Gå til innhold

En som røyker og drikker daglig…

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er bekymret for helsen til en venn. Hun er 52 år gammel. Røyker 10-15 røyk om dagen og drikker minst en flaske vin om dagen. Nå hoster hun daglig og mye. Jeg er bekymret for helsen hennes, men har ingen helserelatert linker å sende til henne.. Er det ikke mye fare knyttet til alkohol og røyk i den alderen ? 

Anonymkode: ab89b...909

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Joda, men hva kan du egentlig gjøre med saken? Alle voksne vet jo det ikke er bra. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

svartkatt skrev (1 minutt siden):

Joda, men hva kan du egentlig gjøre med saken? Alle voksne vet jo det ikke er bra. 

Vet ikke hva jeg kan gjøre, men vil gjerne ha tips. Vedkommende har mange som er glad i henne 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun satser vel på å ikke bli 90, og det må jo være greit. Om dere er venner så er det jo heller ingenting i veien med å ytre bekymring, "vitenskapelig beviser m/u linker", eller itte...  

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker 42 skrev (Akkurat nå):

Hun satser vel på å ikke bli 90, og det må jo være greit. Om dere er venner så er det jo heller ingenting i veien med å ytre bekymring, "vitenskapelig beviser m/u linker", eller itte...  

hvordan kan denne bekymringen ytres uten at personen føler seg angrepet ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør ikke engasjere deg i dette. Det er fort gjort at hun blir dødelig fornærmet over at du påpeker hennes aller svakeste sider, og da kan hun trekke seg unna og kutte deg som venn.

La henne finne ut av sitt eget liv, og støtt henne dersom hun trenger og ønsker din støtte når ting eventuelt går galt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

hvordan kan denne bekymringen ytres uten at personen føler seg angrepet ?

Som den er, i sitt enkleste format...  Om man er oppriktig bekymret - så kommer det som regel godt og tydelig frem ved å bare si det rett ut, og være ærlig. Sjelden man føler seg angrepet av oppriktig bekymrede venner, eller hur? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

aksase skrev (3 minutter siden):

Du bør ikke engasjere deg i dette. Det er fort gjort at hun blir dødelig fornærmet over at du påpeker hennes aller svakeste sider, og da kan hun trekke seg unna og kutte deg som venn.

La henne finne ut av sitt eget liv, og støtt henne dersom hun trenger og ønsker din støtte når ting eventuelt går galt.

Hennes barn har spurt meg om hjelp. De bor med henne og har ført regnskap over alkoholen og røyken. De er naturligvis bekymret 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hennes barn har spurt meg om hjelp. De bor med henne og har ført regnskap over alkoholen og røyken. De er naturligvis bekymret 

Slike ting er forferdelig vanskelig. Med mindre hun selv innser at hun har et problem, er det veldig lite du får gjort. Jeg vet litt om det, for jeg har en bror som er alkoholiker. Ingenting vi rundt kunne gjøre med det før han selv søkte hjelp. Etter det har vi støttet opp på alle måter vi kan, inkludert å bruke ei hel uke sammen med han på behandlingssenter.

Hvis det handler om omsorgssvikt, eller fare for at det kan skje, kan barnevernet varsles, men noen ganger kan barnevernets inngripen bli veldig vond og vanskelig for en familie, og det er ikke alltid det gjør situasjonen noe bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker said:

Er det ikke mye fare knyttet til alkohol og røyk i den alderen ? 

Om det er fare ved alkohol og røyk?! Her tenker jeg at du gjør du deg dum. Du vet da godt at begge deler er helseskadelig - og ikke bare i den alderen. Alltid! Og det vet alle - også hun. Du kan si at du er bekymret for henne, men ikke mer. Du har nok ikke en perfekt livsstil heller

Anonymkode: 0f92f...626

Lenke til kommentar
Del på andre sider

aksase skrev (18 minutter siden):

Slike ting er forferdelig vanskelig. Med mindre hun selv innser at hun har et problem, er det veldig lite du får gjort. Jeg vet litt om det, for jeg har en bror som er alkoholiker. Ingenting vi rundt kunne gjøre med det før han selv søkte hjelp. Etter det har vi støttet opp på alle måter vi kan, inkludert å bruke ei hel uke sammen med han på behandlingssenter.

Hvis det handler om omsorgssvikt, eller fare for at det kan skje, kan barnevernet varsles, men noen ganger kan barnevernets inngripen bli veldig vond og vanskelig for en familie, og det er ikke alltid det gjør situasjonen noe bedre.

Barna er store og barnevernet får ikke gjort så mye. Men de er bekymret for at hun dør altfor tidlig. Hun har begynt å hoste konstant og faller en del på kveldene. Glemmer alt dagen etter 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Barna er store og barnevernet får ikke gjort så mye. Men de er bekymret for at hun dør altfor tidlig. Hun har begynt å hoste konstant og faller en del på kveldene. Glemmer alt dagen etter 

Tror som sagt det er lite du kan gjøre. Bare vær til stede, besøk henne ofte og vis at du bryr deg. Kanskje skal du stikke innom på noen uanmeldte besøk. Hvis du treffer henne hjemme når hun er som lengst nede, kanskje du får en naturlig anledning til å ta tak i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

aksase skrev (3 minutter siden):

Tror som sagt det er lite du kan gjøre. Bare vær til stede, besøk henne ofte og vis at du bryr deg. Kanskje skal du stikke innom på noen uanmeldte besøk. Hvis du treffer henne hjemme når hun er som lengst nede, kanskje du får en naturlig anledning til å ta tak i det.

Ingen dum idé. Jeg fikk f.eks nå bilder der hun har sovnet med en flaske vin foran seg og holder i et glass. I går hadde hun falt men vil ikke til legevakta. Jeg bor i nabolaget og kan ta "stikkprøver" 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...