Gå til innhold

Det er helt syke priser på boliger nå!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg sitter og ser på både utleie og salg av bolig. Førstnevnte koster 13000+ i mnd for å få plass til tre personer. 13000 kr er da ganske lav standard, 15000 kr får man en "normal" standard. Jeg vil si at det er dyrt. 

Så kommer boliger for salg. Alle, alle har steget 1-2 mill i pris på de siste 3-10 årene. Det er jo helt villt. Inntektene våre har jo ikke steget tilsvarende kan man si. Jeg sitter på en bolig selv, som også har steget bra i pris, men jeg synes likevel at det er helt forferdelig! Bare ved å eie en bolig i åtte år så har folk tjent 1,2 mill på den. Hvordan i alle dager skal førstegangskjøpere komme seg inn på dette markedet? Det er altså fullstendig galskap! 

Anonymkode: b4ca0...6f1

  • Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Per nå er det billigere å leie i Oslo enn å kjøpe. Historisk har det vært en fest for boligeiere mtp verdistigning, men dette er ikke penger du får før du selger boligen og ikke kjøper en ny. Leieprisene har over alle år hatt en flatere utvikling enn boligprisene, mye pga at det er lovbestemt hvor mye man kan øke leien med.

Leieprisene har nok økt mer eller mindre tilsvarende KPi, og lønningene har også det.

Oslo har underskudd av boliger, det er flere som vil flytte dit enn det bygges nye. Det driver så klart opp prisene. Det er derfor du ikke ser samme utvikling utenfor Oslo og det finnes andre steder å bo.

Anonymkode: 1579b...0b6

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg sitter og ser på både utleie og salg av bolig. Førstnevnte koster 13000+ i mnd for å få plass til tre personer. 13000 kr er da ganske lav standard, 15000 kr får man en "normal" standard. Jeg vil si at det er dyrt. 

Så kommer boliger for salg. Alle, alle har steget 1-2 mill i pris på de siste 3-10 årene. Det er jo helt villt. Inntektene våre har jo ikke steget tilsvarende kan man si. Jeg sitter på en bolig selv, som også har steget bra i pris, men jeg synes likevel at det er helt forferdelig! Bare ved å eie en bolig i åtte år så har folk tjent 1,2 mill på den. Hvordan i alle dager skal førstegangskjøpere komme seg inn på dette markedet? Det er altså fullstendig galskap! 

Anonymkode: b4ca0...6f1

Ja, det er galskap. Årsaken til ekstremt høye boligpriser er at renten har vært alt for lav i rundt 15 år. Banker har lov til å låne ut mye mer penger når renten er lav. Dermed stiger boligprisene mer enn lønningene.

Nå er renten heldigvis på et mer normalt nivå, og hvis den holdes her, vil ting normaliseres. Men det vil nok ta noen år.

Sakte men sikkert vil lønningene øke samtidig som boligprisene ikke øker like mye.

Men hvis sentralbankene setter ned rentene igjen, vil boligboblen i verden blåses opp enda mer....

 

Anonymkode: ec61c...32d

  • Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Så kommer boliger for salg. Alle, alle har steget 1-2 mill i pris på de siste 3-10 årene. Det er jo helt villt. Inntektene våre har jo ikke steget tilsvarende kan man si.

Dette varierer nok for hvor i landet en bor. Jeg bor ca 1 time sør for Oslo og her har boligprisene doblet seg de siste årene. Noen steder ser man også en tredobling av prisene. 

Små blokkleiligheter koster plutselig over 4 millioner kroner - for 10 år siden kunne man fått samme leilighet til under 2 mill...

Jeg er helt enig i at det er fullstendig galskap og urealistisk!
Jeg kommer aldri til å komme meg inn på boligmarkedet.

Anonymkode: a9ced...90e

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilbud og etterspørsel samt at kravene til nybygg er så høye gjør ting dyrere

Anonymkode: bfc13...447

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Leieprisene har nok økt mer eller mindre tilsvarende KPi, og lønningene har også det.

Dette er jo feil. Virkeligheten er stikk motsatt. Reallønnsveksten har vært negativ i mange år, og vil bli det igjen i år.

  • Liker 8
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det er derfor du ikke ser samme utvikling utenfor Oslo og det finnes andre steder å bo.

