AnonymBruker Skrevet 3. februar #41 Del Skrevet 3. februar Jeg kan ikke forstå at man først skal kunne strekke strikken så langt med kjøp av større bolig at man ikke har råd til møbler, og så få sosialhjelp for å kjøpe møbler..? Man kan jo ikke bruke mer på bolig enn at man har igjen til det nødvendigste etterpå? Eller man tar en avgjørelse om at man kan leve sparsommelig og sove på gulvet en periode for å ha muligheten til å kjøpe akkurat denne boligen. Men ikke kjøpe over evne for så å få støtte.. Anonymkode: 5d0ed...615 2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar #42 Del Skrevet 3. februar On 2/2/2024 at 9:12 AM, AnonymBruker said: Hei TS her Jeg sitter med to lån ( et mellomfinansieringslån) frem til jeg får solgt den andre boligen i løpet av februar. den leiligheten blir solgt med tap så jeg kan ikke regne med å få noe gevinst som kan brukes fra salget. Drt er grunnen til at jeg har et veldig stramt budsjett for øyeblikket. Sofa og tv-benk var utstillingsvarer så brukte ikke mye penger på det. Er aleneforelder, planen var å selge boligen tidligere men det har ikke vært noen interesserte ved første budrunde men satser på bedre hell nå neste runde. men ja, jeg søker så få jeg se hva jeg får i svar Anonymkode: ea728...931 "Hei. Jeg har vært ansvarsløs og nå forventer jeg at staten rydder opp etter meg." 😂 Anonymkode: f3b34...d36 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tussemor47 Skrevet 3. februar #43 Del Skrevet 3. februar AnonymBruker skrev (2 timer siden): Banken bryr seg vel ikke om folk har møbler? De ønsker bare å tjene penger. Det er uansett den som låner penger sitt ansvar. Anonymkode: 5ff5d...fc7 Mye tyder på at ts ikke har midler nok.. ts har ikke midler til å kjøpe seg ei seng feks og mangler alt av møbler.. ergo hun har for liten inntekt så… hvor var banken som ikke så dette?? Hva når de løpende utgiftene kommer da? Forsikringer på to boliger, kom avg? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar #44 Del Skrevet 3. februar Tussemor47 skrev (1 time siden): Mye tyder på at ts ikke har midler nok.. ts har ikke midler til å kjøpe seg ei seng feks og mangler alt av møbler.. ergo hun har for liten inntekt så… hvor var banken som ikke så dette?? Hva når de løpende utgiftene kommer da? Forsikringer på to boliger, kom avg? Altså, banken eier to hus. Ts har kanskje litt kapital i det ene huset. Greier ikke ts å betale, så selger banken husene sine videre til de som har råd ril dem. Banken driter 100% i deg. De vil tjene penger. Det er den som tar opp lån som har hele ansvaret for sin egen økonomi. Anonymkode: 5ff5d...fc7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar #45 Del Skrevet 3. februar AnonymBruker skrev (På 2.2.2024 den 10.12): TS her. Jeg har bodd med familien og leid ut bolig min for å spare til å kjøpe noe større som jeg og barnet mitt kan flytte til. jeg har derfor ikke noe møbler fra tidligere. jeg får vente på svar, om jeg ikke får støtte er det helt greit. takk for svarene deres. Anonymkode: ea728...931 Og derfor har du også så lite sparepenger at du ikke engang har råd til en seng? Hva gjorde du med møblene dine? Hvor mye mener du at du trenger for å møblere? Anonymkode: c170a...2f8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar #46 Del Skrevet 3. februar Hadde du bare vært innvandrer hadde du fått alt nytt av nav. Anonymkode: ca7cd...706 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar #47 Del Skrevet 3. februar AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hadde du bare vært innvandrer hadde du fått alt nytt av nav. Anonymkode: ca7cd...706 Jeg tviler sterkt på at det finnes egne regler for innvandrere som sitter på to boliger, slik som ts gjør akkurat nå. Kan du vise til et eksempel på dette? Anonymkode: 646ab...733 8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar #48 Del Skrevet 3. februar AnonymBruker skrev (Akkurat nå): eg tviler sterkt på at det finnes egne regler for innvandrere som sitter på to boliger, slik som ts gjør akkurat nå. Kan du vise til et eksempel på dette? Nei, det gidder jeg ikke bruke tid på, men det er bare slik det er. Men kan du bevise at det ikke er tilfelle? Anonymkode: ca7cd...706 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar #49 Del Skrevet 3. februar AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Nei, det gidder jeg ikke bruke tid på, men det er bare slik det er. Men kan du bevise at det ikke er tilfelle? Anonymkode: ca7cd...706 Det er du som kom med påstanden om at innvandrere som eier egen bolig, «får alt nytt av NAV». Da ligger bevisbyrden hos deg. Anonymkode: 646ab...733 8 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tekoppen Skrevet 7. november #50 Del Skrevet 7. november Hvordan gikk det ts? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november #51 Del Skrevet 9. november AnonymBruker skrev (På 2.2.2024 den 7.30): Hei. Jeg kjøpte bolig for noen måneder siden og har virkelig slitt med å samle penger til å kjøpe møbler. Sparer penger litt og litt hver måned, men har hittil bare kjøpt en sofa, tv-benk og litt kjøkkenutstyr. Sover på oppblåsbar madrass og sofa frem til jeg har penger til å kjøpe seng. Har et barn. Er det mulig å søke støtte til boligetablering fra Nav selvom jeg eier bolig? har ingen oppsparte penger som kan brukes. Noen erfaringer? Anonymkode: ea728...931 Bare å søke, en har rettigheter på mer enn en tror Anonymkode: 285f0...b4e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helene Skrevet 9. november #52 Del Skrevet 9. november Tror dette er en tulletråd. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november #53 Del Skrevet 9. november AnonymBruker skrev (På 2.2.2024 den 7.58): Jeg synes du skal søke, for da får du jo svaret. Hvis du ikke søker, får du i hvert fall ingenting. Det er streng taushetsplikt rundt det, så ingen vil finne det ut. Anonymkode: 9eb5e...a8c Det kan være noe ulik praksis fra NAV-kontor til NAV-kontor i tolkning av sosialtjenesteloven og hvordan det praktiseres på hvert kontor. Men jeg tror jeg kan si med 100% sikkerhet at TS ikke vil få økonomisk sosialstønad som bidrag i sitt tilfelle. Hun vil få et avslag og sannsynligvis bli tilbudt opplysning, råd og veiledning etter sosialtjenesteloven paragraf 17. Der vil hun etter all sannsynlighet få se sin egen økonomiske beregning og informasjon om å kontakte banken og be om en måneds avdragsfrihet slik at hun får kjøpt det aller mest nødvendige. Eller så blir hun forelagt hvor mye hun ligger over veiledende norm og beskjed om å kjøpe det hun trenger for det beløpet. Det aller mest nødvendige vil si den billigste senga og den billigste sofaen som ligger på finn. Ingen med formue får stønad til seng hos NAV. Det er enhvers ansvar å sørge for eget livsopphold. I beste fall, om situasjonen er helt prekær, vil hun kunne bli tilbudt lån etter paragraf 21. Som skal tilbakebetales som et hvilket som helst annet lån. Rundskriv R35-00 sosialtjenesteloven gir nyttig info om hva sosialtjenesteloven er til for. Lurer på hvilken bank som har gitt henne et lån hun åpenbart ikke er i stand til å betjene? Anonymkode: c0ef1...995 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november #54 Del Skrevet 9. november AnonymBruker skrev (På 2.2.2024 den 7.30): Hei. Jeg kjøpte bolig for noen måneder siden og har virkelig slitt med å samle penger til å kjøpe møbler. Sparer penger litt og litt hver måned, men har hittil bare kjøpt en sofa, tv-benk og litt kjøkkenutstyr. Sover på oppblåsbar madrass og sofa frem til jeg har penger til å kjøpe seng. Har et barn. Er det mulig å søke støtte til boligetablering fra Nav selvom jeg eier bolig? har ingen oppsparte penger som kan brukes. Noen erfaringer? Anonymkode: ea728...931 Du må legge frem saken din for Nav, bare de, i den kommunen du bor i, kan svare deg på hvordan de vurderer saken din. Det skader aldri å søke, det verste du kan få er et nei. Anonymkode: 3c835...18f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november #55 Del Skrevet 9. november AnonymBruker skrev (På 2.2.2024 den 7.30): Hei. Jeg kjøpte bolig for noen måneder siden og har virkelig slitt med å samle penger til å kjøpe møbler. Sparer penger litt og litt hver måned, men har hittil bare kjøpt en sofa, tv-benk og litt kjøkkenutstyr. Sover på oppblåsbar madrass og sofa frem til jeg har penger til å kjøpe seng. Har et barn. Er det mulig å søke støtte til boligetablering fra Nav selvom jeg eier bolig? har ingen oppsparte penger som kan brukes. Noen erfaringer? Anonymkode: ea728...931 Ja, det kan du. Anonymkode: ce365...866 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november #56 Del Skrevet 9. november Helene skrev (16 timer siden): Tror dette er en tulletråd. Da er den andre tråden og en tulletråd om hun som ikke forstår at det er mulig å få sosialhjelp til etablering og ikke bare spare opp til det man trenger. Nei, jeg tror faktisk ikke dette er en tulletråd, men en som har lest den andre tråden, og nå lurer på om hun kan søke hjelp til etablering. Men ta, hvordan har du klart å kjøpe bolig? Har du fått kommunalt lån? Da stiller du sterkere til etableringstilskudd. Anonymkode: 3c835...18f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helene Skrevet 14. november #57 Del Skrevet 14. november (endret) Spør du meg? Kom inn på boligmarkedet før bankene fikk så strenge føringer, og var student. Kjøpte sammen med søster dengang. 30 år siden. Vi argumenterte for banken at vi var studenter gjennom flere år. Å eie sammen var bedre enn å leie et kott hver for oss. Vi fikk lån. Dengang kostet ikke en bolig like mye som i dag. Etterpå da min søster og meg skilte lag, jeg fikk fortsatt huslån, i lokal bank. De så historie, ingen kredittkort eller forbrukslån. Betaler alltid regninger. Skjønner at dette ikke er nok i dag, men den gang var krav om EK, så hadde jeg det. Jeg fikk litt problemer med banken da jeg var nødt til å kjøpe søster ut. Prøvde startlån, fikk avslag da de mente jeg hadde for mye EK. Lang historie kort, lokalbanken hjalp meg. Alt jeg har søkt på i det offentlige, avslag. Når det gjelder møbler, komfyr, ja hvitevarer, alt ble kjøpt brukt dengang. Det har aldri vært i en tanke å be om økonomisk hjelp til dette. Jeg visste ikke at dette var mulig. Til gjengjeld har jeg nesten blitt satt på gaten pga en strømregning. Jeg søkte sosialhjelp 1 gang, for å dekke denne regningen. Fikk til svar, din far har penger, du trenger ikke oss. Endret 14. november av Helene Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. november #58 Del Skrevet 15. november AnonymBruker skrev (På 9.11.2024 den 21.31): Det kan være noe ulik praksis fra NAV-kontor til NAV-kontor i tolkning av sosialtjenesteloven og hvordan det praktiseres på hvert kontor. Men jeg tror jeg kan si med 100% sikkerhet at TS ikke vil få økonomisk sosialstønad som bidrag i sitt tilfelle. Hun vil få et avslag og sannsynligvis bli tilbudt opplysning, råd og veiledning etter sosialtjenesteloven paragraf 17. Der vil hun etter all sannsynlighet få se sin egen økonomiske beregning og informasjon om å kontakte banken og be om en måneds avdragsfrihet slik at hun får kjøpt det aller mest nødvendige. Eller så blir hun forelagt hvor mye hun ligger over veiledende norm og beskjed om å kjøpe det hun trenger for det beløpet. Det aller mest nødvendige vil si den billigste senga og den billigste sofaen som ligger på finn. Ingen med formue får stønad til seng hos NAV. Det er enhvers ansvar å sørge for eget livsopphold. I beste fall, om situasjonen er helt prekær, vil hun kunne bli tilbudt lån etter paragraf 21. Som skal tilbakebetales som et hvilket som helst annet lån. Rundskriv R35-00 sosialtjenesteloven gir nyttig info om hva sosialtjenesteloven er til for. Lurer på hvilken bank som har gitt henne et lån hun åpenbart ikke er i stand til å betjene? Anonymkode: c0ef1...995 Signerer på dette 👆🏻 er selv saksbehandler i sosialtjenesten og jobber med sånne tilfeller ofte. I noen få tilfeller dekker vi rimeligste alternativ hvis det er særs nødvendig (særlig ting til barn, barns beste trumfer ganske mye). Tv benk er feks ikke en nødvendighet, men en rimelig seng til et par tusen kan være det. Så vi gjør en individuell vurdering ut fra den enkeltes situasjon. Noen ganger er opplysning, råd og veiledning fra økonomisk rådgiver et vilkår for å få stønad feks. Anonymkode: 01286...514 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. november #59 Del Skrevet 15. november AnonymBruker skrev (På 2.2.2024 den 9.12): Hei TS her Jeg sitter med to lån ( et mellomfinansieringslån) frem til jeg får solgt den andre boligen i løpet av februar. den leiligheten blir solgt med tap så jeg kan ikke regne med å få noe gevinst som kan brukes fra salget. Drt er grunnen til at jeg har et veldig stramt budsjett for øyeblikket. Sofa og tv-benk var utstillingsvarer så brukte ikke mye penger på det. Er aleneforelder, planen var å selge boligen tidligere men det har ikke vært noen interesserte ved første budrunde men satser på bedre hell nå neste runde. men ja, jeg søker så få jeg se hva jeg får i svar Anonymkode: ea728...931 Hei, Har du sjekket at du har en forsikring inkludert i boligkjøper (eller selger) forsikringen som gjør at du kan få dekket renter i mellomfinasieringsperioden? Deter flere som har dette. Du bør sjekke med megler 🤞🤞 Anonymkode: b9d8e...811 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. november #60 Del Skrevet 16. november AnonymBruker skrev (På 9.11.2024 den 21.31): Lurer på hvilken bank som har gitt henne et lån hun åpenbart ikke er i stand til å betjene? Anonymkode: c0ef1...995 Det står ingen steder at TS ikke kan betjene lånene - kun at hun ikke har penger til møbler Anonymkode: 5ae4c...74d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå