Gå til innhold

Seperasjonsangst hund

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvordan overtar man en hund med seperasjonsangst? Det står på annonsen at eiern må gå hjemme og jeg går bare hjemme. Men hva gjør jeg om jeg må handle mat, kjøpesentre, legen osv.? Hunden ødelegger ikke men den fotfølger en inne og hvis den ikke gjør det så bjeffer den.

Hadde dere overtatt en hund med seperasjonsangst? Synes så synd på den.

Anonymkode: 939fa...79b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skal du overta en hund med separasjonsangst så må du legge en plan for hvor hunden skal være når du skal ut. Beste er om du kan ta den med deg i bilen eller få noen til å passe den (hvis den ikke reagerer uansett når eier ikke er der).

Du kan ikke gå fra en hund med separasjonsangst lenger enn den selv klarer og må trene på det metodisk og ofte. Det er en krevende oppgave og det er ikke alltid man når i mål. Jeg ville tenkt meg nøye om før jeg overtok en hund med slike utfordringer.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hvordan overtar man en hund med seperasjonsangst? Det står på annonsen at eiern må gå hjemme og jeg går bare hjemme. Men hva gjør jeg om jeg må handle mat, kjøpesentre, legen osv.? Hunden ødelegger ikke men den fotfølger en inne og hvis den ikke gjør det så bjeffer den.

Hadde dere overtatt en hund med seperasjonsangst? Synes så synd på den.

Bor du i hus eller rekkehus/blokk? Tenk på naboene. Ikke få deg en hund med separasjonsangst hvis du har naboer tett inntil.

Anonymkode: d5803...4e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hund med separasjonsangst. Heldigvis takler han fint å være med i bilen, så det er løsningen min. 

Vi trener på å være hjemme alene. Nå kan han være hjemme alene en halvtime mens jeg drar på butikken. Jeg har trent etter metoden til Julia Naismith, der hunden aldri skal oppleve å bli redd. Man starter i det små og øker gradvis, og følger hele tiden med på video for å se hvordan hunden har det. Hun har boka "Be right back", og også en onlinegruppe der man kan få råd og støtte og sende inn videoer (som man må betale for, men jeg syns det har vært nyttig) 

Det du skal være oppmerksom på, er at man blir ekstremt bundet. Det er vanskelig å tenke seg alle de små tingene man gjør uten hunden, som blir umulig med en slik hund. 

Anonymkode: 547f3...c74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Bor du i hus eller rekkehus/blokk? Tenk på naboene. Ikke få deg en hund med separasjonsangst hvis du har naboer tett inntil.

Og hvis man er en ansvarlig hundeeier, er ikke dette noe problem. For da lar man ikke hunden være alene lengre enn den takler. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Og hvis man er en ansvarlig hundeeier, er ikke dette noe problem. For da lar man ikke hunden være alene lengre enn den takler. 

Tro meg, det er mange uansvarlige hundeeiere der ute. Og hunder som bjeffer og går helt bananas hele dagen omtrent. Tortur for naboer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tro meg, det er mange uansvarlige hundeeiere der ute. Og hunder som bjeffer og går helt bananas hele dagen omtrent. Tortur for naboer.

Det er det sikkert, men basert på det TS skriver, gjelder det vel neppe i dette tilfellet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har hund med separasjonsangst. Heldigvis takler han fint å være med i bilen, så det er løsningen min. 

Vi trener på å være hjemme alene. Nå kan han være hjemme alene en halvtime mens jeg drar på butikken. Jeg har trent etter metoden til Julia Naismith, der hunden aldri skal oppleve å bli redd. Man starter i det små og øker gradvis, og følger hele tiden med på video for å se hvordan hunden har det. Hun har boka "Be right back", og også en onlinegruppe der man kan få råd og støtte og sende inn videoer (som man må betale for, men jeg syns det har vært nyttig) 

Det du skal være oppmerksom på, er at man blir ekstremt bundet. Det er vanskelig å tenke seg alle de små tingene man gjør uten hunden, som blir umulig med en slik hund. 

Én av mine hunder hadde separasjonsangst. Jeg vet ikke hvem Julia naismith, men ut i fra det lille du nevner, fulgte jeg sannsynligvis en lignende oppskrift. Det tok tid, men nå kan hun fint være alene i 6 timer uten stress.

Ts, det går an å trene vekk separasjonsangst hos de fleste hunder, men det kan ta mange måneder eller opp mot et år selv om man gjør alt riktig. Det tar mye tid og energi. I mellomtiden blir man veldig låst, og i ettertid kan man selv sitte med en slags separasjonsangst. Hunden min har det helt fint hjemme alene nå, men jeg kjenner fortsatt på litt stress når jeg er borte. Jeg ville ikke anbefalt noen med å overta en hund med separasjonsangst. 

Anonymkode: 582e0...6cb

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde en hund med seperasjonsangst, og måtte til slutt gi opp. Den taklet ikke ett minutt alene. Og vi trente metodisk i 6-7 mnd. Hver bidige dag, mange ganger til dagen. 

Hos noen hunder kan det trenes bort, hos andre ikke. Vi ble ekstremt bundet, og det ble helt umulig etterhvert. Små ting som butikk, lege og å følge barna på treninger ble et puslespill. Vi mistet ALL frihet. Tenk deg veldig nøye om, for problemet kommer til å ta mye tid å jobbe med. Det er ikke gjort i en fei, og krever mye av deg. Og hva hvis det ikke går? Hva gjør du med hunden da? 

