Gå til innhold

MÅ jeg trene på treningsstudio (uerfaren)?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg elsker å gå i fjellet og ønsker meg en litt sterkere kropp  som orker og klarer mer, derfor har jeg lyst til å trene styrke. 

Men jeg finner null motivasjon i å trene på treningsstudio, det er ikke min greie. Men når jeg ikke kan noe om styrke, må man da på studio/med PT eller kan man lære dette hjemme? Hvordan?

Anonymkode: 3ee98...f5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hva tror du folk gjorde før man fant opp PTer og treningsstudio?

Anonymkode: 50706...d6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva tror du folk gjorde før man fant opp PTer og treningsstudio?

Anonymkode: 50706...d6c

Jeg går ut i fra at det var mye mer feiltrening, feil belastning, etc. 

Takk for et relativt unyttig, spydig svar.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

For å trene basic styrke trenger du egentlig bare en rack, en barbell og et utvalg vektplater. Da kan du gjøre alle grunnleggende baseøvelser som bygger styrke i hele kroppen.

For å trene styrke (i "motsetning" til body building men ikke egentlig) opererer du typisk med få repetisjoner og tungest mulig vekt. F.eks. 5 x 5. Fordi du (etterhvert) løfter nesten så tungt som du overhodet kan er det derfor ekstremt viktig at du har rett form.

Derfor bør du investere i minst en time med PT som kan gå igjennom øvelsene med deg. Det er fort gjort å gjøre noe feil hvis du bare går etter YouTube. 

Et standard nybegynner styrkeprogram kan f.eks. se sånn ut (tre dager i uka:)

A:

Knebøy 5x5

Benkpress 5x5

Barbell rows 5x5

B:

Markløft 5x5

Pull ups 5x så mange du klarer

Skulderpress 5x5

Uke 1:

Mandag A

Onsdag B 

Fredag A

Uke 2:

Mandag B

Onsdag A

Fredag B

osv....

Alle disse øvelsene trener flere muskler på en gang, og er nok for "beginner gains" hvertfall de første 6 månedene. Men alle disse øvelsene har også stort skadepotensiale dersom du gjør dem feil 

Anonymkode: ee95a...3f3

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

...og en ting til: For å ha fremgang er det viktig at du hiver på mer vekt hver gang du klarer 5x5 med god form.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her er en god ressurs:

https://www.aworkoutroutine.com/the-beginner-weight-training-workout-routine/

Men igjen, kan ikke få sagt dette nok ganger: Invester i minst én PT-time for å øke sjansen for å gjøre det riktig. Spesielt dersom du har tenkt å trene hjemme, og ingen andre kommer og redder ryggen din når de ser deg gjøre noe med helt på trynet form. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Jeg elsker å gå i fjellet og ønsker meg en litt sterkere kropp  som orker og klarer mer, derfor har jeg lyst til å trene styrke. 

Men jeg finner null motivasjon i å trene på treningsstudio, det er ikke min greie. Men når jeg ikke kan noe om styrke, må man da på studio/med PT eller kan man lære dette hjemme? Hvordan?

Ta noe tungt med i sekken.

Anonymkode: a3813...17f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Får jo ikke bruks muskler av å trene på helsestudio. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Får jo ikke bruks muskler av å trene på helsestudio. 

...og TS, ignorer sånn dvask tjukkas/fyrstikkarm-mentalitet som det her. 

Styrkeløft er kjempegøy. Og jo, det gir definitivt "bruksmuskler", hva faen det nå enn er. Styrkeløft er sunt for både kropp og sjel (så sant du løfter riktig), og ekstremt motiverende når du er så heldig å være nybegynner. Det første halve året vil du oppleve at løftene dine fyker i været for hvor tungt du kan løfte, nærmest fra uke til uke. Jeg vet ikke om noen annen aktivitet som gir så stor fremgang så raskt, og hvor de erfarne nærmest er sjalu på nybegynnere for hvor fort de kan ha fremgang.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ikke trene på studio og du må slettes ikke ha PT. 

Begynn med noen enkle manualer og kettlebells. Fordelen med å være nybegynner er at man har god effekt av ca alt, og man løfter ikke så tungt at man trenger stang og stativ. Med manualer og kettlebells skal det godt gjøres å gjøre noe veldig feil! Les og se videoer om øvelsene du skal gjøre flere ganger, også når du ikke er så ny lenger, så lærer du masse. 

Du kan for eksempel gjøre armhevinger (tar lang tid før du trenger ekstra vekt, vanskelighetsgraden kan økes uten vekter), en-arms roing, skulderpress eller arnold press, hip trust eller glute bridge, goblet squat (knebøy med manual), step ups, diverse ettbeins markløftvarianter med manual. 

Hvis du kjøper en slynge å trene med kommer du enda lengre. 🤩 Helt perfekt for hjemmetrening! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hjemmetrening med kroppsvekt og enkle manualer kan også være effektivt. Det finnes så mange treningsprogram på nett. Tilpass vekt, repetisjoner og utførelse slik at det blir god og variert trening.

Anonymkode: bbb7a...c00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg går mye i fjellet, og for meg funker det best å ta med tung sekk på tur. På den måten får jef både trening OG fjelltur. Treningssenter la jeg bort med én gang jeg oppdaget fjellivet😅

Anonymkode: 7b8b4...59c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint at du er motivert for trening. Ønsker du å bli sterkere for at fjellturene skal bli lettere? Hvor i hverdagen er det du møter på situasjoner hvor du skulle ønske du var sterkere? 

Ser du har fått mange tips og råd her, men for meg er det litt uklart hva du egentlig ønsker, bortsett fra at studio ikke er motiverende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sjekk ut Sydney Cummings på YouTube,  jeg trener med henne flere ganger i uka! Helt supert, slipper treningsstudio. Men kjøpte inn litt utstyr😃 hun terper på teknikk under treningsøkten.... helt topp!

Anonymkode: a4ea5...986

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 3.2.2024 den 20.58):

Jeg er ny på treningsstudio det er sånn typisk sted jeg føler på sosial angst. 
jeg og ønsker og styrke muskler for å orke mer til sommeren. Prøver å få bedre kondis og. 

Første gangene er verst men tenker at når de får sett trynet mitt flere ganger så blir d greit. Jeg var desidert feiteste av de som var der😂. Bare strømlinja formet damer der ja. 

Men må bare gi blaffen og tenke på meg selv. De hilste nå og smilte så det er pluss. Men tenker alle har vel nok med seg selv der. Fleste har noe på øret og så følger sikkert ikke med på så mye. 

Trenger ikke personlig trener. Send en epost og skriv hva slags problemer ( hvis du har noen) og hvorfor du vil trene og be om prøvetime.

Der viste han meg hvilke apparater som var mest hensiktsmessig for meg. Start rolig så en ikke strekker noe eller at man mister motivasjonen fort. Så det har jeg gjort.

Fiksa meg ett excel ark på tlf der jeg skrev ned navn på alle apparatene jeg brukte. Velta jeg brukte antall rep og runder. Så kan jeg følge med på når jeg øker vekta på hvert apparat. Tenker trene to-tre dager før en legger på litt vekt.  Er min tanke for meg.

Prøvde apper men er bare på engelsk og så fant jeg ikke de rette apparatene der osv så excel ark ble enklest for meg. 

Så er det bare å sette i gang👏

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.2.2024 den 20.58):

Å ha et par PT  timer som viser deg ting er faktisk vel verdt det. En PT vil også kunne gi deg mer innføring i hvordan trene muskelgruppene mest mulig optimalt og riktig. Nå er ikke PT noen beskyttet tittel, men man kan være sikker på at de fleste knytta til et treningsstudio har en form for utdanning innenfor feltet.  En PT vil også kunne optimalisere treningen din for at fjellturene dine skal oppleves bedre. Om man har et mål om å bygge mest mulig muskler så krever det litt annen trening enn å optimalisere seg foran fjellturer om du skjønner, selv om begge deler innebærer styrketrening. 

Endret av William_S
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tok 10 timer med PT for noen år siden da progresjonen hadde stagnert fullstendig. Kanskje den beste investeringen jeg har gjort i mitt liv.

Ellers er det veldig mye bra treningsvideoer på YouTube, men som nybegynner ville jeg fortsatt anbefale noen PT-timer så du vet hvilke videoer som er verdt å se og hvilke du kan hoppe over.

Anonymkode: edfec...4c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan gjøre mye god trening bare med egen kroppsvekt hjemme. 

Tipper treningsinfluenserne har fine økter du kan gjøre lagt ut med video og alt.

Det som er utfordringen for en som "aldri" har trent før, er å gjøre øvelsene riktig, sånn at øvelsen faktisk trener de musklene den skal trene.  men det finner du ut av ved å lese litt om øvelsen og hvordan den skal gjøres. (youtube har videoer med common mistakes for øvelser, det kan være nyttig)

feks har funkygine en nybegynnervideo på youtube med fine øvelser. 🙂

Fokuser også på å trene de store muskelgruppene, (rumpe, bein, rygg. ).  (altså ikke fokuser bare på situps og biceps) 

tenk funksjonalitet, kanskje du skal legge inn en øvelser der du steget opp på en boks/trapp/murkant ca 50cm høy , for å simulere å gå oppover i fjellet. 

Hvis en øvelse er for tung til at du klarer åå utføre den ordentlig, så gjør en litt enklere utgave av øvelsen intil du blir sterk nok.  altså i stedet for å klare en halv push-up , så gjør du flere pushups med knærne i bakken. 

Lykke til!

Endret av MiniMjau
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...