Gå til innhold

Hvorfor har nordmenn et ganske tribalistisk tankesett angående utlendinger?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg føler at Nordmenn har et veldig tribalistic tankesett når det kommer til utenlandske,
(ikke-nordiske, gjerne de med mørkere farger). Det jeg mener med det,
er at de foretrekker til en bisarr grad, å forholde seg til sin egen art.
Og de har til tider ganske ukoselig meninger og fordommer om de nevnte utlendingene.
Noen benytter til og med rasisme, gjerne av den casual varianten

Og jeg vil spør dere, hva eksplisitt, er den spesifikke kjernen bak dette?
Roten til det hele? Fordi jeg har på følelsen av at vi er verre enn andre vestlige land i Europa

Anonymkode: a0580...37c

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om vi er verre enn andre land i Europa vet jeg ikke, men vi er et land med en svært liten befolkning som har levd i isolerte dalstrøk og holdt oss til oss selv. Kanskje ikke så rart man da kan være litt skeptiske til nye mennesker, uansett hvilken hudfarge de har.

Anonymkode: 593e6...7ae

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg føler at Nordmenn har et veldig tribalistic tankesett når det kommer til utenlandske,
Og de har til tider ganske ukoselig meninger og fordommer om de nevnte utlendingene.

Roten til det hele? Fordi jeg har på følelsen av at vi er verre enn andre vestlige land i Europa

Kan du prøve å beskrive ditt problem, som man ville gjort i norsk dagligtale, så kanskje det lettere går an å forstå hva du spør om og hva som er ditt problem.

Hva er ditt problem, og hva ønsker du hjelp til?

Anonymkode: 2a3f6...351

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bedre med tribe enn klan i hvertfall

Anonymkode: 5e276...832

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fremmedfrykt er ren overlevelsespsykologi og ikke unaturlig i det hele tatt. Å være kritisk til fremmed religion/kultur er sunt. Rasisme, derimot, er lavpanna. Men det er nok mye som er kritikk og berettighet skepsis og ikke faktisk rasisme.

Jeg kjenner massevis av fine, hyggelige utlendinger med mørkt hår og brune øyne. Men jeg er f.eks. ikke begeistra for islam. Det betyr ikke at jeg er rasistisk.

• Liker 16
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er kritisk til islam og den kulturen de bringer med seg til landet. Likestilling, kvinnesyn, klankultur, kjønnslemlestelse og æresdrap. Man ser jo hvordan de holder på i de landene de flykter fra. Ikke fredens folk akkurat.

Anonymkode: ba4b3...02e

• Liker 14
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Om vi er verre enn andre land i Europa vet jeg ikke, men vi er et land med en svært liten befolkning som har levd i isolerte dalstrøk og holdt oss til oss selv. Kanskje ikke så rart man da kan være litt skeptiske til nye mennesker, uansett hvilken hudfarge de har.

Anonymkode: 593e6...7ae

Dette. Jeg er også utenlandsk, og har hatt min del hat og fordommer siden jeg kom hit for over 20 år siden. Men det jeg også har merket, er at på mindre plasser så gjelder disse fordommene også nordmenn som ikke er "en av våre", altså fra andre steder, spesielle samfunnsklasser og så videre. 

Anonymkode: 433a2...dd7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg er kritisk til islam og den kulturen de bringer med seg til landet. Likestilling, kvinnesyn, klankultur, kjønnslemlestelse og æresdrap. Man ser jo hvordan de holder på i de landene de flykter fra. Ikke fredens folk akkurat.

Anonymkode: ba4b3...02e

Mange kriger har vært startet i kristendommens navn også. Nå er jeg verken muslim eller kristen, men det er litt nusselig hvordan mange rosemaler kristendommen med deres korstog, heksebrenning, arbeidsleir for "utuktige kvinner", fordømmelse av kvinnelige prester og homofili, katolske presters overgrep mot korgutter, den kjente, ultrakristne overgrepsbygda her i Norge, abortforbud i USA, Polen og andre land som resulterer i at flere kvinner dør osv. Ikke akkurat altelskende og positiv religion, det heller.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan synes du muslimske jenter som vil gifte seg med en hvit, norsk mann blir mottatt hjemme hos sin far? Eller afroamerikanere som vil gifte seg med en hvit en, én Jøde som vil gifte seg med en katolikk? 

Anonymkode: 8a7d0...e1b

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hvordan mener du dette fremkommer i vårt "tankesett" når det er snakk om utenlandske personer? Jeg kan sikkert bløffe meg selv, men tenker lite på folk ut fra et stammeperspektiv.

Ja, vi er kanskje skeptiske til alle som ikke er i nærmiljøet, men det gjelder nesten like mye folk fra nabokommunen etc.

Hvordan er vi verre enn andre vestlige land?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Mange kriger har vært startet i kristendommens navn også. Nå er jeg verken muslim eller kristen, men det er litt nusselig hvordan mange rosemaler kristendommen med deres korstog, heksebrenning, arbeidsleir for "utuktige kvinner", fordømmelse av kvinnelige prester og homofili, katolske presters overgrep mot korgutter, den kjente, ultrakristne overgrepsbygda her i Norge, abortforbud i USA, Polen og andre land som resulterer i at flere kvinner dør osv. Ikke akkurat altelskende og positiv religion, det heller.

Jeg opplever at veldig få rosemaler kristendommen. Derimot så er det et betydelig antall som føler at de må trekke fram kristendom hver gang noen kritiserer islam i en slags «whataboutism».

Kristendom er ikke en stor fare for meg og mine akkurat nå. Ingen ting jeg kan skrive på FB-sida mi vil få en kristen terrorist til å halshugge meg og livestreame det hele. Ingen kristne mørkemenn ligger an til å banke sønnen min om han blir homofil i religionens navn, eller å bryte ned datteren min for å være hore om hun ikke kler seg ihht en 1000 eller 2000 år gammel bok.

Derfor fokuserer jeg på islam. Uten at jeg har noen spesiell kjærlighet til andre religioner heller.

Anonymkode: 96cd6...22b

• Liker 10
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken rasisme ? Hvem er det som går rundt oger redd for å bli overfalt, ranet, voldtatt, drept ?  Det er "de hvite"  i Europa.
Hvite blir beskyldt for rasisme, det betyr ikke at de er rasister.  I dag er det så gale at bare kritikk av eller det å ikke like personligheten til en mørkhudet er rasisme.  Latterlig.

Anonymkode: 41bff...829

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Ja, religion er noe faenskap uansett

Anonymkode: 87377...1ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er etnisk norsk, men min aller beste venn i barndommen var albaner og praktiserende muslim. I mange år tenkte jeg ikke over at vi var fra forskjellige kulturer, men da vi etterhvert ble unge voksne så jeg hvordan hun trakk seg vekk fra meg og andre nordmenn, og samtidig oppsøkte relasjoner med andre albanere/muslimer. Hun kom med klare utsagn om at hun ALDRI skulle gifte seg med en etnisk norsk mann, der var det kun albanske menn som gjaldt, og hun kritiserte ofte det "typisk norske". Vennskapet med henne trodde jeg likevel skulle vare livet ut, men jeg ble etterhvert skvist helt ut fra livet hennes. I ettertid ser jeg jo f eks på vennelisten hennes på FB at hun har nesten kun albanske relasjoner. Jeg savner henne stadig, men skjønner at jeg tydeligvis er for norsk for henne😢

Sånn oss etniske nordmenn i mellom, vi er ikke nødvendigvis velkommen i ei bygd eller mindre by, bare fordi vi er norske. Det er svært liten "tribe-stemning" å sense rundt i Norges land. Jeg har både bodd i bygd og i mindre by, begge steder var folk litt lite åpne for å bli kjent med meg. Jeg jobbet hardt for å få nye relasjoner, men ga opp etter 3-4 år. Skjønner jo at folk flest trives med de klikkene de allerede dannet i ung alder.

Anonymkode: f8c2d...bb6

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg opplever at veldig få rosemaler kristendommen. Derimot så er det et betydelig antall som føler at de må trekke fram kristendom hver gang noen kritiserer islam i en slags «whataboutism».

Kristendom er ikke en stor fare for meg og mine akkurat nå. Ingen ting jeg kan skrive på FB-sida mi vil få en kristen terrorist til å halshugge meg og livestreame det hele. Ingen kristne mørkemenn ligger an til å banke sønnen min om han blir homofil i religionens navn, eller å bryte ned datteren min for å være hore om hun ikke kler seg ihht en 1000 eller 2000 år gammel bok.

Derfor fokuserer jeg på islam. Uten at jeg har noen spesiell kjærlighet til andre religioner heller.

