Gå til innhold

Mannlig Abort

Sadpanda

Anbefalte innlegg

4 minutter siden, Thyra said:

Det er faktisk ikke mulig å la mannen bestemme like mye som kvinnen i dette tilfellet. Om han ønsker abort og hun vil beholde, det går ikke an å møtes på halvveien. Om du mener at hun bør ta abort om han ikke ønsker barnet, så er man jo faktisk det at det er mannen som har det avgjørende ordet i abortsaker.

Nei, jeg mener ikke at mannen skal kunne bestemme at kvinnen skal ta abort. Men han bør få velge om han skal ha et juridisk og økonomisk ansvar for det potensielle barnet.

Anonymkode: 80ea0...1ce

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, Thyra said:

Og hvordan bevise at hun faktisk selv visste om graviditeten? Ikke alle får like mye symptomer..

I lovverket ellers finner man gjerne formuleringen "visste, eller burde visst." De fleste vil nok i alle fall være klar over at de kan være gravid.

En mulighet er å bare bestemme at hvis mannen ikke har fått vite om det i tide, uansett grunn, så kan han ikke kreves for noe. Ingen lovverk er perfekt på noe område.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.2.2024 den 8.39):

Bevisbyrde går begge veier. Selvsagt kan vi legge til grunn at folk vet om de er gravide eller ikke. Vi legger til grunn at folk vet om de har promille, f.eks.

Ja, det er sammenlignbart... Promille får man når man inntar alkohol, man blir i de fleste tilfeller ikke gravid når man har sex.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.2.2024 den 23.58):

Synes du det er greit at det offentlige (altså skattebetalerne) dekker kostnadene for abort?

Men er ikke du en av de som vil at det skal være en slags plikt å ta abort hvis uhellet er ute?
Hvis man ikke har lov å ta abort - men ønsker å ta abort så er jo det ille. Vil man ikke ta abort -så skal mannen snike seg unna ansvaret? Skattebetalere dekker vel også kostnader for dagpenger, uføretrygd , sosialstønad og finansierer kongefamilien blant mange ting. Behandling for klamydia er vel gratis også bla, oppfølgingstimer for gravide er gratis(ikke helt gratis på den måten men blir finansiert av skattepengene). Hvis du fikk hjertesvikt så hadde det vært fint å få hjelp hadde det ikke? 

Anonymkode: d68aa...75a

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Thyra said:

Jeg tror faktisk ganske mange menn hadde blitt misfornøyd om abort ble forbudt, og ikke fordi de var så opptatt av kvinnenes rettigheter... Hadde nok blidt adskillig flere ufrivillige fedre, for ikke å snakke om flerebarnsfedre da.

Og ikke minst hadde det blitt mye mindre sex hvis abort ble forbudt.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det handler ikke om at man ikke ønsker å ta ansvar for barnet sitt, men at man ikke ønsker å få barn i utgangspunktet. Juridisk abort må tas før barnet er til.

Men barnet blir til likevel. Og da dumper faren sitt økonomiske ansvar over på staten. 

Anonymkode: 4c696...7c4

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Yodas skrev (1 minutt siden):

Og ikke minst hadde det blitt mye mindre sex hvis abort ble forbudt.

Selvfølgelig. Hvem gidder å ha sex da? Ingen. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Selvfølgelig. Hvem gidder å ha sex da? Ingen. 

De ville nok hatt sex, men kansje flere ville brukt prevensjon.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva hvis….
En kvinne  bor sammen med en mann, begge ønsker barn og hun blir gravid. Så angrer mannen seg og vil lovlig stikke fra ansvaret?

En kvinne ikke oppdager at hun er gravid før det er for sent for abort uansett, og mannen stikker av fra ansvaret?

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Tenker du at kvinner bør betale for sin egen abort også da?

Det å ta en abort fysisk er noe helt annet en å " nekte å ta konsekvensene" av sin egen livsførsel slik TS her forsøker å gjøre. Det er to vidt forskjellige ting. Så er jeg abortmotstander, men det er jo en helt annen diskusjon. En kvinne kan også nekte å ta ansvar for sitt eget barn etter det er født, da må det offentlige ta det ansvaret. Men slipper ikke unna de økonomiske konsekvensene av at andre må ta det ansvaret om hun har en jobb og økonomi for å ta det ansvaret selv.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker said:

Men er ikke du en av de som vil at det skal være en slags plikt å ta abort hvis uhellet er ute?
Hvis man ikke har lov å ta abort - men ønsker å ta abort så er jo det ille. Vil man ikke ta abort -så skal mannen snike seg unna ansvaret? Skattebetalere dekker vel også kostnader for dagpenger, uføretrygd , sosialstønad og finansierer kongefamilien blant mange ting. Behandling for klamydia er vel gratis også bla, oppfølgingstimer for gravide er gratis(ikke helt gratis på den måten men blir finansiert av skattepengene). Hvis du fikk hjertesvikt så hadde det vært fint å få hjelp hadde det ikke? 

Jeg er helt enig i finansieringen av alt dette, og også abort. Derfor har jeg ikke noe problem med at også juridisk abort dekkes av staten.

Og nei, jeg mener ikke at noen skal ha noen slags plikt til å ta abort (mange som venter barn med Downs har nok det, dessverre), men at den som sitter med det endelige valget også har det endelige ansvaret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Men barnet blir til likevel. Og da dumper faren sitt økonomiske ansvar over på staten. 

Noe som staten med rette aldri noen gang vil tillate, så det hele er egentlig en ganske tullete debatt.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hva jeg personlig ville gjort er lite relevant, jeg snakker om hvilke rettigheter folk bør ha uavhengig av hva vi måtte synes om valgene deres. Men hvis jeg og kona ble gravide med et uplanlagt barn, ville vi beholdt.

Jeg vet ikke hva du mener med dette. Mitt argument er altså at hvis du sier at menn ikke bør ha tilgang til juridisk abort fordi de selv har valgt å ha usikker sex, kan du si akkurat det samme til kvinner som ønsker vanlig abort.

Og til menn som ønsker vanlig abort...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg er helt enig i finansieringen av alt dette, og også abort. Derfor har jeg ikke noe problem med at også juridisk abort dekkes av staten.

Og nei, jeg mener ikke at noen skal ha noen slags plikt til å ta abort (mange som venter barn med Downs har nok det, dessverre), men at den som sitter med det endelige valget også har det endelige ansvaret.

Så alle andre skal ta det ansvaret du ikke vil ta?  kvinnen har det endelige valget pga det er hennes kropp. Mannen er medskyldig i å gjøre henne gravid. Uten han- ingen graviditet. Så hvorfor skal kvinnen ta alt ansvaret og mannen skal kunne stikke av? Hvis det hadde vært omvendt- at det var menn som ble gravide, ville de godtatt at kvinnen stakk av fra ansvaret?

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler ikke om at man ikke ønsker å ta ansvar for barnet sitt, men at man ikke ønsker å få barn i utgangspunktet. Juridisk abort må tas før barnet er til.

Nei, det er ikke før barnet er til, spiren er allerede der, og selv om mannen fraskriver seg ansvaret for et foster, så vil det fortsatt kunne bli et barn.

Tydeligvis er det en del som mener at kvinnen bør ta abort dersom far varsler juridisk abort, hvis ikke kan hun takke seg selv om barnet må vokse opp i fattigdom.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En vanlig abort gjør at barnet ikke blir til. Kvinnen har altså i utgangspunktet ekstremt mye mer makt enn mannen.

Og som nevnt må selvsagt juridisk abort tas før barnet er til. Om kvinnen velger å bruke kroppen sin til å lage et farløst barn, er jo ikke det mannen sin feil.

Nei, det er jo ikke mannens feil at kvinnen nekter å ta abort...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

I lovverket ellers finner man gjerne formuleringen "visste, eller burde visst." De fleste vil nok i alle fall være klar over at de kan være gravid.

En mulighet er å bare bestemme at hvis mannen ikke har fått vite om det i tide, uansett grunn, så kan han ikke kreves for noe. Ingen lovverk er perfekt på noe område.

Ja, alle som har sex er klar over at de kan være gravid. Har man sex regelmessig vil man alltid kunne være gravid. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å oppsummere her:

Kvinner har rett til vanlig abort, så da bør menn ha rett til juridisk abort.

Om ikke menn har rett til juridisk abort, burde ikke kvinner kunne ta abort heller.

Om mannen ikke ønsker å bli far bør kvinnen ta abort uavhengig av egne ønsker.

Kvinnen bør selv betale for aborten.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg mener ikke at mannen skal kunne bestemme at kvinnen skal ta abort. Men han bør få velge om han skal ha et juridisk og økonomisk ansvar for det potensielle barnet.

Dette valget tar han når han har samleie med kvinnen. Velger han å ha samleie tar han også det ansvaret. Er han ikke klar for ansvaret må han avstå fra samleiet. 

Anonymkode: 34fac...9cc

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Thyra said:

Ja, det er sammenlignbart... Promille får man når man inntar alkohol, man blir i de fleste tilfeller ikke gravid når man har sex.

Nei, men ofte nok til at tommelfingerregelen er å bruke prevensjon hvis man ikke ønsker å ta sjansen.

Men som nevnt er det svært mange - halvparten av dem er kvinner - som velger å ta sjansen når de ha mulighet til å få sex.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...