AnonymBruker Skrevet 4. februar #1 Del Skrevet 4. februar En del kristne drikker ikke alkohol, med den begrunnelsen at de er kristne. Men hvorfor skulle dette egentlig være et problem? Jesus selv gjorde vel vann om til vin på en fest. Anonymkode: d2a61...889 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lawyam Skrevet 4. februar #2 Del Skrevet 4. februar (endret) Hvorfor drikker ikke enkelte ikke-kristne alkohol? Endret 4. februar av Lawyam 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar #3 Del Skrevet 4. februar Fordi å drikke alkohol tukler med måten du oppfatter skaperverket på. Ifølge mange kristne er skaperverket så hellig at all fordreining av sanseapparatet er syndig. Alkohol er en illusjon av velbehag. Anonymkode: bf21d...00f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lawyam Skrevet 4. februar #4 Del Skrevet 4. februar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Fordi å drikke alkohol tukler med måten du oppfatter skaperverket på. Ifølge mange kristne er skaperverket så hellig at all fordreining av sanseapparatet er syndig. Alkohol er en illusjon av velbehag. Anonymkode: bf21d...00f Den vinklingen var ny for meg. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar #5 Del Skrevet 4. februar Fordi mange tolker bibelen som at å drikke alkohol og spille kortspill fører til at man ikke klarer måtehold og ender opp i hor, økonomisk rot og rusmisbruk. Anonymkode: 7b2b6...74f 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar #6 Del Skrevet 4. februar Lawyam skrev (2 minutter siden): Den vinklingen var ny for meg. Vi har ikke så lange tradisjoner for metafysikk i Norge. Anonymkode: bf21d...00f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ashera Skrevet 4. februar #7 Del Skrevet 4. februar Tradisjonen med at endel kristne i Norge er avholds har ikke med påbud og forbud i Bibelen å gjøre, den er en relativt ny tradisjon og stammer fra 1800-tallet hvor både kristne organisasjoner og den framvoksende arbeiderbevegelsen gjorde felles sak mot rusproblemer i Norge. Avhold ble begrunnet i nestekjærlighetsbudet da det var stor sosial nød og rus førte til familievold og fattigdom. Les mer om avholdsbevegelsens utvikling i Norge her. https://sml.snl.no/avholdsbevegelsen 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ashera Skrevet 4. februar #8 Del Skrevet 4. februar (endret) AnonymBruker skrev (På 4.2.2024 den 13.11): Fordi å drikke alkohol tukler med måten du oppfatter skaperverket på. Ifølge mange kristne er skaperverket så hellig at all fordreining av sanseapparatet er syndig. Alkohol er en illusjon av velbehag. Anonymkode: bf21d...00f Edit: Beklager skjellsord, denne ble postet i feil tråd - jeg hadde to oppe samtidig. Endret 8. februar av ashera feilpost 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar #9 Del Skrevet 4. februar ashera skrev (1 time siden): Tradisjonen med at endel kristne i Norge er avholds har ikke med påbud og forbud i Bibelen å gjøre, den er en relativt ny tradisjon og stammer fra 1800-tallet hvor både kristne organisasjoner og den framvoksende arbeiderbevegelsen gjorde felles sak mot rusproblemer i Norge. Avhold ble begrunnet i nestekjærlighetsbudet da det var stor sosial nød og rus førte til familievold og fattigdom. Les mer om avholdsbevegelsens utvikling i Norge her. https://sml.snl.no/avholdsbevegelsen Bullshit. Anonymkode: bf21d...00f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar #10 Del Skrevet 4. februar ashera skrev (1 time siden): Bullshit. Du er klar over at verden er sammensatt og at forskjellige mennesker har forskjellige motiver? Anonymkode: bf21d...00f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sidsel Skrevet 4. februar #11 Del Skrevet 4. februar Etter at jeg ble kristen drikker jeg mye mindre, det har med at når jeg har den Hellige Ånd i meg, og føler Guds kjærlighet for meg og også føler hans kjærlighet for andre, så blir den effekten alkoholen har litt meningsløs. Alkohol gjør vel at man slipper seg litt mer løs, slapper av litt mer morer seg lettere; med det å være nær Gud har mye den samme effekten, bare på en mye bedre måte, jeg føler masse kjærlighet og ro og trygghet. Og om jeg er berusa kjenner jeg ikke Gud så godt, så jeg føler meg egentlig bedre om jeg ikke drikker. Ikke det, jeg tar fortsatt en øl eller to i godt lag. 🙂 Men jeg vet om flere kristne som velger å ikke drikke, noen fordi det ikke gir dem noe, og noen fordi de ønsker å gjøre det lettere for de som ikke har et så enkelt forhold til alkohol å stå over. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar #12 Del Skrevet 4. februar Har en kristen kollega som forklarer det med at alkohol er djevelens munnvann. Så sånn er det med den saken. I Bibelen står det vel ingenting om alkohol, men fråtsing derimot er synd. Sånn sett kan man kanskje tolke det og bli dritings som en synd, men det er det jo og forsyne seg 2 ganger av kakefatet også. det ashera skriver over er nok ganske riktig, det er mer sosialt enn religiøst, ellers kan jo Bibelen tolkes i alle retninger. Anonymkode: a1ad4...e6f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar #13 Del Skrevet 4. februar AnonymBruker skrev (4 timer siden): Bullshit. Anonymkode: bf21d...00f Kvifor meiner du at dette er "Bullshit"? Anonymkode: 8baa0...6d3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. februar #14 Del Skrevet 5. februar Jeg mener og ha lest at protestantismen på 1800 tallet ikke likte hvordan innbyggerne i katolske land som drakk seg dritings holdt på, og promoterte en mer edru, hardtarbeidende livsstil. Anonymkode: 1f2f7...883 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. februar #15 Del Skrevet 5. februar Trenger ikke måtte være kristen for å avstå fra alkohol Alkohol er gift for kroppen. Eneste godkjente RUSMIDDELET som trolig nok er lovlig. Anonymkode: df456...54a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå