Gå til innhold

Aktiv dødshjelp

AnonymBruker

Aktiv dødshjelp  

124 stemmer

1. 1. Er du for eller imot?

• For
      102
    • Mot
      22

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Å jeg beklager, må man ha sånn erfaring for å ha en mening? 

Anonymkode: 44a60...244

Faktisk må man ha erfart en del ting i livet for å kunne uttale seg, det er ikke nok å se det på tv eller lese om det i avisen.

Helst erfare det på kropp og sinn som pårørende, og først da forstår man det.

Å være tett på noen som er så utpint at det ikke er noen vei tilbake, men likevel lar døden vente på seg og pasienten pines mer og mer for hver time som går, men vi pårørende bare må se på.

Anonymkode: b426c...5e6

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tja, som gammel sykepleier på sykehjem, ønsker jeg lettere tilgang og større doser av palliativ medisin den siste tida... Har noen yngre leger som er veldig redde for å gi for mye. Men den aller siste fasen bør forkortes.

Anonymkode: 53f7a...ef7

Helt enig. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykkel-lars skrev (1 time siden):

Norge er ekstremt dyktige på å redusere smerte på dødsleie. Det betyr ikke at Norge er perfekt, eller at det ikke er forferdelig hverken psykisk eller fysisk for pasient eller pårørende. Men når statistikken er skremmende høy på personer som dør ved aktiv dødshjelp som ikke oppfyller kravene til å få aktiv dødshjelp, så mener jeg det eren langt større krenkelse av individet. 

Det er jo mange andre symptomer og plager enn smerter.

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i mot alle drap på mennesker, det være seg abort, dødsstraff eller aktiv dødshjelp. Og tro det eller ei, jeg er ikke kristen, men jeg mener at ingen mennesker skal ta livet av et annet menneske. 

Anonymkode: 4b5f3...4ef

Vi snakker om folk som er så syke at de venter på døden og ingenting kan gjøre de bedre eller friske (utenom et mirakel)

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Er 100% for. Jeg synes absolutt ingen enn den det gjelder skal bestemme om personen skal dø eller leve.

Hadde min far fått hjelp med aktiv dødshjelp så hadde ikke jeg måtte ha vasket opp etter ham når jeg fant han. Han skjøt seg pga at han hadde uhelbredelig kreft, ingen smertelindring hjalp og ingen som kunne hjelpe. 

Anonymkode: ead23...8c4

Kondolerer ❤️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faktisk må man ha erfart en del ting i livet for å kunne uttale seg, det er ikke nok å se det på tv eller lese om det i avisen.

Helst erfare det på kropp og sinn som pårørende, og først da forstår man det.

Bullshit! Man kan gjøre seg opp en mening når en har levd et langt liv. Har da erfaringer uten å ha hatt det helt tett. 

Å være tett på noen som er så utpint at det ikke er noen vei tilbake, men likevel lar døden vente på seg og pasienten pines mer og mer for hver time som går, men vi pårørende bare må se på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sykkel-lars skrev (2 timer siden):

Jeg ser og er fullstendig klar over forskjellen. Og jeg kjenner til hvordan systemet i både Nederland og Canada fungerer (men ingen ekspert. Det er et godt argument, og det er hvertfall tragisk når det er garantert dødelig kreft inkludert smertehelvete i et år. Men hvor går grensen til hvem som skal få aktiv dødshjelp og ikke? Hva med han som garantert dør om et år, men ikke har fullt så smertehelvete? Eller ikke smertehelvete i det heletatt, men garantert kommer til å dø om et år og likegreit ønsker å fullføre prosessen med en gang? 

Hva tenker du om de som mister livet og det senere viser seg at det var en feil beslutning? Jeg mener det er gode argumenter for aktiv dødshjelp, men bedre argumenter mot. Hva tenker du er de største svakhetene med argumentasjonen for aktiv dødshjelp?

Jeg personlig ser ikke noe problem med at han som garantert kommer til å dø innen et år får muligheten til å velge selv. Så lenge personen er klar i toppen og garantert uhelbredelig av sin fysiske sykdom, bør personen få lov til å velge. Det er verdighet, i motsetning til å måtte seigpines mens alt man engang var svinner hen og erstattes av lidelse.

Den største utfordringen ligger vel i å klart definere hvem som skal få muligheten - hvor grensene skal gå og hvorfor. Det er også kritisk at personellet som skal bidra med den aktiv dødshjelpen faktisk er klar for det store ansvaret og at ingen tvinges til å gå på tvers av sin moral. Pårørende og den sykes egen samvittighet kan også også en utfordring og for å hindre press i noen retning må man være sikker på at avgjørelsen er den sykes egen, og at vedkommende er klar nok i hodet til å fatte den.

Med dette på plass, ser jeg ingen betenkeligheter i det hele tatt. Jeg ville ønsket dette tilbudet hjertelig velkommen med tanke på min egen kommende alderdom.

• Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er for.

Jeg er uhelbredelig kreftsyk og har satt av penger til å kunne reise til Sveits å få det gjennomført der den dagen det ikke lenger finnes medisiner som kan bremse sykdommen min. Jeg forbeholder meg retten til både å leve og å dø med verdighet. Seigpining neddopet i morfinrus i uker og måneder er ingen verdig død. 

Anonymkode: d69e2...304

• Liker 3
  • Hjerte 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg er for.

Jeg er uhelbredelig kreftsyk og har satt av penger til å kunne reise til Sveits å få det gjennomført der den dagen det ikke lenger finnes medisiner som kan bremse sykdommen min. Jeg forbeholder meg retten til både å leve og å dø med verdighet. Seigpining neddopet i morfinrus i uker og måneder er ingen verdig død. 

Meg igjen: Det betyr ikke at jeg ikke ser etiske spørsmål som må avklares.

• Etter min mening er det bare den som selv er samtykkekompetent som skal kunne motta aktiv dødshjelp eller eutanasi.  
  • Derfor mener jeg at pårørende skal få slippe den byrden det vil være å avgjøre om et uhelbredelig sykt barn/syk forelder/ektefelle skal motta dødshjelp.
  • Måten man får tilbudet på må også være etisk og respektfull: ingen skal presses inn i det ved å føle seg som en byrde for andre og en kostnad for samfunnet. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kalikalinka skrev (17 timer siden):

Psykisk sykdom kan helbredes. Terminal kreft kan ikke. Ser du forskjellen?

Nei. Psykisk sykdom kan ikke alltid helbredes. Her er du ganske så uvitende.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Bullshit! Man kan gjøre seg opp en mening når en har levd et langt liv. Har da erfaringer uten å ha hatt det helt tett. 

Nei, noen ting må man selv oppleve for å forstå det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aktiv dødshjelp og assistert selvmord er to forskjellige ting. Jeg er for begge, men på forskjellige måter. Aktiv dødshjelp for de som er syke uten kur, bør være et tilbud. Den syke bør da enten ha det skriftlig, eller utrykke seg adekvat verbalt for at det skal utføres.

Anonymkode: 93c8d...dcf

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Er dere for eller imot?

Jeg er definitivt for, etter å ha sett mange skjebner i jobben samt hatt bekjente som har ønsket seg det når de pintes til det siste.

Ønsker at det kommer seriøse klinikker ( og ikke bare èn sånn at de som er for svake til reisen dit, ikke får), hvor alt foregår stuerent, i trygge og så hyggelige omstendigheter som man kan lage noe sånt til. 

Anonymkode: dcc44...8c4

Før du starter en slik diskusjon bør du forklare at PASSIV dødshjelp er lov i Norge, og forskjellen på passiv og aktiv dødshjelp......slik du stiller spørmålet blir en veldig forenklet versjon uten særlig nyanser.

Anonymkode: b734b...2b8

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For. Kun personen det gjelder som må ønske dette.
(Det burde være for dem som er uhelbredelig syke og ønsker å dø).

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før du starter en slik diskusjon bør du forklare at PASSIV dødshjelp er lov i Norge, og forskjellen på passiv og aktiv dødshjelp......slik du stiller spørmålet blir en veldig forenklet versjon uten særlig nyanser.

Anonymkode: b734b...2b8

Feil, den passive dødshjelpen er smertestillende som nevnt over av flere. Den hjelper ikke alle. Avsluttet  behandling er jo også å la folk dø.  Dette var ikke et emne for meg, det er det jeg synes er seigpining.

Aktiv dødshjelp er AKTIV dødshjelp, trodde ikke spesifisering var nødvendig. Det er å avslutte livet når man selv vil, med hjelp av folk som kan akkurat det. 

Anonymkode: dcc44...8c4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grusomt å se sengeliggende personer med sterk angst og kvalme, og en diagnose som gjør at de bare blir dårligere og dårligere og diagnosen gir en sikker død på sikt. Der finnes ingen kur. Du kan aldri bli bra men bare dårligere. Grusomt å se når lindrende medisiner ikke strekker til. Det er så uverdig. Det er ikke noe humant over å la de pines i livet, inn i en sakte, død. De som mener noe annet bør gå litt inn i seg selv og tenke om de hadde unnet sine nærmeste en slik død

Anonymkode: 9b442...330

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

God måte å leve på? Utdyp den gjerne

Siste 2 årene for min far skulle jeg ønske han slapp. Mye smerter, pluss han husket ingen ting, kjente ikke igjen familie eller noe. Redd hver gang noen kom. Klarte ikke gå eller det siste året. Lå der å ikke klarte gå på do selv, klarte ikke stelle seg. Lå der å kikket ut i lufta. Så han ikke klarte å svelge verken mat eller drikke. Så ham svinne bort. Husker han sa når han fikk diagnosen- håper jeg slipper å lodde, egentlig burde jeg ta livet mitt nå. Flr demensen og alzeimeren tar meg helt. Pga han hadde sagt han ville ta sitt eget liv ble det satt flere folk på ham, for at han ikke skulle få det gjennomført.

Unner ingen drt

Anonymkode: 86f10...653

Problemet med dette eksempelet er jo nettopp at i dette tilfellet ville han jo ikke vært samtykekkompetent uansett. Så det er ikke så enkelt som noen skal ha det til.

Eller mener dere at andre enn pasienten selv skal bestemme at de skal dø? I tilfelle hvem?

Anonymkode: 55cac...443

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Jeg mener at det alltid finns håp, jeg vil ikke at noen skal bruke tid på å finne måter å ta liv på. Om man leter så finner man det man trenger. Hva som er en god måte å leve på en individuelt så mer kan jeg ikke utdype. 

Hvor finnes det håpet du snakker om for en pasient som er uhelbredelig kreftsyk og ikke orker leve lenger. Det eneste de klarer er å ligge i sengen og håpe på at døden snart inntreffer.

Hvor er håpet deres? Eller håp for feks ALS syke som knapt klarer å puste på egenhånd. Finnes andre sykdommer og tilstander som også kan være jævlig å leve med.

Er det humant å la de fortsette å leve med morfin, beroligende osv osv?

Jeg mener de som ønsker det må få bestemme selv og la de få dø på en verdig måte. De må være uhelbredelig syke og helt terminal. Det skal ikke ytes hjelp til en som har kjærlighetssorg og ikke kan leve uten eksen. Ei heller for de som bare ikke gidder mer pga personlige problemer som de kan få psykologisk hjelp for.

Jeg er så for aktiv dødsstraff at blir det lovlig i Norge så kan jeg stå først i køen til å hjelpe disse menneskene over til den andre siden. Ville vært meg en ære og hjelpe de ut av elendigheten.

Politikerne her i Norge er så faens feige at de tør ikke la dette bli en del av helsesystemet. Istede går heller syke folk og henger seg, skyter seg, hopper foran toget etc etc. Psykiatrien må bygges opp kraftig. Nå ble dette en avsporing fra aktiv dødshjelp og terminal syke.

Endret av Eva-Lena
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig redd for at mitt eget liv vil bli vurdert som uverdig og ikke verdt å leve. Mange vil mene at "havner jeg i rullestol tar jeg heller livet mitt". Jeg vet at jeg vil trenge mere hjelp i fremtiden når jeg blir eldre. Jeg vet også at dette vil koste samfunnet penger. Jeg frykter at når det åpnes for aktiv dødshjelp vil verdien av et liv forringes og vi vil få en mer kynisk holding til hvilke liv som er verdt å leve. Det tror jeg dessverre vi ikke kommer utenom.

Jeg har full forståelse for de som ønsker aktiv dødshjelp i de tilfeller veien til døden er en lang lidelsesprosess. Tror jeg selv hadde ønsket er kjapp vei ut. Men samtidig er jeg livredd for at vi åpner Pandoras boks. Tukler vi med våre egne holdninger og tanker om at alle liv har en verdi, så kan vi fort havne på ville veier. Sånn sett har jeg selv en kynisk tanke om at vi dessverre må "ofre" de forferdelige tilfellene hvor mennesker lider unødvendig lenge på alteret for å skjerme livet. Noen må dessverre lide en langsom, fæl død for at ikke vil skal havne i en kynisk felle hvor det blir en forventning om at folk skal avslutte livet sitt når det anses som en byrde for omgivelsene.

Anonymkode: e999c...f34

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er lovlig allerede, det som foreslaes her vil bli misbrukt om legalisert 

Anonymkode: 7a168...e81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...