Gå til innhold

PCOS, ufrivillig barnløshet og medisiner.

Mile17

Anbefalte innlegg

Hei alle. Håper at det er noen som kan hjelpe meg ettersom at det er fredag kveld og får ikke kontaktet gynekolog før mandag. 

I november 23 fikk jeg påvist PCOS. For å holde dette kortes mulig så trenger jeg litt råd/ hjelp ift medisiner jeg har fått for å bedre/hjelpe meg og forloveden med å bli gravid. 

Har nå brukt metformin siden november, og hadde "normal" menstruasjonssyklus i nov og des. Men den er nå ifølge flo appen 12 dager forsinket. Noe som egt er normalt for meg da jeg har ustabil syklus, men det er lite egnet når man prøver å få barn.  Jeg har derfor startet på provera som jeg skal gå på i 10 dager for å få mens. Også skal jeg begynne på letrozol fra 3 mens dag. Problemet er nå, jeg har begynt å få småblødninger og murringer i magen som tyder på at mens kommer. Jeg har gått 2 dager på provera. Skal jeg fortsette alle 10 dagene og håpe at dette er en bivirkning? Evt slutte på provera og ta letrozol på dag 3? Vi er ganske ny til prøving etter pcos diagnosen ble satt og jeg trenger litt råd og hjel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ring med gynekolog din å høres...om du eventuelt stopper å blø så kanskje forsette på provera.

Man kan få eggløsning dag 10-25 etter siste letzerol pille. Beste er å ta ultralyd dag 13 og 18 for å se om egg vokser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sofakona skrev (8 minutter siden):

Ring med gynekolog din å høres...om du eventuelt stopper å blø så kanskje forsette på provera.

Man kan få eggløsning dag 10-25 etter siste letzerol pille. Beste er å ta ultralyd dag 13 og 18 for å se om egg vokser.

Problemet er jo at om jeg fortsetter å blø så er søndag min 3. mens dag... Jeg har fått kontroll time i juni, og fått beskjed om at jeg skal avbestille den om vi blir gravid før da. Ikke fått beskjed om at jeg skal ta ultralyd for å se om egget vokser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mile17 skrev (1 minutt siden):

Problemet er jo at om jeg fortsetter å blø så er søndag min 3. mens dag... Jeg har fått kontroll time i juni, og fått beskjed om at jeg skal avbestille den om vi blir gravid før da. Ikke fått beskjed om at jeg skal ta ultralyd for å se om egget vokser. 

Ring gynekolog og hør om du kan komme på ultralyd oppfølging. Vi med pcos har vanskeligheter å få eggløsning til og med på letzerol. Vi kan heller ikke bruke eggløsning tester. Om du vil kan du begynne å tempe...dette er bedre måten å se om du har hat eggløsning.

Eventuelt ha sex hver 2-3 dag fra dag 10 til 25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sofakona skrev (1 minutt siden):

Ring gynekolog og hør om du kan komme på ultralyd oppfølging. Vi med pcos har vanskeligheter å få eggløsning til og med på letzerol. Vi kan heller ikke bruke eggløsning tester. Om du vil kan du begynne å tempe...dette er bedre måten å se om du har hat eggløsning.

Eventuelt ha sex hver 2-3 dag fra dag 10 til 25

Skal gjøre det. Men nå lurer jeg først og fremst på om jeg skal/bør avbryte bruk av provera visst jeg fortsetter å blø. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sofakona skrev (3 timer siden):

Blør du mye?

Nei, holder fint med truseinnlegg i dag. Men der er normalt for meg de første 2 dagene før mensen starter sikkelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk beskjed av gyn om å slutte med Provera dersom jeg fikk blødning før de 10 dagene hadde gått. Man får ikke nødvendigvis en veldig stor blødning på Provera.

Anonymkode: 3b67e...f27

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg fikk beskjed av gyn om å slutte med Provera dersom jeg fikk blødning før de 10 dagene hadde gått. Man får ikke nødvendigvis en veldig stor blødning på Provera.

Anonymkode: 3b67e...f27

Og jeg fikk beskjed om å ta kuren ut med provera selv om jeg blødde. Så det er tydeligvis forskjellig praksis.

Anonymkode: 5aacd...917

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil tipse deg om å lese boka glukoserevolusjonen. Fantastisk bok - og basert på forskning. Jeg ble gravid etter å ha endret kostholdet mitt. 

Anonymkode: 36d21...53f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Vil tipse deg om å lese boka glukoserevolusjonen. Fantastisk bok - og basert på forskning. Jeg ble gravid etter å ha endret kostholdet mitt. 

Anonymkode: 36d21...53f

Takk for tips. Men var ikke dette jeg lurte på:) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...