Gå til innhold

Dere som spiser helt ren mat, hvordan ser en dag ut for dere?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

i løpet av uken har jeg hakket flere typer grønnsaker i en stor metallbeholder som jeg setter i kjøleskapet og den varer i rundt 4-5 dager.

Jeg spiser 2 måltider om dagen og varmer bare noe protein i form av kjøtt i lag med grønnsakene og kanskje koker jeg noe ris.

veldig enkelt.

drikker vann.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 2.2.2024 den 7.54):

Hvilket pålegg velger dere feks? Synes all pålegg er up-pålegg. 

Anonymkode: 3f155...d9d

Pålegg kan være egg i forskjellige former, cottage cheese, tomat i skiver med salt og pepper, epleskiver, jordbær og peanøttsmør (laget av kun peanøtter og salt).

Anonymkode: becd0...536

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frokost er typisk egg med grønnsaker, havregrøt, eller en smoothie på det jeg har i kjøleskapet.

Plukker fra salatbaren på jobb. Hjemme lager jeg alt mulig. Denne uka har jeg spist friends-salat, avocado og egg og squashpasta med pesto, kylling og tomater, og okonimaki (omelett med kål)

Middager denne uka har vært cæsarsalat, ørret med brokkolini og smørsaus, suppa toscana, hjortestek med rotgrønnsaker, tomatsuppe med krutonger, steambuns med ribberester og kål og blomkålpizza med grønnsaker. 

Om du vil spise brød er det mye godt "pålegg", hummus+karse, avokado og egg, bayonneskinke (lag selv) med syltet løk, tunfisksalat, nøttesmør, egg med urtesalt..

Anonymkode: 0e4dc...c40

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lager all mat fra grunnen av, går med mye tid til det. Pålegg er det evigheter siden jeg spiste, majonesbasserte hjemmelagde varianter var det siste jeg brukte. Bruker kun rene råvarer, ingen ferdigfabrika.

Effektiviseringer er ferdigstekt kjøtt jeg varmer og spiser med rå eller raskt forvellete grønnsaker, smothier som er ferdiglagd og rester som kan spises kald. Av og til kutter jeg kjøtt i biter og tørker det etter steking. Lunsj kan gjerne være gryterett som varmes i mikro.

Dagen min ser ut som ett eneste langt opphold på kjøkkenet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.2.2024 den 7.54):

Hvilket pålegg velger dere feks? Synes all pålegg er up-pålegg. 

Anonymkode: 3f155...d9d

Vi bake brød selv og lager pålegg. Eksempel på pålegg er

Linsepostei
Bønnepostei
Tofupålegg
Rødbetesalat laget av oppkuttet syltet rødbeter og aquafabamayo

Ellers kan en dag se slik ut:

frokost: havregrøt kokt  på cashewmelk (lager den selv )og toppet med banan og nøttesmør

Lunsj: et par skiver brød med pålegg og noe grønt eller en salat med linsepasta, grønnsaker, ananas/mango/granateplekjerner en lett vinagrette og nøtter/frø/kjerner for litt krønsj

Middag: gryter/gratenger/suppe/curryes /bowls og wok med grønnsaker, linser /forskjellige varianter belgfrukter/tofu og tempeh 

Kvelds:Smoothiebowl toppet med frukt, hjemmelaget granola og nøttersmør

Anonymkode: f2c7a...01f

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.2.2024 den 3.47):

Rent kjøtt som biff og kjøttdeig er ca så rent som man får det. De er i kategorien "uprosessert eller minimalt bearbeidet". Hvis du tar så feil, så skjønner jeg hvorfor du måtte lage denne tråden... Ultraprosesserte produkter er så omfattende prosessert at de ikke lenger ligner den råvaren de kommer fra. De har ofte et høyt innhold av salt, sukker og fett, og er tilsatt ingredienser du ikke finner på eget kjøkken, som ekstraherte ingredienser og tilsetningsstoffer. Tenk på hva våre forfedre hadde tilgang på for mange generasjoner siden. 

Du lurer på pålegg, men jeg håper du vet at de aller fleste kjøpebrød/knekkebrød osv er ultraprosesserte?

Anonymkode: dacee...564

De fleste knekkebrød fra butikken er _ikke_ up, slutt å spre falsk info.

Anonymkode: 69654...940

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spørs hva du mener med rent da.. men jeg spiser ikke ultraprossesert mat. Prøver å spise bare lavkarbo. 

Så i disse dager har det blitt mye pizza med fathead bunn og hjemmelaget pizzasaus med kjøtt og ost. Har det liggende i kjøleskapet slik at jeg henter meg et stykke når jeg er sulten. 

Mannen min spiser vegansk og helt rent så hans dager består av mye bønner og grønnsaker. 

Anonymkode: da75a...d81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.2.2024 den 17.27):

Langtidsvegetarianere har 39% høyere forekomst av tarmkreft enn altetere! Så hvis rødt kjøtt øker risikoen for tarmkreft (noe det ikke er grunnlag for å påstå), så er det noe langtidsvegetarianere spiser mer av som øker risikoen for tarmkreft mer enn rødt kjøtt. Den gjennomsnittlige vegetarianeren er også mye mer helsebevisst enn den gjennomsnittlige alteteren, så dette resultatet er ganske så sjokkerende.

Kilde? En metaanalyse fra 2023 jeg fant og kikka kjapt på støtter ikke påstanden din

Anonymkode: a535c...34e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

Kilde? En metaanalyse fra 2023 jeg fant og kikka kjapt på støtter ikke påstanden din

https://www.medicalnewstoday.com/articles/142427#2

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/19279082/

Total cancer incidence was significantly lower among fish eaters and borderline significantly lower among vegetarians than among meat eaters.

Our observation that the incidence of colorectal cancer is higher among vegetarians than among meat eaters in the EPIC-Oxford study is surprising; this difference might be partly due to chance and speculatively might be related to other dietary differences between the groups.

Og dette til tross for at vegetarianerne var betydelig yngre, røyket mindre, drakk mindre alkohol, hadde mindre overvekt osv.

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Og dette til tross for at vegetarianerne var betydelig yngre, røyket mindre, drakk mindre alkohol, hadde mindre overvekt osv.

Det var en gammel artikkel du fant, fra 2009. Det var også den eneste jeg fant som var enig med deg. Her er metaanalysen jeg nevnte: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC10538608/

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Kildekritikk er alltid lurt.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pålegg:

Hvitost- gjerne med papirka, tomat, salat, agurk eller eple

Økologisk peanøttsmør 

Kokt eller stekt egg

Makrell i tomat

Banan

Hjemmelaget sjokoladepålegg ❤️

Anonymkode: 97549...368

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 hours ago, AnonymBruker said:

Det var en gammel artikkel du fant, fra 2009. Det var også den eneste jeg fant som var enig med deg. Her er metaanalysen jeg nevnte: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC10538608/

Er du av de som tror at nyere er bedre og trumfer eldre forskning? Den meta-analysen du linket til inkluderte av en eller annen rar grunn ikke den jeg linket til en gang. Den passet kanskje ikke med det resultatet de ønsket? Hvilke andre har de valgt å kutte ut?

Og hvorfor har de inkludert denne som ikke en gang ser på vegetarianere eller veganere, bare sammenligner forskjellige kjøtt-typer? 

Og en annen ser ikke en gang på vegetarianere vs altetere. De så helst på sosio-økonomisk status. Og det var ikke tarmkreft, men magekreft.

Og denne her (som var 2/3 av metastudien din) sa ikke at vegetarianere har lavest tarmkreft, men "low meat eaters" (som var nesten halvparten av deltakerne av studien), som også er mer helsebevisste enn "high meat eaters". 

In conclusion, this study found that being a low meateater, fish-eater, or vegetarian was associated with a lower risk of all cancer, which may be a result of [...] non-dietary diferences in lifestyle such as smoking.

Being a low meat-eater was associated with a lower risk of colorectal cancer in comparison to regular meat-eaters (0.91, 0.86–0.96); however, there was heterogeneity in this association by sex (p=0.007), with an inverse association across diet groups in men, but not in women.

Vegetarians and fish-eaters had a lower BMI, were younger, more likely to be never smokers, have a university/college degree, and report consuming less alcohol at recruitment compared to regular meat-eaters.

The risk of colorectal cancer was lower in low meat-eaters in comparison to regular meat-eaters whereas there was no signifcant difference for fish-eaters and vegetarians

Og så har vi denne som sier at grunnen ikke er kostholds-relatert (røyking, alkohol, trening, stress osv):

Vegetarians, pescetarians, and 1 day/week meat eaters showed a non-significantly decreased risk of colorectal cancer compared to 6-7 day/week meat consumers, mainly due to differences in dietary pattern other than meat intake.

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 hours ago, AnonymBruker said:

Kildekritikk er alltid lurt.

Enig. Hva mente du var galt med denne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frokost: hjemmelaget knekkebrød med mye frø, med egg/ost/peanøttsmør/annet pålegg, en grønnsak, kanskje litt agurk/paprika, melk, noe søtt(dadler, frukt)
eller
yogurt m/hjemmelaget granola, frukt/bær

Middag: kjøtt/fisk m/grønnsaker og karbo-kilde, lager også rene varianter av alt av taco, indisk, italiensk, superlett

Kveldsmat: ost, gulrot, blomkål, lefse/cookie/kakestykke, popkorn, dadler, nøtter, kakao

Anonymkode: f4377...2d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...