AnonymBruker Skrevet 3. februar 2024 #121 Del Skrevet 3. februar 2024 Mardina skrev (18 minutter siden): Jeg mener at nynorsk hører hjemme i norskt språk. Så jeg håper det beholdes 😊 Selv er jeg bergenser og snakker bokmål. Men man skal ikke langt utenfor Bergen, før dem snakker nynorsk ♥️ Nydelig å høre på ♥️ Et stort og rungende JA til nynorsk fra meg... 😁 Bra du støtter nynorsk, men det er ingen som snakker verken bokmål eller nynorsk, for begge er rene skriftspråk. Har du vokst opp i Bergen snakker du sannsynligvis en form for bergensk dialekt, og utenfor Bergen snakker de på sine dialekter, ikke nynorsk. Anonymkode: 4590b...b8a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2024 #122 Del Skrevet 3. februar 2024 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): nok en logisk tankefeil. Det følger jo på ingen måte automatisk av lave sidemålskunnskaper, at en skriver perfekt på hovedmålet sitt. Det gir du jo selv et utmerket eksempel på gjennom hvert innlegg du skriver. Anonymkode: 8474b...a91 Ironien lenge leve! Markerte setningen er formulert på en svak måte. Anonymkode: 4d672...a96 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2024 #123 Del Skrevet 3. februar 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ironien lenge leve! Markerte setningen er formulert på en svak måte. Anonymkode: 4d672...a96 Det heter "Den markerte setningen er formulert på en svak måte". Og forklar meg hva som er svakt med den? Og det holder ikke at du ikke forsto den, for det er jo en svakhet hos deg, og ikke nødvendigvis i setningen. Anonymkode: 8474b...a91 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2024 #124 Del Skrevet 3. februar 2024 I min kommune har de bestemt seg for å være nynorsk. Man må kunne skrive nynorsk for å jobbe i administrasjonen i denne kommunen. Foreldre kan velge om ungene skal lære nynorsk eller bokmål på grunnskolen. Og en kan velge om informasjon skal sendes deg på nynorsk eller bokmål. Jeg har valgt bokmål til alt da jeg mener nynorsk er helt unødvendig. ( hverfall 2 skriftspråk, velg et) Alikevel kommer nesten all info på nynorsk, det være ukeplaner og diverse til ungene eller innkallelse til skoletannlege El. Irriterende er det. Anonymkode: 548ac...2e0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Callista Skrevet 3. februar 2024 #125 Del Skrevet 3. februar 2024 (endret) Peggy-Lovise skrev (55 minutter siden): Jeg er bokmålsbruker og til jeg var 30 år (er nå 47) bodde jeg i bokmålsland og syns nynorsk var fryktelig tungt å lese. Så møtte jeg er vestlending og flytta etterhvert til en liten by på vestlandet. En nynorskkommune. Syns det var ganske så eksotisk i begynnelsen med alle skilt og informasjon på nynorsk. Men har lært meg å leve med det 😅😅 Å lese lokalavisa er nesten underholdende, for det virker som bestreber seg etter å bruke de mest innbarka og grautete ordene innimellom. Leser stadig på mandager og han som fikk kversett førarkortet og havna i drukkenskapsarresten 😂 Har også fått tre barn etter jeg flytta hit som nå går på skolen og har nynorsk som hovedmål. Det går bra det også. Føler at jeg er utskuddet nå som tviholder på å skrive bokmål. Men jeg skriver heller riktig på bokmål, enn å knote på nynorsk. Takk for dagens etterlengtede latter! Tror jeg må begynne å abonnere på en nynorsk bygdeavis. 