Gå til innhold

Dere som ikke ser på tv "hele dagen", hva gjør dere på??🙈😅

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Her står tv'en på hele dagen egentlig. Den kommer på når førstemann står opp, også står det på hele dagen, når vi er hjemme. Vi sitter ikke å stirrer på tv'en hele dagen, men det står på i bakgrunnen. Enten ser vi på noe sammen, eller en ser på sitt program, mens den andre enten leser aviser, gamer eller leser bok.

Jeg føler vi er "avhengig" av å ha tv'en på, også lurer jeg på hva andre gjør? 

Anonymkode: f41fa...daa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

den sto mye på da  barna var små, på en barnekanal, men nå er den av hele tiden, bortsett fra når vi faktisk skal se noe, og det er langt fra hver dag.

Anonymkode: bf659...598

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har ikke hatt TVen på på flere år. Jeg surfer på mobil og spiller spill, leser eller strikker. Jeg hater bakgrunnsstøy. 

Anonymkode: 81076...2f7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er vanskelig å klare å liste opp alt vi gjør iløpet av ett år. Men jeg kan prøve å liste opp noe hvertfall.

Vi har forøvrig kun TV på når NRK sender barneTV (kl 17.30-18.30, ulike barn ser hver sin halvtime), samt morninger i helger), og hvis vi ser en film sammen (av og til i helg), eller jeg og mannen ser litt serie (skjeldent).

Er mye ute. Turer, aktiviteter, grønnsakshage, skiturer, fiske, padle, plukke bær, spikre, hugge ved osv.

Inne: brettspill, maling, sy, tegne, snakke sammen, spille/bytte pokemon (vi voksne også), lage mat sammen, spille data (f.eks spiller alle i familien på samme server på minecraft), bygge lego, lese bøker (kjempekoselig å sitte alle sammen i samme rom og lese hver sin bok, barna elsker det), høytlesing av bøker (jeg har til enhver tid en bok for hvert barn jeg leser, og leser ca 20min til hvert barn nesten hver dag), lage ting, pusle stort puslespill sammen. Og mye mye mer.

Anonymkode: 804ab...184

• Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ser masse på tv nå som jeg er syk (utbrent) og ikke har energi til så mye annet. 

Er jeg frisk kan tven stå på som bakgrunnsstøy, slik som hos dere, feks om jeg lager mat. Den kan også stå på om vi gjør noe hobbyrelatert (tegning, maling, leire og lignende). Men jeg blir forstyrret om tven står på om jeg leser bok, lytter til lydbok og den er et forstyrrende element om vi spiller spill (både brettspill og digital gaming) sammen.

Anonymkode: 8a423...95c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Og hvordan klarer man å holde en skikkelig samtale sammen med hele familien hvis TV står på? Det går ikke her i huset hvertfall. Bakgrunnsstøy og distraherende. Vi sitter ofte å snakker sammen i 0,5-1,5t etter middag. Det kan være ting barna lurer på, ting vi ønsker å oppdatere dem om og mye mer. F.eks har det vært litt snakk om sexualitet i det siste, og om økonomi. Barna er i alderen 3-10, så vi snakker jo på ett barnevennlig nivå. Det kommer nemlig utrolig mye spørsmål fra barn om «dypere» tema enn man kanskje tror, hvis dem gis tid, ro og trygghet til å spørre, og dem vet at dem får skikkelige svar.

Hvordan lærer man barna om livet hvis man aldri snakker uforstyrret sammen eller gjør ting sammen?.

Anonymkode: 804ab...184

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det er nok ikke bra i lengden med all bagrunnsstøyen og skjermeksponeringen for barna. De kan fort lære seg å bytte kanal til f.eks. Nyheter eller serier som ikke er egnet for barn. Jeg hadde trappet gradvis ned, og må gi deg ros for å ta tak i dette! Nå har vi ikke barn, men TV-en står kun på dersom begge eller én av oss skal se noe. Sommermånedene kan det gå ukesvis mellom hver gang vi skrur på TV-en. Vi jobber begge mye med PC, så mulig at det er derfor, men mer skjerm når man kommer hjem fra jobb eller endelig har fri føles virkelig ikke bra. Stillhet er gull. Leser bøker, går turer, lager god mat fra bunnen av, strikker, spiller kort/spill, eller er med familie/venner.

Anonymkode: 9aa95...28a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi lager mat, rydder, leser bok, leser avis, leser på pc, snakker sammen, er i samme rom, forskjellige rom osv. TV er på et par timer om kvelden, og ikke alle dager, men de fleste dager i uken om kvelden. Det er bevisst med lite TV, og den er aldri på om ikke noen aktivt ser på den. Unødvendig støy.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle her i hus driver med diverse håndarbeid -sy, strikke, hekle, male, tegne, resin, smykkelaging osv så tv blir bare om vi skal ha en filmkveld, pluss at jeg og mannen ofte ser en episode av en serie før vi legger oss. 

I tillegg er vi ute og lager snøskulpturer, snøhuler, aker, gjør hagearbeid og ordner med grønnsakshage, og vi spiller brettspill. 

Når vi bruker skjerm, blir det mest mobil på alle.

Jeg synes det er helt forferdelig å være et sted hvor tv-en står på i bakgrunnen.

Endret av MariaIsabel
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er så gammeldags at jeg vil ha med meg Dax18 og Dagsrevyen lineært. Setter på TVen kl 18, og skrur av hvis ingen skal se mer. Jeg gjør gjerne noe annet, lytter, og ser litt innimellom. 

Radio om morgenen, Nyhetsmorgen er også et must. 

Hva vi gjør? Alt mulig; leser, prater, husarbeid, hobbyer mm.

Anonymkode: 3056e...a15

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

TVen er AV når jeg

- Er på jobb

- Rydder/vasker/lager mat/

- Holder på med hobby (planter og slikt for eks, eller andre hobbysysler)

- Når jeg sitter på PC (er i et annet rom) 

TVen er PÅ når jeg

- Gamer

- Setter meg ned for å streame/Se DVD

- Om det har skjedd noe nyhetsverdig som jeg MÅ få med meg umiddelbart.

Det går så forbanna mye søppel på TV og jeg orker ikke høre reklamer hele dagen med irriterende stemmer, stygg musikk, barnegråt og hyling (ikea reklamen for eks) osv. Det er så helt jævlig mye støy og bråk.

Anonymkode: 2de3d...f1c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er mest barna som ser på TV her og de får ikke ha den på med mindre de faktisk sitter og ser på. Selv ser jeg kun på kvelden. 

Hva vi gjør? Det er jo alt mulig av utendørs eller innendørs aktiviteter som ikke inneholder tv-titting.

Anonymkode: 3e918...2e1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg bruker tv utelukkende til streaming og se nyheter/debatten/dax18. Har jævlig bråkete naboer, så prøver å kamuflere dem med annen støy, men veldig slitsomt. 

Anonymkode: 40afb...d61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Har aldri besøk btw

Anonymkode: 40afb...d61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hos oss står tv kun på når vi faktisk ser på tv. 

Ungene ser stort sett på tv når de kommer hjem fra skolen. Skrus av etterhvert pga middag, fritidsaktiviteter, lekser osv. Spiller litt spill sammen, leser bok sammen eller alle putler på med sitt. Er været greit er vi en del ute. Litt spilling kanskje på mobil eller swich. Ikke alltid tven kommer på igjen før ungene legger seg. Vi voksne ser på tv noen kvelder i uken. Ellers er det trening for oss også, rydding, lese bok, ta igjen litt jobbing eller hobbyting. 

Anonymkode: 89c81...0a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hører en del på radio eller lydbok mens jeg lager mat og gjør husarbeld f eks. Ser vel tv i snitt en times tid per dag? Noen dager ikke i det hele tatt, vanligvis Dagsrevyen eller ninyhetene på tv2 + kanskje et avsnitt av en serie: Er jeg hjemme fredag/lørdag kveld uten besøk, kan jeg se på mer.

Men har nesten aldri på tv på dagtid. I dag er jeg forkjøla og trøtt, og tenker det hadde vært koselig å strikke foran tv, men må vel ut og gå tur uansett (søndag), ta noen klesvasker, legge puslespill, bære noen saker på loftet, muligens ta en jobbøkt forsn pc….

Anonymkode: 5184b...ce0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke hatt tv på over et tiår. Ikke noe savn. Jeg har normalt heller ikke streaming om ikke det er et godt tilbud og det er noe jeg vil se. 

Jeg går mye tur, trener, og er generelt aktiv, så det tar jo litt tid.
Spiller litt enkle spill på iPaden. Er litt på KG, og av og til litt på Facebook. Ser også litt på YouTube innimellom. Er mye ulikt en kan se gratis på YouTube, for alle aldre og ulike behov. Jeg selv ser mest på YouTube på kvelden når jeg skal roe ned, eller når jeg skal spise måltider alene. Lar aldri YouTube være på «i bakgrunnen», altså lar det surre og gå som en lett kan gjøre med TV-en, men velger hva jeg vil se og ser litt bevisst. Jeg er også glad i stillhet når jeg kan få det, og kan nyte roen uten å måtte ha noe å se eller lytte til. Ganske deilig. 

Ellers lages mat, det spises, det gjøres husarbeid osv. Sånn når jeg er hjemme altså. Jeg føler det er nok å ta seg til, og jeg kjeder meg ihvertfall ikke 🤣 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi ser på TV kanskje 1 time 2-3 ganger i uka. Ellers er den av. Jeg ser også iblant TV-programmer på iPad på kjøkkenet i perioder, mens jeg lager mat, vasker opp etc. Dette går i perioder.

Ellers hører jeg mye podcast og lydbok mens jeg holder på med rutineoppgaver.

Er mye ute av huset i forbindelse med fritidsaktiviteter for både meg selv om barna.

Kan ikke huske sist barna så på TV på eget initiativ, uten at vi skulle se noe sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg takler ikke TV på som bakgrunnsstøy, da klarer jeg ikke slappe av. Jeg vil ha ro. 

Her står TVen kun på når noen faktisk sitter i sofaen og ser på noe.

Jeg ser noen filmer og TV-serier, men det er ikke hver dag. Ellers fordriver jeg tiden med trening, gå tur, trene hund, gaming og surfe på nettet.

Endret av Tabris
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er tv på fra morgen til kveld hvis vi er hjemme hele dagen. (Har vanlige kanaler) Er vi ute er den på under frokost og fra når vi kommer hjem til leggetid. Må ha på tv ellers blir det for stille og kjedelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...