Anonymkode: 96cd6...22b

Nei, men en kristen leirleder kan gjerne forgripe seg på barna som er med på leiren. Men dette er selvfølgelig helt utelukket for deg, ikke sant? For øvrig er det ingen som står i kø for å halshugge meg og livestreame det hele her i Norge, heller. Visste du forresten at flere kristne afrikanske land opererer med omskjæring av jenter?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg er etnisk norsk, men min aller beste venn i barndommen var albaner og praktiserende muslim. I mange år tenkte jeg ikke over at vi var fra forskjellige kulturer, men da vi etterhvert ble unge voksne så jeg hvordan hun trakk seg vekk fra meg og andre nordmenn, og samtidig oppsøkte relasjoner med andre albanere/muslimer. Hun kom med klare utsagn om at hun ALDRI skulle gifte seg med en etnisk norsk mann, der var det kun albanske menn som gjaldt, og hun kritiserte ofte det "typisk norske". Vennskapet med henne trodde jeg likevel skulle vare livet ut, men jeg ble etterhvert skvist helt ut fra livet hennes. I ettertid ser jeg jo f eks på vennelisten hennes på FB at hun har nesten kun albanske relasjoner. Jeg savner henne stadig, men skjønner at jeg tydeligvis er for norsk for henne😢

Sånn oss etniske nordmenn i mellom, vi er ikke nødvendigvis velkommen i ei bygd eller mindre by, bare fordi vi er norske. Det er svært liten "tribe-stemning" å sense rundt i Norges land. Jeg har både bodd i bygd og i mindre by, begge steder var folk litt lite åpne for å bli kjent med meg. Jeg jobbet hardt for å få nye relasjoner, men ga opp etter 3-4 år. Skjønner jo at folk flest trives med de klikkene de allerede dannet i ung alder.

Samme opplevelse her. Jeg sliter med å danne vennskap med folk på nye steder, mer fordi jeg er innflytter enn fordi jeg er utlending.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Min erfaring er at vi ikke er verre enn andre vestlige land. Masse rasisme mot personer med mørkere hudfarge i USA, UK, Frankrike, Tyskland, Spania og Italia. 

Tribalistisk tankesett når det kommer til hudfarge er dessverre normalen rundt om i verden etter min erfaring. Jeg føler selv at vi er relativt langt fremme i Norge, selv om vi fortsatt har langt igjen å gå.

Kjernen til det hele? Vi mennesker har en grunnleggende frykt for alt som er fremmed. Biologien vår endres ikke i samme tempo som samfunnet vårt gjør det.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Norden har vi Janteloven. Den loven skiller ikke på hudfarge, det er de som selv som definerer seg som utenfor som hevder tribalisme.   Norge følger i stor grad Kardemommeloven «Man skal ikke plage andre, man skal være grei og snill, og forøvrig kan man gjøre som man vil» Dvs Norge har tradisjonelt vært et homogent samfunn hvor man tilpasser seg, men likevel kan få være i fred.

Når det kommer mange utenfra med annen kultur, livssyn så oppstår det en viss protesjonisme for å verne om det tradisjonelle homogene samfunnet. Det er ikke uten grunn at dialekter er så ulike mellom bygder, det er fordi de fikk være i fred og gjøre som man vil. Sier ikke at alt er bra i Norge, Norge har tradisjonelt ikke vært noe rikt land, men forskjellene har ikke vært sååå store. Jeg er oppvokst på en øy på Østlandet og der hadde mange ikke innedo før på slutten av 1970-tallet.   Med mye fattigdom så blir man også litt beskyttende over det man har. 

I Norge har vi også hatt en retning i politikk kalt Arbeidslinjen, dvs mål «alle folk i arbeid» og at stønader skal motivere for arbeid. Kommer det noen og rokker ved dette grunnfjellet så kommer det også mistro, MEN det er ikke nødvendigvis knyttet til etnisitet, selv om tatere er de som i stor grad har fått problemer knyttet til dette. 

Vil du tilpasse deg, ikke plage andre, ikke tro du er bedre enn andre og jobbe hardt så vil du i liten grad oppleve utfordringer i Norge.  Det kreves stor egeninnsats å bli kjent med folk, men det er fordi tradisjonelt har man ikke hatt økonomi/kapasitet til overfladiske forhold.

Anonymkode: fecc3...b18

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Samme opplevelse her. Jeg sliter med å danne vennskap med folk på nye steder, mer fordi jeg er innflytter enn fordi jeg er utlending.

Da jeg endelig flyttet til større by, var det lett å danne nye vennskap. Lettere å finne folk med samme interesser som seg selv også, da man har en mye større "playground" å forholde seg til. Jeg vil egentlig bo langt inni skogen, men holder meg bynært på grunn av relasjonene mine. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...