😁 Endret 3. februar 2024 av Callista Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2024 #126 Del Skrevet 3. februar 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det heter "Den markerte setningen er formulert på en svak måte". Og forklar meg hva som er svakt med den? Og det holder ikke at du ikke forsto den, for det er jo en svakhet hos deg, og ikke nødvendigvis i setningen. Anonymkode: 8474b...a91 Åja du tror jeg ikke forsto? Da er du jammen blind for egne feil..... Anonymkode: 4d672...a96 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2024 #127 Del Skrevet 3. februar 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Det heter "Den markerte setningen er formulert på en svak måte". Og forklar meg hva som er svakt med den? Og det holder ikke at du ikke forsto den, for det er jo en svakhet hos deg, og ikke nødvendigvis i setningen. Anonymkode: 8474b...a91 Det heter ikke "et eksempel på gjennom hvert innlegg du skriver" Anonymkode: 4d672...a96 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mardina Skrevet 3. februar 2024 #128 Del Skrevet 3. februar 2024 Honey Dew skrev (42 minutter siden): Du snakker ikke bokmål. Bokmål er et skriftspråk. Du skjønte nok hva jeg mente 😄 Ikke vær så pirkete 😄 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2024 #129 Del Skrevet 3. februar 2024 Honey Dew skrev (På 1.2.2024 den 17.15): Synes samisk og nynorsk burde blitt valgfag. Eller samisk og likdomdansk for oss vestlendingar. Så kan vi konsentrere oss om (ny)norsk. Anonymkode: b14e8...4a6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Isambard Skrevet 3. februar 2024 #130 Del Skrevet 3. februar 2024 Jeg synes det kunne slått sammen bokmål og nynorsk til ett språk, nemlig "norsk". I starten kunne alle ord på nynorsk og bokmål vært tillatte. Så kunne man etter hver tatt bort former som det viser seg at nesten ingen bruker. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2024 #131 Del Skrevet 3. februar 2024 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): I min kommune har de bestemt seg for å være nynorsk. Man må kunne skrive nynorsk for å jobbe i administrasjonen i denne kommunen. Foreldre kan velge om ungene skal lære nynorsk eller bokmål på grunnskolen. Og en kan velge om informasjon skal sendes deg på nynorsk eller bokmål. Jeg har valgt bokmål til alt da jeg mener nynorsk er helt unødvendig. ( hverfall 2 skriftspråk, velg et) Alikevel kommer nesten all info på nynorsk, det være ukeplaner og diverse til ungene eller innkallelse til skoletannlege El. Irriterende er det. Anonymkode: 548ac...2e0 det er jo din egen skyld. Hvis du vil ha offentlig informasjon på en annen målform enn kommunens offisielle målform, så må du si fra om det. Men du har jo krav på å få informasjon fra det offentlige på den målformen du selv bestemmer. Anonymkode: 8474b...a91 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Isambard Skrevet 3. februar 2024 #132 Del Skrevet 3. februar 2024 Honey Dew skrev (52 minutter siden): Du snakker ikke bokmål. Bokmål er et skriftspråk. Noen påstår det, men i NRK skal man som hovedregel snakke bokmål eller nynorsk. Noen bokmål-ordlister oppgir også hvordan ord skal uttales. Man må ha noe å gå ut ifra når folk skal lære å snakke norsk (som regel bokmål) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2024 #133 Del Skrevet 3. februar 2024 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Det heter ikke "et eksempel på gjennom hvert innlegg du skriver" Anonymkode: 4d672...a96 Det er da ikke noe galt i å skrive at "det gir du et eksempel på gjennom hvert innlegg du skriver" Hva er det språklige problemet med den setningen? . Vær presis og forklar meg hva feilen er? Anonymkode: 8474b...a91 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2024 #134 Del Skrevet 3. februar 2024 Isambard skrev (11 minutter siden): Jeg synes det kunne slått sammen bokmål og nynorsk til ett språk, nemlig "norsk". I starten kunne alle ord på nynorsk og bokmål vært tillatte. Så kunne man etter hver tatt bort former som det viser seg at nesten ingen bruker. ja, det har man jo gjort. Det heter samnorsk. Anonymkode: 8474b...a91 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2024 #135 Del Skrevet 3. februar 2024 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): det er jo din egen skyld. Hvis du vil ha offentlig informasjon på en annen målform enn kommunens offisielle målform, så må du si fra om det. Men du har jo krav på å få informasjon fra det offentlige på den målformen du selv bestemmer. Anonymkode: 8474b...a91 Har jo selfølgelig gjort det. Poenget er at de som regel velger å ignorere det. Anonymkode: 548ac...2e0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2024 #136 Del Skrevet 3. februar 2024 Nynorsk er norsk det også. Ikke vanskelig og forstå i det hele tatt (for meg). Å skrive korrekt derimot er mer utfordrende, men ikke nødvendig for meg. Jeg har ikke noe problemer med nynorsk utover at det blir helt riv ruskende galt å tvinge det inn som hovedmål i bokmål kommuner. Man burde kunne velge. Anonymkode: e04f0...7fc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2024 #137 Del Skrevet 3. februar 2024 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Har jo selfølgelig gjort det. Poenget er at de som regel velger å ignorere det. Anonymkode: 548ac...2e0 det har de ikke lov til. Klag. Anonymkode: 8474b...a91 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gagaen Skrevet 3. februar 2024 #138 Del Skrevet 3. februar 2024 Isambard skrev (1 time siden): Jeg synes det kunne slått sammen bokmål og nynorsk til ett språk, nemlig "norsk". I starten kunne alle ord på nynorsk og bokmål vært tillatte. Så kunne man etter hver tatt bort former som det viser seg at nesten ingen bruker. Du tror nynorskhatare vil godta samnorsk? Trur ikkje eg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2024 #139 Del Skrevet 3. februar 2024 Mardina skrev (1 time siden): Du skjønte nok hva jeg mente 😄 Ikke vær så pirkete 😄 Det er ikke pirk, det er retting av ganske grove faktafeil. At du bor i Bergen og snakker bokmål og de som bor i Bergens omegn snakker nynorsk er feil på alle måter, da dere alle snakker deres egen dialekt, på lik linje med alle andre i hele Norge. Anonymkode: 4590b...b8a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2024 #140 Del Skrevet 3. februar 2024 2 hours ago, AnonymBruker said: I min kommune har de bestemt seg for å være nynorsk. Man må kunne skrive nynorsk for å jobbe i administrasjonen i denne kommunen. Foreldre kan velge om ungene skal lære nynorsk eller bokmål på grunnskolen. Og en kan velge om informasjon skal sendes deg på nynorsk eller bokmål. Jeg har valgt bokmål til alt da jeg mener nynorsk er helt unødvendig. ( hverfall 2 skriftspråk, velg et) Alikevel kommer nesten all info på nynorsk, det være ukeplaner og diverse til ungene eller innkallelse til skoletannlege El. Irriterende er det. Anonymkode: 548ac...2e0 Det at kommunene velger nynorsk som arbeidsspråk synes jeg er problematisk når de gjelder rekruttering. Jeg ser utrolig mange stillingsutlysninger i det offentlige hvor det står understreket at nynorsk er formen som brukes i det daglige og det forventes at kandidaten kan nynorsk. Andre steder står det at man må kunne kommunisere skriftlig i begge målformer, samtidig som det står at "vi ønsker å gjenspeile mangfoldet i samfunnet", og du bør søke uavhengig av din innvandrer bakgrunn, osv. Er det ikke da en ren paradoks og kontradiksjon å skrive slikt når de fleste innvandrere har knapt lært seg bokmål, og så lenge man kan skrive og prate norsk, og det er forståelig, bor det godtas, og det bør være opp til den enkelte å velge fritt hvilken målform h*n skal velge å bruke. Har innvandrer bakgrunn selv, kan godt lese nynorsk, men kunne aldri tenkt å skrive på nynorsk, og har droppet søke mange jobb grunnet dette dumme kravet! Diskriminerende. Anonymkode: 22505...0d8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå