AnonymBruker Skrevet 6. februar #41 Del Skrevet 6. februar AnonymBruker skrev (På 2.2.2024 den 16.58): Jeg tenker han ikke er firkantet, men må forholde seg til retningslinjer. Hvis ikke kan det sikkert fort skli ut...Ryktet kan jo også fort gå "jeg fikk det på bmi 29". Så vil nestemann med bmi på 28 ha osv. Hvorfor ikke heller bruke 2 uker på å gå ned i vekt, istedenfor å på trass gå opp for å få sprøyter? Anonymkode: 3a9bf...399 For ikke å snakke om hvis hun klarer å gå ned de 2 kg, klarer hun mest sannsynlig å gå ned 2 til, og enda 2 til, og enda 2 til ... Anonymkode: c2c8b...d87 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. februar #42 Del Skrevet 6. februar AnonymBruker skrev (På 2.2.2024 den 21.05): Fordi det er jo samme latskapen som har forårsaket den høye BMI’en i utgangspunktet. Vet du hva som er gratis og ikke trenger medisiner eller lege til? 500kcal kaloriunderskudd, godt med skritt om dagen og hard strukturert styrketrening. Men det krever gjennomføringsevne og selvkontroll og det er jo akkurat det som mangler hos de aller fleste som frivillig blir overvektig i utgangspunktet Anonymkode: c5e91...d72 Jeg syns du skal logge av og få deg en hobby. Anonymkode: a7319...8c6 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Topsi Skrevet 6. februar #43 Del Skrevet 6. februar AnonymBruker skrev (På 3.2.2024 den 17.30): Dette er lett. Jeg regna ut hva jeg måtte veie for å ha riktig bmi for å kunne få medisin. Så ordnet jeg meg online konsultasjon. Euroclinix. Fikk resept på dagen. Min bmi er normal. Ønsker bare å gå ned noen kg. Anonymkode: 00926...139 Og hvem skal følge deg opp hvis du får bivirkninger? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. februar #44 Del Skrevet 7. februar AnonymBruker skrev (15 timer siden): For ikke å snakke om hvis hun klarer å gå ned de 2 kg, klarer hun mest sannsynlig å gå ned 2 til, og enda 2 til, og enda 2 til ... Anonymkode: c2c8b...d87 Hvis det hadde vært så lett, hadde ingen vært overvektige. Jeg kan fint gå ned 2-4-6 kg, da på ren viljestyrke, problemet for mange av oss er jo at vi sprekker. Og da går vi opp igjen dette +++ Ingen av oss er overvektige fordi vi har lyst, ikke har motivasjon til å gjøre tiltak eller lignende. Men jeg forstår at det er vanskelig å skjønne. Jeg skjønte heller ikke normal sult- og metthetsfølelse før jeg prøvde Wegovy. Når jeg beskriver hvordan jeg har det nå, sammenlignet med sånn jeg hadde det før, til normalvektige venner, forstår jeg nå at det er vanskelig å sette seg inn i andres situasjon. Jeg kunne aldri ha forestilt meg et tankemønster som er så totalt endret, og hvor mye enklere det er å ta gode valg bare ved hjelp av et virkestoff. Anonymkode: dacf5...c98 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. februar #45 Del Skrevet 7. februar Brunhilde skrev (På 2.2.2024 den 20.11): Men du kan jo ikke leve resten av livet på slankemedisin? Hva får deg til å tro at du vil tenke mindre på mat når du på et tidspunkt må slutte med den? Det er ikke farlig å være sulten innimellom, og vektnedgang handler i siste instans om å gjøre en innsats. Beklager hvis jeg høres hard ut, men sånn er det bare. For å bruke dine egne latterlige argumenter mot deg; hva får deg til å tro at den sultfølelsen forsvinner når man er ferdig med å gå ned I vekt? Du tenker at man bare skal gå igjennom resten av livet mens man kjemper mot grunnleggende basalbehov, som sult tross alt er? Tror du folk hadde vært overvektige om de bare kunne velge, og at det bare handler om å "gå litt sulten"? Har du skjønt noe som ikke alle verdens leger har skjønt? Er det du som skal redde verden mot fedmeepedimien fordi du har funnet ut at det "ikke er farlig å bare gå litt sulten"? Ah, jeg har så mange spørsmål. Du må jo enten være et geni på kanten til et gjennombrudd, eller bare litt dum. Beklager hvis jeg høres hard ut, men sånn er det bare. Anonymkode: 43728...5c4 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunhilde Skrevet 7. februar #46 Del Skrevet 7. februar AnonymBruker skrev (1 time siden): For å bruke dine egne latterlige argumenter mot deg; hva får deg til å tro at den sultfølelsen forsvinner når man er ferdig med å gå ned I vekt? Du tenker at man bare skal gå igjennom resten av livet mens man kjemper mot grunnleggende basalbehov, som sult tross alt er? Tror du folk