Gå til innhold

Datter på 14 som er endel kvalm

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hun er veldig slank men har nok litt opblåst mage til tider. Min far var på min alder da han fikk det. Det kan jo hoppe over et ledd. Takk for svar😃

Anonymkode: 0e64a...01c

Jeg tror ikke arvelige sykdommer "hopper over et ledd". 

Anonymkode: 4bade...27a

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

jo, cøliaki kan fint "hoppe over" et ledd. Man må ha et gen for i det hele tatt å kunne utvikle cøliaki, og det er genet som er arvelig. Men det er langt fra alle som har genet, som faktisk utvikler sykdommen.

Anonymkode: 69e1f...44f

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg vet det har hoppet over et ledd her i familien med tanke på cøliaki. 

Skrevet

Verken meg eller min bror har fått det (enda), men min lille nevø har et snev av det. Så jo det kan hoppe over. Ts 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Verken meg eller min bror har fått det (enda), men min lille nevø har et snev av det. Så jo det kan hoppe over. Ts 

Har den andre foreldren testet seg? 

Skrevet

Jeg var veldig mye kvalm som ungdom. Var ikke noe fysisk galt, var bare at å være ungdom var jævlig tøft. Senere utviklet det seg til spiseforstyrrelser.

Anonymkode: 456ad...1b0

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Cøliaki kan hoppe over et ledd. Ferdig snakka.

I noen familier er det bare 1 som har det, selv om de nødvendigvis har arvet genet fra noen. I andre familier kan det hope seg opp med tilfeller. Hvis TS sin far har cøliaki, så kan TS ha arvet genet og ført det videre til sitt barn, selv om hun ikke har utviklet cøliaki selv. 

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

I noen familier er det bare 1 som har det, selv om de nødvendigvis har arvet genet fra noen. I andre familier kan det hope seg opp med tilfeller. Hvis TS sin far har cøliaki, så kan TS ha arvet genet og ført det videre til sitt barn, selv om hun ikke har utviklet cøliaki selv. 

Jeg mente at det kunne komme fra far til barnet. Men takk for forklaring. 

Skrevet

Nei, ikke kona til min bror om det var det du tenkte på? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ts her, var det jeg også mente. Det er ganske mange tilfeller det hopper over et ledd. For eks ved psykiske lidelser. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Ts her. Er nok litt redd for det fordi min mormor som jeg aldri møtte døde tidlig av hjernesvulst. Hun hadde kvalme og oppkast som noen av de første symptomene, men dette er jo det verst tenkelige. Mest sannsynlig er det hormoner, stress, dårlig inntak av mat og drikke eller en cøliaki som er årsaken. 

Hjernesvulst er ikke nødvendigvis arvelig. Det er svært sjeldent i de fleste familier.

Jeg har vært mye plaget av kvalme i løpet i livet. Jeg blir lett kvalm av ulike medisiner (Ibux, p-piller, Zovirax mot herpes bla). Jeg blir også lett kvalm ifm pms og under mensen, så hormoner spiller helt klart inn. Jeg blir også kvalm ifm fordøyelsesprosessen og når jeg har avføring som venter. Trenger ikke gå mer enn ett døgn uten avføring før jeg kjenner kvalmen.

Så det jeg vil frem til, ikke tenk det verste og mest sjeldne først. Det er så utrolig mange andre ting det kan være. Og jeg holder en knapp på hormoner. De raser jo i den alderen hun er i nå. 

Og om hun har blitt uheldig å bli gravid så ungt. Så er dette heller ikke verdens undergang. Det finnes så mange muligheter og utveier. Og etter dette har hun nok såfall lært.

Min erfaring er at ungdom tror og lærer hverandre at det er så og si trygt ‘å hoppe av i svingen’ uten kondom. De erfarer at det stort sett går greit og hører ikke på de voksne. Før det jo da ofte går galt til slutt og må lære på den smertefulle måten😓 Jeg var selv en av dem.

Nå tar vi uansett j ting av gangen her og ventet på hva blodprøvene sier.

I mellomtiden er det nok likevel ikke dumt å ta opp praten om prevensjon igjen. Si at du vet mange ungdommer tror det går greit å hoppe av i svingen og at det er helt feil. Man kan fint bli gravid før mannen før utløsning.

Anonymkode: 35301...52e

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hjernesvulst er ikke nødvendigvis arvelig. Det er svært sjeldent i de fleste familier.

Jeg har vært mye plaget av kvalme i løpet i livet. Jeg blir lett kvalm av ulike medisiner (Ibux, p-piller, Zovirax mot herpes bla). Jeg blir også lett kvalm ifm pms og under mensen, så hormoner spiller helt klart inn. Jeg blir også kvalm ifm fordøyelsesprosessen og når jeg har avføring som venter. Trenger ikke gå mer enn ett døgn uten avføring før jeg kjenner kvalmen.

Så det jeg vil frem til, ikke tenk det verste og mest sjeldne først. Det er så utrolig mange andre ting det kan være. Og jeg holder en knapp på hormoner. De raser jo i den alderen hun er i nå. 

Og om hun har blitt uheldig å bli gravid så ungt. Så er dette heller ikke verdens undergang. Det finnes så mange muligheter og utveier. Og etter dette har hun nok såfall lært.

Min erfaring er at ungdom tror og lærer hverandre at det er så og si trygt ‘å hoppe av i svingen’ uten kondom. De erfarer at det stort sett går greit og hører ikke på de voksne. Før det jo da ofte går galt til slutt og må lære på den smertefulle måten😓 Jeg var selv en av dem.

Nå tar vi uansett j ting av gangen her og ventet på hva blodprøvene sier.

I mellomtiden er det nok likevel ikke dumt å ta opp praten om prevensjon igjen. Si at du vet mange ungdommer tror det går greit å hoppe av i svingen og at det er helt feil. Man kan fint bli gravid før mannen før utløsning.

Anonymkode: 35301...52e

Tusen takk for svar❤️ Har i alle år vært redd for hjernesvulst selv siden hun døde kun 35år gammel. Nå har angsten min tatt over for mine barn. Tror nok også det er mer hormonelt. Hun spyr heldigvis ikke og ingen synsforstyrrelser som min mormor hadde. 

Skrevet

Bare husk å forberede henne på at legen kommer til å spørre henne om ubeskyttet sex og mulighet for graviditet. Selv om hun sier de har brukt prevensjon kan det også hende at legen spør om å få ta en graviditetstest. Kan være greit for henne å være forberedt. Vil tro hun selv ikke har mistanke om det, da hadde hun vel gjerne sagt det til deg, gått til helsesykepleier, ordnet seg en test selv eller noe.

Spiser og drikker hun normalt? Hormonprevensjon kan gi bivirkninger. Menstruasjon og syklus kan påvirke. Mange jenter i den alderen har også lavt jernnivå og evt blodprosent. Det kan også påvirke.

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Lavt jern/lav blodprosent? Hjernesvulst virket noe heftig..

Anonymkode: 3f2d7...74e

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det er bare to uker siden hun hadde mensen. Og kvalmen har vart ei stund. De bruker kondom. Jeg er heldigvis åpen med henne og prater om hvor viktig det er å bruke beskyttelse. Ts 

Noen kan ha blødning selv om de er gravide. Hos ei jente på 14 som er seksuelt aktiv som er kvalm og trøtt ville jeg gått ut fra at det er graviditet fram til det motsatte er bevist, så jeg hadde tatt en graviditetstest med én gang, før legetimen. 
Kondom alene gir ikke spesielt god beskyttelse. Mye brukerfeil, særlig hos tenåringer. Hun bør absolutt gå på en eller annen form for hormonell prevensjon i tillegg til kondom. 
Hjernesvulst er laaaaangt nede på lista. 

Anonymkode: a313a...d2f

• Liker 1
Skrevet
Luckiness skrev (4 timer siden):

Bare husk å forberede henne på at legen kommer til å spørre henne om ubeskyttet sex og mulighet for graviditet. Selv om hun sier de har brukt prevensjon kan det også hende at legen spør om å få ta en graviditetstest. Kan være greit for henne å være forberedt. Vil tro hun selv ikke har mistanke om det, da hadde hun vel gjerne sagt det til deg, gått til helsesykepleier, ordnet seg en test selv eller noe.

Spiser og drikker hun normalt? Hormonprevensjon kan gi bivirkninger. Menstruasjon og syklus kan påvirke. Mange jenter i den alderen har også lavt jernnivå og evt blodprosent. Det kan også påvirke.

Jeg kan bortimot garantere at legen vil ta graviditetstest som det første hen gjør. Ikke noe «kan hende» der. 

Anonymkode: a313a...d2f

• Nyttig 2
Skrevet

Det er høyst sannsynlig ikke snakk om hjernesvulst, selv om din oldemor hadde det. Hva slags andre symptomer bortsett fra kvalme er det hun har, som fikk deg til å tenke i de baner? 

Anonymkode: af3c4...7cd

Skrevet

Jeg blir sykt kvalm av p-piller. Hsr prøvd flere ulike, og endte med å gå på p-sprøyte. Det er nok mer sannsynlig at det er noe slikt.

Anonymkode: bf771...133

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg blir sykt kvalm av p-piller. Hsr prøvd flere ulike, og endte med å gå på p-sprøyte. Det er nok mer sannsynlig at det er noe slikt.

Anonymkode: bf771...133

Hun går ikke på p-piller. Jeg skal ta en test på henne, men krysser fingrer og tær om at hun ikke er gravid, da må jeg steppe inn i rollen. Jeg tenkte kun det verste men tror selfølgelig ikke det er hjernesvulst. Vi får ordne noen p-piller som hun kan ha fremover, det er nok det tryggeste. 

Skrevet

På grunn av egne erfaringer med en av ungdommene våre tenker jeg først og fremst på spiseforstyrrelse. Følg litt med på hva hun spiser, så du kan svare legen ærlig og riktig (vårt barn ville aldri innrømmet hvor lite som faktisk ble spist).

Anonymkode: 1da84...1c0

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...