Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Kort fortalt: Jeg jobber i butikk og har vært sykemeldt i omtrent åtte måneder. Har endelig kommet meg i såpass form at jeg er har begynt å prøve meg på å jobbe igjen. I samråd med legen har jeg startet forsiktig, med to korte vakter i uken. Pga helsetilstanden min kan jeg ikke være alene på jobb. Har vært i jobb igjen siden midten av januar.

Det at jeg ikke kan jobbe alene er arbeidsgiver svært lite fornøyd med, da de har kuttet i bemanningen pga lav omsetning og alle vakter er man alene på jobb, noen dager er det en kort overlapp mellom åpnings- og stengevakten.

I dag sa sjefen min at det ikke vil være mulig å ha noen på jobb sammen med meg lenger enn til midten av måneden, det tillater ikke økonomien. Fra 12. februar var planen å øke lengden på vaktene og etterhvert legge til en vakt til i uken, men om jeg må jobbe alene må jeg sannsynligvis be om 100% sykemelding igjen, for det er ikke forsvarlig som ting er nå.

Har arbeidsgiver lov til å nekte å tilrettelegge? Har de ikke en plikt til å tilrettelegge for at jeg skal klare å jobbe? Eller er det bare tidsbegrenset?

Anonymkode: 3671c...78d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det er tilretteleggingsplikt, men bare så lenge det ikke er urimelig ulempe for arbeidsgiver. At du ikke kan være på jobb alene selv om det bare er arbeidsoppgaver til en, er en sånn ulempe. Tilretteleggingsplikten for deg skal ikke føre til at de andre ansatte mister jobben sin, slik det blir ved en konkurs. Snakk med legen din. Mulig du blir anbefalt å se etter annen jobb.

Anonymkode: 098cb...e6c

• Liker 35
  • Nyttig 1
Skrevet

Tilrettelegging er tidsbegrenset og skal skje uten at det er til vesentlig ulempe. Du påfører bedriften dobbel kostnad i tillegg til behov for dobbel bemanning. Det går neppe under ‘uten vesentlig ulempe’ dessverre.

Det er vel ikke noe poeng å komme tilbake enda mer i jobb om du ikke kan kobbe det som er nødvendig (alene) i liten stilling? Jeg mener at det du ber om er langt over det som faller under tilrettelegging.

Kan jo kanskje høre med nav om de er villig til å dekke din del av lønnen de dagene du kan være i jobb, som et tiltak for å få deg tilbake til det normale?

Anonymkode: d5c24...936

• Liker 12
  • Nyttig 4
Skrevet

De kan vel uansett ikke pålegges å tilrettelegge på en måte som er umulig for dem? Hvis det er en nødvendig forutsetning for arbeidet at du er alene på jobb (les: det er ikke nok arbeid og inntjening til å forsvare eller nødvendiggjøre to samtidig), kan de jo ikke forventes å tape hele inntjeningen sin for å tilrettelegge for deg.

Anonymkode: e45f1...ba1

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Arbeidsgiver har plikt til å tilrettelegge midlertidig og så langt det lar seg gjøre. For arbeidsgiver er det en dobbel utgift å betale deg for å være på jobb samtidig som noen leies inn for å være tilstedet fordi du ikke kan være alene. Så at arbeidsgiver i det hele tatt hat gått med på det en måneds tid er mer enn hva mange andre ville gått med på. Kort svar: Ja, arbeidsgiver kan nekte. 

Anonymkode: 9c73c...ada

• Liker 6
Skrevet

De kan nekte tilrettelegging om det er urimelig dyrt eller til urimelig ulempe. Noe det åpenbart er hvis de ellers har bare en på jobb og når du skal jobbe må det være to. 

Anonymkode: 46c10...4f5

• Liker 3
Skrevet

Fra Arbeidstilsynet: …omfanget av tilretteleggingen og kostnadene betydning for hvor langt plikten til å legge arbeidet til rette strekker seg.

Tilretteleggingsplikten går imidlertid ikke så langt at tilrettelegging for én enkelt arbeidstaker går på bekostning av de andre arbeidstakernes arbeidsforhold eller oppgaver, eller slik at arbeidsmiljøet generelt forverres.

videre (kilde: https://helsejus.no/2020/11/19/hvor-langt-gar-arbeidsgivers-tilretteleggingsplikt-for-ansatte-med-redusert-arbeidsevne/)

Tilretteleggingen må være økonomisk forsvarlig, dvs at arbeidsgiver ikke trenger å finne opp en ny stilling. 

Du må prate med nav om det er mulig å søke tilskudd, hvis ikke ser det ut som om det begynner å nå grensen for tilretteleggingsplikten her og du ikke oppfyller arbeidskravet ditt. Du må kontakte veilederen din hos nav med en gang!

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Ja, her tror jeg ikke du har krav på tilrettelegging - fordi det du trenger av tilrettelegging vil være en urimelig ulempe for arbeidsgiver. Å måtte ha dobbelt opp med folk på jobb når du er på jobb vil være en urimelig kostnad for bedriften.

Det er kjipt for deg selvsagt, men også en forståelig presisering av loven. Det blir jo feil om de skal måtte gå konkurs som følge av at de må tilrettelegge for en ansatt. 

Anonymkode: 6aaf3...d1d

• Liker 4
Skrevet

TS her.

Takk for svar. Jeg jobber i en større kjede, som er eid av et stort konsern, så det er ikke sånn at det er en liten bedrift som risikerer å gå til grunne pga at det må være to stykker på jobb noen timer i uken. Derfor synes jeg det er rart at arbeidsgiver bare kan si at om 14 dager er det slutt på tilretteleggingen, når det er for tidlig for meg helsemessig. Noe legen min er enig i. Jeg vil ikke gå i detalj rundt diagnose osv, men grunnen til at jeg ikke kan stå alene er at jeg må ha muligheten til å trekke meg tilbake og ta noen pauser for å ta meg inn i løpet av arbeidsdagen. Det er jo umulig når jeg er alene på jobb.

Planen som ble lagt i samråd med legen min starte i det små og øke arbeidsmengden gradvis frem til perioden med sykepenger utløper i slutten av mai, der målet var at jeg skulle være helt tilbake i stillingen min før utløp av sykepenger. Nå er jeg redd det ikke vil gå og hva da? Jeg elsker jobben min og trives veldig godt, så synes det er fortvilende og urettferdig om dette ikke skal gå i orden pga at arbeidsgiver har satt seg på bakbeina.😢

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Kort fortalt: Jeg jobber i butikk og har vært sykemeldt i omtrent åtte måneder. Har endelig kommet meg i såpass form at jeg er har begynt å prøve meg på å jobbe igjen. I samråd med legen har jeg startet forsiktig, med to korte vakter i uken. Pga helsetilstanden min kan jeg ikke være alene på jobb. Har vært i jobb igjen siden midten av januar.

Det at jeg ikke kan jobbe alene er arbeidsgiver svært lite fornøyd med, da de har kuttet i bemanningen pga lav omsetning og alle vakter er man alene på jobb, noen dager er det en kort overlapp mellom åpnings- og stengevakten.

I dag sa sjefen min at det ikke vil være mulig å ha noen på jobb sammen med meg lenger enn til midten av måneden, det tillater ikke økonomien. Fra 12. februar var planen å øke lengden på vaktene og etterhvert legge til en vakt til i uken, men om jeg må jobbe alene må jeg sannsynligvis be om 100% sykemelding igjen, for det er ikke forsvarlig som ting er nå.

Har arbeidsgiver lov til å nekte å tilrettelegge? Har de ikke en plikt til å tilrettelegge for at jeg skal klare å jobbe? Eller er det bare tidsbegrenset?

Ta kontakt med NAV for i så fall så har du innfridd din aktivitetsplikt og du får fritak fra den når arbeidsgiver ikke kan tilrettelegge.

Anonymkode: 12df0...81b

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

TS her.

Takk for svar. Jeg jobber i en større kjede, som er eid av et stort konsern, så det er ikke sånn at det er en liten bedrift som risikerer å gå til grunne pga at det må være to stykker på jobb noen timer i uken. Derfor synes jeg det er rart at arbeidsgiver bare kan si at om 14 dager er det slutt på tilretteleggingen, når det er for tidlig for meg helsemessig. Noe legen min er enig i. Jeg vil ikke gå i detalj rundt diagnose osv, men grunnen til at jeg ikke kan stå alene er at jeg må ha muligheten til å trekke meg tilbake og ta noen pauser for å ta meg inn i løpet av arbeidsdagen. Det er jo umulig når jeg er alene på jobb.

Planen som ble lagt i samråd med legen min starte i det små og øke arbeidsmengden gradvis frem til perioden med sykepenger utløper i slutten av mai, der målet var at jeg skulle være helt tilbake i stillingen min før utløp av sykepenger. Nå er jeg redd det ikke vil gå og hva da? Jeg elsker jobben min og trives veldig godt, så synes det er fortvilende og urettferdig om dette ikke skal gå i orden pga at arbeidsgiver har satt seg på bakbeina.😢

Skjønner at det er kjipt, men det høres ikke ut som at din helsetilstand er forenelig med jobben og det arbeidsgiver kan tilrettelegge for. Men, ta konakt med NAV for å diskutere mulighetene dine - kan de for eksempel dekke deler av lønnen din for at du ikke skal være alene på jobb?

Anonymkode: bb3ba...0ce

• Liker 8
Skrevet

Det er selvfølgelig kjipt for deg, men dra arbeidsgivers ståsted er du faktisk helt overflødig nå. De må uansett betale en annen for å være på jobb. Du går på topp, men får full lønn

Du får snakke med nav om de kan betale lønna di mens du ser etter noe annet. 

Anonymkode: 57a7c...694

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

TS her.

Selv om det er en kjede kan butikken være franchise. Det kan også være stramme budsjettet for selve butikken. 

Anonymkode: 9b434...e9c

• Liker 12
  • Nyttig 2
Skrevet

Om det er en stor kjede så spørs det jo om det er en franchise eller konsern. Om det er konsern kan det hende at løsningen er at du isåfall må jobbe i en annen butikk i kjeden et annet sted hvis de kan ha en mellomvakt som du kan dekke opp.

men legen kan faktisk ikke pålegge arbeidsgiver tilrettelegging som er uforsvarlig ifht drift

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

TS her.

Jeg tror uansett at dersom det er vurdert slik at det egentlig er nok å være én på jobb, men din tilrettelegging krever to på jobb på alle dine vakter i flere måneder - med de økonomiske og bemanningsmessige ulempene det medfører - så vil det fort være ut over hva man kreve eller forvente av tilrettelegging.

Det er neppe avgjørende om bedriften går konkurs av det eller ikke. Det vil fortsatt være en «urimelig ulempe», vil jeg tro. Det er jo en vurderingssak naturligvis, men…

Ellers vet jeg ikke hvordan ditt konsern er organisert, men i mitt konsern så er det uansett slik at hver enhet er egne aksjeselskap, hver enhet har egne budsjetter de må holde og så videre. Det er hver enkelt enhet/bedrift sitt ansvar å få det til å gå rundt økonomisk og ha forsvarlig drift. 

Jeg forstår at dette er utrolig kjipt for deg og føles urettferdig. Men det er også forståelig at arbeidsgiver ikke kan tilrettelegge så mye som du trenger. 

Anonymkode: 6aaf3...d1d

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

TS her.

TS du har infridd din aktivitetsplikt og når arbeidsgiver ikke kan tilrettelegge så kan du heller ikke være på jobb enkelt og greit. Så bare snakk med NAV. Da blir du 100% sykemeldt frem til du kommer 100% tilbake før fristen går og du havner på AAP.

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

TS her.

Dessuten så er jo du ansatt i butikk kjeden og det er jo litt rart at de ikke kan omplassere deg til en annen stilling hos arbeidsgiver. Arbeidsgiver er jo ikke eksakt der du er nå men den kjeden du er ansatt i. Eller for de som er i stat og kommune så i staten eller i den kommunen og da skal man kunne få jobbe et annet sted med andre arbeidsoppgaver den tida man trenger tilrettelegging. Man kan jo omplasseres.

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

TS her.

Men når arbeidsgiver ikke kan tilrettelegge så må du finne en annen aktivitet i samråd med lege som simulerer samme type belastning som jobb - om det uansett er antatt at du er 100% frisk i mai, så vil jo ikke det endres av om du er på arbeidsplassen eller ikke nå. 

Anonymkode: 0f0bc...41d

Skrevet

Å si at arbeidsgiver har satt seg på bakbena synes jeg er litt drøyt. Her har du fått super tilrettelegging langt over hva man kan forvente også er du så utakknemlig og lite forståelsesfull. Du passer jo ikke inn i den jobben nå, det ser vel du og. Du må begynne å se deg om etter noe annet, en annen kjede med lignende oppgaver kanskje? Hvor det er flere på jobb samtidig.

Det er helt urimelig av deg den tilretteleggingen du krever. 

Anonymkode: d2aea...330

• Liker 11
  • Nyttig 3
Skrevet

Selvom arbeidsplassen din er en del av et større konsern er ofte den enkelte arbeidsplass likevel sitt eget AS, med sin egen økonomi. Går en del av konsernet ikke godt nok så vil det legges ned. 

Når tilretteleggingen for det krever vesentlig mer utgifter enn om du fortsatt hadde vært sykemeldt er ikke dette noe arbeidsgiver kan lastes for. Du må nok vurdere om du kan begynne å jobbe slik arbeidsgiver trenger, fortsette 100% sykemelding eller finne en ny jobb.

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...