Gå til innhold

Det er helt syke priser på boliger nå!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Vaskedamen bør investere i eget liv og fremtid gjennom å ta utdanning. 

Anonymkode: 14bba...ed2

Mange vaskedamer har utdanning - til og med master

Anonymkode: 027fd...f3a

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

syns vi kan ha en boligpolitikk der alle har mulighet til å få seg tak over hodet.

Livet er så kort allikevel så det bør vi har råd til den tida vi er her

Anonymkode: a8ed9...fc7

Men hvordan skal man lage en slik politikk? Skal staten donere 1 million til alle 20-åringer?

Anonymkode: 98d12...45a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Men hvordan skal man lage en slik politikk? Skal staten donere 1 million til alle 20-åringer?

Arveskatt.

Du må ta formue fra folk.

Om folkene ikke hadde arvet syke pengesummer, eiendom osv. så hadde alle hatt en myer mer lik forutsetning å komme inn på boligmarkedet.

:skya:

Anonymkode: a2bff...19d

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Vaskedamen bør investere i eget liv og fremtid gjennom å ta utdanning. 

Anonymkode: 14bba...ed2

Spyr av sånne holdninger

Bolig til alle bør være et minimum i et moderne samfunn uansett investering eller utdanning. 

Tullete at man skal være avhengig av velstående foreldre for å kunne skaffe seg en nøkrern bolig. 

• Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Gjøre husbanklån tilgjengelig for flere. For mange som faller mellom to stoler.Bygge fler boliger. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Arveskatt.

Om folkene ikke hadde arvet syke pengesummer, eiendom osv. så hadde alle hatt en myer mer lik forutsetning å komme inn på boligmarkedet.

Så alle foreldre som jobber og sparer for å bygge et hjem for barna sine skal bare bli fratatt hele huset når de flytter på gamlehjem, dvs skattes så mye at barna blir tvunget til å selge?

De «rike» i Norge er ikke først og fremst de superrike (de har flyttet til Sveits for lengst), det er boligeierne. Å ta penger fra boligeiere for å gi dem til lavtlønnede 20-åringer uten sparepenger er noe kommunister ville funnet på å gjøre.

• Liker 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Spyr av sånne holdninger

Bolig til alle bør være et minimum i et moderne samfunn uansett investering eller utdanning. 

Tullete at man skal være avhengig av velstående foreldre for å kunne skaffe seg en nøkrern bolig. 

Det er betydelig høyere prosentandel som eier egen bolig i Norge sammenliknet med andre land i Europa med tilsvarende levestandard. Tall fra 2016 viser at andelen som eier egen bolig er:

Norge 84,4%

Finland 73,2%

Sverige 69,3%

Danmark 63,3%

Tyskland 52,5%

Sveits 44,5%

Snitt for EU 70,0%

Sitat

I dag bor 84 prosent av nordmenn i en bolig husholdningen selv eier.

I de andre rike landene i Europa er situasjonen imidlertid en ganske annen. I Sverige er det for eksempel bare 69 prosent som eier egen bolig, mens tallet er 63 prosent i Danmark og 52 prosent i Tyskland.

De andre landene med en høy andel eiere, er i stor grad tidligere østblokkland. Den storstilte privatiseringen av statseide leiligheter ved Sovjetunionens fall og at mange fortsatt bor på landet, er to viktige grunner til at så mange eier i disse landene.

https://www.aftenposten.no/verden/i/a9QAE/mens-nordmenn-er-besatt-av-aa-kjoepe-egen-bolig-er-det-helt-vanlig-aa-leie-i-resten-av-det-rike-europa

Anonymkode: d6e24...2f3

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Arveskatt.

Her lyser det i hvert fall gjennom hvor du står politisk. Men nei. De som har jobbet hardt, eller bare vært priviligerte eller smarte for den saks skyld, skal ikke måtte sørge for at resten av Norge skal komme seg inn på boligmarkedet. Dummeste jeg har hørt. Du må våkne opp og innse at livet ikke er rettferdig. Det har det aldri vært, og det kommer det definitivt aldri til å bli heller. 

Anonymkode: c9360...79d

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, AnonymBruker said:

Arveskatt.

Kommunisme har aldri fungert.

Anonymkode: 614d1...4ff

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, AnonymBruker said:

Her lyser det i hvert fall gjennom hvor du står politisk. Men nei. De som har jobbet hardt, eller bare vært priviligerte eller smarte for den saks skyld, skal ikke måtte sørge for at resten av Norge skal komme seg inn på boligmarkedet. Dummeste jeg har hørt. Du må våkne opp og innse at livet ikke er rettferdig. Det har det aldri vært, og det kommer det definitivt aldri til å bli heller. 

Livet er ikke rettferdig. Trenger ikke å våkne. Synes høyre gjør en bra jobb når det gjelder min personlig økonomi.

Tjente lenge et formue med fattige studenter. Har aldri pusset opp. Maks var 240 boliger. De få som klaget var småting i forliksrådet/husleietvistutvalg. 

Har solgt alt sammen til en gjerrigknark som driver BoColiving. Han er enda mer drit. Bytter lås og følger med når folk går inn og ut. Har røynelderkamera på badene. Syk gjeng dette.

Vet hva jeg snakker om. 

Bolig bør være et menneskerett. Boliger er konsentrasjon av arv. Det må taes vekk når en ønsker å skape sosial likhet.

Meget kommunistisk dette.

Ikke min mening politisk. Jeg er ferdig med bolig og bryr meg ikke. 

Den villaen her til 60 mill er småpenger hva du synes om din lille 6 mill bolig i Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir kvalm av å se på boligprisene.

Jeg og samboer får akkurat så vidt lån og mulighet til å kjøpe bolig med to soverom for oss og barn etterhvert. Uten hjelp av foreldre og ingen har arvet noe. Tror vår generasjon kan så vidt komme seg inn i boligmarkedet uten hjelp av familie, men da med veldig aktiv sparing og unne seg lite (vi er midt i tyveårene). 

Bekymrer meg mest hvordan det blir med fremtidige barn. Sparer allerede i fond for å hjelpe med bolig, ser ikke for meg det er mulig for barn som blir født idag ha mulighet å kjøpe uten hjelp av familie.

Anonymkode: b041e...a0f

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke bort fra at boligprisene i Oslo-området vil gå ned snart også leie-prisene, tusenvis av utleieboliger skal selges fordi de står tomme, i Oslo skal en eneste bolighai kvitte seg med over 4000 leiligheter. Egentlig burde vel statet tatt ansvaret for å bygge noen tusen boliger hvert år nå siden pågangen av flyktninger gjør at kommune kjøper boliger de skal bruke som flyktningboliger og dermed går inn og byr over i boligmarkedet og dermed driver opp prisene på boliger som selges. Nå kan det sikkert se ut som jeg setter grupper opp mot hverandre men det er iallfall ikke meningen, jeg bare påpeker fakta.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utbyggere, de som kunne bidratt til flere boliger der folk vil bo, har varslet om alle kravene fra myndighetene som fordyrer unødvendig. For eksempel krav til garasje i kjelleren overalt, til og med på studentboliger, krav til heis på alle bygg med tre etasjer eller mer - klarer ingen å gå trapper lenger?, krav til handicap-tilpasning på absolutt alle boliger selv om det aldri vil bo en eneste rullestolbruker i 95% av de, baderomsnormer, materialkrav, arealkrav, dyrt, dyrt, dyrt.

Har politikerne fordyret bolig helt vekk fra folks økonomi?

Anonymkode: 6833c...783

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg blir kvalm av å se på boligprisene.

Jeg og samboer får akkurat så vidt lån og mulighet til å kjøpe bolig med to soverom for oss og barn etterhvert. Uten hjelp av foreldre og ingen har arvet noe. Tror vår generasjon kan så vidt komme seg inn i boligmarkedet uten hjelp av familie, men da med veldig aktiv sparing og unne seg lite (vi er midt i tyveårene). 

Bekymrer meg mest hvordan det blir med fremtidige barn. Sparer allerede i fond for å hjelpe med bolig, ser ikke for meg det er mulig for barn som blir født idag ha mulighet å kjøpe uten hjelp av familie.

Anonymkode: b041e...a0f

Har dere noensinne vurdert å snu nesetippen ut av Oslo? 

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, bvp said:

Jeg ser ikke bort fra at boligprisene i Oslo-området vil gå ned snart også leie-prisene, tusenvis av utleieboliger skal selges fordi de står tomme, i Oslo skal en eneste bolighai kvitte seg med over 4000 leiligheter. Egentlig burde vel statet tatt ansvaret for å bygge noen tusen boliger hvert år nå siden pågangen av flyktninger gjør at kommune kjøper boliger de skal bruke som flyktningboliger og dermed går inn og byr over i boligmarkedet og dermed driver opp prisene på boliger som selges. Nå kan det sikkert se ut som jeg setter grupper opp mot hverandre men det er iallfall ikke meningen, jeg bare påpeker fakta.

Hvorfor skal flyktningeboliger og sosialboliger være i områder der de som kunne blitt skattebetalere ellers kunne hatt råd til å bo? Molbopolitikk. Det er nok av tomme hus på landet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvorfor skal flyktningeboliger og sosialboliger være i områder der de som kunne blitt skattebetalere ellers kunne hatt råd til å bo? Molbopolitikk. Det er nok av tomme hus på landet.

Jeg ser ikke noen grunn til at flyktninger og sosialhjelp-mottakere skal tvinges ut på landet, det jeg reagerer på er at kommunen er med på budrundene og driver opp prisene, jeg synes de kan ta litt ansvar, f.eks. med utbygging,  så vi får bedre balanse i boligmarkedet.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
On 2/3/2024 at 10:24 AM, AnonymBruker said:

Dette varierer nok for hvor i landet en bor. Jeg bor ca 1 time sør for Oslo og her har boligprisene doblet seg de siste årene. Noen steder ser man også en tredobling av prisene. 

Små blokkleiligheter koster plutselig over 4 millioner kroner - for 10 år siden kunne man fått samme leilighet til under 2 mill...

Jeg er helt enig i at det er fullstendig galskap og urealistisk!
Jeg kommer aldri til å komme meg inn på boligmarkedet.

Anonymkode: a9ced...90e

Intet vokser inn i himmelen. Ikke boligpriser heller. Så "aldri" er litt for pessimistisk for meg. Vi har en eldrebølge nå. Vi har også en bølge/trend på at folk bor mer alene enn før og at myndighetene tar inn flere flyktninger inn kommunene kan bosette. Alt dette kan ta slutt og vil boligprisene gå ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Priser på boliger har jo sunket ganske kraftig siste og det er vanskelig å få solgt for tiden..

Ganske kjipt for oss som går i tap når vi må selge😔

Anonymkode: 6f4b3...5ac

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, AnonymBruker said:

Hadde du tenkt slik om du ikke var av de heldige? Eller,  det perspektivet klarer du neppe å forholde deg til. Her lyder det smalt følelsesregister og mangelfull empati og innlevelsesevne lang vei. 

Anonymkode: 55232...9b8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.2.2024 den 10.13):

Jeg sitter og ser på både utleie og salg av bolig. Førstnevnte koster 13000+ i mnd for å få plass til tre personer. 13000 kr er da ganske lav standard, 15000 kr får man en "normal" standard. Jeg vil si at det er dyrt. 

Så kommer boliger for salg. Alle, alle har steget 1-2 mill i pris på de siste 3-10 årene. Det er jo helt villt. Inntektene våre har jo ikke steget tilsvarende kan man si. Jeg sitter på en bolig selv, som også har steget bra i pris, men jeg synes likevel at det er helt forferdelig! Bare ved å eie en bolig i åtte år så har folk tjent 1,2 mill på den. Hvordan i alle dager skal førstegangskjøpere komme seg inn på dette markedet? Det er altså fullstendig galskap! 

Anonymkode: b4ca0...6f1

Det er teknisk umulig å få noe mer korthus og boble boligpriser enn det vi har i dag :

Kjøpte du bolig i 2020 til 1 prosent rente 4 millioner med 600.000 kr egenkapital så kostet lånet deg:

12900 kr i måneden.

Kjøper du samme boligen i dag, til lik pris så koster boligen deg  ca 22.000 kr i måneden med en rente på 5.7 %.

Reelt sett har det altså blitt dobbelt så dyrt å eie den boligen på 3 år.  Det er da  forutsatt lik pris i dag som i 2020, men de skal jo ha mye mer for den i dag :fnise:  I dag skal de ha minst 5 millioner for den, dvs den koster deg 27.000 kr i måneden - og du må ha 750.000 kr i egenkapital.

Nordmenn som kjøper bolig nå forstår lite økonomi. Det går ikke an å få mer korthus. Det ser man også på at prosenten av inntekten folk bruker på bolig i dag har eksplodert jf. det historiske snittet - det har altså aldri vært dyrere noen gang. Pluss alt av bank-eiendomsfolk forstår jo at det er grenser for hvor lenge det tar før nordmenn forstår realitetene, derfor er de jo ute nesten daglig for å få avskaffet hele utlånsforskriften!! Slik at alle kan få låne enda mer penger uten krav til avdrag og egenkapital.

Det er ekstremt mange boliger som har blitt trukket fra markedet. Ekstremt mange boliger som trekkes og så leies ut i håp om at de skal få den fantasi-prisen sin, noe som overhodet ikke dukker opp i noen statistikker.

Hør på logikken -  boligprisene skal først ikke gå ned når renten går fra 1 prosent til 5.5 prosent,  OG de skal eksplodere videre oppover den dagen renta blir satt ned til  5 prosent.  Hadde du lansert en sånn teori på et økonomi-studie så hadde du fått karakteren E.  Den renta skal også heller videre opp enn ned, det er et hundre prosent sikkert! USA setter overhodet ikke ned noen rente før tidligst i mai og de har langt høyere rente enn oss OG typ 3 % i inflasjon mens vi har over 5 % !!!!

Men nå har jo eiendomsfolka endret prisstatistikken sin og måten de regner boligprisen på  :ler: tilfeldig tror du?  Så i morgen skal du nok forvente at eiendomstallene deres  er typ  + 5 % boligprisstigning for januar og at alle landets aviser er fulle av "nå er vi forbi bunnnen, nå må du virkelig kjappe deg å kjøpe". 

For all del, det er mange idioter i Norge å får de lurt nok folk så kan jo korthuset bygges litt høyere, men jeg syns virkelig synd på de som kjøper bolig nå. 

Jeg har aldri spådd noe boligkrakk før. Hvorfor skulle jeg det? Boliglånsrenten har jo utelukkende falt de siste 25 årene.  Men kan du bruke en kalkulator i dag så forstår du at det boligkrakket allerede er i gang.

Anonymkode: 4043f...050

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...