hadde vært overvektige om de bare kunne velge, og at det bare handler om å "gå litt sulten"? Har du skjønt noe som ikke alle verdens leger har skjønt? Er det du som skal redde verden mot fedmeepedimien fordi du har funnet ut at det "ikke er farlig å bare gå litt sulten"? Ah, jeg har så mange spørsmål. Du må jo enten være et geni på kanten til et gjennombrudd, eller bare litt dum. Beklager hvis jeg høres hard ut, men sånn er det bare. Anonymkode: 43728...5c4 Oi, der kom sannelig personangrepet. Det vil si at du er tom for saklige argumenter. Stakkar . Og nå kan du skrive akkurat hva du vil til og om meg, jeg melder meg ut av tråden og overlater den til dere som tror at medisin og operasjon er den beste løsningen, noe det kanskje er når det dreier seg om å gå ned, men vekten skal jo holdes etter nedgangen, det er nemlig ikke den som er det vanskelige, det er tiden etterpå. Ha det bra, lille venn. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. februar #47 Del Skrevet 7. februar Brunhilde skrev (1 minutt siden): Oi, der kom sannelig personangrepet. Det vil si at du er tom for saklige argumenter. Stakkar . Og nå kan du skrive akkurat hva du vil til og om meg, jeg melder meg ut av tråden og overlater den til dere som tror at medisin og operasjon er den beste løsningen, noe det kanskje er når det dreier seg om å gå ned, men vekten skal jo holdes etter nedgangen, det er nemlig ikke den som er det vanskelige, det er tiden etterpå. Ha det bra, lille venn. Ingenting slår ned på personangrep som god gammeldags hersketeknikk 😂👍🏻 Det demrer for meg at det ikke er noe geni på randen her ihvertfall.. 😊 Ha det bra, lille venn 😂 Anonymkode: 43728...5c4 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. februar #48 Del Skrevet 7. februar Tell kalorier. Spis mindre. Finn noe som distraherer når du vil spise masse. Etter et par uker gir den verste sulten seg. Sunnere, billigere for lommeboka og bedre for kroppen. Har gått ned en kg i uken selv og til sommeren har jeg gått ned et tosifret antall kg. Anonymkode: 5ce17...021 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KnitAndCoffee Skrevet 7. februar #49 Del Skrevet 7. februar Skjønner godt at du er desperat TS, og jeg håper du vil få hjelp. Hvis du har økonomi til det, så er det fullt mulig å spørre om å få prøve Mysimba uten at det må søkes om blåresept og med reglene som gjelder for det. Det vil koste deg omtrent 1000,- i mnd, noe som fort vil kunne være besparelsen du gjør i matinnkjøpet. Jeg er også litt usikker på det at du sier du er 2 kg unna en BMI for å få Mysimba på blåresept. Så vidt jeg har skjønt så er grensen på en BMI på 35 hvis du har tilleggsykdommer, eller over 40 hvis du ikke har det. Har det kommet noen nye regler i det siste? Jeg hadde akkurat over 40 da jeg fikk det innvilget, og har gått på det nå i to år. (BMI på 26 nå) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. februar #50 Del Skrevet 7. februar AnonymBruker skrev (På 2.2.2024 den 21.12): Det skapte ikke akkurat mye engasjement til slanking… jada, de fleste forstår hvordan verden fungerer. Men det er ikke alltid like lett. Og da snakker jeg ikke bare psykisk. Jeg endte med et ekstremt usunt spise mønster pga slanking, pådro meg sykdommer, fikk ikke støtte eller hjelp av helsevesen på å komme på riktig vei. Kroppen var i overlevelsesmodus og vekten gikk derfor ikke av. Jeg forstår at mindre kalorier inn og mindre kalorier ut funker. Men ikke alltid i lengden… hva om man må ned 30 kg? Og gjøre det på en sunn måte. Med null hjelp av helsevesen og null økonomisk mulighet til å søke hjelp andre steder. Jeg står fast. Selv om jeg forstår kalorier inn og ut Anonymkode: f9ace...528 Færre kalorier inn enn ut er nettopp det som fungerer i lengden. «Overlevelsesmodus» er ikke langvarig, til slutt har ikke kroppen noe annet valg en å «spise av seg selv». Kaloriunderskuddet må være stort nok, over lang nok tid. Det er ren fysikk. At konsentrasjonsleirene bestod av tynne mennesker er et bevis på fysikkens lover. har ikke noe i mot at folk bruker slankemedisin altså, ville bare svare deg som sa at kaloriunderskudd ikke alltid fungerer i lengden. Da har ikke «lengden» du har prøvd vært «lang» nok (evnt kaloriunderskuddet vært reelt/stort nok) Anonymkode: 401f7...a39 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gregarious Skrevet 7. februar #51 Del Skrevet 7. februar Brunhilde skrev (På 6.2.2024 den 7.54): Ikke noe, men det syns jeg ikke ditt innlegg heller hadde, derfor Man vet lite om bivirkninger og langtidseffekter av disse medisinene, derfor er jeg skeptisk. Det er for så vidt sant, men en vet svært godt om de alvorlige bivirkningene sykelig overvekt har på helsen. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. februar #52 Del Skrevet 7. februar Jeg tenker at dersom folk selv velger å betale for slankemedisin, går ned i vekt og holder seg der, så burde andre holde kjeft og glede seg over færre overvektige som potensielt tar opp ressurser i helsevesenet (som alltid dras frem her på KG). Hva så om det er en snarvei? De betaler for det selv og tar selv ansvar for evt. bivirkninger. Nå er ikke jeg så stor at jeg kan få slankemedisin, og jeg er såpass hysterisk for bivirkninger at jeg neppe hadde turdt å prøve om jeg var det. Men jeg vet nok om det å slite med vekta til å vite at ingen velger å bli feit. Selv om det i mange tilfeller er selvforskyldt, så er det likevel ikke et aktivt valg man tar fordi man på noen måte foretrekker å spise seg feit og syk fremfor å være slank og sunn. Og det evindelige argumentet om at "det er ikke farlig å være litt sulten" kan folk putte i ræva. De færreste er tjukk fordi de sliter med å tåle sultfølelse. Det er svært få tjukke som får angst av å gå sulten. For de fleste handler det om helt andre tvangstanker i forhold til mat, og gjerne også en avhengighet på lik linje med andre typer avhengigheter. I tillegg er de fleste overvektige mestere i å gå ned i vekt, da de gjerne har klart det mange ganger. Problemet er bare at de sliter med å holde på den nye vekta, og så går de gjerne opp noen ekstra kilo for hver gang. Jeg er enig i at man bør prøve å gå ned i vekt på egen hånd, uten medikamenter, men om noen velger å få hjelp via slankemedisin i samråd med lege, så ser jeg ingen grunn til å dømme dem for det. Hvis folk får et nytt og bedre liv som slank og uten livsstilssykdommer, så heier jeg på dem uansett hvordan de har kommet dit. Anonymkode: d3d3a...d4f 6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. februar #53 Del Skrevet 7. februar AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Tell kalorier. Spis mindre. Finn noe som distraherer når du vil spise masse. Etter et par uker gir den verste sulten seg. Sunnere, billigere for lommeboka og bedre for kroppen. Har gått ned en kg i uken selv og til sommeren har jeg gått ned et tosifret antall kg. Anonymkode: 5ce17...021 Så fint for deg. Hva med å støtte TS selv om hun velger en annen vei mot målet? Man er ganske langt nede og desperat når man vurderer å legge ytterligere på seg for å bli tjukk nok til å få slankemedisin. Her tenker jeg at legen burde tatt henne på alvor og vist litt skjønn. Anonymkode: d3d3a...d4f 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gregarious Skrevet 7. februar #54 Del Skrevet 7. februar AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Færre kalorier inn enn ut er nettopp det som fungerer i lengden. «Overlevelsesmodus» er ikke langvarig, til slutt har ikke kroppen noe annet valg en å «spise av seg selv». Kaloriunderskuddet må være stort nok, over lang nok tid. Det er ren fysikk. At konsentrasjonsleirene bestod av tynne mennesker er et bevis på fysikkens lover. har ikke noe i mot at folk bruker slankemedisin altså, ville bare svare deg som sa at kaloriunderskudd ikke alltid fungerer i lengden. Da har ikke «lengden» du har prøvd vært «lang» nok (evnt kaloriunderskuddet vært reelt/stort nok) Anonymkode: 401f7...a39 Det er også et grunnleggende prinsipp i fysikken at hvis ditt biokjemiske system er konfigurert til å modifisere din atferd på en måte som fører til at du gjenopptar tidligere spisevaner, vil ingen mengde anstrengelse være til hjelp. Såkalt "viljestyrke" er også et resultat av miljømessige og biologiske prosesser, hvis man er uheldig med disse forholdene, er man forutbestemt til å mislykkes. 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. februar #55 Del Skrevet 7. februar AnonymBruker skrev (2 timer siden): Så fint for deg. Hva med å støtte TS selv om hun velger en annen vei mot målet? Man er ganske langt nede og desperat når man vurderer å legge ytterligere på seg for å bli tjukk nok til å få slankemedisin. Her tenker jeg at legen burde tatt henne på alvor og vist litt skjønn. Anonymkode: d3d3a...d4f Hva om det er min måte å støtte på? Jeg tenker at når man er voksen nok til å vurdere medisin, så er man voksen nok til å høre om andres erfaringer. Anonymkode: 5ce17...021 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gregarious Skrevet 7. februar #56 Del Skrevet 7. februar AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hva om det er min måte å støtte på? Jeg tenker at når man er voksen nok til å vurdere medisin, så er man voksen nok til å høre om andres erfaringer. Anonymkode: 5ce17...021 Problemet med din erfaring er at all forskning viser utfordringer ligger i å holde vekten, ikke å gå ned. På samme måte som det lite relevant informasjon at noen forteller deg at det går fint å springe maraton basert på din erfaring etter 100 tilbakelagte meter. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. februar #57 Del Skrevet 9. februar AnonymBruker skrev (På 3.2.2024 den 17.30): Dette er lett. Jeg regna ut hva jeg måtte veie for å ha riktig bmi for å kunne få medisin. Så ordnet jeg meg online konsultasjon. Euroclinix. Fikk resept på dagen. Min bmi er normal. Ønsker bare å gå ned noen kg. Anonymkode: 00926...139 Samme her. Enkel og proff håndtering av EuroClinicX. Resepten min er skrevet ut av norsk lege som jobber der. Koster 449,- for resept. Prisen på sprøyte kommer utenom. Topsi skrev (På 6.2.2024 den 17.37): Og hvem skal følge deg opp hvis du får bivirkninger? Din egen fastlege. EuroClinicX anbefaler på et sterkeste at du informerer legen din om at du går på Wegovy. Alternativt kan du ta oppfølgingen via private aktører som f.eks. Volvat. Anonymkode: 78f3d...0ab 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar #58 Del Skrevet 10. februar AnonymBruker skrev (På 6.2.2024 den 9.59): Da vil jeg tro legen kjenner godt til deg og ikke anser deg som spesielt overvektig og dermed ingen kandidat for disse medisinene. Å legge på seg 2-3 kg vil jo i dette tilfellet bli raskt gjennomskuet vil jeg tro.. Anonymkode: 3860e...f91 Nei, jeg har prøvd igjennom lege på nettet så han kjenner meg ikke Anonymkode: f65b0...f66 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar #59 Del Skrevet 10. februar KnitAndCoffee skrev (På 7.2.2024 den 19.39): Skjønner godt at du er desperat TS, og jeg håper du vil få hjelp. Hvis du har økonomi til det, så er det fullt mulig å spørre om å få prøve Mysimba uten at det må søkes om blåresept og med reglene som gjelder for det. Det vil koste deg omtrent 1000,- i mnd, noe som fort vil kunne være besparelsen du gjør i matinnkjøpet. Jeg er også litt usikker på det at du sier du er 2 kg unna en BMI for å få Mysimba på blåresept. Så vidt jeg har skjønt så er grensen på en BMI på 35 hvis du har tilleggsykdommer, eller over 40 hvis du ikke har det. Har det kommet noen nye regler i det siste? Jeg hadde akkurat over 40 da jeg fikk det innvilget, og har gått på det nå i to år. (BMI på 26 nå) Kanskje jeg har ordlagt meg feil,men det er ikke snakk om blåresept. Jeg skal betale for medisinene selv Anonymkode: f65b0...f66 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bombonin Skrevet 14. mars #60 Del Skrevet 14. mars Ser mange sier at medisin er "juks". Er helt uenig! Medisin er et hjelpemiddel, og det er slett ikke sikkert at man går opp igjen etter å ha sluttet. Jeg har flere ganger slanket meg på den måten som her hevdes å være ok, nemlig trening og kostholdsendring. Like mange ganger har jeg ikke klart å holde treningsregimet over flere år, da uforutsette ting skjer, og livet plutselig tar en uventet vending. I de tilfellene har jeg gåttopp til like mye og mer enn før. Å komme inn i vektnedgangprossessen, enten det skjer ved at man står opp en dag og får ånden over seg, blir forelska og ubermotivert eller om man kick stsrer med medisin er ett fett. Bra man fortsetter å ta kampen og ikke gir opp. Dere besserwissere der ute, overvekt er ekstremt usunt og koster samfunnet mye. Jeg synes dere bør vise støtte og applaudere, ikke dømme. Mener dere også at den eneste godkjente måten å slutte å røyke på, er å ta viljekampen uten å bruke hjelpemidler?? Er det feil å bruke medisin som tar bort røykesuget? Det finnes menge veier til Rom, Sjkerpings!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå