Gå til innhold

Datter på 14 som er endel kvalm

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har bestilt time til legen men må det i forkant taes blodprøver? Vi har hennes oldemor som fikk hjernesvulst i familien og er redd for dette. Vet noen hva årsaken rundt kvalme kan være? 

Anonymkode: 0e64a...01c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gravid?

Anonymkode: e1b0e...fcf

• Liker 8
Skrevet

Du må snakke med en lege, det kan være alt fra at hun har det vanskelig til at hun er gravid.?

Anonymkode: 6d7f6...a29

Skrevet

Legen rekvirerer blodprøver ut fra hva konsultasjonen viser. 

Anonymkode: e0839...bb6

• Hjerte 2
Skrevet

Mensen ... hormon.. synet.. ørene...

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du må snakke med en lege, det kan være alt fra at hun har det vanskelig til at hun er gravid.?

Anonymkode: 6d7f6...a29

Aner ikke🙈 hun har kjæreste. Men kan ikke falle meg inn at hun er gravid 😱 

Er så rart hun er så kvalm og sliten. Vi får ta noen blodprøver imorgen. Jeg hadde nok kunne overlevd at hun var gravid, men det ville vært et sjokk. Hun blir 15 straks. Jeg er 35 og ikke klar for å bli bestemor nå. 

Skrevet

kvalme kan være symptom på mange forskjellige ting. Hjernesvulst er vel ikke spesielt sannsynlig hos en ungdom.

Hos oss viste det seg å være cøliaki.

Anonymkode: 69e1f...44f

• Liker 10
Skrevet

Blodprøver er en fin plass å starte. Tar hun ppiller? De kan forårsake kvalme. Før en mat og kvalme-dagbok og se om det er noen sammeheng, ha gjerne med hvor mye søvn hun får også. Trivses hun greit på skole? Kan det være at hun gruer seg til noe men som manifesterer seg som kvalme?

Anonymkode: d6e1c...75b

• Liker 4
Skrevet

Blodprøver er en fin plass å starte. Tar hun ppiller? De kan forårsake kvalme. Før en mat og kvalme-dagbok og se om det er noen sammeheng, ha gjerne med hvor mye søvn hun får også. Trivses hun greit på skole? Kan det være at hun gruer seg til noe men som manifesterer seg som kvalme?

Dette. Godt tips 👆👍

Skrevet

Spørr henne rett som det er km hun har hatt ubeskyttet sex? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

kvalme kan være symptom på mange forskjellige ting. Hjernesvulst er vel ikke spesielt sannsynlig hos en ungdom.

Hos oss viste det seg å være cøliaki.

Jeg har en far som har cøliaki, så det kan være det ja. Hun føler seg oppblåst etter å ha spist brød for eks. Skal nevne dette til legen  

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Spørr henne rett som det er km hun har hatt ubeskyttet sex? 

Det er bare to uker siden hun hadde mensen. Og kvalmen har vart ei stund. De bruker kondom. Jeg er heldigvis åpen med henne og prater om hvor viktig det er å bruke beskyttelse. Ts 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har en far som har cøliaki, så det kan være det ja. Hun føler seg oppblåst etter å ha spist brød for eks. Skal nevne dette til legen  

ja, ok, det styrker jo mistanken ganske kraftig. Det er jo arvelig, og hvis hun i tillegg reagerer på brød, så er det absolutt ikke usannsynlig. Har hun stor mage? det er ganske karakteristisk for ubehandlet cøliaki.

Uansett, det er veldig viktig å spise gluten frem til blodprøven.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jobber delvis i helse selv, gir medisiner, så første tanke var å få tatt blodprøver på henne. Det utelukker ganske mye. Når det gjelder svulst på hjernen så må det mer avanserte prøver og skanning må til, men blodkreft kan utelukkes ved utvidet blodprøver. Nå tenker jeg såklart det verste fordi hun har slitt med hodeverk også, men vet hodeverk kommer av for lite inntak av mat og om hun har cøliaki er det ikke rart om hun er kvalm eller har hodeverk da kroppen ikke tar til seg næring. 

Skrevet

Jeg skjønner ikke helt hvorfor dere er redde for hjernesvulst. For de aller fleste kan det være helt normalt å oppleve kvalme i kortere eller lengre perioder. Det kan komme av så mangt. Matallergier, for mye eller lite vann, feil næring, etc.

Legen bestiller blodprøver dersom det er behov for det. Ser at noen nevner graviditet, men det kan dere jo bekrefte/utelukke med en graviditetstest på egen hånd. 

Dette går nok helt fint :) 

Anonymkode: 9bd18...704

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg skjønner ikke helt hvorfor dere er redde for hjernesvulst. For de aller fleste kan det være helt normalt å oppleve kvalme i kortere eller lengre perioder. Det kan komme av så mangt. Matallergier, for mye eller lite vann, feil næring, etc.

Legen bestiller blodprøver dersom det er behov for det. Ser at noen nevner graviditet, men det kan dere jo bekrefte/utelukke med en graviditetstest på egen hånd. 

Dette går nok helt fint :) 

Ts her. Er nok litt redd for det fordi min mormor som jeg aldri møtte døde tidlig av hjernesvulst. Hun hadde kvalme og oppkast som noen av de første symptomene, men dette er jo det verst tenkelige. Mest sannsynlig er det hormoner, stress, dårlig inntak av mat og drikke eller en cøliaki som er årsaken. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

ja, ok, det styrker jo mistanken ganske kraftig. Det er jo arvelig, og hvis hun i tillegg reagerer på brød, så er det absolutt ikke usannsynlig. Har hun stor mage? det er ganske karakteristisk for ubehandlet cøliaki.

Uansett, det er veldig viktig å spise gluten frem til blodprøven.

Hun er veldig slank men har nok litt opblåst mage til tider. Min far var på min alder da han fikk det. Det kan jo hoppe over et ledd. Takk for svar😃

Skrevet

Ts her. Er nok litt redd for det fordi min mormor som jeg aldri møtte døde tidlig av hjernesvulst. Hun hadde kvalme og oppkast som noen av de første symptomene, men dette er jo det verst tenkelige. Mest sannsynlig er det hormoner, stress, dårlig inntak av mat og drikke eller en cøliaki som er årsaken. 

De aller fleste opplever kvalme i perioder en eller flere ganger i livet, det er helt vanlig. Hos de aller færreste er det snakk om hjernesvulst. Spesielt ikke for en 14-åring. Det irrasjonelt å alltid gå til det verst tenkelige alternativet så snart et (relativt) ufarlig symptom dukker opp. Som du sier er det mest sannsynlig hormoner, stress eller mat som er årsaken. 

Det kommer til å gå helt fint! ❤️ 

• Hjerte 1
Skrevet

Lykke til hos legen ❤️ 

Anonymkode: 4bade...27a

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...