Gå til innhold

Aktiv dødshjelp

AnonymBruker

Aktiv dødshjelp  

114 stemmer

1. 1. Er du for eller imot?

• For
      95
    • Mot
      19

Anbefalte innlegg

Er dere for eller imot?

Jeg er definitivt for, etter å ha sett mange skjebner i jobben samt hatt bekjente som har ønsket seg det når de pintes til det siste.

Ønsker at det kommer seriøse klinikker ( og ikke bare èn sånn at de som er for svake til reisen dit, ikke får), hvor alt foregår stuerent, i trygge og så hyggelige omstendigheter som man kan lage noe sånt til. 

Anonymkode: dcc44...8c4

• Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er definitivt mot, jeg er for å leve og finne gode måter å leve på. Jeg vil ikke at tid og energi skal brukes til å rettferdiggjøre å TA liv når man heller kan bruke tid og energi til å finne kur for sykdommer og måter å leve bedre på. Jeg vil alltid kjempe for livet! 

Anonymkode: 44a60...244

• Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er for. Det er så mange skjebner der folk sitter "fengsel" i sine egne kropper i mange år, situasjoner der folk vet de kommer til å bli verre og verre, situasjoner der man omtrent blir pint i evigheter før man dør. Så at folk skal få muligheten til det er jeg veldig for. Bør selfølgelig være veldig strenge regler for dette. 

Anonymkode: ee53a...d2c

• Liker 16
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var imot aktiv dødshjelp helt til jeg opplevde det selv, og jeg er traumatisert etter å ha sittet ved min elskedes dødsleie i ukesvis.

Han fikk uhelbredelig kreft og de klarte ikke å lindre hans plager mot slutten, så han pintes noe jævlig.

På norske sykehus/sykehjem har de ikke riktig utstyr til å hjelpe alle til en verdig utgang på livet, og det er det utrolig mange som ikke vet.

De tror at alle har smerter og kan få morfin, men det å gi smertestillende er den enkleste lindringen.

JA TIL AKTIV DØDSHJELP.

Anonymkode: b426c...5e6

• Liker 3
  • Hjerte 7
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg er definitivt mot, jeg er for å leve og finne gode måter å leve på. Jeg vil ikke at tid og energi skal brukes til å rettferdiggjøre å TA liv når man heller kan bruke tid og energi til å finne kur for sykdommer og måter å leve bedre på. Jeg vil alltid kjempe for livet! 

"Gode måter å leve på"?

Den må du utdype 

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er for men blir litt urolig når jeg ser hvordan det funker i Canada. 

Det blir litt samelebåndetikk over det hele.

Endret av megda
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

megda skrev (3 minutter siden):

Jeg er for men blir litt urolig når jeg ser hvordan det funker i Canada. 

Det blir litt samelebåndetikk over det hele.

Akkurat derfor er jeg imot. Alle som føler seg som en byrde vil jo da velge å dø. Selv om det kanskje er bra for samfunnet om man er dønn kynisk, så synes ikke jeg det. 

Jeg er veldig for smertelindring i lange baner for de som er døden nær. Er bare å pøse på tenker jeg, selv om det mot formodning skulle ende opp som en slags aktiv dødshjelp. 

Anonymkode: 267d3...590

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

"Gode måter å leve på"?

Den må du utdype 

Jeg mener at det alltid finns håp, jeg vil ikke at noen skal bruke tid på å finne måter å ta liv på. Om man leter så finner man det man trenger. Hva som er en god måte å leve på en individuelt så mer kan jeg ikke utdype. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortelle meg hvordan en skal finne en god måte å leve på når man er lenket til sengen uten styrke til å bevege seg og, med sterke smerter, Eller hvordan hvordan man finner en kur for en sykdom når man bare har uker igjen å leve sterkt hemmet av sykdommen? 

Det er ikke snakk om å få dø fordi man en dag bare finner ut at en synes det er nok. Det er snakk om de som ikke har noe liv igjen og som bare venter på å få slippe. Tenk å da heller få ta et fint farvel med sine nærmeste framfor at de skal sitte ved siden av i dager og se på den syke forsvinne mer og mer.

Jeg har selv sittet flere døgn ved et dødsleie, og det er ikke noen dans på roser hvor vi nøt å leve.

Anonymkode: 05593...bef

• Liker 4
  • Hjerte 5
  • Nyttig 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Fortelle meg hvordan en skal finne en god måte å leve på når man er lenket til sengen uten styrke til å bevege seg og, med sterke smerter, Eller hvordan hvordan man finner en kur for en sykdom når man bare har uker igjen å leve sterkt hemmet av sykdommen? 

Det er ikke snakk om å få dø fordi man en dag bare finner ut at en synes det er nok. Det er snakk om de som ikke har noe liv igjen og som bare venter på å få slippe. Tenk å da heller få ta et fint farvel med sine nærmeste framfor at de skal sitte ved siden av i dager og se på den syke forsvinne mer og mer.

Jeg har selv sittet flere døgn ved et dødsleie, og det er ikke noen dans på roser hvor vi nøt å leve.

Beklager men jeg gidder ikke forsvare mitt syn på dette og min mening på å alltid velge livet. Jeg har heller ingen fasit på andre sitt liv men jeg syns det er galskap å sitte å bruke energi og penger på å velge døden når man kan velge livet. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg mener at det alltid finns håp, jeg vil ikke at noen skal bruke tid på å finne måter å ta liv på. Om man leter så finner man det man trenger. Hva som er en god måte å leve på en individuelt så mer kan jeg ikke utdype. 

Dumdum Boys synger i en av sine sanger at "det finnes ikke piller mot møkkete vann", og det finnes ikke medisiner mot alle plager og det er det mange ikke forstår.

De tror at det eneste symptomene er smerte.

Hva gjør man når en pasient ikke får puste og pasienten ikke får oksygen apparat verken på sykehus eller sykehjem fordi man er i palliativ fase? Ja da ligger pasienten der og kveles sakte mens han er bevisst.

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Beklager men jeg gidder ikke forsvare mitt syn på dette og min mening på å alltid velge livet. Jeg har heller ingen fasit på andre sitt liv men jeg syns det er galskap å sitte å bruke energi og penger på å velge døden når man kan velge livet. 

Har du erfaring som pårørende eller sykepleier å se pasienter pines til døde fordi medisiner ikke virker?

• Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Helt enig med deg.

Jeg satt nylig i tre uker ved dødsleiet, og jeg er ødelagt og traumatisert av hva jeg har opplevd 😔

• Liker 1
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Tror du endrer ganske fort mening når du opplever å sitte ved et dødsleie.

Å medisinere i hjel et menneske bare for at pårørende skal ha personen lengst mulig i live, strider mot det å ha respekt for individet. 

Anonymkode: fb7fe...6cb

• Liker 8
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Argumentene med de som er lenket til sengen til de dør gir meg lyst til å bytte standpunkt, men jeg ser ikke at de positive sidene utveier de negatitve. Det er gjort forskning i Nederland på sakene der nemdene som godkjenner aktiv dødshjelp er mest sikre. Etter granskning viste det seg at en stor andel av sakene de var mest sikre *ikke* oppfylte kravene for aktiv dødshjelp. Skrekk eksemplene øker i takt med antallet som "får hjelp". 

Det er helt forferdelig med de som dør på vonde og smertefulle måter. Men det veier ikke opp både det prinsipielle med å ta liv (Handlingen er irreversibel), og alle sakene hvor man har tatt feil. Jeg tror ikke det er sunt eller godt for samfunnet at det finnes en komite som skal bestemme om det er godt at man dør. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

God måte å leve på? Utdyp den gjerne

Siste 2 årene for min far skulle jeg ønske han slapp. Mye smerter, pluss han husket ingen ting, kjente ikke igjen familie eller noe. Redd hver gang noen kom. Klarte ikke gå eller det siste året. Lå der å ikke klarte gå på do selv, klarte ikke stelle seg. Lå der å kikket ut i lufta. Så han ikke klarte å svelge verken mat eller drikke. Så ham svinne bort. Husker han sa når han fikk diagnosen- håper jeg slipper å lodde, egentlig burde jeg ta livet mitt nå. Flr demensen og alzeimeren tar meg helt. Pga han hadde sagt han ville ta sitt eget liv ble det satt flere folk på ham, for at han ikke skulle få det gjennomført.

Unner ingen drt

Anonymkode: 86f10...653

• Liker 2
  • Hjerte 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Har du erfaring som pårørende eller sykepleier å se pasienter pines til døde fordi medisiner ikke virker?

Å jeg beklager, må man ha sånn erfaring for å ha en mening? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er for!
Burde enkelt og greit være samråd mellom lege og pasient. Hvis pasient uansett skal dø, er smertelidende og ønsker dødshjelp selv, så mener jeg det er direkte uektisk å holde dem i live bare for å strekke det noen dager til...

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

God måte å leve på? Utdyp den gjerne

Siste 2 årene for min far skulle jeg ønske han slapp. Mye smerter, pluss han husket ingen ting, kjente ikke igjen familie eller noe. Redd hver gang noen kom. Klarte ikke gå eller det siste året. Lå der å ikke klarte gå på do selv, klarte ikke stelle seg. Lå der å kikket ut i lufta. Så han ikke klarte å svelge verken mat eller drikke. Så ham svinne bort. Husker han sa når han fikk diagnosen- håper jeg slipper å lodde, egentlig burde jeg ta livet mitt nå. Flr demensen og alzeimeren tar meg helt. Pga han hadde sagt han ville ta sitt eget liv ble det satt flere folk på ham, for at han ikke skulle få det gjennomført.

Unner ingen drt

Anonymkode: 86f10...653

Som jeg sa; jeg kan ikke utdype mer enn at jeg vil at det skal forskes på livskvalitet og gode måter å leve på, ikke måter å ta liv på. Vi er jo på god vei til å finne kur for mange sykdommer, og når gjennombruddet kommer så har man brukt tid og penger på en god måte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...