AnonymBruker Skrevet 2. februar 2024 #1 Skrevet 2. februar 2024 Hvordan kan vi foreldre bistå barna og skolen for å få slutt på mobbing? De som står å ser på, men ikke sier i fra er like mye med på leken. Ingen tørr varsle, i frykt for å bli avslørt som «sladreren». Skolen tar ikke nok tak, og hvert eneste år foregår det mye mobbing blant 5.-,6.- og 7.trinn. Hva ville du ha gjort til barn som deltar i mobbingen? (Utenom å snakket med barnet). Vi har oppfordret skolen til å melde det som 9A sak. Og stiller gjerne opp på foreldremøter. Anonymkode: 6243a...9d6 1
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2024 #2 Skrevet 3. februar 2024 Flott at du snakker med barnet ditt som mobber. Det er en veldig viktig start. Da slipper du at barnet sitt blir en som ødelegger andre. Vårt barn var slik på 3.trinn, og vi meldte 9Asak. Både vi og foreldrene til den stakkaren det gikk ut over. Vi tok tak og skolen tok tak. Det ordnet seg heldigvis og de er en god klasse med god inkludering på 6.trinn. Nå slipper vi å være foreldre til en mobber og han som det gikk ut over har heldigvis fine dager på skolen. Det er vi foreldrene som bærer dette viktige ansvaret. Også mår våre barn oppfører seg som idioter. Det kan vi bare ikke la passere! Anonymkode: 7237b...d24 2 3
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2024 #3 Skrevet 3. februar 2024 Problemet er jo at noen av de verste mobberne ofte har foreldre som ikke evner å følge opp eller følge med på hvordan barnet oppfører seg. De er ressurssvake rett og slett. De tar heller ikke til seg tilbakemeldinger fra foreldrene eller skolen dersom de har en unge som mobber. Mange barn lurer også foreldrene trill rundt ved å nekte for å ha deltatt i noe som helst. Og foreldrene stoler blindt på sitt barns versjon. Spesielt jenter er utspekulerte og lyver, skylder på andre og legger også gjerne skylda på mobbeofferet. Foreldre må rett og slett våkne opp, følge barna tett opp, sjekk mobilene til barna-for der foregår det mye, og TRO det er sant hvis rektor ringer og sier at ditt barn faktisk er en mobber! Anonymkode: 815c4...987 1
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2024 #4 Skrevet 3. februar 2024 Skolen er pliktig til å ta tak i mobbing. Dersom de ikke gjør det kan foreldre anmelde skolen samt rapporter det til statsforvalteren. Skolene skal ikke bruke mer enn 1 uke fra de får melding fra foreldre/lærere/elever før de tar tak i mobbesaker - det skal foreligge skriftlig plan for hva de skal gjøre etc.. Og foreldre må dra hodet opp av sanden å slutte med dette " nei ikke mitt barn" fjaset sitt. Det er naivt. Og de må slutte å være redd for å gi barna konsekvenser. Dere er ikke bestevenner eller romkaperater. Dere er foreldre - ansvarlig for oppdragelse og den neste generasjonen. Er ganske sykt å se hvor lett foreldre tar på ting. De er mer opptatt av ens eget barns rettigheter enn hvordan deres barn oppfører seg mot andre. Anonymkode: 7cf53...b5b
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2024 #5 Skrevet 3. februar 2024 Problemet med mobbing ligger i 90% hos foreldrene til barnet som mobber. Ærlig talt.. jeg set at disse barna som ofte mobber andre, har foreldre som mer eller mindre gir faen.. så lenge barnet deres ikke blir mobbet selv, og ikke sliter, så bryr de seg ikke. Om mine barn mobbey noen, så hadde det væry slutt på det over natta! Punktum! Greit at batn krangler... det er naturlig. Men om jeg fikk vite at mine barn bevisst plaget eller mobbet andre, så ville det fått store konsekvenser. Nå er ikke barna minr slik heldigvis, men de har fra liten alder blitt opplært til å ALDRI mobbe noen. Dette har vi gjort veldig klart for dem at dette ikke er akseptabelt og det er ikke slik vi er! Tvert imot har jeg lært barna til å hjelpe til om noen blir mobbet. Eldste guten her har ved noen anledninger komt opp i slosskamp mot 3 eller 4 gutter fordi de plaget noen. Skyt meg gjerne... mange kan si dette er feil bla bla bla.. at man skal si ifra til voksne.. prate sammen. Vel, verden er desverre ikke slik og alle vi som har barn veit at dette sjeldent funker. Eneste som hjelper er å svare hardt mot hardt.. Barna mine vet godt at de ikke skal plage noen. Om noen kallet de stygge ord, så skal de ikke svare fysisk! Aldri! Men om noen slår dem eller sparker, så har jeg sagt at de skal denge tilbake med full guffe! Ikke sjans om at de bare skal stå og ta imot.. Anonymkode: 19208...530
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå