Gå til innhold

Jeg spiser ALTFOR mye tror jeg


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Skal bruke uken som kommer til å logge alt jeg spiser ... jrg aner ikke om jeg spiser 2000 eller 5000 kalorier pr dag. Er helt blank ....

spiser dog helt vanlig mat...brød med pålegg, middag med potet eller pasta... frukt grønnsaker . Ikke noe junk egentlig  . Men blir jo litt godis i helgen og en sjokoladebit til kaffen.  Og sikkert mye jeg ikke husker eller Om bare havner i munnen sånn automatisk. 

Trener 4-5 ganger i uka, styrke, crossfit/hiit. 

Stay tuned for kalorisjokk.

Logger dere alltid maten deres?

Anonymkode: 7a49f...f46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg logger ikke maten min fast, men tar en sjekk ved ujevne mellomrom for å se hvordan jeg ligger an. Oftest ikke pga kalorier, men får jo med meg det også, men mer for å se om jeg får dekket litt ulike næringsstoffer. Jeg vet hva jeg typisk er litt lavere på, så greit å følge litt med innimellom. 

Jeg bruker selv Cronometer for det. Ikke norsk app, men jeg spiser mest råvarer, og finner det meste av hva jeg trenger i appen, men har lagt til noen matvarer jeg bruker oftere selv. Spiser en mer ferdigprodukter er det greit med en norsk app da. 

Er nok mange som spiser litt smått innimellom. Jeg har selv cherrytomater stående fremme for formålet. Bedre å ta av dem enn en del annet 🤣😋 Elsker cherrytomater da 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La inn dagens middag i lifesum, 548 kcal. Den er innafor, litt mye fett  men det visste jeg. Koteletter....fet saus da 😕 en liten porsjon.  

 

 

Anonymkode: 7a49f...f46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men altså... er du normalvektig? Holder du stabil vekt, eller er vekten din på vei opp, eller ned? Det bør være den eneste indikasjonen du trenger på om du spiser passe mengde.

Anonymkode: 3539b...dc1

  • Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Men altså... er du normalvektig? Holder du stabil vekt, eller er vekten din på vei opp, eller ned? Det bør være den eneste indikasjonen du trenger på om du spiser passe mengde.

Anonymkode: 3539b...dc1

Den har nok krøpet oppover siste året.  Så har noen kilo for mye absolutt men ikke "bælfeit" . Er sterk og trener en del, men har likevel foemye fett.. er 173 høy og tipper jeg er 85kg ish.

Så derfor vil jeg se hvor mye jeg får i meg og redusere, ta noen grep. :)

så tenkte å starte med å kartlegge nå-situasjonen. 

 

Anonymkode: 7a49f...f46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri, i hele mitt liv, logget maten min. Selv ikke som alvorlig undervektig av anorexi i sin tid.

Lengste jeg har strukket meg er grove anslag.

Når du trener så mye, trenger du mer mat enn latsabber.

Tror ikke du skal bli overrasket om du ligger mellom 2500 og 3000, og tipper du er over 2300 i allefall med et sånt aktivitetsnivå.

Middagen din hadde ikke mye kalorier, forresten. Midt på treet til beskjeden. 

 

Anonymkode: 2373f...51d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Aldri logget inntaket nei. Vet nok om ca næringsinnhold i de ulike matvarene til at jeg slipper det. Det viktigste for meg er å holde meg unna karbs fra mandag til fredag. Har bmi i nedre normalområde.

Anonymkode: 7e09d...0c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her.

Ja er kvinne . 

 

Anonymkode: 7a49f...f46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri drevet med logging av mat, men har testet ut å regne ut noen frokost/lunsj-retter, og det er ganske interessant å gjøre for å få et lite overblikk. Man ser jo plutselig hvor mye det har å si at du legger på 4 osteskiver ekstra f-esk, eller at du bruker en halv i stedet for en hel avokado osv osv

Anonymkode: 3dc6c...44d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg logger ikke inntaket mitt, vil anta jeg ligger på et daglig inntak på ca. 1500-2200. 

Jeg er normalvektig og har hatt stabil vekt i mange år, så siden jeg er fornøyd med vekta ser jeg ingen grunn til å logge noe. 

Anonymkode: aff9f...527

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd å velge veldig sunt i dag, og endte på 1996 kalorier i følge Lifesum.

Føler jeg har spist nesten hele tiden... 🤣

Frokost: eggerøre av tre egg + noen grønnsaker. en liten dæsj youghurt naturell med 40 gram hjemmelaget granola og litt honning.

En banan før trening.

Lunch: Kyllingfilet, salat, et stort glass melk.

Middag: Nakkekoltelett, poteter, saus og grønnsaker

kvelds/snacks: 2 hjemmebakte proteinrundstykker med smør og skinke,  en dæsj youghurt naturell med hjemmelaget granola og honning. 

Anonymkode: 7a49f...f46

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ryddet for krenkende innlegg og svar til det. 

_popcorn_, adm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser altfor mye og er altfor lite i bevegelse. Det gjelder for så vidt for 60-70 % av den voksne, barske befolkningen og dessverre også for stadig flere norske barn.

Anonymkode: 2d4ec...41c

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg orker ikke logge, men sliter med omvendt problem, å holde vekta oppe🧐Er sjelden sulten, og blir fort mett og oppblåst. Tror kanskje jeg spiser 2000kcal daglig(men usikker).

Høres ut som du har et sunt og godt kosthold ts. Jeg spiser dessverre mye potetgull eller popkorn, for å få nok kalorier og salt. Strever med OI og dehydrering. Avakado og nøtter går det mye av. Imponerende at du kun har salat til kylling; jeg hadde hatt karbo til det da🫣

Anonymkode: 22a3f...d6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.2.2024 den 15.43):

Den har nok krøpet oppover siste året.  Så har noen kilo for mye absolutt men ikke "bælfeit" . Er sterk og trener en del, men har likevel foemye fett.. er 173 høy og tipper jeg er 85kg ish.

Så derfor vil jeg se hvor mye jeg får i meg og redusere, ta noen grep. :)

så tenkte å starte med å kartlegge nå-situasjonen. 

 

Anonymkode: 7a49f...f46

Du er i kategori overvektig…

Anonymkode: 6d09d...4c0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Amy skrev (35 minutter siden):

Jeg spiser altfor mye men logger ikke. Aner ikke hvordan jeg logger maten heller.

Logge mat: enten manuelt ved å lese bakpå hva den inneholder og regne ut kalorier for hvor mye du har spist. Skriv det ned på et ark og pluss sammen alle måltider. Eller ved å laste ned en gratis app hvor du scanner strekkode på maten/søker det evt opp, veier alt man spiser og så regner appen ut pr måltid og pr dag. Vei og legg inn absolutt alt. 

Anonymkode: 6d09d...4c0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk å telle med smør/oljen du bruker til steking. Mange som glemmer dette. Melk i kaffen, dressinger, etc. Mange "skjulte" kalorier. 

Anonymkode: c644e...37a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har logget en knapp uke nå, spiser nok for mye av mat som har mye fett og karbo. Og alt for lite proteiner...

Greitt å se hvor fort kaloriene baller på seg av småtteri som litt ekstra ost, smør på brødskiva, den ekstra brødskiven....

Anonymkode: 7a49f...f46

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Du er i kategori overvektig…

Anonymkode: 6d09d...4c0

Er det flaut å være så dum eller er det noe du ikke tenker over? 

Anonymkode: 2ed34...6e7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...