Anonymkode: 547f5...aab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke alltid ha med hunden i bilen heller. Hva om sommeren og det er varmt?

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Vi har en som er med overalt hele året, vi har en bil med mulighet for AC på sommeren selv om vi ikke er i bilen og med ullunderlag, dekken og mulighet for varme på vinteren er dette overhode ikke et problem, den er med overalt. 

Anonymkode: 913fc...d5e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Silvershade og AC som kan stå på selv om bilen er av på sommeren.

Ulldekken og varme som kan stå på selv om bilen er av på vinteren. 

Og Hotdog-sensor for å få advarsel om temperaturen kommer utenfor mitt valgte område. 

Min er med hele året, og det går veldig fint. Vi er jo også ofte på treninger og konkurranser, både sommer og vinter, der hunden må ligge i bilen en del av dagen. Det er aldri noe problem så lenge man tar de forholdsreglene som trengs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

den kan jo ha sep.angst i bilen også..så det må trenes på det slik at den forbinder bur i bil som noe fint. Start med å la den ligge der litt med en godbit uten at du kjører osv.

Anonymkode: f1387...dea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 hours ago, AnonymBruker said:

Enda mer tortur for hunden 😥

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke overta den uten å være skråsikker og villig til å legge ned mye jobb i alle fall, for den trenger stabilitet og ikke en til omplassering 🧡

Anonymkode: 1a059...4f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.2.2024 den 15.29):

Silvershade og AC som kan stå på selv om bilen er av på sommeren.

Ulldekken og varme som kan stå på selv om bilen er av på vinteren. 

Og Hotdog-sensor for å få advarsel om temperaturen kommer utenfor mitt valgte område. 

Min er med hele året, og det går veldig fint. Vi er jo også ofte på treninger og konkurranser, både sommer og vinter, der hunden må ligge i bilen en del av dagen. Det er aldri noe problem så lenge man tar de forholdsreglene som trengs.

Bilen min har ikke AC som kan stå på selv om bilen er av om sommeren. Men kan den stå på flere timer? Går ikke bulen da ut på strøm?

Kan varme stå på bilen i timesvis på vinteren? Lader den ikke ut batteriet da?

Hva er Hotdog sensor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Bilen min har ikke AC som kan stå på selv om bilen er av om sommeren. Men kan den stå på flere timer? Går ikke bulen da ut på strøm?

Kan varme stå på bilen i timesvis på vinteren? Lader den ikke ut batteriet da?

Hva er Hotdog sensor?

Batteriet går selvfølgelig noe ned, men overraskende lite. Det vil maks ta meg en 10-15 min ladepause om jeg nå må hurtiglade på grunn av dette. Jeg har elbil, så den tar da fra kjørebatteriet, ikke startbatteriet. 

Om jeg har på silvershade og lufting om sommeren, opplever jeg svært sjelden at bilen må stå på konstant. 

https://hotdogsensor.com/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Vi har hund med separasjonsangst og fikk profesjonell hjelp. Vi satte opp en grind i døråpningen til et rom, hvor vi gjorde det hyggelig for hunden med seng, godbit, leker og radio lavt på. Så gjorde vi helt vanlige ting hjemme mens hunden var bak grinden. Så den kunne følge med på oss, men vi skulle ikke gi etter for sutringen. Da lærte den seg at avstand til oss går fint og slappet godt av i sengen sin. Etterhvert gikk vi ut i gangen i veldig korte perioder som vi gradvis økte mens vi fulgte med på kamera for å se at han hadde det greit. Dette fungerte men krever selvsagt mye tid og trening. Og det fungerer kanskje ikke for alle. I tillegg må man øve på å gå ut og inn ytterdør 20 ganger om dagen, fikle med nøkler, sko osv så ikke hunden blir engstelig av det. Skal sies at å leve med en hund med separasjonsangst er svært krevende. Vanskelig å finne pass som man er trygg på og som kan opprettholde hundens rutiner, så man blir veldig låst og det er veldig vanskelig å reise bort uten å ha med hunden. Tror mer på å gjøre hunden trygg i et rom hjemme i hverdagen enn å ha den med seg i bilen overalt, men det er kun basert på egen erfaring. Tror det er bedre for hunden også.

Anonymkode: f5cfd...509

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen hunder funker det bra med begrenset plass, for andre funker dette ikke i det hele tatt. 

Til det med bil så kommer jo det også an på hunden. Min elsker å kjøre bil, og ved at han alltid er med, får han også jevnlig nye inntrykk. Men har man en som ikke trives i bil, må man jo legge ned mer tid på hjemme alene-treningen. 

Jeg har fulgt julia Naismiths metode, hun har boka Be right back, og har en egen Facebookside der man kan få råd. Det viktigste er at hunden ikke skal være hjemme alene lenger enn den takler i treningen, og at man utelater ting som kan stresse den, som nøkler, til man har nådd en viss tid alene. 

Jeg har fått god fremgang med metoden. Det føltes helt utrolig rart å dra på butikken uten bikkja når vi kom dit. Man kan jo spørre seg hvem av oss det nå er som har separasjonsangst 🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...