Anonymkode: 1579b...0b6

Jeg bor ikke i Oslo. Bor i Vestfold og jeg kikker på boliger i to Vestfold-kommuner. 

Anonymkode: b4ca0...6f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Dette varierer nok for hvor i landet en bor. Jeg bor ca 1 time sør for Oslo og her har boligprisene doblet seg de siste årene. Noen steder ser man også en tredobling av prisene. 

Små blokkleiligheter koster plutselig over 4 millioner kroner - for 10 år siden kunne man fått samme leilighet til under 2 mill...

Jeg er helt enig i at det er fullstendig galskap og urealistisk!
Jeg kommer aldri til å komme meg inn på boligmarkedet.

Anonymkode: a9ced...90e

Ja, jeg bor også sør for Oslo, i Vestfold og det er her jeg har kikket på priser. Jeg blir helt kvalm av å se på "hva har denne boligen blitt solgt for tidligere". 

Anonymkode: b4ca0...6f1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi  nesten adoptere den sør-europeisk kultur som ble ekstra forsterket etter den forrige finanskrisen hvor voksne bli boende hjemme til de har råd til noe eget. Ja, det blir synd på som ikke har mulighet til det.

Det forundrer meg ikke dersom om 10år at vi må adoptere den østens kultur hvor man må bli boende hjemme til man gifter seg  hvis man er heldig, og uheldig bli det også etter at man gifter seg til man får spart nok penger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Ja, jeg bor også sør for Oslo, i Vestfold og det er her jeg har kikket på priser. Jeg blir helt kvalm av å se på "hva har denne boligen blitt solgt for tidligere". 

Anonymkode: b4ca0...6f1

Enig, folk er helt klin kokos når det plutselig er gratis å låne penger. Åja tre romsen har steget to mill på to år 

Anonymkode: a8ed9...fc7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å se tilbake på hva ting kostet for 10 år siden er jo helt meningsløst… En halvliter kostet 25 kr da jeg var student. 

Hallo... Inflasjon.

Det man må se på er hvor mange prosent av netto inntekt man bruker på bolig, da vil man få et riktig bilde på om det er dyrt eller ikke.

  • Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Bare ved å eie en bolig i åtte år så har folk tjent 1,2 mill på den.

Nei, ikke nødvendigvis.

1) De færreste har nok penger til å kjøpe en bolig. De fleste må ha lån. Du må trekke fra kostnader knyttet til lånet. Dette punktet er som regel det som gjør bolig lite økonomisk lønnsom. Jo, du har økt egenkapitalen din, men hvor mye har du brukt kun på rente?

2) En bolig har vedlikeholdskostnader. Du må trekke fra disse også. Samme gjelder kommunale avgifter osv.

3) Salg koster penger. Meglere tar ikke lite for å si det sånn. Kjøp koster også penger i form av omkostninger. Snakker vi selveie er dokumentavgift fort en betydelig sak.

Hvor mye gevinst har du på din bolig nå?

Ta regnestykket rett!

Schmuvju

  • Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg bor ikke i Oslo. Bor i Vestfold og jeg kikker på boliger i to Vestfold-kommuner. 

Anonymkode: b4ca0...6f1

Det skjønte jeg med en gang du skrev 13 000 kr for 3 pers. Finnes ikke i Oslo, der er det i gjennomsnitt 15 000 kr for en person - helt vilt. Ja, det er veldig dyrt å kjøpe og leie, dessverre.

Anonymkode: 46fda...b3c

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Portia Catonis skrev (35 minutter siden):

Å se tilbake på hva ting kostet for 10 år siden er jo helt meningsløst… En halvliter kostet 25 kr da jeg var student. 

Hallo... Inflasjon.

Det man må se på er hvor mange prosent av netto inntekt man bruker på bolig, da vil man få et riktig bilde på om det er dyrt eller ikke.

Du var ikke student for 10 år siden. 

Det er bare å se på hva inntekter har økt og hva boligpriser har økt. Er det samsvar? 

Anonymkode: b4ca0...6f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Schmuhu skrev (18 minutter siden):

Nei, ikke nødvendigvis.

1) De færreste har nok penger til å kjøpe en bolig. De fleste må ha lån. Du må trekke fra kostnader knyttet til lånet. Dette punktet er som regel det som gjør bolig lite økonomisk lønnsom. Jo, du har økt egenkapitalen din, men hvor mye har du brukt kun på rente?

2) En bolig har vedlikeholdskostnader. Du må trekke fra disse også. Samme gjelder kommunale avgifter osv.

3) Salg koster penger. Meglere tar ikke lite for å si det sånn. Kjøp koster også penger i form av omkostninger. Snakker vi selveie er dokumentavgift fort en betydelig sak.

Hvor mye gevinst har du på din bolig nå?

Ta regnestykket rett!

Schmuvju

 

1. Interessant, det har jeg ikke tenkt på. Men kan sjekke det ut på egen bolig. Renten har dog vært veldig lav all den tid jeg har eid. 

2. Det gjelder også boliger som ikke er oppgradert med annet enn overflateoppussing, som vår. Enorm økning på de også. Altså, økning kun for å eie. Kommunale avgifter og forsikring tenker du kanskje på som osv? Det blir småpenger sammenlignet med 1-2 millioner. 

3. Jeg betalte vel ca 100 000 kr på salget av selveie da jeg solgte sist. Det er fortsatt mye man sitter igjen med selv når det er trukket fra. Så forstår jeg at prisen der nok er høyere nå, og høyere jo dyrere bolig, men det spiser ikke en halv mill vil jeg tro. 

Anonymkode: b4ca0...6f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Du var ikke student for 10 år siden. 

Det er bare å se på hva inntekter har økt og hva boligpriser har økt. Er det samsvar? 

Anonymkode: b4ca0...6f1

Samsvar? Sikkert ikke, men det er jo markedet og forventet vekst som styrer boligprisene, ikke lønningene. En dag kan bobla sprekke.

Hvis man vil bo billig er det fortsatt mulig, men man må flytte ut av Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg sitter og ser på både utleie og salg av bolig. Førstnevnte koster 13000+ i mnd for å få plass til tre personer. 13000 kr er da ganske lav standard, 15000 kr får man en "normal" standard. Jeg vil si at det er dyrt. 

Så kommer boliger for salg. Alle, alle har steget 1-2 mill i pris på de siste 3-10 årene. Det er jo helt villt. Inntektene våre har jo ikke steget tilsvarende kan man si. Jeg sitter på en bolig selv, som også har steget bra i pris, men jeg synes likevel at det er helt forferdelig! Bare ved å eie en bolig i åtte år så har folk tjent 1,2 mill på den. Hvordan i alle dager skal førstegangskjøpere komme seg inn på dette markedet? Det er altså fullstendig galskap! 

Anonymkode: b4ca0...6f1

Er det så ille prisnivå egentlig? Når man ser på bokostnader sammenlignet med lønninger? En nyutdannet ingeniør i byggebransjen får nå rundt 600k i lønn. 
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, newman01 said:

Er det så ille prisnivå egentlig? Når man ser på bokostnader sammenlignet med lønninger? En nyutdannet ingeniør i byggebransjen får nå rundt 600k i lønn. 
 

Hvorfor skal en vaskedame uten utdanning med 400k ikke også få lov til et verdig sted?

Boliger i Oslo er helt klart overpriset. Denne konsentrasjonen av arv er farlig for samfunnet uten tvil.

:skya:

Anonymkode: a2bff...19d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Årsakene er:

Innvandring

Pengetrykking

Sanksjoner

 

Fortsrett å stemme AP/H/SP så fortsetter nok dette. Dobling ila de neste 4 årene også.

Anonymkode: 09dfa...de6

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes og dette er synd, for alle de unge, som ikke får hjelp fra foreldre. Eller får seg bra betalte jobber.

Jeg bor 45 min utenfor Oslo, og her måtte barnet mitt flytte hjem igjen, har blitt syk, og får AAP penger, og har utbetalt 11 000 kr i måneden. En liten 2 roms koster fra 13 000 kr å leie, og fra 3 mill og kjøpe. Nå har hun utsikter til å bli frisk, eller i det minste mye bedre, men ellers så blir jo barna helt avhengige av å bo hos foreldrene sine i mange år.

Anonymkode: 25750...767

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...