AnonymBruker Skrevet 1. februar #1 Del Skrevet 1. februar Har noen vært borti dette? Jeg er 31 og har av en eller annen grunn høy AMH (15) og høy FSH (12). Jeg hadde en digital konsultasjon med en på Hausken og hun syns det var rart at begge var høye, da de vanligvis justerer seg etter hverandre (lav AMH = høy fsh) osv. Blir liksom ikke klok på det, og enda mindre klok etter at legen sa at det var sjeldent de så og ikke skjønte hvorfor 😅 Så i teorien har jeg mange egg av dårlig kvalitet hvis tallene stemmer. Anonymkode: cdd0c...c74 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar #2 Del Skrevet 1. februar AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Har noen vært borti dette? Jeg er 31 og har av en eller annen grunn høy AMH (15) og høy FSH (12). Jeg hadde en digital konsultasjon med en på Hausken og hun syns det var rart at begge var høye, da de vanligvis justerer seg etter hverandre (lav AMH = høy fsh) osv. Blir liksom ikke klok på det, og enda mindre klok etter at legen sa at det var sjeldent de så og ikke skjønte hvorfor 😅 Så i teorien har jeg mange egg av dårlig kvalitet hvis tallene stemmer. Anonymkode: cdd0c...c74 Ja, er uvanlig. Men, 12 er jo ikke enda kritisk høyt. Og du er fremdeles bare 31 år, så du har nok sannsynligvis mange god egg igjen. Anonymkode: fc515...7d1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar #3 Del Skrevet 1. februar Når ble prøven tatt i syklusen? Disse prøvene skal helst tas på et spesifikt punkt i syklusen. Syns ingen av disse var spesielt høye, særlig ikke AMH. AMH kan være mellom 3 og 60 for fruktbare kvinner. FSH kan være mellom 3 og 35. Evt så kan du vel helt fint ha mange / normalt med eggposer og lav kvalitet på eggene; ser ikke helt hvorfor det er rart heller. Hadde vært heller bekymret for kompetansen til vedkommende at det var så rart og unormalt. Anonymkode: 590f4...314 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar #4 Del Skrevet 1. februar Er 15 så høyt da? Er det ikke helt vanlig? Jeg er 37 og har amh på 19. Den var på 30 da jeg var 33-34 ish Anonymkode: ff5a7...069 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar #5 Del Skrevet 1. februar AnonymBruker skrev (3 timer siden): Er 15 så høyt da? Er det ikke helt vanlig? Jeg er 37 og har amh på 19. Den var på 30 da jeg var 33-34 ish Anonymkode: ff5a7...069 Med så høye tall har du kanskje pcos? 15 er høyt jo. Anonymkode: fc515...7d1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar #6 Del Skrevet 1. februar 15 pmol/l er helt normal amh. Bra, men ikke spesielt høyt. Fsh'en din er litt høy, men det trenger ikke være bekymringsfullt i det hele tatt ettersom den kan variere veeeldig fra dag til dag og fra syklus til syklus. Kanskje tok du blodprøven litt sent? At du tok den på dag 4 kontra dag 3 f.eks kan gjøre at den ser høyere ut. Og tar man testen ellers i syklusen så er det ihvertfall misvisende. Og nei, høy FSH sier ingenting om eggkvaliteten din i det hele tatt. Det finnes ingen blodverdier som kan si noe om eggkvalitet, den eneste indikatoren man har på kvalitet er alder. Først når man henter eggene ut av kroppen og fertiliserer dem kan man få en ide av hvordan kvaliteten er. Under IVF så kan høy FSH i kombinasjon med lav amh gjøre at man kanskje må ty til kraftigere doser med hormoner, noe som ikke alltid er så bra for eggkvaliteten. De kan bli "svidde" for å si det helt enkelt. Men det tror jeg ikke du trenger å bekymre deg for. Hvis legen faktisk påsto, uten noe annen informasjon tilgjengelig, at du har masse egg av dårlig kvalitet, kun utifra at du har litt høy FSH, da kræsjer hele min virkelighetsoppfatning, for etter alle de studiene jeg har lest, så er det ikke slik. Men hey, jeg er ikke en fertilitetslege. Anonymkode: 5b2db...166 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar #7 Del Skrevet 1. februar AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Hvis legen faktisk påsto, uten noe annen informasjon tilgjengelig, at du har masse egg av dårlig kvalitet, kun utifra at du har litt høy FSH, da kræsjer hele min virkelighetsoppfatning, for etter alle de studiene jeg har lest, så er det ikke slik. Men hey, jeg er ikke en fertilitetslege. Anonymkode: 5b2db...166 Hun sa ikke dette ordrett altså. Men hun sa at AMH sier noe om anfall egg, og at fsh forteller om kvaliteten på eggene. Og ut fra hvordan hun beskrev at disse nivåene «justerer» seg etter hverandre skal det jo da i teorien tilsi at jeg har normal eggmengde, men dårligere egg siden jeg har høy fsh for alderen. Prøven ble tatt dag 2 av mensen. Anonymkode: cdd0c...c74 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. februar #8 Del Skrevet 2. februar AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Hun sa ikke dette ordrett altså. Men hun sa at AMH sier noe om anfall egg, og at fsh forteller om kvaliteten på eggene. Og ut fra hvordan hun beskrev at disse nivåene «justerer» seg etter hverandre skal det jo da i teorien tilsi at jeg har normal eggmengde, men dårligere egg siden jeg har høy fsh for alderen. Prøven ble tatt dag 2 av mensen. Anonymkode: cdd0c...c74 Det med FSH virker som å være et kontroversielt tema og mitt inntrykk er at påstanden 'høy FSH = dårlig eggkvalitet' (uansett alder) begynner å bli en litt gammeldags måte å tenke på. Har vært i IVF bobla en stund, og har snakket med flere damer i USA hvor de har fått beskjed fra legene om det motsatte, altså at nei, høy FSH sier ingenting om eggkvaliteten. Men det kan gi en ide om hvordan det står til med eggstokkfunksjonen og hvor godt man reagerer på stimulering. Her er legene tydeligvis uenige. Jeg har selv DOR (diminished ovarian reserve på engelsk) som betyr at jeg har kjempelav amh og veldig høy fsh. Jeg har lite egg og kroppen må jobbe hardere for å få eggene til å vokse, derav den høye fsh'en. Men det har kommet flere, større studier på DOR de siste årene som tilsier at kvinner med DOR har nøyaktig like stor sjangse for å bli gravid naturlig som alle andre. Faktisk så vidt litt bedre sjangse. Hadde det vært slik at høy fsh=dårlig eggkvalitet så ville det kommet fram i studiene og man ville sett at kvinner med DOR hadde lavere graviditetsrate enn kvinner med normale verdier. Derfor gir ikke de 'høy FSH=lav eggkvalitet'-greiene noe som helst mening for meg. Jeg har hørt og lest påstandene før men jeg har enda ikke lest en god forklaring på det. Derfor mistenker jeg at det hovedsaklig er i en IVF sammenheng at fsh har en større betydning. Så langt er min forståelse at når kroppen sender av gårde fsh hormonet for å gi beskjed til eggstokkene at nå må de sette i gang å modne egg, så kan det av og til gå litt heftig for seg når fsh'en er høy. Slik at modningsprosessen blir forstyrret og kanskje får man for tidlig eggløsning og dermed slipper kroppen et umodent egg som ikke er like robust til å gå igjennom fertiliseringen. Spørsmålet da er: hva om man har en helt vanlig follikulærfase og luthealfase og en helt vanlig, stabil syklus? Det burde jo tilsi at egget modnes helt vanlig og fint? Ble mye babling her, men hadde vært uhyre interessant å høre legen forklare, sånn rent medisinsk, hvorfor høy fsh betyr at man har dårlig eggkvalitet. For meg blir det bare en alt for banal forklaring. Men igjen, jeg er ikke i nærheten av å være en lege! Anonymkode: 5b2db...166 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. februar #9 Del Skrevet 2. februar ....bare en tanke som slo meg: kanskje du kan ha lite østradiol/østrogen? Vet at østradiol undertrykker fsh, så hvis prøvene dine viser at du har lite østrogen så kanskje det kan være en årsak til den litt høyere fsh'en. Men, her aner jeg ikke når i syklusen en slik prøve bør bli tatt. Trener du mye eller har lite fett på kroppen? Blir ren spekulering. Anonymkode: 5b2db...166 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. februar #10 Del Skrevet 2. februar 5 hours ago, AnonymBruker said: Med så høye tall har du kanskje pcos? 15 er høyt jo. Anonymkode: fc515...7d1 AMH på 15 er ikke høyt. Når jeg hadde 16, fikk jeg beskjed fra at to uavhengige gynekologer at det var helt normale verdier. Anonymkode: 590f4...314 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå