AnonymBruker Skrevet 5. februar 2024 #41 Skrevet 5. februar 2024 Ungdommer late ? Hva med hun som har to jobber eller de som jobber ved siden av både studier og vgs ? Mitt inntrykk er heller at de svært aktive med skolegang, trening og jobbing. Jeg skjønner ikke at de får tid til alt de holder på med. Anonymkode: 40345...432
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2024 #42 Skrevet 5. februar 2024 Det er litt enten eller, enten følger foreldre opp ellers så slippes de helt fri https://ung.forskning.no/skole-og-utdanning/hvorfor-far-noen-sa-veldig-gode-karakterer/1927132 Mange av oss foreldre (meg selv inkludert) hadde timesvis alene hjemme før mine foreldre kom hjem. Min hverdag var ganske lik mine barns (jeg er født i 75) De kommer hjem, lager seg litt mat, husker innimellom ta oppvasken ut/inn. De gjør litt lekser, bruker ipad/telefon/plsystation, spiser middag, er på trening og innimellom litt venner. Jeg satt masse og lekte med vår datamaskin fra 1983, vi tok opp masse fra Sky og super av musikkvideoer på video og sto og danset til det (datteren danser og lager tiktokvideoer) Mine unger driver mye med idrett og er blitt opplært til at det kommer til å gjøre vondt innimellom, ja, du vil få en ball i trynet innimellom og få vondt. Tål det, sånn er idrett. Så når yngstejentas blod fosser fra nesa etter en ball i nesa så gråter hun ikke hysterisk, men tar det med fatning. Vi jobber også med det med skolearbeid. Vi følger opp tett (som linken over, men gjør ikke ungenes oppgaver) og er alltid tilgjengelig for diskusjon og øving til prøver. De får ikke lov til å øve alene hele tiden. De må rydde rommene sine selv. Han som er minst selvstendig med skolearbeid er den som har mest orden på rommet. Den mest selvstendige har som oftest bombet rom med klær overalt, men rydder innimellom når hun vet venninner kommer innom. De er nok mye mer inne. Siden vi følger opp skolen såpass nøye får jeg til tider lettere sjokk på hvor høye krav som stilles til barn. Måloppnåelsekravene er skyhøye og det funker sjelden å lese kvelden før og få en god karakter. Min eldste skulle gjerne hatt en jobb, men innså at skulle han trene så var det 0 tid til jobb. Han er hjemme 1715 fra skolen 4 dager i uka og det er stadig vekk prøver. Synes det blir feil å skylde på ungdommen, man trenger opplæring/oppdragelse til riktig mentalitet og man må starte tidlig. Anonymkode: 15c33...2a5
Gunillapersson Skrevet 5. februar 2024 #43 Skrevet 5. februar 2024 AnonymBruker skrev (15 timer siden): «Ungdommene i dag er så…. Var ikke sånn før». jo, de var akkurat like lite lystne på å ta oppvasken for 20 år siden! Anonymkode: 2832c...a18 Det handler ikke om hva ungdommen har lyst til! Dette handler om oppdragelse. ungdommer må gjør det foreldre sier dem skal gjøre for å lære seg grunnleggende hverdagslige ting som dem skal gjøre når dem flytter ut! Dette kalles EKTE kjærlighet. Ikke den enkle rævslikkende hva har DU lyst til da kjærligheten! Sånn oppdragelse er ren egoisme siden det kommer som oftest fra foreldrene sin egen lyst til at det skal være så lite som mulig konfrontasjon og jobb på det område. Det handler om komfortablitet og holde sjakk på urellevante følelser fra manipulerende ungdommer. Stå i oppdragelsen og få det gjort! Ja det er tøft! Men det er for å lære dem det dem trenger! Jeg klarte meg ikke i det daglige når jeg flyttet ut fordi jeg ble aldri lært å holde orden vaske lage mat rett å slett få ting til å gå rundt og gå ut av mine egne følelser og trang for konstant komfor.... Nettop fordi min mor lot meg få gjøre det jeg ville og hun gjorde det meste fordi hun ikke ville konfrontere og stå i det! Ser så utroligt mangen unge voksne som sliter med disiplin og ta vare på seg selv og hjemmet når dem flytter ut. Dette er ikke oppskriften til suksess dere! Det er en dårlig start på selvstendigheten. Jeg lærte meg å jage etter komfort istedefor disiplin. Dem mest suksessfulle folka er disiplinerte folk. Da må foreldrene begynne å lære dem hvordan før dem flytter ut!
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2024 #44 Skrevet 5. februar 2024 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Da jeg var mindre fløy vi ikke rundt og klaga på alt mulig. Vi hjalp til hjemme med ett smil om munn! Nå er ungdomma late. De sitter bare å gamer hele dagen og scroller på tiktok. Bortskjemte har de og blitt! Vi voksne må stille mere krav til ungdomma. Anonymkode: 777d9...870 Ikke bare mer krav.. Men de må oppdra barna sine bedre... Anonymkode: cb226...7da 1
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2024 #45 Skrevet 6. februar 2024 Jeg håper TS husker å respektere ungdommen når tiden for sykehjemmet kommer... Ungdommen tåler jo tross alt ingenting, så all klagingen til TS kommer vel til å knekke de psykisk, sånn at ingen vil gi god pleie og omsorg. 🙃 Når det er sagt, dagens ungdom har TikTok, men Facebook er tjue år gammelt, og "den gang da" klagde de voksne på at barna brukte for mye tid på Facebook (forøvrig stort sett samme som nå har tatt Facebook). På 80-90 tallet brukte ungdommen for mye tid med Playstation/Sega/Nintendo 64. Og alle generasjoner fra 1950, og før det også, frem til i dag har fått høre av foreldrene at de leser for mye tegneserier... Selv bestemor, født i 1930, fikk kjeft av sine foreldre for å ikke hjelpe til nok hjemme som ungdom, fordi hun i stedet ønsket å bruke dagene med nesa nedgravd i en bok, eller på stranda med venner. Selv vet jeg om flere ungdommer i dag som har fulltidsstudier innen sykepleie og jobb på omsorgssenter, sykehjem eller sykehus ved siden av. Heldige oss, så har de god erfaring innen de skal pleie oss! Anonymkode: c29b4...a26
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå