og til hvert friminutt. Men for 10-15 min trenger de ikke nødvendigvis mer enn jakke. 

Anonymkode: 18361...6cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde de samme type klærne i 1-2 klasse, som hun hadde i barnehagen. Barna var mye ute, i alle friminutt og hadde minst en dag i uka med uteskole. Barna må kle på seg selv, om da er det greit at det er raskt å få på. Vi prøvde litt med todelt, men ente da opp med at hun ikke gikk med utebukse. 

Anonymkode: 0fa64...1b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har et barn i førsteklasse og hun bruker samme type utetøy nå som før. Hun har hel regndress fra Kattnakken som blir brukt veldig mye i vinter ved varmegrader. Har også en i en str større som jeg regner med går bra å bruke i 2. klasse.  Har ikke hørt noe negativt om det… har også hel vinterdress. Men vår/høst er todelt fordi jeg synes det er mest praktisk. 

Anonymkode: 6d893...59d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Todelt skalltøy vår og høst

todelt vintersett

Anonymkode: e1208...ce4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Litt sent kanskje men.

Vi hadde regndress når det regna no voldsomt i 1. og 2. Klasse (Fra KattNakken)
Vi hadde Vinterdress framtil 3. Klasse. Og utebukse og Jakke når første snøen kom i 3. Klasse. 
også har vi en reserve av nesten alt untatt vinterdress og regndress som henger hjemme. 

Anonymkode: aa6d8...3c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil slå et slag for hel vinterdress de første årene på skole. Vinterdress med glatt innside er lett å ta av og på. Da får barnet på seg både bukse og jakke i ett. Tilsynet når det gjelder påkledning er mye mindre enn i barnehagen. Har barnet det travelt på vei ut bli buksa ofte igjen i garderoben. På vår skole var det mange som brukte hel dress til 3 . trinn. Pass på at ytterklær har glidelåser som er lette å  åpne og lukke. 

Vinterskoene bør også være enkle å ta av og på. Står gummistøvlene ved siden av vinterstøvlene er det fort at det er gummistøvlene som blir brukt, særlig hvis vinterskoene er litt tungvinte å ta på. 

Anonymkode: 605a2...89d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter dem som anbefaler hel vinterdress så lenge som mulig. Da første begynte på skolen tenkte vi som en del andre at hel vinterdress er noe som hører til barnehagen. Det fungerte dårlig. Ofte "glemte" han å ta på buksa, og buksa ble ofte liggende igjen på skolen når han dro hjem. Med nr.2 som er to år yngre kjørte vi motsatt strategi. Da kjøpte vi han hel dress som han brukte fast, og lot brorens todelte være reserve som hang på skolen. Dette gikk helt fint til og med 5.klasse. Fra da av ville han ha todelt som fast og hel som reservedress. Den hele ble likevel brukt mye både i 6. og 7.klasse, og særlig på turdager. På hytta bruker han faktisk fremdeles hel vinterdress når han ikke går på ski selv om han er blitt 15.

Anonymkode: dc278...952

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min på 11 foretrekker enda hel vinterdress og hadde glatt hoppet oppi en hel regndress om jeg hadde funnet en i hans størrelse. Han sliter veldig på tøy så jeg må tenke på holdbarhet i tillegg til funksjon, han ruller seg gjerne i sølepytter enda han.

Velg klær etter barnet ditt, ikke hva andre mener.

Anonymkode: e982b...d69

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber på 1.trinn. Mange som har vinterdress eller regndress. Lett å få av og på. 

Anonymkode: 76f1f...6cb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og husk skiftetøy og merking av klær også på skolen. Ser så mange elever med lite skiftetøy på SFO/skolen. 

Anonymkode: 91f94...d1b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vinterdress er bedre en todelt, tenk på disse utedagene

Anonymkode: 4ded1...d16

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker said:

Min på 11 foretrekker enda hel vinterdress og hadde glatt hoppet oppi en hel regndress om jeg hadde funnet en i hans størrelse. Han sliter veldig på tøy så jeg må tenke på holdbarhet i tillegg til funksjon, han ruller seg gjerne i sølepytter enda han.

Velg klær etter barnet ditt, ikke hva andre mener.

Anonymkode: e982b...d69

Kjenner meg igjen med min nå 13 åring. Vi fant ikke parkdress til han etter han ble 10, så da har han utvidet vinterdress-sesongen. Som din sønn elsker han å kaste seg rundt når han leker, så for vår del er det praktisk at buksa henger fast i jakka. 

Anonymkode: 55e16...b17

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har hatt to klasser i 1. klasse. Mange bruker/har vinterdress og regndress. Det er veldig fint, spesielt fordi vi faktisk er en del ute. Vi har uteskole i tillegg til friminutt flere ganger per dag. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var de mye ute i 1. Klasse. Så ingen endringer i behov fra barnehagen til 1. Klasse. Var ikke før i 4. Klasse de sluttet å ha minst 1 time langfri + flere ute-pauser i løpet av dagen.

Det du bør velge til barnet ditt er ikke merket eller type, men det som går raskest av og på. De fikk utrolig mye kortere tid til på- og avkledning og mye mindre hjelp. Kjipt å bruke hele pausen på å dra på seg en haug med klær. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sønnen min er akkurat ferdig i 2 klasse, han har bare brukt hel vinterdress og skalldress etter eget ønske. Ingen som har kommentert på at han har skalldress istedenfor regntøy. Han kommer helt sikkert til å gå for vinterdress i 3 klasse også, lettere og raskere å kle på seg . Men vi må kjøpe todelt sett skallklær, siden størrelse på dress slutter på 128. 

Anonymkode: a3a03...78d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg ser barn her på skolen med heldress og sånn hjelmlue så må jeg innrømme det ser grusomt dumt ut…

Todelt og lue med buff gjør samme nytte

Anonymkode: 21fb7...62c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...